Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisRøyk eller alkohol ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Anonymius »

Dette er et spørsmål som ikke har noe med kjæresten min å gjøre men med andre jeg har sett.
Det er mye propaganda fra de fleste kanter rundt at gravide ikke skal ha i seg noe form for narkotiske stoffer, vesker som øl og lignende.
Det er mange som har tatt oppfordringen om at alkohol å graviditet ikke er noe som må skje. Men det er veldig mange som ikke har tatt oppfordringen om at røyk og graviditet ikke har er bra. Det virker som om røyk ikke blir tatt på alvor, selv om vi innehar allverdens kunnskap om farligheten rundt røyk og risikoen.
Men på grunn av denne problemstillingen, kan man si at et er greit med alkohol i de samme mengdene som man inhalerer røyk?
Er det sånn at samfunnet har gått for langt i forhold til hva som er sunnhet og ikke?
Eller er det samfunnet vi ser i dag som er blitt mer selvdestruktivt alle narkotiske stoffer, kunstige fremstilte medisiner/vaksiner, alkohol inn-holdige varer og presset fra samfunnet om å ta i bruk alt dette for å passe inn og at det egentlig ikke er så farlig som det blir presentert av leger og andre helse autoriteter? At det er snakk om de overdriver en smule?
Antall ord: 217
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Lilja »

Grunnen til at flere bruker tobakk enn alkohol i svangerskapet, er vel at det (for de aller fleste) er vanskeligere å kutte ut tobakken. Til tross for alle gode intensjoner og ønsker om å ta hensyn til barnet sitt, er det forferdelig vanskelig å legge fra seg røyken. Det dreier seg ikke om å ikke ta farene på alvor, men om avhengighet! Hvilken avhengighet røyking skaper, vet bare dem som har røkt selv. De færreste av dem som nyter tobakk og alkohol jevnlig er avhengige av alkoholen på samme måte som tobakken.

Jeg tror ikke dette dreier seg om at man er blitt hysteriske på sunnhet, men om at man ikke er helt sikre på hvor grensene egentlig går for hva som er forsvarlig.
I forhold til alkohol i svangerskapet, vet man at dette kan forårsake skade på blant annet nervesystemet hos fosteret, men det er ingen som vet sikkert hvor mye eller lite som må til for å forårsake disse skadene. Derfor oppfordres det til totalavholdenhet.


Jeg var selv usannsynlig langt på vei før jeg fant ut at jeg var gravid med nummer to. Jeg drikker egentlig svært sjelden, men hadde i løpet av den sommeren vært på en snurr opptil flere ganger :oops: Et bryllup og et tredveårslag, bl.a. Røyker gjør jeg også, ganske mye i perioder.
Fikk bittelitt panikk da jeg fant ut at jeg hadde hatt med meg blindpassasjer på alle festlighetene!

Men det gikk heldigvis veldig fint med henne! Ingen tegn til skader verken på grunn av tobakk eller røyk. (Den verste skaden var det vel mammahjertet og samvittigheten som fikk)

MEN, dette betyr ikke at jeg ville gjort det samme dersom jeg skulle hatt flere barn! Det er ikke gitt at det ville gått så fint en annen gang.
Antall ord: 307

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Anonymius »

Takk for fint svar. Dette var ikke ment som noe angrep, selv røyker jeg i perioder etter en lengre periode i livet med fast røyking.

Jeg er fult klar over avhengigheten rundt dette problemet. :)
Antall ord: 36
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Arven »

At det er skadelig med røyk og alkohol under svangerskapet er vel noe alle er klar over, men så er det dette med at verden ikke er svart/hvitt da. Jeg har venninner som sluttet å røyke, noen jobbet hardt for å røyke mindre og noen greide ikke å endre gamle vaner. Jeg tror mamma`n straffer seg selv nok, om ikke andre skal bry seg også.
Tror ikke det er noe bra for barnet med en stresset og psykisk sliten mamma med abstinenser heller.
Antall ord: 85
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Anonymius »

Det virker både logisk og riktig :) det er ikke lett å vite hva gravide gjennomgår utenom det fysiske veldig opplagte som er synlig for de fleste. Man tenker ikke alltid over de psykiske plagene.
Antall ord: 35
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Røyk eller alkohol ?

Innlegg av 30cm »

Drakk jeg også før jeg fant det ut, fortalte det til legen og han sa det ikke hadde noe å si så tidlig fordi ikke fosteret var nok utviklet.
Var vel i 8-9 uke.
Antall ord: 35
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Lilja »

Arven skrev:At det er skadelig med røyk og alkohol under svangerskapet er vel noe alle er klar over, men så er det dette med at verden ikke er svart/hvitt da. Jeg har venninner som sluttet å røyke, noen jobbet hardt for å røyke mindre og noen greide ikke å endre gamle vaner. Jeg tror mamma`n straffer seg selv nok, om ikke andre skal bry seg også.
Tror ikke det er noe bra for barnet med en stresset og psykisk sliten mamma med abstinenser heller.
Kloke ord, Arven! (som vanlig ;) )

Ei venninne av meg ble lagt inn på sykehus da hun var 4 måneder på vei pga ekstremt høyt blodtrykk. En av dagene hun lå der fikk hun faktisk beskjed om, av overlegen, om komme seg ut og ta en røyk, fordi de så at hun ble mer og mer stresset ettersom abstinensene ble sterkere. Så hun ble trillet ut i rullestol for å røyke -med skyhøyt blodtrykk og passasjer i magen ;)
Som legen sa, det blir litt som å ta medisiner under graviditet, man må faktisk gjøre en vurdering og veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. "Men ikke si det til noen" Bilde
Godt det finnes helsepersonell også, som ikke ser svart/hvitt på alt!
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Røyk eller alkohol ?

Innlegg av Arven »

Nettopp ! All ære til helsepersonell som evner å se hele menneske :notworthy:

Søskenbarnet mitt greide ikke å slutte å røyke da hun ble gravid og slet fryktelig med skyldfølelse. I tillegg fikk hun gjennomgå av legen, barnefaren og familien fordi hun røkte under svangerskapet. Resultatet ble at hun ble fratatt gleden og lykken over graviditeten sin og opplevde hele perioden som en stor psykisk påkjenning.
Det er desverre så mye lettere å sitte høyt og felle dom over andre, enn å ta tak i og bruke tiden på sine egne feil og mangler
Antall ord: 93
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links