Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEr mange inkarnert som menneske for første gang?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Er mange inkarnert som menneske for første gang?

Innlegg av Irrlys »

Problemet kommer jo av at de landene med muslimske kulturer hvor "Sufi" eksistere, finnes det jo så mange tradisjoner som populært blir kalt sufi uansett opphav og tradisjon. Øst afrikanske krokodille eiere, nord afrikansk skorpion fortrylling og ånde besatte medisinmenn som leter opp svart magi fetisjer nedgrav hos klienter, er jo alle puttet i samme boks som mevlevi munkeordenen, under "sufi". Nå har jeg jo ingenting imot før islamske tradisjoner som ligner på en tradisjonell medisinmann eller landsbyheks! :)
Problemet er jo de teologiske, filosofiske systemene som finnes i islam i form av Tariqa, ordener og skoler, formelt sett fører sine linjer tilbake mot Rumi, og gjerne lister profeten selv i sin linje av sufi mestre/ledere. Og dette trenger ikke være riktig. Lignende har jo kristendommen Gnostisismen, som er en religiøs retning med før kristne røtter, som Platon/Sokrates også kunne ha vært inspirert av.
Men jeg mente sufisme i en snever betydning, som en muslimsk tradisjon, i form av de skolene som søker en spirituell forståelse, opplevelse av det hellige(Gud/allah). Men innrømmer jeg vet veldig lite om disse har en før islamsk bakgrunn. Noen kilder som jeg bør se på? :)
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Er mange inkarnert som menneske for første gang?

Innlegg av jeditrond »

Irrlys skrev:Problemet kommer jo av at de landene med muslimske kulturer hvor "Sufi" eksistere, finnes det jo så mange tradisjoner som populært blir kalt sufi uansett opphav og tradisjon. Øst afrikanske krokodille eiere, nord afrikansk skorpion fortrylling og ånde besatte medisinmenn som leter opp svart magi fetisjer nedgrav hos klienter, er jo alle puttet i samme boks som mevlevi munkeordenen, under "sufi". Nå har jeg jo ingenting imot før islamske tradisjoner som ligner på en tradisjonell medisinmann eller landsbyheks! :)
Problemet er jo de teologiske, filosofiske systemene som finnes i islam i form av Tariqa, ordener og skoler, formelt sett fører sine linjer tilbake mot Rumi, og gjerne lister profeten selv i sin linje av sufi mestre/ledere. Og dette trenger ikke være riktig. Lignende har jo kristendommen Gnostisismen, som er en religiøs retning med før kristne røtter, som Platon/Sokrates også kunne ha vært inspirert av.
Men jeg mente sufisme i en snever betydning, som en muslimsk tradisjon, i form av de skolene som søker en spirituell forståelse, opplevelse av det hellige(Gud/allah). Men innrømmer jeg vet veldig lite om disse har en før islamsk bakgrunn. Noen kilder som jeg bør se på? :)
https://snl.no/sufisme

I boken Land of Osiris av Stephen Mehler hevdes det forøvrig at 'suf' ikke refererer til ull, men henviser til skriftspråket i Khem (Egypt):

Link
Antall ord: 239
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

Re: Er mange inkarnert som menneske for første gang?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

oløø heftig debatt jo

#popcorn
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Er mange inkarnert som menneske for første gang?

Innlegg av Isan »

Irrlys, jeg har ikke lest mye om dette sjøl. Jeg har lest litt og hørt bittelitt.

Den kilden som jeg har navnet på i øyeblikket, vet jeg at det finnes ulike synspunkter på, i hvert fall når det gjelder noen av de andre tingene som står i boka. Det er ei bok som jeg mener må ha kommet ut på -80-tallet. Den er skrevet av
Jan Bojer Vindheim og heter "Vestens mysterier".
Der står det litt om sufisme, ikke mye.
Antall ord: 86
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Er mange inkarnert som menneske for første gang?

Innlegg av Irrlys »

Ser ut som fine kilder for å nøste litt videre om jeg får tid, men vet ikke helt hvor jeg skal plassere Stephen Mehler. Er han generelt sett en ufolog?

Ps: tror det finnes ganske mange Pagan, Wicca og Teosofiske kilder som mener Norrøne og Keltiske folk hadde noen form av sjelevandring i sine religioner. Noen som har sett bokkilder for de påstandene? Har prøvd litt, men funnet ingenting... Christopher Penczak mener de trodde på reinkarnasjon innen sin egen slekt, for eksempel. Skulle gjerne visst mer hvor han fant den tanken. :)
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Er mange inkarnert som menneske for første gang?

Innlegg av jeditrond »

Irrlys skrev:Ser ut som fine kilder for å nøste litt videre om jeg får tid, men vet ikke helt hvor jeg skal plassere Stephen Mehler. Er han generelt sett en ufolog?

Ps: tror det finnes ganske mange Pagan, Wicca og Teosofiske kilder som mener Norrøne og Keltiske folk hadde noen form av sjelevandring i sine religioner. Noen som har sett bokkilder for de påstandene? Har prøvd litt, men funnet ingenting... Christopher Penczak mener de trodde på reinkarnasjon innen sin egen slekt, for eksempel. Skulle gjerne visst mer hvor han fant den tanken. :)
Nei, Mehler er ikke ufolog, mer alternativ historie, eller rettere sagt han skriver om det samme som Graham Hancock, Robert Bauval, Philip Coppens, Michael Cremo mfl. at sivilisasjonens historie må skyves noen uten år lenger bakover i tid. Mehlers kilder er muntlige overleveringer innenfor en visdomstradisjon i Egypt. Christopher Dunn er også verdt å kikke på, men han skriver kun om fysiske bevis og han som ingeniør innenfor bla. industrielle skjæreverktøy, påpeker at mye av de egyptiske byggverkene ser ut til å være bygd med stein som har blitt skåret med noe som minner om dagens diamantsager osv.
Antall ord: 199
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links