Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJording - viktig for helsen :))

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av zind »

finfin artikkel fra tidskriftet.no
http://tidsskriftet.no/article/2207603

På jordoverflaten er det et overskudd av elektroner. Ved jordkontakt strømmer disse inn i kroppen, og kroppen får samme energinivå eller elektriske potensial som jorden. Mennesket hadde i tidligere tider kontakt med underlaget eller brukte sko av materialer som leder godt, slik som skinn. Skinn er en god halvleder og leder enda bedre hvis det impregneres med salter og svette.

Først på 1900-tallet begynte man å isolere føttene med mer solide sko av materiale som leder dårligere eller ikke i det hele tatt. I våre dager vandrer de fleste av oss på syntetiske gummisåler som isolerer oss fra jordenergien. Dette forverres ved at vi store deler av tiden oppholder oss i bygninger som er langt fra jordoverflaten (1). Mangelen på jordkontakt kan påvirke oss negativt på en rekke måter. Pasienterfaringer og pilotstudier indikerer at jording kan motvirke mange kroniske helseplager (1). «Earthing» gir 22 treff i PubMed (3.12. 2011).

Det er vist at elektroner beveger seg fra jorden og inn i kroppen, og vice versa, når kroppen er jordet (2). Denne effekten er tilstrekkelig til å opprettholde kroppen i samme negativt ladede elektriske potensial som jorden. Dessuten er det vist at ulike typer jordtilkoblinger reduserer elektromagnetiske felter på kroppen (2), og at en jordet kropp i praksis er skjermet fra uheldig elektromagnetisk påvirkning (3). I en studie der friske personer ble plassert i en komfortabel, tilbakelent stol med elektroder i håndflater og under fotsåler, gikk hudens ledningsevne ned ved jording og økte igjen når jordingen ble fjernet (4).

Kliniske studier om jording
Det er vist at jording påvirker en rekke fysiologiske prosesser både under hvile om natten og ved fysisk aktivitet om dagen (5). Kliniske studier, mange av dem randomiserte og med bruk av narrejording, har vist gunstige effekter på søvnvansker, muskelsmerter, kortisolutskilling og inflammasjon.

I en studie med 60 testpersoner, alle med søvnproblemer og smerter i ledd og muskler, ga jordet soving om nettene kortere innsovningstid, bedre søvnkvalitet, mindre muskelstivhet og mindre smerter i ledd og muskler. De var også mer opplagte om morgenen og rapporterte om bedre helse og velvære (6). I en annen studie ble det registrert raskt innsettende reduksjon i kroppens stressnivåer, mindre muskelspenninger og mer normal balanse i det autonome nervesystemet hos dem som var jordet med lapper i fotsålene (7). I en tredje studie der deltakerne sov i jordet tilstand om nettene i åtte uker, endret kortisolutskillingen seg slik at den ble mer i samsvar med sin naturlige rytme. Deltakerne rapporterte om bedret søvn, mindre smerter og stress, og de fleste følte seg mer uthvilte og opplagte om morgenen (8).

I en annen studie ble et viktig akupunkturpunkt i fremre delen av foten jordet for å simulere bare bein på bakken (9). Jordingen så ut til å redusere inflammasjon og ga økt energi i indre organer. Jording ser også ut til å dempe muskelstølhet og å gi mindre inflammatorisk reaksjon etter trening (10). Idrettsutøvere har rapportert at de kan trene mer, at de blir raskere restituert etter trening, at risikoen for skader går ned, og at de kommer seg raskere etter operasjoner og skader ved bruk av jording (3).
Antall ord: 548
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ? »

i mange hjem finnes bilder av noe de kaldte naturen. men altså, det er ikke lett å forholde seg til urale strøk. men ble mye benyttet i tidligere generasjoner, og da var heller ikke behovet skrikende for å få jording, tross i skovalg. noen går tilogmed barbent i morgendugget, men de blir sikkert preget av det i dag..

Bilde
Antall ord: 58
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

En sak som er viktig i forhold til fortiden og nåtiden er all elekrisiteten vi har rundt oss ( fx fra pc :type ................) og vi blir påvirket av for den skaper overskudd av positive ioner mens kroppen trives og fungerer best med negative ioner.

Det blir fx et overskudd av positive ioner i lufta ved lavtrykk og man føler seg deppa og trøtt og sliten og andre plager forsterkes som revmatisme (kalles værsjuk)

Salt er med på å skape negative ioner.
Man kan fx kjøpe en saltlampe da den lager negative ioner.
http://www.tyraskrystallrom.no/butikk/s ... r-himalaya

Personlig føler jeg at jeg blir litt "jordet" ved å ta badstue (love sauna too much : :flirt ) eller å dusje .. gjerne drysse på litt salt og la det virke litt, salt renser også, renser aura; det merkes når man har badet i havet; når kvelden kommer føles det som om man har "landet" mer enn normalt i sin kropp på en måte ..

:-)

her er 2 linker om negative ioner

http://mittmedium.no/article/2011/9/9/b ... er-smitte/

http://www.biotek-klinikken.no/biomatten
Sist redigert av galaxy - sluttet på 09 Aug 2012 18:27, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

Også kom jeg til å bestille sånne detox-plastrer (gratis, men forpliktet men til 2 kjøp fremover :? hm lønner seg å lese alt med liten skrift før man hiver seg på en bestilling, hehe :-D )
Well anyway - disse tester jeg nå på 2. natta.
Skeptisk på om de renser kroppen, noe de skal gjøre + de har negative ioner i seg.
Noen som har testet ?
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ludoburgero »

Har ingenting annet å tilføye enn at jeg sitter her veldig begeistret, og faktisk litt overrasket, over at denne artikkelen sto på Tidsskrift for Den norske legeforening... elskverdig... :sunny
Antall ord: 28
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

galaxy skrev:En sak som er viktig i forhold til fortiden og nåtiden er all elekrisiteten vi har rundt oss ( fx fra pc :type ................) og vi blir påvirket av for den skaper overskudd av positive ioner mens kroppen trives og fungerer best med negative ioner.

Det blir fx et overskudd av positive ioner i lufta ved lavtrykk og man føler seg deppa og trøtt og sliten og andre plager forsterkes som revmatisme (kalles værsjuk)

Salt er med på å skape negative ioner.
Man kan fx kjøpe en saltlampe da den lager negative ioner.
http://www.tyraskrystallrom.no/butikk/s ... r-himalaya

Personlig føler jeg at jeg blir litt "jordet" ved å ta badstue (love sauna too much : :flirt ) eller å dusje .. gjerne drysse på litt salt og la det virke litt, salt renser også, renser aura; det merkes når man har badet i havet; når kvelden kommer føles det som om man har "landet" mer enn normalt i sin kropp på en måte ..

:-)

her er 2 linker om negative ioner

http://mittmedium.no/article/2011/9/9/b ... er-smitte/

http://www.biotek-klinikken.no/biomatten
Hvordan skaper elektrisitet et overskudd av positive ioner? Luften er ikke akkurat full av ioner, så ser ikke hvorfor dette skulle være være et problem, hvis det i det hele tatt skjer. Og hvorfor trives kroppen best med negative ioner? Det har jeg aldri hørt noe om. Kroppen trenger fullt av positive OG negative ioner for å overleve, men å si at det trives best med bare én type høres veldig rart ut. Salt inneholder f.eks. Na+ et ion som er veldig viktig, K+, et ion som også er viktig. Hadde vært veldig greit å se kilder, siden jeg har aldri hørt om noe av dette og det burde være relativt lett å forklare det til meg.

Jeg antar også at jording ikke er SÅÅÅ viktig. Siden ingen av oss for støt når vi rører bakken, antar jeg at vi har pretty much et likt antall elektroner i oss. Det vil uansett være en VELDIG liten forskjell i ladning. Og hvis noen mener det er så greit med elektroner, kan de godt stikke to strikkepinner i stikkontakten og prøve selv.

Jeg så også litt på den biomatte-siden du lenket til. Noen negative ioner vil forandre pH-nivå ja, men langt ifra alle. Syren saltsyre inneholder jo negative ioner: Cl-. Og hva er det man får igjen etter at de fleste sterke syrer har protolysert? Jo, et negativt ion. Svovelsyre: H2SO4->2H+ + SO42-, karbonsyre: H2CO3-> 2H+ + CO32-. Og slik fortsetter det. Men betyr det da at man må fylle opp matten med forskjellige ioner? Eller er strålingen så sterk at den er ioniserende, og lager ioner av seg selv? Hvis den er ioniserende, ville ikke jeg ha lagt meg på den.

Et lite sitat: "Det avgis 10 Hz og 8,8 mikrobølger fra de infrarøde lysbølgene" Her bør alle se en feil. Hvordan avgis det mikrobølger fra de infrarøde bølgene? Ingen av disse typene med stråling har heller en så lav frekvens. Fordi når det er snakk om så lav frekvens, er det snakk om radiobølger, og det finnes overalt her på jorden. De har sikkert også glemt å putte Hz bak 8,8. Og denne strålingen er heller ikke sterk nok til å være ioniserende.

Enda en ting: "Når negative ioner tilføres kroppen, vil kalsium og natrium i blodet bli ionisert. Dette vil øke blodets pH verdi og har en alkaliserende effekt på kroppen. En optimal pH verdi er essensielt for å få en optimal helse." Hæ? Kalsiumet og natriumet i blodet, er allerede ioner, og hvis de ikke var det, ville de reagere umiddelbart med vannet slik: 2K + 2H20 -> 2KOH + H2. Kaliumhydroksid ville da med en gang bli til K+ og OH-. Så jeg tror ikke vi trenger disse negative ionene noe særlig, og uansett vil kroppens egne pH-sykluser balansere pH til det som er optimalt.

Etter å ha funnet slike feil. Er jeg ikke så sikker på at jeg stoler helt på denne biomatte-siden.

Det med jordingen er jeg ikke helt sikker på, men jeg skal prøve å undersøke det nærmere. Unnskyld hvis det er veldig rotete skrevet, så bare spør hvis det er noe dere ikke helt skjønner.
Sist redigert av Jeppski på 09 Aug 2012 14:40, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 742

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

Den biomatte siden var noe jeg ikke hadde lest men den dukket opp under googling av negative ioner, så der har jeg ikke så mye å tilføye om den, jeg kan ikke gå god for den og vil ikke bruke for mye tid på å gå inn på den heller nå.

Trådstarteren skriver om jording, personlig har jeg ikke veldig mye forhold til begrepet da det er litt sånn svevende og brukes nye i altarnativ begreper ift om en person er jordet eller ikke på diverse energimessig plan og da går det egentlig på andre ting enn den jordingen artikkelen. Det trådstarter skriver om er mer konkret og det kan jeg ikke uttale meg særlig om.

Forskning viser at at vi skal ha en god balanse mellom negative og positive ioner og blant annet så gjør all elektisiteten idag at det blir overskudd av positive ioner slik at det blir en ubalanse.

Det har i en årrekke vært solgt ione-apparater som ofte brukes på kontorer for å balansere ut luften.

http://www.forskning.no/artikler/2003/j ... 1941626.97

men må si at det er jo ganske oppklarende hvorfor jeg er værsyk og det viser deg et er overskudd av positive ioner i lufta da ...

http://www.sykavhuset.no/ionegeneratorer.htm
Sist redigert av galaxy - sluttet på 09 Aug 2012 14:36, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

galaxy skrev:Den biomatte siden var noe jeg ikke hadde lest men den dukket opp under googling av negative ioner, så der har jeg ikke så mye å tilføye om den, jeg kan ikke gå god for den og vil ikke bruke for mye tid på å gå inn på den heller nå.

Trådstarteren skriver om jording, personlig har jeg ikke veldig mye forhold til begrepet da det er litt sånn svevende og brukes nye i altarnativ begreper ift om en person er jordet eller ikke på diverse energimessig plan og da går det egentlig på andre ting enn den jordingen artikkelen. Det trådstarter skriver om er mer konkret og det kan jeg ikke uttale meg særlig om.

Forskning viser at at vi skal ha en god balanse mellom negative og positive ioner og blant annet så gjør all elektisiteten idag at det blir overskudd av positive ioner slik at det blir en ubalanse.

Det har i en årrekke vært solgt ione-apparater som ofte brukes på kontorer for å balansere ut luften.

http://www.forskning.no/artikler/2003/j ... 1941626.97

men må si at det er jo ganske oppklarende hvorfor jeg er værsyk og det viser deg et er overskudd av positive ioner i lufta da ...

http://www.sykavhuset.no/ionegeneratorer.htm
Hvis du ikke hadde lest så mye på den siden, hvorfor linke til den da? Det er ikke snakk om en slags kvasi/pseudo-jording her, og hvis du ikke kan så mye om det, igjen, hvorfor uttale seg?
Forskning viser at at vi skal ha en god balanse mellom negative og positive ioner og blant annet så gjør all elektisiteten idag at det blir overskudd av positive ioner slik at det blir en ubalanse.
Jeg skrev ganske mye om akkurat dette, og spurte deg om du kunne forklare. Samtidig som jeg ga mine grunner til hvorfor det ikke stemmer. Jeg sa ikke "Vennligst gjenta deg selv i neste post med en annen ordlegging." Hvordan skaper elektrisiteten et overskudd av positive ioner?? Hva mener du med ubalanse???? Luften inneholder veldig små mengder av ioner, hvis noe skulle trekke de fra mange hundre meters avstand, ville det også blitt kjempe store felt der negative ioner ville være i overflod. Vennligst forklar.

Nei, du må ikke si at det forklarer hvorfor du blir værsyk. Andre ting kan forklare det like godt. Kan du også fortelle meg hva du mener et ion er? Og hva forskjellen mellom negative ioner og positive er? Hvis du ikke har lyst til å forklare det med ubalanse og overskudd, kan du vel forklare meg hva et ion er, og hva forskjellene er.
Antall ord: 447

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

Hvorfor føler jeg bare person-angrep på meg så snart du svarer på et innlegg jeg har skrevet ??
Jeg henviser til forskningsresultater som er gjort når jeg skriver om ioner, og de er IKKE gjort av meg (skal du angripe meg for det ??)
Jeg har ingen utdanning innen kjemi, biologi etc så du kan for alvor ikke forvente om kjemi og elektroner etc..
Jeg kommer til å avstå i å svare på kommentarer fra noen her inne jeg føler angrep for angrepet sin skyld, kverulering for kveruleringen sin skyld
!

:-)
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

galaxy skrev:Hvorfor føler jeg bare person-angrep på meg så snart du svarer på et innlegg jeg har skrevet ??
Jeg har ingen utdanning innen kjemi, biologi etc så du kan for alvor ikke forvente om kjemi og elektroner etc..
Unnskyld meg? Jeg har ikke kommet med noen personangrep, jeg har spurt deg, og ikke fått noen svar. Hvis du ikke kan noe om kjemi eller biologi, hvorfor uttaler du deg om det da? Du har jo skrevet så mye om ioner, og da antok jeg at det var rimelig at du kunne iallefall forklare hva et ion er.
Jeg henviser til forskningsresultater som er gjort når jeg skriver om ioner, og de er IKKE gjort av meg (skal du angripe meg for det ??)
Jeg har ikke på noen måte angrepet deg. Jeg har heller ikke sett at du har postet noen forskningresultater. Du har derimot noen døde linker, og den ene biomatte-siden som er langt ifra noe forskning. Jeg mener også at du absolutt ikke kan forvente deg at ingen skal undersøke det du skriver, for å så bli sint når noen faktisk gjør det.
Jeg kommer til å avstå i å svare på kommentarer fra noen her inne jeg føler angrep for angrepet sin skyld, kverulering for kveruleringen sin skyld
Gjør det du, men da skal du vite at ingenting av det jeg har skrevet har vært ment som personangrep. Og jeg ser heller ikke hvordan det skal kunne tolkes som personangrep. Grunnen til at jeg svarte var fordi det var lett å kunne undersøke disse tingene du skriver om.

Dette kan du godt tolke som litt fiendtlig: Det virker som om du skrev hele denne posten, bare slik at du kunne sno deg unna det å svare på spørsmålene mine. Hvis jeg derimot tar feil, vennligst pek ut det du mener er personangrep, og prøv å svar på spørsmålene mine.
Antall ord: 325

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

Får poste denne linken på nytt da ..

http://www.forskning.no/artikler/2003/j ... 1941626.97


Ioneapparat renser lufta for bakterier
Ved å installere apparater som produserer negativt ladde ioner, har man klart å få slutt på gjentatte infeksjoner med bakterien acinetobacter ved intensivavdelingen på et britisk sykehus.
Kristin Straumsheim Grønli
Journalist

Onsdag 08. januar 2003
kl. 07:00
Testene i pilotstudien har fokusert på bakterien acinetobacter, men forskerne tror ioniseringsapparatene også kan ha effekt på andre luftbårne bakterier.
- Ioniserere kan bli et kraftig våpen i kampen mot sykehusinfeksjoner. Til nå har folk fokusert på å få leger og sykepleiere til å vaske hendene sine, og ikke på noe annet, sier Clive Begg ved University of Leeds.

Dårlig dokumentasjon til nå
Forskerne er ikke sikre på hvordan det hele fungerer, men de tror negative ioner i lufta fjerner bakteriene, og hindrer smitteoverføring.

Periodevis har det blitt gjort mange framstøt for å markedsføre apparater som avgir negative ioner til innelufta. Man argumenterer gjerne at negative ioner i lufta skal være spesielt sunt, og virke både mot astma og andre sykdommer i luftveiene, mot gikt, migrene og mye mer, men dokumentasjonen har vært elendig.

I følge New Scientist har tidligere forskning i regi av elektronikkselskapet Sharp vist at positive og negative ioner produsert av deres klimaanlegg kan inaktivere virus, inkludert influensa.

- Fullstendig forbløffet
De nye undersøkelsene antyder at de negative ionene kan ha en positiv effekt. På sykehuset i St James Hospital i Leeds er i alle fall legene meget fornøyde. Etter at maskinene som produserer ioner ble plassert ut, falt infeksjonsraten for acinetobacter ned til null, i løpet av forsøksperioden på ett år.

- Vi var fullstendig forbløffet over å finne så klare resultater, sier Begg.

Bakteriene ramler ut av lufta
Et ion er ikke noe annet enn et atom eller en gruppe atomer som er blitt elektrisk ladet ved at det har fått eller mistet ett eller flere elektroner.

Ioner blir dannet når et elektron løsner fra et nøytralt molekyl eller atom. Molekylet som har mistet et elektron blir et positivt ion. Elektronet kan feste seg til et annet nærliggende molekyl, og dette blir da et negativt ion.

Ionisererne produserer negative ioner som sendes ut i lufta. Der kolliderer de med andre partikler, som blant annet kan fungere som flåter for bakterier, og gir dem ladning. Forskerne tror ladde partikler hoper seg opp og faller ut av lufta. Dermed desinfiseres atmosfæren, og smitteoverføringen stoppes.

Fant flere bakterier på gulvet
De første seks månedene overvåket forskerne situasjonen ved overvåkningsavdelingen, og tok prøver fra overflater, pasienter og luft for å måle bakterienivå. De førte også logg over antallet infeksjoner hos pasientene.

De neste seks månedene ble ionisererne slått på, og resultatene var imponerende.

- Vi mistenker at dette skader eller dreper bakterien. Dersom ionisererne renser lufta på denne måten, ville vi forvente å finne flere utfelte bakterier på overflatene, og det var nøyaktig det vi fant, sier Beggs.

Problem på sykehus
Acinetobacter er en bakterie som finnes naturlig i miljøet. Den er ingen trussel for sunne mennesker, men når kroppens immunsystem er svekket, kan den forårsake alvorlige infeksjoner.

Disse er vanskelige å behandle fordi bakterien er immun mot mange typer antibiotika. Acinetobacter er derfor et alvorlig problem på mange sykehus.

Ved britiske sykehus er det beregnet at ti prosent av infeksjonene er luftbårne, men tallet kan være enda høyere.

Forbehold
Selv om resultatene for ioniseringsmaskinene er lovende, tar forskerne forbehold om at flere undersøkelser er nødvendig. Acinobacter har nemlig en tendens til å være syklisk. Den kan være umerkelig i uker eller måneder, for så å forårsake flere infeksjoner.

Ioniseringsapparater kan heller ikke være hele svaret, fordi mange infeksjoner spres ved berøring, men dersom resultatene stemmer, er det liten tvil om at dette kan være et potensielt tillegg i det arsenalet sykehusene har mot infeksjoner.

Forskerne er nå i gang med laboratoriestudier for å se om ioniseringsmaskinene kan fungere på andre skadelige organismer. Tuberkolose er et av de lovende målene.

Lenker:
Forskningsgruppa: Leeds Aerobiological Engineering Group
Pressemedling fra University of Leeds: New weapon to fight hospital infections
Antall ord: 714

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

Linken der var død forrige gang du postet den. Men jeg spør ikke om et klipp og lim svar, men noe du har skrevet selv med din egen forståelse. Hvis ikke blir det helt umulig å diskutere. Jeg ser heller ikke hvordan dette er relevant for hva du sier. Denne maskinen fungerer i luften, og har en forklaring for hvorfor den fungerer. Det står ikke noe om ionebalanse, eller at negative ioner er bra eller dårlig for deg. Hva med hvis vi gjør det slik: Du kan svare slik jeg har svart, på min første post. Det er selvfølgelig bare hvis du finner noe du mener er feil. Hvis du mener det ikke er noen feil, kan du skrive det.

EDIT: Her er noen av tingene jeg lurer på;)

Hvordan skaper elektrisitet et overskudd av positive ioner?
Hvorfor trives kroppen best med negative ioner?
Kan du også fortelle meg hva du mener et ion er?
Hva er forskjellen mellom negative ioner og positive?
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

Min egen -forståelse ??
er at kroppen har det best med balanse i positive og negative ioner i luften, og den luften vi beveger oss i i inneklima har en tedens til å bli for positiv (statisk elektrisk luft) og da fungerer ikke kroppen like å godt, immunsystemet. Dette fremkommer det av forskningen som har blitt gjort.
Akkurat den linken jeg la inn var fra et sykehus og i bakteriesammenheng som viste POSITIVE resultater ved å ha et ioneapparat som sender ut negative ioner i lufta.

her er en annen link::::::

http://www.sykavhuset.no/ionegeneratorer.htm

Ionebalanse og ionegeneratorer



Tordenvær, fosser, skog, og bølger

Har du opplevd hvor klar og ren luften virker etter et tordenvær? Tordenværet har generert negative luftioner. Før uværet var luften lummer og trykkende. De positive luftionene dominerte. Luftioner er ladde molekyler i luften. Levetiden til luftioner ca 30 sekunder inne og et par minutter ute.



Ionekonsentrasjoner



Kilder til luftioner

Høye ionekonsentrasjoner finnes også ved fosser, på høyfjellet, i nåleskog med vind, ved foten av isbreer, og ved strandkanten når bølger brytes. De fleste mennesker har positive opplevelser ved å oppholde seg på slike steder. Alt vann som fordamper genererer negative ioner. Radioaktivitet, flammer, og glødende objekter generer både positive og negative ioner. Den ellers farlige radongassen er den viktigste kilde til produksjon av luftioner innendørs.



Ionebalanse

Den optimale ionekonsentrasjonen anslås til 4000 ioner pr. kubikkcentimer. Under 500 ioner gir ofte følelse av dårlig luft. Normalt er det 10% flere positive enn negative ioner. Hvis overskuddet av positive ioner økes utover dette, opplever mange ubehag.



Ødelagt ionebalanse

Tørr luft

Høyt nivå negative ioner bedrer humøret og er en nyttig behandling ved depresjoner. (Goel,2006) Ødelagt ionebalanse kan være en viktig side ved syke hus syndromet. Ionekonsentrasjonen er redusert med opptil 95% i enkelte boliger og kontorer. Dette oppleves av mange som tørr luft.



Forurensning





Forurensningspartikler i luften, syntetiske tepper, og plastflater i bygninger blir vanligvis elektrostatisk oppladet. Dette reduserer luftens ioneinnholdet. Det samme gjør dataskjermer, TV, elektrostatiske luftrensere, og mekaniske ventilasjonsanlegg.



Høyspentledninger

Ved større høyspentledninger kan det være fullstendig fravær av luftioner. (Hawkins,1981) I slike omgivelser hevdes forsøksdyr å dø innen 3 måneder. Også eldre dataarbeidsplasser kunne være tilnærmet uten ioner.



Været

Kreft og svulster

Været påvirker ionekonsentrasjonen i stor grad. Regnvær genererer negative ioner. Negative ioner fra fordampende vann ser ut til redusere kreftrisikoen og begrense utviklingen av svulster (Yamada,2006) Fønvind har en ugunstig ionesammensetning. Tilsvarende vinder knyttes til øket kriminalitet, øket antall ulykker og mange innleggelser på sykehus. Værsyke ser ut til å påvirkes mer av ioneinnholdet i luften enn andre.



Individuell virkning

Reaksjoner på ionebalansen er individuell. Det kan være viktigere å prøve ut kunstig ionisert luft enn å måle ionekonsentrasjonen. Mange føler umiddelbart velbehag ved innånding av kunstig ionisert luft. Ved elektrostatisk oppladning av personer ødelegges ionebalansen før luften når lungene.



Oksygenopptak

Klaustrofobi og angst

Ionisert luft øker trolig oksygenopptaket i blodet, og hjertet avlastes. Både kroppslige og tankemessige prestasjoner forbedres. Ved klaustrofobi bør ionisering av luften i rommet forsøkes. Angstproblemer kan tidvis også reduseres ved bruk av ionegeneratorer.



Helsevirkninger

Hodepine og tretthet

Ionegeneratorer

Ionebalansen påvirker trolig hormonsystemet, bl.a serotonin. Dette kan merkes som stress, depresjoner, nervøsitet, irritabilitet, rastløshet, hodepine, migrene, øyeplager, kvalme, hevelser, leddsmerter, hjertebank, tretthet, og døgnrytme. Det hevdes at 40-80% av pasienter med slike plager opplever bedret helse ved bruk av ionegenerator. (Hawkins,1981).



Astma

Prestasjonsevne

Et overskudd av negative ioner har positive virkninger på luftveislidelser, værsyke, rusmiddelavhengighet, brannskader, astma, og allergi. Generelt økes velvære, prestasjonsevne og motstandskraft med naturlig ionebalanse. Det kan måles endring i hjernebølgene (EEG).



Ionegeneratorer

Vaskerutiner

Vær oppmerksom på at ionegeneratorer legger igjen et skittlag på vegger, tak og gjenstander i nærheten. Dette må tas hensyn til i vaskerutinene. De kan også produsere skadelig ozongass og har kraftige elektromagnetiske felt. Mange ionegeneratorer med støvfiltre har støyende vifter.



Ubehag ved ionisering

Ionegeneratorer har fått et noe dårlig rykte pga. overdrevne virkninger i reklamen. Enkelte opplever ubehag som svimmelhet og hodepine. Mange ionegeneratorer slutter å produsere ioner etter en tid. Muligens er ioner fra fordampende vann mer effetive en elektrisk genererte. (Yamada, 2006)



Priser

Prisen på de rimeligste ionegeneratorene er et par hundre kroner, men det er få stabile leverandører. I en bolig kan 2-5 slike være bedre enn en stor. Disse bør plasseres minst 3 meter fra soveplasser. Støvmengden i luften reduseres kraftig av ionegeneratorer.



Litteratur:

Smith,CW. & Best,S. 1989 "Electromagnetic man - health hazards in the electrical environment",
Dent London
Krueger,A. 1973 "Are negative ions good for you?", New Scientist nr 1.
Kohenlechner, M. 1984 "Værsyk", Dreyer, Oslo

Adresser:

Euro import a.s, Sandvollen 24, 3058 Solbergmoen. 32 87 00 40 (Ionegeneratorer)

Referanser:

Hawkins, L.H. 1981. "Air ionisation and office health", Building Services and Environmnetal
Engeneer, April.
Krueger & Reed 1976. "Serotonin hypotesis of ion action", Science 193.
Yamada,M. 2006. "Water-generated negative air ions activate NK cell and inhibit
carcinogenesis in mice." Cancer Lett, Aug
Antall ord: 878

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

Galaxy, la meg prøve å forklare hva jeg spør etter. Jeg spør etter den mekaniske grunnen bak hvorfor det angivelig er bedre med negative ioner enn positive. Da er det selvfølgelig viktig at man forstår hva der er man har lenket til. Så når du da skriver dette: "Min egen -forståelse ??
er at kroppen har det best med balanse i positive og negative ioner i luften, og den luften vi beveger oss i i inneklima har en tedens til å bli for positiv (statisk elektrisk luft) og da fungerer ikke kroppen like å godt, immunsystemet. Dette fremkommer det av forskningen som har blitt gjort."
Har du vel egentlig ikke forklart noe, ei fra din egen forståelse. Siden du har selv sagt: "Jeg har ingen utdanning innen kjemi, biologi etc så du kan for alvor ikke forvente om kjemi og elektroner etc.." Så din forståelse, kommer fra slike linker som ikke har relevans, eller er fulle av feil.

Linken fra forskning.no er ikke relevant fordi den sier at et apparat som produserer negative ioner kan KANSKJE senke antallet infeksjoner fra en viss type bakterier. Den sier ingenting om at kroppen får det bedre av negative ioner.

Den linken du postet nå inneholder påstander av samme type du har kommet med. Det står ikke forklart hvordan. Det er det jeg vil vite. Jeg vil vite den mekaniske grunnen bak. Jeg vil ikke høre påstander lik: "Negative ioner er godt for kroppen. Slike ioner helbreder impotens og skallethet." Skjønner du? I tillegg inneholder linken du nettopp henviste til din skrivefeil, orddelingsfeil og noen veldig rare påstander om ioner.

Her er fortsatt listen med spørsmål jeg vil ha svar på:
Hvordan skaper elektrisitet et overskudd av positive ioner?
Hvorfor trives kroppen best med negative ioner?
Kan du også fortelle meg hva du mener et ion er?
Hva er forskjellen mellom negative ioner og positive

Jeg kommer til å krysse ut de etterhvert som du svarer. Du kan også lage en slik liste.
Antall ord: 343

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

ludoburgero skrev:
Jeppski skrev:Først Ludo. Ja, man skal helst forstå hva man prøver å diskutere, og jeg har pekt ut at det galaxy har lenket til, har ingen relevans eller er full av feil. Hvis du synes at der er urimelig at jeg krever forklaringer som ikke inneholder faktafeil og er relevante, er det veldig synd.
Hva jeg finner mest feilaktig nå, er at du kaller det å referere til noe å diskutere.
Dokumentere er heller ikke å diskutere.

Skal vi ha alt på det rene, må du ikke være så selektiv og selvrettferdigende.
Da tror jeg du bør lese hva jeg har skrevet, på nytt, da jeg ikke har sagt referere=diskutere.
Jeg forstår ikke hva du mener i den siste setningen der. Vennligst forklar.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !