Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHuman-etisk forbund

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - Human-etisk forbund

Innlegg av Kiara »

Jeppski skrev:Selv liker jeg ikke HEF, selve tanken bak human etikk kan jeg forstå og er enig i, men når alt kommer til alt, er vi dyr. Men det verste med HEF er deres seremonier. Enten kan man ha en kristen begravelse, eller ikke. De stjeler slike seremonier fra kristendommen og andre religioner slik at vinglepetterer kan få sine ikke-kristne konfirmasjoner. Og det er det beste eksemplet på tyveri fra kreligioner. Det finnes så vidt jeg vet flere religioner med konfirmasjoner med en lang tradisjon, men å ikke tro på gud(er) og å fylle 14 (elns) er virkelig ikke en god grunn for å få 20 000kr ++

Nei, vil man bli konfirmert gjør man det ordentlig. Man kan synes det man vil om kristendommen, men vil man bli konfirmert, peller man seg til kirka.

Men jeg har ikke noe imot deres Ingen liker å bli lurt kampanje. Den er jeg helt for. Og bearchild, hvorfor velge å tro på noe som muligens kan vise seg å være målbart i fremtiden, når man kan velge å tro på de bevisene man har akkurat nå, og så ta stilling til eventuelt nye gjennombrudd. Virker lettere, just sayin.
Enig med deg når det gjelder synet ang. konfirmasjon!

Du ber Bearchild svare deg, og det skal hun seff. få gjøre selv. Jeg hadde bare lyst til å kommentere den biten også!

Jeg mener ikke at forskerne MÅ tro på at det finnes noe paranormalt. Skjønner at det er vanskelig å tro på noe en ikke selv har erfart! Men forskere bør jo holde mulighetene åpne for at slikt kan eksistere, og at det en dag går an å måle det med instrumenter som ikke er tilgjengelig i dag.. Så ja, det er greit nok å tro på det som en kan måle pr. i dag.. Men skal vitenskapen komme videre må den være åpen, og forske for å finne ut mere, ellers stagnerer hele vitenskapen opp!

Og poengterer at en kan ikke tvinge noen som helst til å tro på noen en ikke selv har interesse for!

Men jeg mener da at hvis noen seriøse forskere er nyskjerrige på det paranormale, og tar med seg de kjente og tilgjengelige apparater som finns, og drar ut på kjente "spøkelsesbygg" for å se om de fanger opp noe.. så får de utslag på disse måleinstrumentene, får både lydopptak, og kanskje ser skygger på filmopptak. De analyserer opptakene sine, og finner ingen naturlig forklaring.. De vil jo sansynligvis tro på det de selv har vært med å opplevd, og sett utslag av på instrumentene. Men det vil aldri være gode nok bevis for andre som ikke tror på sånnt! Kanskje får vi en dag instrumenter som kan måle så mye mere, men jeg tror ikke at det nødvendigvis skjer.. Men at flere åpnes opp, det skjer jo allerede.. og er en utvikling som nok er kommet lengre enn vi fleste vet om! Fordi vi hører ikke om allt som skjer på folks personlige plan. Og mange vil ikke fortelle om sine opplevelser.

Om ting eksisterer avhenger jo ikke av om det kan måles med et instrument som er funnet opp! Jeg selv er jo allergiker, men det har de ikke målt på blodprøver! Ble satt på allergitabletter, nesespray, og øyedråper av øre/nese/hals- lege, fordi symptomene mine viste allergi uansett om blodprøvene ikke viste noe. Jeg kjenner jo uten tvil reaksjonene momentant når jeg får noe jeg ikke tåler i luftveiene og øynene. Så ingen må komme å fortelle at det er bare jeg som innbiller meg det fordi vitenskapen ikke klarte å teste meg! Medesinen virker heldigvis.. Og dette er bare et lite bevis på at ikke allt kan måles, selv ved kjente og vanlige tilstander!

Men dette ble jo en smule utover det som skulle diskuteres i tråden da! Hvis det ble for feil, så får dere unnskylde meg! Og moderator slette kommentaren min, eller splitte tråden.. ;)
Antall ord: 677

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Jeppski »

Jeg vil nå tro at dette ikke er så off-topic angående deres Ingen liker å bli lurt kampanje. "Problemet" ligger kanskje i livssynet og filosofien til vitenskapen. Der dere er mer "åpne" for å holde troen på at noe vil forklare det paranormale, er vitenskap mer "lukket". Altså hvis man mener at naturlige fenomener kan forklare alien-obductions, vil man vanligvis ikke gå mer inn på det. La meg komme med flere eksempler for å vise hva jeg mener. Hvis man har bevis for at CO gjør at man kan få lignende "symptomer" med de som ser spøkelser, vil den forklaringen ha mer hold i vitenskapen, siden den bygger på ... vitenskap. Hvis søvnparalyse er mistenkelig lik alien-obduction vil søvnparalyse ha mer hold i vitenskapen siden den bygger på forskjellige fagfelt.
Det var noen få eksempler, men det finnes flere på hvordan forskjellige paranormale hendelser kan forklares naturlig.

Vitenskapen er på folkemunne (eller paranormal.nomunne) trangsynt. Men gi en forsker en påstand med bevis bak seg, og de fleste vil tro. Man har retten til å tro på det man vil, men ikke de egne faktaene man vil.

Hvis man hadde kommet med en artikkel i The Lancet f.eks. der man viste at healing fungerer utover placebo. Og at selve forsøket var etterprøvbart, og andre forskere viste det samme. Hadde jeg vist mer ydmykhet og sagt nå tror jeg på healing. Men det har ikke skjedd, og jeg kommer til å fortsette å debattere fordi noen ganger kan det være farlig, og noen ganger er det artig å diskutere.
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Kiara »

Er mye enig i det du sier altså! Og klart at mange fenomener kan nok finnes naturlig forklaring på. Men mye finnes ingen naturlig forklaring på, og når det skjer tilfeldig, så får en ikke forsket på det heller.. Men mulig at det blir drevet en del innen dette, selv om vi ikke kjenner til det nå.. Og healing skulle jo være mulig å forske på, og kanskje det blir gjort, selv om det ikke er gjort her til lands.
Jeg håper iallefall at de kan finne metoder for det, men mitt liv avhenger ikke av det heller da, så det er ikke viktig for hva jeg skal tro eller ikke! ;)
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

Hvor hadde vi vært i dag dersom forskere ikke ville se utenfor det kjente? Se etter noe nytt, og ikke minst tørre å se nærmere på muligheter allerede avskrevet? Og å bruke klovnen James Randi i "vitenskapelig arbeide" med å avvise alt paranormalt.. det er helt utrolig at akademikere har gått på en så patetisk limpinne!
" Mange vitenskapelige teorier begynte som «spekulasjoner» som man i samtiden i beste fall lo av og i verste fall brente opphavspersonen for. "

For alt jeg vet var dette HEFs intensjon alt fra grunnleggelsen av, eller om det er noe "gutteklubben grei" har snekret sammen i senere tid.. spiller egentlig liten rolle. Det er flott at de viser hva de egentlig står for så man kan velge utifra reelle grunnlag utover at "vi er et alternativ til statskirken".

Forskning er jo å skape, etterprøve eller systematisere vitenskapelig kunnskap. "Beviser" er det jo forskere som må fremskaffe, og å avskrive noe fordi man ikke klarer å bevise eller motbevise noe er bare feigt og ikke mye vitenskapelig.
Ikke forstår jeg intensjonen med kampanjen, langt mindre forstår jeg HEFs rolle i dette.
Antall ord: 187
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av ludoburgero »

Når alt kommer til stykket så er vel tilhørighet noe som ikke er særlig forenlig med noe annet enn selvfølelsen til de involverte. For det er mye fordummende greier med sånne klubber, foreninger, religioner, organisasjoner og broderskap som det der. Tilhørighet som er viktig for meg:

Familie/kjæreste/partner/elsker/bedre halvdel/kone/husdyr/venner.

Felles interesser? Hvorfor ikke et forum på internett isåfall? ;)

Jeg blir støtt og stadig overrasket over hvor kritiske og skeptiske alle er som forsøker å bare gå imot noe annet som er etablert. Det er jo ikke kritisk å i seg selv helle så mye til å gå imot, som det er å faktisk vurdere noe. Hvorfor forsvinner alltid dette "leddet" i prosessen som dugg for solen?

Like-knappen kan vel også strengt tatt kalles for massesuggesjon.

Hysteri og hype. Mennesker er som flokkdyr. De liker å like det alle andre liker, eller det flertallet liker. I svært mange tilfeller tenker ikke mennesker så mye over hva de egentlig føler, for hvis en skulle tatt seg tid til å vurdere alt sammen på en mer inngående måte hadde en jo aldri kommet seg videre i samme hastighet som "resten av samfunnet løper ifra en"...

Jaja. Men ellers. Joda.
Antall ord: 212
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Jeppski »

Jeg blir evig forundret over det du skriver ludo. Det er ikke første gangen jeg ser det, men likevel ... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen mener at man ikke er en "skeptiker" hvis man tar siden til "the man", NWO, det etablerte eller hva man skal kalle det.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Human-etisk forbund

Innlegg av Moondancer »

Jeg og ungene har vært medlem. Kun for at de skulle få navnefest. Det var i 2005 og 2007. Det var før de ble teite og før Holistisk Forbundt ble til. Nå hadde jeg valgt Holistisk Forbund og kommer også til å bruke dem om jeg skal gifte meg en dag. Jeg meldte meg ut av statskirka da jeg var 18 :666
Antall ord: 63
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Human-etisk forbund

Innlegg av ludoburgero »

Jeppski skrev:Jeg blir evig forundret over det du skriver ludo. Det er ikke første gangen jeg ser det, men likevel ... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen mener at man ikke er en "skeptiker" hvis man tar siden til "the man", NWO, det etablerte eller hva man skal kalle det.
Evig forundrelse høres jo ut som en drømmetilstand. Du må være ekstatisk akkurat nå.
Jeg skjønner derimot ikke hvorfor du putter ord i munnen på meg, for jeg har aldri vært i nærheten av å si noe slikt som du sier nå. Det jeg derimot - faktisk - sa, var at man ikke er særlig skeptisk bare fordi man går imot "det åndelige", "de blindt troende" og "det paranormale".

Men greit, du skal få score poeng på å legge til ting som ikke er der.
Se! Nå vant du diskusjonen! Håper du ikke er forundret mer! :D
Antall ord: 153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Human-etisk forbund

Innlegg av Bearchild »

ludoburgero skrev:Se! Nå vant du diskusjonen! Håper du ikke er forundret mer! :D
Neineinei! :rasende "Vinne diskusjonen"?! Hva er dèt for slags diskusjon..?
Når alt kommer til stykket så er vel tilhørighet noe som ikke er særlig forenlig med noe annet enn selvfølelsen til de involverte. For det er mye fordummende greier med sånne klubber, foreninger, religioner, organisasjoner og broderskap som det der.
Nemlig. Om det så er kirke, speidergruppe, hundeklubb eller hva som helst samles man om en felles interesse. Så er det opp til enhver å finne en forening med det grunnsynet som passer ens egne tanker og teorier.

Kan det være sånn at HEF sliter med lave medlemstall og dårlig oppslutning og forsøker å "stjele kunder" fra kirken? Det var jo i utgangspunktet kirkens jobb å drive heksejakt. Nå er jo alt snudd på hodet.. :666
Moondancer skrev:Jeg og ungene har vært medlem. Kun for at de skulle få navnefest. Det var i 2005 og 2007. Det var før de ble teite og før Holistisk Forbundt ble til. Nå hadde jeg valgt Holistisk Forbund og kommer også til å bruke dem om jeg skal gifte meg en dag. Jeg meldte meg ut av statskirka da jeg var 18 :666
Avkommet mitt svever rundt i det store tomme intet, hun er ikke medlem av hverken det ene eller det andre.. hun ble konfirmert "borgerlig", altså i regi av HEF, men tegnet/ signerte aldri på noe medlemsskap. Konfirmasjonsopplegget var helt ok, og dette var før HEF presenterte dette som jeg velger å kalle "helt skrudd".

Men hvordan er egentlig dette her.. man egentlig være medlem av det ene eller andre?
Antall ord: 281
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - - Human-etisk forbund

Innlegg av ludoburgero »

Bearchild skrev:
ludoburgero skrev:Se! Nå vant du diskusjonen! Håper du ikke er forundret mer! :D
Neineinei! :rasende "Vinne diskusjonen"?! Hva er dèt for slags diskusjon..?
Siden du spør får jeg vel svare, men jeg aner ikke.

Noe i retningen av dette?

"En diskusjon der en skeptiker ikke er en skeptiker fordi han sverger til the man, NWO og etablissementet." Spør Svartepus, Arven og Jeppski. Jeg aner ikke hva slags diskusjon det er.
Antall ord: 76
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Human-etisk forbund

Innlegg av Jeppski »

ludoburgero skrev: at man ikke er særlig skeptisk bare fordi man går imot "det åndelige", "de blindt troende" og "det paranormale".
Hvorfor det Ludo? Er man ikke skeptiker hvis man bare går imot disse tingene?
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - Human-etisk forbund

Innlegg av ludoburgero »

Jeppski skrev:
ludoburgero skrev: at man ikke er særlig skeptisk bare fordi man går imot "det åndelige", "de blindt troende" og "det paranormale".
Hvorfor det Ludo? Er man ikke skeptiker hvis man bare går imot disse tingene?
Nei, man er ukritisk hvis man bare går imot noe, eller på den annen side tar det for god fisk.
Skepsis er bruk av sunn fornuft. Kritisk vurdering innebærer nettopp vurdering, ikke fordømming.
Definitivt heller ikke forhåndsdømming.

Eller latterliggjøring.

Men skal man hevde seg her i verden må man være eplekjekk og klysete.
Da får man bedre gjennomslag for poengene sine.

/sarkasme


Det er forøvrig selvforklarende dette, så det blir å holde seg selv for narr om jeg skal formulere det enda en gang til deg. Du får si ifra hvis det er noe du lurer på om hva jeg synes om the man.
Antall ord: 153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- - - - Human-etisk forbund

Innlegg av Moondancer »

Bearchild skrev:
Avkommet mitt svever rundt i det store tomme intet, hun er ikke medlem av hverken det ene eller det andre.. hun ble konfirmert "borgerlig", altså i regi av HEF, men tegnet/ signerte aldri på noe medlemsskap. Konfirmasjonsopplegget var helt ok, og dette var før HEF presenterte dette som jeg velger å kalle "helt skrudd".

Men hvordan er egentlig dette her.. man egentlig være medlem av det ene eller andre?
Jeg ble medlem fordi det svarte seg økonomisk :evillaugh og jeg likte at noen andre enn statskirken fikk pengene for meg. Ungene ble automatisk medlem fikk jeg berettet.
Antall ord: 100
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links