Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale saker4 toner repeteres ut av Mac'en.

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

WHY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 28 Mai 2012 16:24
11
Blitt takket: 8 ganger

4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av WHY »

Hva er dette? 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Vet ikke om dette er paranormalt, og om tråden er plassert feil, ber jeg moderator eventuelt flytte den.

I snart 3 uker har det noen ganger kommet 4 toner, D-E-F#-E ut av høytaler og hodetelefoner på Mac'en.

Første gangen var derimot på mobilen under en samtale. Da trodde jeg den andre tastet på sitt mobiltastatur. (Noe vedkommede ikke gjorde)
Husker ikke akkurat denne helt nøyaktig, men jeg er rimelig sikker på at det var samme toner, men muligvis at det gikk saktere enn på datamaskinen.

Lyden høres slik "mobiltasteaktig" ut, og går meget kjapt i jevn rekkefølge. Den kommer bare en gang når den kommer.
Forsøkt forklart slik: Tenk deg at du trommer 4 fingre på en hånd mot bordflaten så raskt du kan, og at hver finger representerer hver tone. "Du-de-li-dutt". (Du(D)-de(E)-li(F#)-dutt(E) Eller prøv å si du-de-li-dutt så raskt du kan uten at det flyter sammen.
Tonene avspilles i løpet av maks 1 sekund! Tonen D begynner i tonehøyde D på G strengen.

Det har i denne perioden vært en 4-5 ganger, og mest den siste tiden. I kveld har det faktisk forekommet 4-5 ganger, hvor av en mens jeg skriver akkurat denne setningen. Så da er vi totalt oppe i 8-10 ganger det har skjedd på snøtt 3 uker.

Forslag på hva dette kan være?

Der kom lyden igjen!
For ordens skyld: Den kommer uavhengig om maskinen stå på ubrukt, eller om jeg bruker den.
Kan heller ikke se at det er noe program i bruk den er relatert til heller.


Why
Antall ord: 299

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av Svartepus »

Kommer lyden hvis du tar ut støpslet og maskinen står uten strøm?
Sånne rare, gjentakende toner er vel ikke helt unormalt på datamaskiner, så jeg tviler litt på at det er noe paranormalt. Du kan jo prøve å få tatt opp lyden eller laget en lignende tonerekke i ett eller annet musikkprogram, og legge ut her. Kanskje det blir lettere for folk å komme med en teori da.
Antall ord: 71
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av lighteren »

det er som den svarte katten over meg sier, ikke unormalt at en pc lager slike lyder.

har du prøvd å google?
jeg googla veldig fort og simpelt "mac problem, beeping sounds" og litt annet.
fant ut at en mac kan lage slike type lyder når det ofte er hardware feil et eller annet sted.

og utifra hva jeg leste så ble folk ofte anbefalt å besøke nærmeste eplehus.
jeg tror servicefolka der kan hjelpe deg med å lokalisere problemet, de kjenner sikkert til de fleste pipelydene.
Antall ord: 88
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WHY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 28 Mai 2012 16:24
11
Blitt takket: 8 ganger

- 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av WHY »

Hei Svartepus og lighteren!

Har ikke hørt lyd når den er avslått. Og dersom høytalerne er avslått, har det bare vært i hodetelefonene.
Google tenkte jeg ikke på, men det må klart være mye feil med Mac også, ikke bare pc, for i de første årene var jeg en del på mac forumet, og det var da vitterlig mange som sleit med diverse ting.

En Mac ekspert foreslo at lyden høyst sannsynlig er mailprogrammet som varsler.
Da er muligvis forklaringen at det er varslingsdelen av programmet som jukser. Altså at det ikke sender ut lyd når mail kommer inn, eller det kan sende lyd når mail kommer inn, og/eller at lyd lages uten at det er mail, eller sendes forsinket.
Det snodige er at det aldri har varslet synkront i tid eller antall ganger, med ETT unntak:
Har fått mailer i dag uten varsling, men rett etter jeg leste deres svar, kom lyden synkront med en ny mail.

Om det er noe teknisk som er ustabilt vil ikke det forbause meg, da jeg siden 2008 har hatt 3 Macer med en rekke underlige "adferder".
Som at deler av en gitarsolo blir borte mens maskinene er avslått, OG også borte på sikkerhetskopien.
Det har vært flere, inkl. eplehus som har sett på disse tingene, uten å kunne forklare hva det er.
Nå har jeg hatt en av maskinene i 2-3 mnd i en fagbutikk som regnes som en av de beste i landet. De har heller ikke klart å finne ut hvorfor det skjer så mye rart i forskjellige programmer.

Jeg kan jo sette varslingen til interne høytalere, og dersom det fortsatt kommer lyder, kan jeg jo ta opp igjen tråden.

Takk for svar!

PS: Det med hardwarefeil, skal jeg jammen sjekke videre, lighteren!
For denne butikken er i hvertfall sikre på en ting, og det er at det er noe internt i Mac'en som må være ustabilt. Dette i hht til at jeg har erfart at problemer har vært mindre etter at jeg innstallerte alt av musikkprogrammer (som jeg jobber mest med) på ekstern HD.

Why
Antall ord: 365

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av Jeppski »

Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan dette fungerer med en mac, men på pc kommer det forskjellige pipelyder fra hovedkortet hvis noe er galt. Som f.eks. kan ett langt og to korte bety noe galt. Men dette er når pcen starter da. Kan det hende at mac er også slik kanskje?
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av ludoburgero »

Har ikke noe instrument foran meg, siden jeg sitter på jobb nå, men hører melodien i hodet etter beskrivelsen. Det blir jo samme strofe som "tiddeli-bim" før "...og tiddeli-bom" helt på slutten av sangen "Det snør, det snør, tiddelibom". Høres ut som en lystig liten sekvens!

Første assosiasjonen jeg fikk da jeg leste tråden din var jo filmen "Close Encounters of the Third Kind" ;) Selv om det blir en litt annen melodi. Men synes du det virker paranormalt dette?
Antall ord: 88
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WHY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 28 Mai 2012 16:24
11
Blitt takket: 8 ganger

- - 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av WHY »

ludoburgero skrev: Men synes du det virker paranormalt dette?
Nei, som jeg skriver, vet jeg ikke. Men etter å ha opplevd utrolig mye rart gjennom mange år, og masse rart med 3 Mac'er siden 2008, kan man jo bli litt letter paranoid, he, he!

Det var altså i går, da det "tok helt av" at jeg bestemte meg for å lage en tråd.
Og i dag har jeg sendt mailer, notert kl. slett, og hver gang jeg har sendt en test, fra forskjellige mailprogram også, har den samme "melodien" "tikket inn" synkront.
Men etterpå har tonene kommet igjen, uten at det har kommet en eneste mail.

Så uten at jeg kan vise til en objektiv statestikk, så synes det innlysende at når jeg sender testmail, kommer lyden i det mailen (1337.no) kommer inn. Ellers er det fullstendig ute av sammenheng med både tid og antall mottatte mail. (Og altså unntatt den ene tidliger i dag)

Why
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av Svartepus »

ludoburgero skrev: Første assosiasjonen jeg fikk da jeg leste tråden din var jo filmen "Close Encounters of the Third Kind" ;) Selv om det blir en litt annen melodi. Men synes du det virker paranormalt dette?
Samme her! ;)
Jeg holdt på å legge ut en lydfil for å spørre om lyden lignet på noen av tonene i den der UFO-melodien fra filmen.
Antall ord: 63
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 189
Startet: 16 Jul 2010 16:01
13
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 25 ganger

- 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av FFlower »

Du sier jo at det samme har skjedd under en samtale på mobilen. Finner det litt interessant, jeg. At det har vært et tilfelle med disse lydene som ikke er knyttet til Mac'en.
Antall ord: 35
Just when the caterpillar thought the world was over, it turned into a butterfly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WHY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 28 Mai 2012 16:24
11
Blitt takket: 8 ganger

- - - 4 toner repeteres ut av Mac'en.

Innlegg av WHY »

Jeppski skrev:Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan dette fungerer med en mac, men på pc kommer det forskjellige pipelyder fra hovedkortet hvis noe er galt. Som f.eks. kan ett langt og to korte bety noe galt. Men dette er når pcen starter da. Kan det hende at mac er også slik kanskje?
De 4 tonene er nok varslingssystemet til mailen, iom at det er samme lyd når jeg sendte testmailer.
Men det pussige er altså;
hvorfor har det vært en økende tendens?
hvorfor like mange/flere på kort tid i går kveld/natt, enn hele perioden på 2,5-3 uker?
hvorfor OVERVEIENDE/nær 100% av gangene IKKE relatert til innkommende mail?

Med historie på 3 Mac'er siden 2008 som tidligere nevnt, kan man jo stille spørsmålet hvorvidt det er en feil i Mac'en som "overstyrer" mailvarslingssystemet, eller Er det "noe/noen" som har "fikla" med Mac'ene som også har det "morro" her?

I så fall henger jeg meg på det med mobilen, som også FFlower nevner.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links