Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva slags dyr?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Ælfwine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 08 Feb 2012 02:38
12
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 3 ganger

Hva slags dyr?

Innlegg av Ælfwine »

Leste nettopp denne artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10065505

En underlig sak; noen som har peiling på rovdyr som kan bekrefte/avkrefte at dette var en bjørn?
Ikke nødvendigvis noe paranormalt/kryptozoologisk med dette, men med tanke på hvor få rovdyr vi har her i norden, ville jeg tro slikt var lett å identifisere. Vet ikke hvor mye jeg tror på bigfoot myter, men det har da vært påståtte observasjoner i Sverige, så hvem vet?

(Jeg er forøvrig ny her på forumet, men har lest endel her opp igjennom årene. Mye gode diskusjoner her og mange kunnskapsrike mennesker, fortsett med det! :) )
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av lighteren »

hmm, linken din funker ikke, men det er denne du sikter til, ikke sant?:
- Han ble angrepet av et ukjent dyr
Bilde
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10065505

jeg er ikke noe skogsmann så jeg kan ikke noe særlig om rovdyr og slikt som du etterspør, men jeg er nysgjerrig selv, om noen andre vet.

jeg har ikke noe erfaring, men jeg føler at skadene er for små til å være en bjørn? kanskje en grevling eller noe sånt? men jeg vet ikke om de angriper mennesker engang.
nei du får vente til en skogekspert eller noe sånt stikker innom.

og velkommen forresten, på tide at du registerte deg hvis du har lest her i åresvis. :- ).
Antall ord: 125
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ælfwine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 08 Feb 2012 02:38
12
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 3 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Ælfwine »

Takk for det! Det var på tide ja, men ting går litt tregt noen ganger, hehe.

Er sant som du sier, skadene ser altfor puslete ut til å være bjørn. Jeg vet ikke hvor pålitelig offeret er når det gjelder forklaringen. Er jo selvsagt en mulighet for at det var et mindre dyr, men som du nevnte virker det merkelig om f.eks. en grevling skulle angripe et menneske. Jerv muligens?
Hmm, får vente og se om det kommer en forklaring fra offeret/politiet etterhvert!
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
bittemu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 07 Apr 2011 01:10
13
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: i skogen
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av bittemu »

Undra meg over dette selv :coffe2

Har ikke peil, men syns ikke selv det ser ut som et bjørneangrep...som sagt, det ser for "puslete" ut, en bjørn hadde vel flerret opp mer?

Andre dyr som slo meg inn var kanskje no katteaktig...gaupe?

Ellers tenkte jeg på grevling...tja (syns ikke det stemmer helt heller, klorer grevlingen så mye liksom)

Kanskje en illsint fugl :dontknow
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av helgemann »

Hadde det vært bjørneangrep, så hadde fyrn vært dau, tenker jeg.

Piggtråd gjerde er tatt opp som alternativ årsak. Synes sårene/arrene ser merkelig ut. På foten har han tre striper, på armen en hel mengde. Og på ryggen har han sår/arr som ikke har noe sammenheng.

Jeg har som sagt hatt katt, så jeg vet hvordan arr etter katte klør ser ut. Hmm kanskje han har slåss med en huskatt???
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Bearchild »

Jeg tror faktisk ikke man kan utelukke bjørn. Såret på leggen til mannen med de tre stripene er ganske typisk rift fra bjørneklør likt sånne man kan se på dyr som har blitt "klasket på rumpa". Hadde en bjørn vært virkelig sinna hadde den nok gjort langt større skade, men det finnes flere registrerte tilfeller med "risping" tilsvarende det bildene viser.

Det som er litt rart er at hunder som ble tatt med til området ikke markerte på bjørn eller andre rovdyr.
Antall ord: 92
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ælfwine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 08 Feb 2012 02:38
12
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 3 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Ælfwine »

Jeg reagerte også på at det ikke ble funnet noen spor av bjørn. Synes egentlig alt skurrer her; hadde inntrykk av at slike skader var lette å identifisere, og at disse sakene vanligvis lot seg løse uten den altfor omfattende etterforskningen
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Arven »

Jeg kjenner jeg sliter med å tro at en bjørn som går til angrep bare ville "klaske litt på rumpa". Dyrene går ikke til angrep før de må fordi et angrep innbærer en fare for dem selv.
En grevling bruker sjelden klør som våpen. Den biter og et bitt fra den ville gitt et langt større sår enn dette. Hvis en grevling bet rundt en arm, ville ben og sener ryke.
Gaupe er mer nærliggende. Den går sjelden eller aldri til angrep. Den er en sky skapning, men hvis den hadde unger og denne mannen tilfeldigvis fant hiet og prøvde å ta seg inn for å se på ungene, ville den gått til angrep. Sårene er små for en gaupe også, men jeg syns det er mer nærliggende enn andre forslag her.
Onkelen min greide, idiotisk nok, å fange et ekorn for mange år siden og kloremerkene her minner om det han fikk. Et ekorn høres kanskje harmløst ut, men den har lange barberskape klør og onkelen min måtte sy utallige sting og sto i fare for å blø ihjel etter angrepet. Han hadde lange dype klor over begge armer og overkropp.

Hva som har forårsaket disse sårene er ikke godt å si.
Antall ord: 218
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Bearchild »

Et bjørneangrep er ikke nødvendigvis ensbetydende med drapsinnstinkt. Så jo, det hender de bare etterlater et "klask på rumpa". ;) Og som sagt er det typisk med tre rift til tross for at bamsen har 5 tær. Her er noen bilder som viser bjørneangrep, ligger ganske mange på nett som viser slike og alvorligere kloreskader.. og flere som viser "beskjedne" rifter kontra hva man skulle tro en bjørn ville forårsake.
Bilde
Bilde
Bilde
Antall ord: 75
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Arven »

ja da lærte jeg noe i dag også ! Spennende å se om de kommer frem til noe svar i forhold til den saken det er snakk om. Hvis det er bamsen og han har latt han slippe så lett, tror jeg han skal prise seg lykkelig !
Antall ord: 46
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av helgemann »

Enkelte ganger kan det være lurt å gå til sakens kilde, og ikke tro på det alt norske nyhets blader forteller.
Skadorna för ytliga

Enligt honom finns det flera skäl till varför polisen misstänker att historien inte stämmer.

Dels att de specialutbildade hundar som sökt efter björnen under dagen inte markerat för något rovdjur över huvud taget och dels för att det inte finns något tecken på strid på platsen där attacken ska ha inträffat.

Dessutom har en expert på länsstyrelsen som sett bilder på mannens skador bedömer att de är för ytliga för att en björn ska ha åsamkat honom dem.
"Han är övertygad"

När Aftonbladet träffar honom berättar han:

– Den flög på mig helt oprovocerat. Det var chockartat och jag minns knappt om den bet eller bara slog mot mig.

Mannen håller fast vid att han attackerades, men blev senare under kvällen osäker på om det verkligen var en björn.
Kilde: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14782149.ab (Min markering)
Den 38-årige man som på lördagen hävdade att han blivit attackerad av en björn söder om Gävle, har skador som enligt läkare är orsakade av ett djur, meddelade polismyndigheten i Gävleborg på söndagen.

Vilken typ av djur är okänt.
Kilde: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14785469.ab

Så egentlig koker det hele ned til, at denne mannen IKKE ble angrepet av en bjørn, men heller av et annet rovdyr.
Antall ord: 268

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Flawelli »

Første som slo meg når jeg så bilda var katt, eller gaupe...
Har sjøl fått klora opp armen i "krig" med ei ung katt som skulle fanges og overlevers FOD.

Så jeg vil helle mot gaupe, også fordi gaupe spor ofte feilaktig blir tolka som hundespor...


Flawelli
Antall ord: 51
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av Arven »

Eller kanskje lusker det rundt noe i skogen som vi ikke vet om ;)
Antall ord: 13
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Hva slags dyr?

Innlegg av Bearchild »

helgemann skrev:Enkelte ganger kan det være lurt å gå til sakens kilde, og ikke tro på det alt norske nyhets blader forteller.
Den 38-årige man som på lördagen hävdade att han blivit attackerad av en björn söder om Gävle, har skador som enligt läkare är orsakade av ett djur, meddelade polismyndigheten i Gävleborg på söndagen.

Vilken typ av djur är okänt.
Kilde: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14785469.ab

Så egentlig koker det hele ned til, at denne mannen IKKE ble angrepet av en bjørn, men heller av et annet rovdyr.
Litt usikker på hva du mener? De norske nyhetene sier jo det samme som svenskene selv; skadene tyder på at de er forårsaket av dyr men at det er usikkert hva slags dyr..? :)
Flawelli skrev: Så jeg vil helle mot gaupe, også fordi gaupe spor ofte feilaktig blir tolka som hundespor...

Flawelli
Uhm.. nei. Gaupespor blir svært sjeldent forvekslet med hundespor. ;) Hund og ulv kan være vanskelige å skille, men gaupa har kattepoter med inntrukne klør og ser helt annerledes ut.
Dessuten lette de neppe etter spor i den forstand, men spor etter kamp samt luktspor (hunder) etter rovdyr generelt.
Sånn sett burde hundene reagert enten det var gaupe, mårhund, bjørn eller grevling. Eller hvasomhelst av vilt.

Men.. siden mannen betegnes som "upålitelig" og ikke husker hva som egentlig skjedde kan det vel være at han befant seg på et helt annet sted og "lekte" med helt andre dyr i utgangspunktet. :p
Antall ord: 262
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hva slags dyr?

Innlegg av jeditrond »

Jeg mistenker evt. at jerven har vært inne i bildet som nevnt tidligere i tråden. Selv om den vel er et mårdyr likner den mest på en sinna minibamse og den slår fra seg og er vel et av de få rovdyrene utenom mennesket som kan finne på å drepe for morro skyld...
Antall ord: 56
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links