Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHuman-etisk forbund

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

Forbundet som er så inkluderende og som mange en periode så som eneste alternativ dersom man meldte seg ut av statskirken.
Hva i all verden er denne "foreningen"? Når endte den opp som arena for skeptikernes fanatiske heksejakt? De fleste kjenner vel til "Ingen liker å bli lurt" som frontes av human-etikerne. Enda så altomfavnende de er legger de lite skjul på at de vil alt alternativt til livs.

Og så har de utrolig god sans for humor.. årets aprilspøk fra den kanten;
http://fritanke.no/index.php?page=vis_n ... hetID=8799
Antall ord: 95
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Kiara »

Jeg trodde for en tid tilbake at de var et forbund for meg.. Men når jeg fant ut at de er så trangsynte, så har jeg heller beholdt mitt medlemskap i den norske statskirken! Selv om jeg er uenig i mye der, så er alle jeg har møtt derfra hyggelige og åpne mennesker som går an å diskutere med. Men selvsagt har kirken sine sorte får også! Og det er mye galt og ondskapsfullt som er utført av kirkens folk! Men jeg trives nå iallefall i mitt kirkesogn, selv om jeg ikke går oftere dit enn jeg må!

Morsom aprilspøk lissom.. :loool
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Astarte »

De påstår at det ikke finnes TROLL? Har de noensinne befunnet seg on the Internetts?? :dontknow


:evillaugh
Antall ord: 17
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

De er jo litt selvmotsigende da.. :roll:

" Bli med på en folkeaksjon mot lureri og lettvintheter! "
" Human-Etisk Forbund har lansert en kampanje mot klarsynte, alternativmedisinere, krystallhealere og andre som utnytter folks tvil, sorg og håp med grunnløse påstander. "

..veiledet av " Tenk kritisk, men uten skråsikkerhet ".

På tide med fler alternativer til "tilhørighet" altså.
Antall ord: 58
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Astarte »

Jau. Vi alternativere er hvertfall konsekvent ukonsekvente og stabilt ustabile. HEF har mye å lære av oss! :sunny
Antall ord: 17
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

Å oppfordre til kritisk tenking er i seg selv positivt. Tenker jeg. Det som får nakkehårene mine til å reise seg er denne gruppen "frie tenkere" som fronter James Randi nesten som en gud. Når denne gruppen i all hovedsak består av akademikere,- nåværende og framtidige forskere vrenger magen seg litt.

Ikke forstår jeg hvordan de kan hevde å "tenke selv". Og at framtidens forskere skal ha en inngrodd forestilling om at alt som ikke kan måles i dag ikke finnes er forferdelig trist. Jeg skjønner ikke kampsaken dems, hva godt de mener det gjør for menneskeheten? *pføy*
Antall ord: 106
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Human-etisk forbund

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:Å oppfordre til kritisk tenking er i seg selv positivt. Tenker jeg. Det som får nakkehårene mine til å reise seg er denne gruppen "frie tenkere" som fronter James Randi nesten som en gud. Når denne gruppen i all hovedsak består av akademikere,- nåværende og framtidige forskere vrenger magen seg litt.

Ikke forstår jeg hvordan de kan hevde å "tenke selv". Og at framtidens forskere skal ha en inngrodd forestilling om at alt som ikke kan måles i dag ikke finnes er forferdelig trist. Jeg skjønner ikke kampsaken dems, hva godt de mener det gjør for menneskeheten? *pføy*
Jeg synes det er forferdelig trist at folk velger heller å tro på en magisk kraft som ikke er blitt oppdaget enn å stole på det vi vet fra før.
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Arven »

Haha la dem holde på :) . Den åndelige bevisstheten øker enten folk er klar for det og tror på det, eller ikke. Sannheten vil gå opp for alle til slutt !
Antall ord: 29
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Jeg synes det er forferdelig trist at folk velger heller å tro på en magisk kraft som ikke er blitt oppdaget enn å stole på det vi vet fra før.
Det er dype reflekterte innspill som dette jeg ønsker fler av! ;)

Arven: Ting blir jo ikke borte fordi om man velger å overse det. Jeg syns holdningen til Human-etikerne er et skritt tilbake til steinaldernivå (med fare for å fornærme eventuelle steinaldermennesker). Å ikke bare avvise "tro" men langt viktigere videre forskning med denne fanatiske holdningen de har er bare tragisk.
Antall ord: 91
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Svartepus »

Jeg var i en konfirmasjon arrangert av Human-etisk forbund og var imponert. Det hele var preget av toleranse og forståelse for andre mennesker og religion, og ungdommene ble oppfordret til å ta dette med seg på sin vei mot voksen. Jeg gikk derfra med et smil om munnen og stor respekt for HEF. Men etter å ha lest litt om hvordan de holder på, har jeg mistet mye av respekten. Jeg trodde litt av greia med forbundet var å være et slags "fristed" for dem som ikke tilhører en religion men som gjerne vil ha noen i ryggen ved livets store hendelser (dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse). Nå fremstår de jo som en sneversynt religion der de fordømmer folk istedet for å vise toleranse. Trist.

Og jeg er litt enig med Jeppski, man skal selvsagt ikke avfeie alt det vi vet i vitenskapen idag for å tro blindt på alskens rart. Men jeg ser ikke noe galt i å være åpen for at det finnes mer enn vi vet om på det nåværende tidspunkt, både innen vitenskapen og de paranormale (sistnevnte er jo egentlig bare et begrep for ting man ikke har bevist vitenskapelig ennå). Poenget er ikke hva man tror på, men at man viser åpenhet og forståelse. Det går an å tro på magisk kraft, spøkelser/gjenferd og alt mulig annet uten å gå seg fast i egen fantasi og avfeie vitenskapen. Det går også an å stole på vitenskapen og samtidig vise åpenhet for andre og nye ting.
Antall ord: 257
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Human-etisk forbund

Innlegg av Asbjørn »

Minner meg litt om "jorden er flat" - mentaliteten...

At det finnes overnaturlige fenomen, det vet mange, - fordi de har opplevet de selv, ikke bare en men mange ganger.
Og dette er ikke bare saker som også kan bortforklares med vitenskapelige termer, osv.

Dersom jeg sier jeg "skriver" noe, - har man egentlig et stort utvalg av mulige svar på hva jeg faktisk gjør ; jeg kan skrive som jeg gjør i skrivende stund, - på et tastatur, og det viser seg på internett i løpet av sekunder etter at jeg trykker ok.
Men jeg kan skrive på de fleste underlag, med mange typer skriveredskaper.
Og , jeg kan også hogge skriftegn inn i en sten... ( som runeskrift )...

Poenget mitt er :
Selv om det finnes EN forklaring på et fenomen ( man har funnet noe skriftelig), kan årsaken til skriften være mange.
Man kan se skrift i mange forskjellige sammenhenger, og selve fenomenet skrift er fellesnevneren.

De paranormale feomen KAN også ha flere forklaringer, - hvor den ene ikke avskriver den andre.
Hvis det hadde vært slik, hadde vi fremdeles bare kunnet hogge skriftegn i sten.

Jeg tror de "høye herrer" i HEF er livredde for konsekvensen av hva som kan skje om det paranormale er et reelt fenomen...
Og iallfall om medlemene deres oppdager dette... og finner ut at de heller vil være noe annet, og melder seg ut... ( og da er det synkende medlemskontingent de er redde for.... )

A
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - Human-etisk forbund

Innlegg av Kiara »

Svartepus skrev:Jeg var i en konfirmasjon arrangert av Human-etisk forbund og var imponert. Det hele var preget av toleranse og forståelse for andre mennesker og religion, og ungdommene ble oppfordret til å ta dette med seg på sin vei mot voksen. Jeg gikk derfra med et smil om munnen og stor respekt for HEF. Men etter å ha lest litt om hvordan de holder på, har jeg mistet mye av respekten. Jeg trodde litt av greia med forbundet var å være et slags "fristed" for dem som ikke tilhører en religion men som gjerne vil ha noen i ryggen ved livets store hendelser (dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse). Nå fremstår de jo som en sneversynt religion der de fordømmer folk istedet for å vise toleranse. Trist.

Og jeg er litt enig med Jeppski, man skal selvsagt ikke avfeie alt det vi vet i vitenskapen idag for å tro blindt på alskens rart. Men jeg ser ikke noe galt i å være åpen for at det finnes mer enn vi vet om på det nåværende tidspunkt, både innen vitenskapen og de paranormale (sistnevnte er jo egentlig bare et begrep for ting man ikke har bevist vitenskapelig ennå). Poenget er ikke hva man tror på, men at man viser åpenhet og forståelse. Det går an å tro på magisk kraft, spøkelser/gjenferd og alt mulig annet uten å gå seg fast i egen fantasi og avfeie vitenskapen. Det går også an å stole på vitenskapen og samtidig vise åpenhet for andre og nye ting.
Ja konfirmasjon og navnedager virker veldig fint i det HF, og det trodde jeg var mer rette plassen for meg.. inntil jeg fikk høre hvor sneversynte de virkelig er. Da falt min stjerne for det forbundet!

Vi som har opplevd mange uforklarlige fenomen, vet jo at det eksisterer uansett hva andre måtte prøve å påstå, uansett hva forskere ikke har klart å finne ut av inntil nå! Så det så.. :ooom
Antall ord: 331

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - - - Human-etisk forbund

Innlegg av Arven »

Bearchild skrev:Arven: Ting blir jo ikke borte fordi om man velger å overse det. .
Nei, jeg vet det. Jeg bare følte for å ha et arrogant øyeblikk ! Jeg blir så oppgitt av den holdningen de viser og er ganske så lei av folk som bruker så mye energi på å bevise at det jeg og andre tror på, er feil.
Humanistene fronter det gode i menneske og i min verden vil det si omsorg, gjensidig respekt og vennlighet og jeg har ikke opplevd at de har vist så gode evner i noen av disse kvalitetene, så jeg tenker at de har en god og lang feiejobb å gjøre før dørene deres gror igjen !

Dessuten tror jeg alvorlig, at bevissthetsskifte er i gang og at det skal løfte hele menneskeheten over i en ny dimensjon som vil åpne alles bevissthet mot den åndelige verden. Både troende og ikke. Og jeg tenker at det skal bli en fantastisk dag, når bevisjagerne ser lyset, bokstavelig talt :D
Antall ord: 167
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

Arven skrev:Dessuten tror jeg alvorlig, at bevissthetsskifte er i gang og at det skal løfte hele menneskeheten over i en ny dimensjon som vil åpne alles bevissthet mot den åndelige verden. Både troende og ikke. Og jeg tenker at det skal bli en fantastisk dag, når bevisjagerne ser lyset, bokstavelig talt :D
Jeg er veldig enig med deg altså. Det er bare så irriterende at "bare vent og se" er eneste motargument. Blir jo nesten like alvorlig som disse dommedagsprofetene som varsler jordas undergang utifra en eller annen bibeltolkning; "Så har blitt skrevet, bare vent og se!"

Selv er jeg ganske overbevist om at mye paranormalt kan måles med metoder man fortsatt ikke kjenner og at det derfor er av stor viktighet at fremtidens forskere holder muligheter åpne Og ihvertfall ikke avskriver alt som ikke alt har en forklaring med sin arrogante forutintatthet!

Nå er vel ikke HEF en veldig omfattende forening, men at de er så bastante- nærmest fanatiske!- i sin overbevisning og trykker dette nedover hodet på forskerspirer er bekymringsverdig.
Antall ord: 177
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Jeppski »

Selv liker jeg ikke HEF, selve tanken bak human etikk kan jeg forstå og er enig i, men når alt kommer til alt, er vi dyr. Men det verste med HEF er deres seremonier. Enten kan man ha en kristen begravelse, eller ikke. De stjeler slike seremonier fra kristendommen og andre religioner slik at vinglepetterer kan få sine ikke-kristne konfirmasjoner. Og det er det beste eksemplet på tyveri fra kreligioner. Det finnes så vidt jeg vet flere religioner med konfirmasjoner med en lang tradisjon, men å ikke tro på gud(er) og å fylle 14 (elns) er virkelig ikke en god grunn for å få 20 000kr ++

Nei, vil man bli konfirmert gjør man det ordentlig. Man kan synes det man vil om kristendommen, men vil man bli konfirmert, peller man seg til kirka.

Men jeg har ikke noe imot deres Ingen liker å bli lurt kampanje. Den er jeg helt for. Og bearchild, hvorfor velge å tro på noe som muligens kan vise seg å være målbart i fremtiden, når man kan velge å tro på de bevisene man har akkurat nå, og så ta stilling til eventuelt nye gjennombrudd. Virker lettere, just sayin.
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !