Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNok en gang..

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Nok en gang..

Innlegg av Arven »

har den norske kirke vist seg som trangsynte og intolerante !
Jeg trodde de hadde begynt å løsne grepet litt jeg, men ...

http://www.abcnyheter.no/livet/2012/06/ ... l-de-doede
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/0 ... religioner
Antall ord: 39
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av jeditrond »

....Trangsynt er bare forbokstaven! Det er mange som blander kristendom og buddhistisk meditasjon uten å ta skade av det. Mange som hopper av hele kristengreia også selvsagt og heller finner seg noe annet. Når skal kirken innse at de ikke sitter på fasiten alene mon tro? Det er mer enn en vei til opplysning :)
Antall ord: 54
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av Arven »

Nettopp ! Det viktigste er at folk søker det åndelige, ikke hvilken vei de velger. "alle elver ender i havet" er det ikke det man sier da :D
Kirken får et mer og mer krampaktig uttrykk mens de forsøker å opprettholde grepet om folks liv.
Antall ord: 45
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av ? »

om ikke mette marit er alvorlig syk, burde hun sammen med de andre i kongefamilien komme seg ut i arbeidslivet, og selv skaffe penger til sitt eget livsopphold.
Antall ord: 28
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av Heksepusen »

nei da norske kirken har ikke klart å rydde noe mer nå enn før.
hva de kongelige velger å gjøre med sin tro det blåser jeg egentlig i, hvodsakebn som med alle andre er vel at dem trives med dem dem gjør og velger å tror på.
Men vi kan jo si at vi en litt spesiell kongefamile i dette landet en bhohem og ei som tror på engeler, en som velger en nøytralvei og ei som lukketer på alt av relegioner. et sett konge og dronning som man kan si holder seg nøytralt så sant de ikke må møt i kirken.
hadde vi tatt fra dem titler og presse omtaler så hadde de hvert akkurat som oss.

det med at dem bruker nok penger til å bedre norge i antrekk stayling og slikt det ha egentlig aldrig forundret meg. det som er mer og foundre seg over er jo at samtwelige damer som får apanasjer får som regel 10 000 mer hvert år for å utvide garderoben sin. Trenger dem virkelig så mye og hvor blir det av alt etter på . Jeg vet mete marit solgte litt på loppemarked for en stund siden men så mange hylle meter burde hun jo ha rå til ny hatt i det minste nå.
Nei jeg tror nok at det finnes noen som skulle hatt en liten kjekk med hva som ert vanelig.
er helt greit at man skal ha noen som skal representere oss og hvise det beste av oss, men vi som jobber å har normale liv går ikke med sko til flere tusen på jobb. vi har samme antrekk hengende i skape som passer fint til det meste bare man bytter ut enkelte ting med noen annet.
Kansje Mette marit skal ble litt i noen album frafør hun ble gift så kansje hun husker hvordan det var?

jeg må si at jeg trives utrolig godt slik jeg er og at jeg har lite med presse og klesbutikken å gjøre.
Antall ord: 334
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av Moonstone »

Tåpelige uttalelser..

Det går fint an å kombinere religioner, spesielt når de bygger på samme ideer, verdier og mål, som Buddisme og Kristendom gjør.

Om man ser på læren som lederne for disse angivelig skal ha lært bort, så er de i stor grad akuratt det samme innholdet i begge.
90% av læresetningene er omtrent like, og mye av historiene rundt livet til begge er omtrent like.
Buddismen er jo noen hundre år eldre enn Kristendommen, og man har funnet ut at Buddismen spredde seg fra fjerne Østen til Midt-Østen et par hundre år F.Kr.
Esseerne/Gnostikerne var Buddistisk prakriserende, og gruppen som begynte med Dåp i vann som en renselse, noe som var helt vanlig i Østen, men helt uhørt i Judea på den tiden.
Man kan lett se at Kristendom har mye Buddisme i seg, og det å distansere og skille Kristendom fra Buddismen er ignorant og tåpelig.

Om man tar for seg Krishna, som er Buddhas "forgjenger" for eksempel, så har de som skrev mytene rundt Iesus Christos liv tatt historiene rett ut fra Krishnas myter.
De har bare byttet navn på personer og stedsnavn.

Krishna ble født av en Jomfru, med en gud som far.
Krishnas mor Duwaki ble fortalt av en due at hun skulle føde en frelser.
Himmelens engler sang lovsanger da Krishna ble født, og gjetere kom og hedret den nye Kongen.
Duwaki måtte flykte fra byen de bodde i fordi Kongen i landet fryktet Krishna så mye at han beordret alle nyfødte guttebarn til å bli myrdet.
Krishna ble korsfestet, ofret seg selv for at menneskene skulle få leve.

Det er helt tydelig at disse mytene fant veien til Jødene,Grekerne,Romerne en stund før oppfinnelsen av Jesus som Christos, dems egen Krishna/Buddha figur.

De som benekter linken er ignorante, har ikke gjort hjemmeleksen sin, eller er redde for å innrømme dette pga sin patent på sin "rette tro", som liksom er den eneste rette veien mot "frelse".
Den Norske Kirke er patetisk.
Antall ord: 349
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av Moonstone »

Her er Krishna sammen med sin mor, slik Buddister og Hinduister alltid har avbildet ham:

Bilde

Hmmmm, minner mistenkelig mye om hva vi ser her, gjør det ikke?

Bilde

Problemet er at Krishna KOM FØRST, og tusener av år før..
Antall ord: 41
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av jeditrond »

He, he, Krishna på fanget til mor kunne like gjerne vært Horus på fanget til Isis. Ingen tvil om at tidlig kristen kunst har lånt mye av det som regnes for erkekristne ikoner fra andre religioner :D
Antall ord: 38
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nok en gang..

Innlegg av Arven »

Jeg kjenner at jeg egentlig blir litt sint her jeg sitter å leser innlegget ditt Moonstone. Sint fordi jeg i så mange år, nesten hele livet mitt ble lullet inn i troen på at Jesus og Bibelen var den eneste og fulle sannhet ! Aldri et ord om at det fantes ideer, tanker og myter forut. Når jeg leser om alt du vet om lignende jesus figurer bakover i ulike religioner som alle har samme utspring, alle de kjente og tidligere så kjære historier om fødsel, tjeneste og død, så kjenner jeg at jeg føler meg litt lurt, selv om jeg nå er ute av den verden for lengst !
Og det værste med det er jo at den egentlige sannheten er jo så mye større, mektigere og friere enn kirkens lære noen gang har vært eller kommer til å bli !!
For første gang kjenner jeg et ønske om at kirken avvikles totalt
Antall ord: 159
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Nok en gang..

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Jeg kjenner at jeg egentlig blir litt sint her jeg sitter å leser innlegget ditt Moonstone. Sint fordi jeg i så mange år, nesten hele livet mitt ble lullet inn i troen på at Jesus og Bibelen var den eneste og fulle sannhet ! Aldri et ord om at det fantes ideer, tanker og myter forut. Når jeg leser om alt du vet om lignende jesus figurer bakover i ulike religioner som alle har samme utspring, alle de kjente og tidligere så kjære historier om fødsel, tjeneste og død, så kjenner jeg at jeg føler meg litt lurt, selv om jeg nå er ute av den verden for lengst !
Og det værste med det er jo at den egentlige sannheten er jo så mye større, mektigere og friere enn kirkens lære noen gang har vært eller kommer til å bli !!
For første gang kjenner jeg et ønske om at kirken avvikles totalt
Jeg forstår det Arven..
Og det er nok flere enn bare deg som føler seg snytt.
Det er nok ikke for ingenting at Presteskapet har holdt dette skjult for folk.
Det er for å patentere en "sannhet", dra nytte av oppfinnelsen for å ha kontroll over folk, gjøre dem avhengig av Presteskapets posisjon og autoritet.

Dette MÅ ut til folket, slik at fler kan dra nytte av det, bli fritenkende individer.

Den frie tanke er mye større enn den kontrolerte tanke, og dette er de både klar over og redde for, og har klart å legge lokk på den frie tanke flere ganger gjennom historien desverre.

Hvorfor Kristne i Norge skal bli provosert og redde av at en inngiftet Prinsesse er å får Buddistisk sjeleføde finner jeg merkelig.
De Kongelige er tross alt helt vanlige mennesker som kan søke sin egen sannhet som alle andre, og de drar nok også nytte av den nye friheten til å velge perspektiv og livssyn.
At Kristne tror de kan forlange at Kongefamilien er Kristne finner jeg også tåpelig.
Det er de ikke i posisjon til å bestemme eller forlange.
Basta :coffe2
Antall ord: 351
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links