Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerBønn

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Bønn

Innlegg av Anonymius »

Nå sitter jeg å ser på Visjon Norge. Der er det ei dame nå som snakker om det å kommunisere med Jesus. Hun er av den typiske religiøse som blant annet ber når hun trenger hjelp. Som f.eks da hun hadde et problem, så ba hun til gud og fikk en åpenbaring som ga henne svar på problemet.
Det jeg tenker er at man finner samme karakter i meditasjon men hvor man går inn i seg selv for å finne et svar på et problem.

Nå skal det merkes at jeg tror ikke på noen personifisert gud eller Jesus.

Kan man se på bønn som en slags meditasjons-form?
En form for meditasjon som baserer seg på bare det å tro på seg selv å det svaret man har kommet frem til for å løse et problem eller generelt for å få svar på det man lurer på?

Grunnen til at jeg spør er at når jeg mediterer føler jeg at jeg bruker så lang tid om man skal måle det med en bønn.
Men om bønn og meditasjon kan baseres på det samme, hva er egentlig forskjellen da? For det er
mange religioner hvor man har en bønn om at noe skal skje. Men er dette tankenes kraft vi snakker om igjen hvor det er vi som får ting til å skje?

Noen som vet et godt svar på hva bønn egentlig er om man hadde tatt bort muligheten for eksistens av personifiserte guder.

Og prester når de utfører en bønn for almenheten i kriken har han ikke hendene foldet men håndflatene ca 100 grader fra brystet oppover mot himmelen. Det hele ser mer ut som presten prøver å fange opp energi mens han priser herren. Er de faktene vi ser presten gjøre under seremonier i kriken noe mer enn bare en tilfeldig bønn. For det er det jeg tror men i så fall hva er det presten egentlig gjør og alle andre religioner hvor man blant annet "tegner" korset på brystet som blant annet katolikkene gjør? Det ser bare ikke ut som et tilfeldig valg av bevegelser som symboliserer blant annet hvor på kroppen det blir utført bevegelser av prest, katolikk eller f.eks bevegelser med ender under bønn av presten.

Så hva er det som egentlig skjer når det er gudstjeneste om vi som sagt fjerner muligheten for personifiserte guder.

Føler det er mye mer ved prester enn vi og de selv sikkert vet

Image

Gruble gruble :ooom
Antall ord: 428
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Bønn

Innlegg av Moonstone »

Grunnideen er det å komme på nett med Universets Sinn, og å sende ut ønsker som harmoniserer med Universell Lov for å oppnå ønsket resultat.
Harmoniserer ikke ønsket med Universell Lov, blir det ingen resultat.
Derfor har Mystikere i alle tider gått inn for å finne Universets Evige Lover, for å stille seg selv in sync med disse.
Det er en rekke Ordener som har teknikker basert på disse.
Det er en gammel tradisjon som heter den "Hermetiske Tradisjon", som i Antikken fant 7 urokkelige Lover som de baserte Systemene sine på, og disse er grunnlaget for Mystikken den dag i dag.
I boken "The Kybalion" blir disse presantert og utdypet, slik at Lærlingen kan benytte dem,trene på dem, og til slutt Mestre dem.

Riter,bevegelser,ritualer har alltid vært brukt i forbindelse med disse, som å tegne Gudommelig Arkitekturiske linjer i luften, tenne 2 lys som representerer spirituelle konsepter osv.

De Kristne idag har beveget seg så langt vekk fra dems opprinnelse og egentlige budskap og røtter at få forstår hvordan de skal gjøre dette lenger, og Kirken har atpå til gjort enerett på de, slik at folk flest ikke skal få til dette selv lenger, og blir derfor avhengig av at Presteskapet skal gjøre for dem.
Sånn sett opprettholder Presteskapet kontroll og avhengighet av massene, og sikrer sin posisjon i samfunnet.
Men dagens Kristne Prester vet snart like lite opphavet og grunnen til sine riter som massene, og gjør de på autopilot og som en del av jobben..
Antall ord: 254
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Bønn

Innlegg av Isan »

For mange kristne ligger det mye meditasjon i bønn, ja - og også mange fra andre religioner vil mene det samme. Akkurat de korte, faste bønnene, som aftenbønn og daglig fadervår, er nok så fort overstått at de knapt rekker å gi noen meditativ virkning. Men både kristne mystikere og folk i munke- og nonneordner snakker om at de opplever mye meditasjon og kontemplasjon gjennom bønn.

Nå er verken bønn eller meditasjon primært et middel til å få oppfylt ønsker eller få svar på spesifikke spørsmål. Men noen ganger brukes det også til det. Begge deler er først og fremst et mål i seg sjøl, der personlig vekst kan bli resultatet, enten fra en sekulær synsvinkel eller i sitt forhold til de guder man måtte tro på/kontakten med det metafysiske. Både bønn og meditasjon er vel tenkt for å stilne sinnet, som det ofte kalles i østlige retninger, slik at man blir i stand til å lytte både innover og utover uten å bli forstyrret av den helt naturlige sjølopptattheten, som vi alle har i større eller mindre grad. Og der kan da løsninger på problemer/svar på spørsmål dukke opp - og om de da kommer innenfra eller utenfra - ja, si det?

Så når det gjelder søk etter svar på spørsmål og ønsker og tankens kraft, ser ikke jeg bort ifra at det kan være litt sånn som du tenker, Anonymius. :?
Antall ord: 256
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Bønn

Innlegg av jeditrond »

Leste for mange år siden at vitenskapen har funnet ut at meditasjon og bønn gir samme signaler i hjernen. Men finner dessverre i farten ikke noe som kan underbygge min påstand i farten:)

Men ja, alle som har skrevet før meg er nok inne på noe, hvis meditasjonen/bønnen harmonerer med de universelle lovene får man svar. Det er bare ikke sikkert man får det konkrete svaret man er ute etter :)
Antall ord: 77
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Bønn

Innlegg av Isan »

jeditrond skrev:Leste for mange år siden at vitenskapen har funnet ut at meditasjon og bønn gir samme signaler i hjernen. Men finner dessverre i farten ikke noe som kan underbygge min påstand i farten:)
Jeg mener å huske det samme fra et eller annet sted.
Antall ord: 47
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Bønn

Innlegg av helgemann »

Ikke bare bønn som setter deg i meditasjons nivå, mens også det å sitte å høre på en tale i fra en kristen predikant, eller en prest. Du kobler alt annet ut, og konsentrerer deg om det som sies og fortelles. Mange opplever en slags rørelse under slike settinger. Å be fadervår, hvis det gjøres seriøst, og ikke bare med munnen, gjør også at du havner på en meditativt nivå. Du blir så konsentrert om å glemme alt utenfor deg selv, at du lever i din egen lille verden. Du fokuserer på å slappe av, puste rolig, for så å rette fokuset mot bønnen og samtalen med Gud.
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- - Bønn

Innlegg av Anonymius »

helgemann skrev:Ikke bare bønn som setter deg i meditasjons nivå, mens også det å sitte å høre på en tale i fra en kristen predikant, eller en prest. Du kobler alt annet ut, og konsentrerer deg om det som sies og fortelles. Mange opplever en slags rørelse under slike settinger. Å be fadervår, hvis det gjøres seriøst, og ikke bare med munnen, gjør også at du havner på en meditativt nivå. Du blir så konsentrert om å glemme alt utenfor deg selv, at du lever i din egen lille verden. Du fokuserer på å slappe av, puste rolig, for så å rette fokuset mot bønnen og samtalen med Gud.
Det forklarer noe av tonefallet til presten når det er bønn i kirken. Kanskje den kristne tro i utgangspunktet baserte seg på allmenn meditasjon også. En slags gruppe meditasjon hvor man går inn for et å samme mål sammen.
Antall ord: 154
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Bønn

Innlegg av Arven »

Det finnes utallige lamper i alle former og fasonger, men alle bruker samme energi for å lyse.
Antall ord: 16
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Bønn

Innlegg av Isan »

Hihi, ikke dum, den der, Arven :)
Antall ord: 6
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links