Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJording - viktig for helsen :))

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

galaxy - sluttet

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av galaxy - sluttet »

oi den linken her var ødelagt i mitt tidligere innlegg, får poste på ny ...

http://mittmedium.no/article/2011/9/9/b ... er-smitte/
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Arven »

zind skrev:finfin artikkel fra tidskriftet.no
http://tidsskriftet.no/article/2207603

På jordoverflaten er det et overskudd av elektroner. Ved jordkontakt strømmer disse inn i kroppen, og kroppen får samme energinivå eller elektriske potensial som jorden. Mennesket hadde i tidligere tider kontakt med underlaget eller brukte sko av materialer som leder godt, slik som skinn. Skinn er en god halvleder og leder enda bedre hvis det impregneres med salter og svette.

Først på 1900-tallet begynte man å isolere føttene med mer solide sko av materiale som leder dårligere eller ikke i det hele tatt. I våre dager vandrer de fleste av oss på syntetiske gummisåler som isolerer oss fra jordenergien. Dette forverres ved at vi store deler av tiden oppholder oss i bygninger som er langt fra jordoverflaten (1). Mangelen på jordkontakt kan påvirke oss negativt på en rekke måter. Pasienterfaringer og pilotstudier indikerer at jording kan motvirke mange kroniske helseplager (1). «Earthing» gir 22 treff i PubMed (3.12. 2011).

Det er vist at elektroner beveger seg fra jorden og inn i kroppen, og vice versa, når kroppen er jordet (2). Denne effekten er tilstrekkelig til å opprettholde kroppen i samme negativt ladede elektriske potensial som jorden. Dessuten er det vist at ulike typer jordtilkoblinger reduserer elektromagnetiske felter på kroppen (2), og at en jordet kropp i praksis er skjermet fra uheldig elektromagnetisk påvirkning (3). I en studie der friske personer ble plassert i en komfortabel, tilbakelent stol med elektroder i håndflater og under fotsåler, gikk hudens ledningsevne ned ved jording og økte igjen når jordingen ble fjernet (4).

Kliniske studier om jording
Det er vist at jording påvirker en rekke fysiologiske prosesser både under hvile om natten og ved fysisk aktivitet om dagen (5). Kliniske studier, mange av dem randomiserte og med bruk av narrejording, har vist gunstige effekter på søvnvansker, muskelsmerter, kortisolutskilling og inflammasjon.

I en studie med 60 testpersoner, alle med søvnproblemer og smerter i ledd og muskler, ga jordet soving om nettene kortere innsovningstid, bedre søvnkvalitet, mindre muskelstivhet og mindre smerter i ledd og muskler. De var også mer opplagte om morgenen og rapporterte om bedre helse og velvære (6). I en annen studie ble det registrert raskt innsettende reduksjon i kroppens stressnivåer, mindre muskelspenninger og mer normal balanse i det autonome nervesystemet hos dem som var jordet med lapper i fotsålene (7). I en tredje studie der deltakerne sov i jordet tilstand om nettene i åtte uker, endret kortisolutskillingen seg slik at den ble mer i samsvar med sin naturlige rytme. Deltakerne rapporterte om bedret søvn, mindre smerter og stress, og de fleste følte seg mer uthvilte og opplagte om morgenen (8).

I en annen studie ble et viktig akupunkturpunkt i fremre delen av foten jordet for å simulere bare bein på bakken (9). Jordingen så ut til å redusere inflammasjon og ga økt energi i indre organer. Jording ser også ut til å dempe muskelstølhet og å gi mindre inflammatorisk reaksjon etter trening (10). Idrettsutøvere har rapportert at de kan trene mer, at de blir raskere restituert etter trening, at risikoen for skader går ned, og at de kommer seg raskere etter operasjoner og skader ved bruk av jording (3).
Dette er veldig interesant å lese fordi det i mine ører bekrefter alle problemer vi mennesker får etterhvert som vi fjerner oss lenger og lenger unna den jorda vi lever på og er en del av.
Bare å gå ut i naturen og holde rundt et tre eller begrave hendene i jord og mose gjør noe med meg ihvertfall.
Jeg føler meg fornyet og renset. Jeg føler meg hjemme og i kontakt med den kollektive energien :D
Antall ord: 628
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av zind »

Arven skrev: Dette er veldig interesant å lese fordi det i mine ører bekrefter alle problemer vi mennesker får etterhvert som vi fjerner oss lenger og lenger unna den jorda vi lever på og er en del av.
Bare å gå ut i naturen og holde rundt et tre eller begrave hendene i jord og mose gjør noe med meg ihvertfall.
Jeg føler meg fornyet og renset. Jeg føler meg hjemme og i kontakt med den kollektive energien :D
Ja, samme her. Det får ikke hjelpe at jeg føler meg som en halvgal hippie hver gang jeg klemmer trær, hehe. Jeg føler meg så mye roligere og åpen ute i naturen, fornyet og renset ja!

Etter tips har jeg nå brukt jordelementet for å hjelpe på søvnen også. Det må være omtrent det eneste som har fungert ordentlig bra for innsovning :)
Antall ord: 147
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Lilja »

jeg aner ikke hvordan eller hvorfor, men jeg er ikke i tvil om at naturen gjør noe med oss.
Det å klemme et tre er ren terapi :D Vi har et digert gammelt epletre stående i hagen, perfekt å klatre i. Og jeg ser stadig at ungene, både mine egne og andre, blir sittende oppe i det med armene rundt det og kinnet mot stammen, og bare roer helt ned. :flirt Akkurat det treet er veldig godt å klemme også, men selv er jeg ikke så frimodig at jeg gjør det i dagslys... :oops:
zind skrev:Etter tips har jeg nå brukt jordelementet for å hjelpe på søvnen også. Det må være omtrent det eneste som har fungert ordentlig bra for innsovning :)
Lyst til å dele noen tips?
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av zind »

Lilja skrev:jeg aner ikke hvordan eller hvorfor, men jeg er ikke i tvil om at naturen gjør noe med oss.
Det å klemme et tre er ren terapi :D Vi har et digert gammelt epletre stående i hagen, perfekt å klatre i. Og jeg ser stadig at ungene, både mine egne og andre, blir sittende oppe i det med armene rundt det og kinnet mot stammen, og bare roer helt ned. :flirt Akkurat det treet er veldig godt å klemme også, men selv er jeg ikke så frimodig at jeg gjør det i dagslys... :oops:
hehe, nettopp! best å gjøre det i godt selskap eller i skjul :P men ja, det er noe helt spesielt med tre-klemming. det er visstnok veldig forskjell på tresorter, så jeg tenkte jeg skulle teste ut det der litt etterhvert!
Lyst til å dele noen tips?
Ja, seff! Jeg har begynt øvelser jeg har blitt gitt for å lære om elementene og bevege meg litt innpå magi, så i den forbindelse har jeg begynt å lære meg ordentlig hva jordelementet er og hvordan det føles. For så å forbinde meg med det når jeg får problemer med å sove. Sikkert mange måter å gjøre det på, men jeg forestiller meg enkelt og greit at jeg kjenner på jord, ligger på bakken osv.. tar elementet inn og blir ett med det på en måte, men bare det å visualisere det ser ut til å ha en god effekt!
Antall ord: 241
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av zind »

hahahaha, jeg kom nettopp på at jeg har profilbilde hvor jeg klemmer et tre på facebook nå. herregud ass, da er jeg kanskje ikke så sjenert allikevel! :loool

men altså, public treklemming midt i byen her skjer IKKE med det første. sukk, jeg savner å bo på landet og ha hage!
Antall ord: 50
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Borte.. »

Arven skrev:
zind skrev:finfin artikkel fra tidskriftet.no
http://tidsskriftet.no/article/2207603

På jordoverflaten er det et overskudd av elektroner. Ved jordkontakt strømmer disse inn i kroppen, og kroppen får samme energinivå eller elektriske potensial som jorden. Mennesket hadde i tidligere tider kontakt med underlaget eller brukte sko av materialer som leder godt, slik som skinn. Skinn er en god halvleder og leder enda bedre hvis det impregneres med salter og svette.

Først på 1900-tallet begynte man å isolere føttene med mer solide sko av materiale som leder dårligere eller ikke i det hele tatt. I våre dager vandrer de fleste av oss på syntetiske gummisåler som isolerer oss fra jordenergien. Dette forverres ved at vi store deler av tiden oppholder oss i bygninger som er langt fra jordoverflaten (1). Mangelen på jordkontakt kan påvirke oss negativt på en rekke måter. Pasienterfaringer og pilotstudier indikerer at jording kan motvirke mange kroniske helseplager (1). «Earthing» gir 22 treff i PubMed (3.12. 2011).

Det er vist at elektroner beveger seg fra jorden og inn i kroppen, og vice versa, når kroppen er jordet (2). Denne effekten er tilstrekkelig til å opprettholde kroppen i samme negativt ladede elektriske potensial som jorden. Dessuten er det vist at ulike typer jordtilkoblinger reduserer elektromagnetiske felter på kroppen (2), og at en jordet kropp i praksis er skjermet fra uheldig elektromagnetisk påvirkning (3). I en studie der friske personer ble plassert i en komfortabel, tilbakelent stol med elektroder i håndflater og under fotsåler, gikk hudens ledningsevne ned ved jording og økte igjen når jordingen ble fjernet (4).

Kliniske studier om jording
Det er vist at jording påvirker en rekke fysiologiske prosesser både under hvile om natten og ved fysisk aktivitet om dagen (5). Kliniske studier, mange av dem randomiserte og med bruk av narrejording, har vist gunstige effekter på søvnvansker, muskelsmerter, kortisolutskilling og inflammasjon.

I en studie med 60 testpersoner, alle med søvnproblemer og smerter i ledd og muskler, ga jordet soving om nettene kortere innsovningstid, bedre søvnkvalitet, mindre muskelstivhet og mindre smerter i ledd og muskler. De var også mer opplagte om morgenen og rapporterte om bedre helse og velvære (6). I en annen studie ble det registrert raskt innsettende reduksjon i kroppens stressnivåer, mindre muskelspenninger og mer normal balanse i det autonome nervesystemet hos dem som var jordet med lapper i fotsålene (7). I en tredje studie der deltakerne sov i jordet tilstand om nettene i åtte uker, endret kortisolutskillingen seg slik at den ble mer i samsvar med sin naturlige rytme. Deltakerne rapporterte om bedret søvn, mindre smerter og stress, og de fleste følte seg mer uthvilte og opplagte om morgenen (8).

I en annen studie ble et viktig akupunkturpunkt i fremre delen av foten jordet for å simulere bare bein på bakken (9). Jordingen så ut til å redusere inflammasjon og ga økt energi i indre organer. Jording ser også ut til å dempe muskelstølhet og å gi mindre inflammatorisk reaksjon etter trening (10). Idrettsutøvere har rapportert at de kan trene mer, at de blir raskere restituert etter trening, at risikoen for skader går ned, og at de kommer seg raskere etter operasjoner og skader ved bruk av jording (3).
Dette er veldig interesant å lese fordi det i mine ører bekrefter alle problemer vi mennesker får etterhvert som vi fjerner oss lenger og lenger unna den jorda vi lever på og er en del av.
Bare å gå ut i naturen og holde rundt et tre eller begrave hendene i jord og mose gjør noe med meg ihvertfall.
Jeg føler meg fornyet og renset. Jeg føler meg hjemme og i kontakt med den kollektive energien :D

Me too! Ikke kødd engang. Det å faktisk gå turer daglig inn i naturen og faktisk ta omgivelsene til seg gjør noe med sinnet. Jeg er så mye mer..meg selv...enn det jeg har vært på leeenge. Det gjorde godt å komme seg ut av "storbyen" :D

Nå klemmer jeg ikke så mye på trær (ikke at jeg har prøvd det noe særlig), men jeg tok på et tre for noen uker siden og det gikk opp for meg at det var år siden sist jeg hadde tatt på et tre. Høres rart ut, men jeg har vikrlig vært urban av meg i mange år. Jeg liker faktisk naturen bedre enn byen. Det har jeg i alle fall kommet frem til etterhvert :D Turgåingen i skog og mark anbefales!
Antall ord: 765

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av keke »

26HphzJmWKU
Antall ord: 1
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ? »

[youtube]8vcmhFvTeOo&feature=fvwrel[/youtube]
Antall ord: 5
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ? »

dan tien
Antall ord: 2
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ? »

reversed breathing
Antall ord: 2
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ? »

hadde filmen vært på to minutter, ja, så greit, men det er tidstyveri å mene at noen skal se en film som varer så lenge uten å komme emd en eneste forklaring eller mening om hva eller hvorfor.

så kan jeg sitte her å forvente at andre skal rote seg rundt på nettet for å finne den rette meningen med mine enstavelser, eller kanskje skaffe seg en offroader, og begynne å leke i gjørma, eller kanskje i sandkassa til mor...

jaja, og slik går no dagan..
ellers er det ganske bra å hogge ved, klatre i fosser, padle elver, eller rett og slett leve, uten å forhøye seg selv til å tro at man er så spesiell at man trenger jording.

det handler like mye om å ha bakkekontakt før man begir seg ut på en oppvåkningsprosess, som bare skaper tull i ens eget liv, og de finnes det faktisk skremmende mange av, som liksom er for høye på "altet" eller i fakta seg selv..
Antall ord: 163
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

? skrev:hadde filmen vært på to minutter, ja, så greit, men det er tidstyveri å mene at noen skal se en film som varer så lenge uten å komme emd en eneste forklaring eller mening om hva eller hvorfor.
Den måtte jeg bare "like", er ganske enig med deg. Keke, det er ikke det at jeg synes det er galt at du poster timeslange videoer. Men du skriver jo aldri hva de handler om. Ikke at jeg hadde sett på de selv om du skrev hva de handlet om i forkant da.
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Arven »

Jeg har sluttet å se videoer som legges ut uten redgjørelse eller info om hva den handler om. En kommentar skrevet med egne ord viser meg hva videoen handler om OG at vedkommende som legger den ut faktisk har sett den selv !

Ver : Neste gang du går tur ute i skogen så finner du deg en stor stolt Furu som du omfavner godt og tett. Legg kinnet til barken og visualiser av føttene dine blir til røtter som borer seg dypt ned i bakken under deg. Lukk øynene og hør på vinden og kjenn treet !
Antall ord: 99
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Ver : Neste gang du går tur ute i skogen så finner du deg en stor stolt Furu som du omfavner godt og tett. Legg kinnet til barken og visualiser av føttene dine blir til røtter som borer seg dypt ned i bakken under deg. Lukk øynene og hør på vinden og kjenn treet !
Men.... Gjør dette litt utenfor allfarvei..
Andre turgåere kan fort bli misstenksomme..
Antall ord: 71
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links