Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerSelge sjela

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

UpYerKilt
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 9
Startet: 01 Jul 2012 15:40
11
Har takket: 3 ganger

Selge sjela

Innlegg av UpYerKilt »

Jeg vet dette kansje kan provosere enkelte her, men jeg tar sjangsen.

For aa gjore det klart med en gang: Jeg ville aldri gjort noe slikt selv!
Jeg lurer bare paa hva dere tenker om dette.

Ogsaa, for oss so tror paa reinkarnasjon, hvordan ville det fungere dersom man solge sjela foer den er klar til aa "hvile"? Om man egentlig skal gjennfodes, men ikke har en sjel, altsaa. Hva tror dere ville skjedd?

Jeg vet aerlig talt ikke hva jeg skal tro/tenke om dette, annet enn at jeg som sagt ikke ville gjort dette selv. (Ei heller anbefalt/oppfordret noen)

Er det noen som i det hele tatt tror sjela er selgbar?
Antall ord: 114
Who many exorcists clear peoples houses of spirits for free?
Too many customers skipped paying their bill, and they got tired of having to repossess their house.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Selge sjela

Innlegg av jeditrond »

He, he, nei, man kan ikke selge sjela si i den forstand religion mener. At man mens man lever selger sjela si, altså blir en sell-out om man vil, er en helt annen sak :)
Antall ord: 35
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Selge sjela

Innlegg av xyrea »

Hehe hvorfor alle advarselene, har du sett skrekkfilmer? ,)

Trodde dette var mer sånn man drev med i gamle dager, svartebøker har ofte oppskrifter + kontrakter og hele pakka. Men nå til dags er det vel mer symbolsk (og mer for å vise tilhørighet enn 'salg') og spesielt for eks-kristne og/eller fjortiser.. men for all del, hvis folk synes det har en eller anna betydning skal jeg ikke påstå at det er feil.
Antall ord: 76
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
UpYerKilt
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 9
Startet: 01 Jul 2012 15:40
11
Har takket: 3 ganger

- - Selge sjela

Innlegg av UpYerKilt »

xyrea skrev:Hehe hvorfor alle advarselene, har du sett skrekkfilmer? ,)

Hahah ^^ Har kansje lett litt for mange skrekkfilmer ja, men bedre fore var enn etter snar, eller? :P

Slik jeg har forstaatt det, er det mer en nok av folk som har solgt sjela (paastaar vertfall det) og har da faatt forandrett livene sine helt i etterkant..

Synes selv dette hoeres ganske spes ut, men mange mener mangt om mye..
Antall ord: 69
Who many exorcists clear peoples houses of spirits for free?
Too many customers skipped paying their bill, and they got tired of having to repossess their house.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Selge sjela

Innlegg av Bearchild »

jeditrond skrev:He, he, nei, man kan ikke selge sjela si i den forstand religion mener.
Åjodaså! Det er bare å møte opp ved en korsvei 3 fullmånenetter på rad det, da kommer jævelen og man kan inngå forhandlinger som innebærer sjelesalg!! :g_w
At man mens man lever selger sjela si, altså blir en sell-out om man vil, er en helt annen sak
Mhm. Å "selge sjela si" er nok en forkristning av å sørge for egen undergang ved tåpelige handlinger. Jeg tror ikke jeg er helt der enda,- en lite leasingavtale kanskje, men jeg er ikke solgt enda! :lol:
Antall ord: 102
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Selge sjela

Innlegg av xyrea »

UpYerKilt skrev:
xyrea skrev:Hehe hvorfor alle advarselene, har du sett skrekkfilmer? ,)

Hahah ^^ Har kansje lett litt for mange skrekkfilmer ja, men bedre fore var enn etter snar, eller? :P

Slik jeg har forstaatt det, er det mer en nok av folk som har solgt sjela (paastaar vertfall det) og har da faatt forandrett livene sine helt i etterkant..

Synes selv dette hoeres ganske spes ut, men mange mener mangt om mye..
Neeh, kjenner flere som har gjort dette og har aldri hørt om at noe har forandra seg.. men det er ikke noen bra historie å fortelle videre, da.

Sånn generelt, folk burde prøve mer sjøl isteden for å høre på vandrehistorier og filmer ,)
Antall ord: 117
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Selge sjela

Innlegg av Arven »

....og dersom det faktisk hadde vært mulig å selge sjela si, må det være den dårligste handelen gjennom alle tider. Selger blir alltid lovet gull og grønne skoger, men innkasserer aldri kjøpesummen :666

Sjelen vår er det viktigste vi har og uttrykket " å selge sjela for" er bare et uttrykk for hvor inderlig gjerne vi ønsker noe
Antall ord: 60
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Selge sjela

Innlegg av Moonstone »

De gamle mystikerne hevdet aldri at sjela kunne selges, eller at den kunne gå tapt.
Den ble enten reinkarnert/resirkulert og brukt til en ny fysisk kropp, eller smelte sammen med Universets Ur-sjel.
Dette ble symbolisert med bokstaven Y av Stoikerne og Gnostikerne.
Den ene siden av Y'en ledet til Tartarus, og deretter reinkarnasjon.
Den andre siden av Y'en ledet til Ur-sjelen i Elysian feltene.

Det er bare senere bokstavlig-talt-religion som har omgjort dette til at man kan "selge sjela", og gjorde det til big buisness, for å ha kveletak på folk, slik at det tjente deres politiske agenda.
Man kunne til og med "kjøpe sjelen sin fri" fra Helvete om man ga Presteskapet en sum penger..
Antall ord: 123
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Selge sjela

Innlegg av ludoburgero »

Hva jeg legger i uttrykket er å gi ifra seg verdigheten og selvrespekten.
Selge sjela tror jeg ikke er mulig, bokstavelig talt. Det er ikke noe så materialistisk med den.

Hvis kroppen og sjelen (les: legeme og bevissthet, eventuelt) kan eksistere separat, vil jeg nok tro at sjelen kan være i ubalanse eller bli påvirket av ytre ting, men jeg tror neppe den kan selges eller overleveres noen andre i dette jordiske livet. Kanskje den først løsner ved døden, og hvis så er tilfellet bør man jo kunne stille spørsmålet ditt helt alvorlig ment også. Men spørsmålet er vel bare hvordan en sjeleløs person kan eksistere i det hele tatt... men dette bidrar også til videre diskusjon ;)

I det hele tatt tror jeg egentlig ikke det er mulig å overlevere sjelen sin. Verken å gi den bort eller å selge den. For jeg lurer på hva slags fremgangsmåte man må bruke for å få gjort dette, ikke minst.
Antall ord: 165
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Selge sjela

Innlegg av ludoburgero »

...men det er artig hvor mange musikere som mener de har solgt sjela si.
Dette tror jeg er metaforer for dystre og intrikate møter med musikkbransjen ;)

Se gjerne dokumentaren nedenfor for ytterligere referanser der:

jUByL6LRj2I

Bob Dylan...
Eminem...
Jay Z...

Det er visst mange som har solgt sjelen sin ;)
Antall ord: 50
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
devla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 46
Startet: 21 Sep 2006 14:46
17
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: ved skog og sjø :)
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 17 ganger

- Selge sjela

Innlegg av devla »

jeg trur ikke det går ant å selge sjela si, men veit jo aldri :?
selv ville jeg neppe å prøve det eller "forske" mer på det :eang
Antall ord: 26
nordlys er stjernestøv som englene drysser over himmelen for at dragene skal finne veien hjem :)
**carpe diem**

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Selge sjela

Innlegg av Isan »

Moonstone skrev:Man kunne til og med "kjøpe sjelen sin fri" fra Helvete om man ga Presteskapet en sum penger..
Riktignok ikke fra Helvete, men iallfall fra Skjærsilden:
"Når mynten i kassen klinger, sjelen fra Skjærsilden springer", lyder et gammelt rim :laughing
Antall ord: 45
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Selge sjela

Innlegg av zind »

Hmmmm... men går det ann å binde en del av sjelsaspektet sitt til noe(n) da?

Som i en okkultist eller hobbysatanist som "selger sjela si" til en demon? Hva med en boddhisattva som avgir ed for å vie seg til å opplyse menneskeheten? Div. "I pledge my alliance to..." osv. Altså at man til en viss grad virkelig kan inngå avtaler der man oppgir egen fri vilje, om det være seg for å tjene menneskeheten eller seg selv?
Antall ord: 77
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Selge sjela

Innlegg av Isan »

Den fri viljen har vi nå fortsatt uansett. Jeg kan ikke se det slik at vi greier å kvitte oss med fri vilje sjøl om vi skulle inngå en "åndelig kontrakt" om å vie oss til en eller annen oppgave. Vi har jo tross alt gjort dette valget med den fri viljen. Akkurat som med alle andre ting og forhold vi sjøl velger å binde oss til. (Noe annet er det selvfølgelig med det vi blir tvunget til utenfra - men det er ikke tema her.) Ergo må vi også ta ansvar i de bindingene vi inngår. Vi kan ikke late som om vi ikke har valgt det vi faktisk _har_ valgt. Det vil være en sleip ansvarsfraskrivelse, et sjølbedrag - og i hvert fall ikke noe godt grunnlag å utvikle seg som menneske på.
Antall ord: 135
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Selge sjela

Innlegg av ludoburgero »

Sjelskontrakter... er vel kanskje bare det samme som et engasjement?

Vi kan jo involvere oss i så mye, og dess større forpliktelser, ansvar eller medfølelse det innebærer, jo mer gir vi av oss selv. Kan det være at det er noe sånt mange ser på som å selge sjelen sin, hvis hensikten i den som dømmer sine øyne ikke er god eller verdig nok? Eller virker kontroversiell? Jeg tror at uansett hva man foretar seg i livet, blir det kanskje litt overkill å tenke at man legger sjelen sin i det. I positive sammenhenger sier vi jo nettopp det; "dette har sjel", eller "han har virkelig lagt sjelen sin i det". Hvorfor skulle dette være noe annerledes?

Det avgjørende er jo den som dømmer det. Enten en utenforstående eller den som selv driver med det. Noen kaller det for lidenskap. Andre kaller det for engasjement. Noen kaller det for sysler. Alt etter hva som passer oss. Jeg tror egentlig bare alt dette har med dedikasjon å gjøre, og at hvis vi lærer oss å se det litt mer objektivt, vil det hjelpe oss til å styre unna bedømmelse basert på vårt verdisyn (som trengs å bli utfordret, for alle).
Antall ord: 207
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links