Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJording - viktig for helsen :))

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av lighteren »

å klemme et tre kan jeg gjøre i oslos parker når som helst.
hva folk tenker, bryr jeg meg fint lite om, slik de bryr seg fint lite når de bedriver window shopping og er klistret fast på store glassruter og glaner på moteklær eller whatever.

Bilde
Antall ord: 49
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Borte.. »

Arve: Vet du...det skal jeg faktisk prøve på!


Happe: hehe...jeg satt og tenkte på det ja...for vi har jo den turløypen her som fører en rett inn i skogen, men så kom lighteren med sitt poeng, som faktisk var et godt poeng, og da tenkte jeg at kan leve med at folk tar meg for å være en smule "bortreist" som de kaller det. Bare de ikke tror jeg er dendrofil så går det bra... :lol:
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Arven »

Velg ihvertfall noe annet enn en grov gammel furu hvis du bestemmer deg for å dendrofilisere deg :lol:
Antall ord: 16
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ludoburgero »

Hvorfor slår vi ikke en strek over det hele...
generaliserer så godt vi kan... og konkluderer med at:

Mennesket tilhører naturen?
Antall ord: 23
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Borte.. »

Vel, du kan ikke gjøre naturen om til din bitch, det er naturen som gjør deg til sin bitch...eller noe sånt.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ludoburgero »

Syns ikke naturen er en bitch, jeg. Det er alle faktorene som regulerer betingelsene, privilegiene og utgangspunktene for hvor vi blir født (for eksempel) som er bitcher. Dette er selvfølgelig unntak fra naturen og livet og Naturen og Moder Jord og Skjebnen©.

Alt er Arbeiderpartiet sin feil, faktisk.

PS! Hva skjer med de som feller trær? Dårlig karma? Helvete neste?

For ikke å snakke om de som bygger boliger oppå naturen; blir disse isolert fra naturen rent av seg selv, eller kommer man nærmere i kontakt med naturen om man bor i en skyskraper der motorveien passerer gull og grønne skoger, blomsterenger og sanddyner..? Og ja - hva skjer om man jorder seg i "feil" materiale? Går det an? Mold er godkjent? Check! Mark er godkjent? Check! Skog og trær er godkjent? Check! Hva med vann og sand... og hva om man hopper i fallskjerm gjennom skyer - kan dette gi følelsen av å bli født på ny, av å renses av en sky?

Jeg venter faktisk spent på svar.
Antall ord: 175
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av keke »

videoen handler om Jording..

den er ganske lang...
Antall ord: 8
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Arven »

He he det er faktisk den korteste videoen du har lagt ut, for her var det ingenting ;)
Antall ord: 17
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Arven »

ludoburgero skrev:Syns ikke naturen er en bitch, jeg. Det er alle faktorene som regulerer betingelsene, privilegiene og utgangspunktene for hvor vi blir født (for eksempel) som er bitcher. Dette er selvfølgelig unntak fra naturen og livet og Naturen og Moder Jord og Skjebnen©.

Alt er Arbeiderpartiet sin feil, faktisk.

PS! Hva skjer med de som feller trær? Dårlig karma? Helvete neste?

For ikke å snakke om de som bygger boliger oppå naturen; blir disse isolert fra naturen rent av seg selv, eller kommer man nærmere i kontakt med naturen om man bor i en skyskraper der motorveien passerer gull og grønne skoger, blomsterenger og sanddyner..? Og ja - hva skjer om man jorder seg i "feil" materiale? Går det an? Mold er godkjent? Check! Mark er godkjent? Check! Skog og trær er godkjent? Check! Hva med vann og sand... og hva om man hopper i fallskjerm gjennom skyer - kan dette gi følelsen av å bli født på ny, av å renses av en sky?

Jeg venter faktisk spent på svar.
Å være i kontakt ved naturen er en tilstand, ikke en plassering. Du kan sitte midt i skogen og ikke være i kontakt, eller du kan bo i en leilighet midt i byen med litt beplantning og noen trær og være i harmoni med den.
Du trenger dermed ikke hverken jord, mold, sand eller vann for å Jorde deg. Du kan visualiserer fordi alt er i deg allerede.
Men noen, og jeg er en av disse noen, har behov for å kjenne jord mot huden, gress som kiler leggen, grov bark som bærer år og vinden som stryker huden.
For meg er det like viktig for meg som å puste.
De gangene jeg har vært avskåret fra skogen over noen dager, har jeg følt meg kvalt
Antall ord: 307
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av keke »

egentlig ganske umulig å ikke være i kontakt me natur...

alt e natur...

l vi kan høgge ned all trær.. forgifte alt vann... me tia kommer vekstan tilbake å vannet blir rent & krystallklart ...når du ser på stjernan... kan vi ødelegge dem? nei... (me mindre Darth vader kommer til makta en gang i fremtia for lenge lenge sia)

Stjernan e å natur.. såe..

ja.. jording viktig... ro.. bakkekontakt


hjelper å spise d folk kaller ugress
Antall ord: 76
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av ludoburgero »

Det er vel egentlig det som er poenget mitt også.
Saken er vel bare den at alt er energi i runddans, og at alt slår tilbake på en selv.

Dvs. (med andre ord) at naturen har gitt menneskene naturen/friluft. Dette vil mennesker gi tilbake før eller siden, om det så krever noen ofre (f.eks. hele menneskeheten). "En får det en gir!"

(You only get what you give, eller man høster som man sår, reder som man ligger, etc.)

Når menneskene gir naturen gift, vil de få gift tilbake.
Tar de derimot vare på den, vil de bli tatt vare på av den.
Fordi om ikke alt i livet føles umiddelbart rettferdig, eller fordi om man ikke får som fortjent før man dør engang, så vil det alltid være en balanse i det hele. Alt går i retur, absolutt alt. Ingen unntak.

Kanskje viktig å legge til at ikke alt blir som før bare av den grunn, men på den annen side vil ingenting bli det heller, fordi alt er under forandring til enhver tid. Trærne eldes, huden din, alt sammen. Kanskje ikke alltid til det bedre, veldig ofte til det verre. Ødeleggelse er et eksempel på dette. Men så lenge man klarer å sette ting i et større perspektiv (slik som med ansvarsfraskrivelser og ansvarspulverisering fra politikere for eksempel), så vil man alltid klare å se at ting blir bedre på sikt. At noen andre tar jobben. Som for eksempel i dette tilfellet: jorden.

Nå sier jeg ikke at jorden tar hevn på menneskene. Derimot utelukker jeg slett ikke muligheten for Gaia heller. At jorden kan ha sin egen bevissthet? Joda, kjør på. Men jeg snakker om den gjennomtrengende, altomfattende balansen som påvirker oss alle; det som heter konsekvenser.

Vi trenger ikke være flyktige for å føle oss jordnære. Jording er et reelt fenomen. Men det jeg mener med dette noe tvetydige innlegget er å sette fingeren på at det er veldig mye vi tar avstand fra som vi kanskje ikke burde, mens andre ting vi burde kunne ta for gitt finner vi spesielt. Det at vi tar jording som noe spesielt (blant andre ting) er ikke ensbetydende med at vi "praktiserer det riktig". Vi kan fremmedgjøre oss på samme måte. Ofte er det jo det som er problemet til skeptikere: de vil ikke vedkjenne seg ting som egentlig kan være helt naturlig, fordi de allerede har bestemt seg for at dette ikke passer inn i deres verdensbilde.

For, vi vet jo som kjent, at for noen så er "det paranormale" helt naturlig. Et klassisk eksempel er hvordan mennesker kan være redd for "ånder" eller "spøkelser", mens andre kommuniserer med dem daglig. Kanaliserer. Spiritisme. Utdrivelse. Det kan være hva som helst egentlig.

Jeg synes kanskje at det å være omtenksomme ikke alltid er så spesielt det heller.
Det burde være en selvfølge å tenke gjennom sine handlinger og de eventuelle konsekvenser disse måtte få. Vi priser og belønner liksom massemordere som Obama med Nobels fredspris, og vi støtter opp dumme fjortiser med brunkrem i trynet som har skrevet blogg i et par år om sminke fordi de endelig poster en artikkel om fred i verden og at de synes krig er litt teit. Disse tendensene finner vi stadig mer og mer av i en så skakkjørt verden vi lever i, der mennesker har fjernet seg fra sunn fornuft og valgt underholdningens fantastiske og flyktige verden.

Tenk at vi synes så fantastisk godt om ting som imponerer oss RELATIVT, og det utelukkende på grunn av MANGELEN på dette i dagliglivet!? Alvorlig talt, jeg mener at om man virkelig skal la seg fascineres av helt naturlige ting så må det vel være noe kraftig galt med omgivelsene våre, og følgelig våre tanker om det. Det må ha "skjedd noe på veien" dit, mener jeg...

Så, jeg får vel spørre igjen - på en litt mer rett-frem-ment og redelig måte:

Hva er vel ikke jording, og går det nå virkelig an å fjerne seg fra naturen?
Og hvorfor skiller vi disse tingene ifra hverandre; naturlig og syntetisk; hvis vi fortsetter å tankeløst benytte oss av alt det syntetiske vi drar så god nytte av? Eller står vi virkelig for våre ord? Fordi, jeg mener at vi alle er forbrytere mot naturen hvis vi ikke konsekvent går for kun de økologiske, biologiske valgene og tenker større perspektiv på det. Istedenfor bytter vi ut enkelte næringsmidler med "co2-vennlig emballasje" og et par økologiske grønnsaker blant 25 "vanlige".

Si meg: gjør vi det for naturen, eller gjør vi det for egen samvittighets skyld?

Hva med begge deler? Er det mulig å tenke miljøvennlig uten å måtte lide? Er det nødvendigvis å lide det å gi avkall på ting vi bevisst vet ødelegger naturen som vi kanskje "mindre" bevisst bruker?

Det er veldig mange spørsmål som burde kunne besvares hvis naturen skal bevares.
Jeg kan forstå at folk føler det er godt å tråkke rundt i gress og skog, og det gjør selvfølgelig noe med både kropp og sjel. Ikke bare til det punktet at vi liker den kinestetiske følelsen av å tråkke i gresset, men også at det gjør noe med oss "sjelelig" om man vil. Dermed ikke sagt at det er noe spesielt. Snarere sagt: ja, selvfølgelig - og så? Men dette ønsker kanskje ikke de fleste av oss å tenke, fordi det da virker mindre spesielt... og det er jo nettopp dette jeg skal frem til...

Hva med dette sensasjonsjaget? Forlystelser, nytelse, eller en oppriktig ment innsats for miljøet og en selv? For det blir vel litt som å poste at man skal på treningssenteret på facebook da..?

Ikke at jeg sier at noen treehuggers her søker anerkjennelse, slett ikke ment sånn.
Jeg mener nettopp det at man ikke skal trenge det, men at det virker som om man må skape en følelse av sensasjon rundt noe for å i det hele tatt gidde. Det er vel akkurat det jeg sier.
Antall ord: 1040
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Jeppski »

Jeg mener fortsatt at det ikke er hold i hva galaxy har skrevet.

Jeg tror dere har også gått litt over fra å faktisk jordes, som i å jordes elektrisk. Til en mer metafysisk måte der "lever i harmoni" osv. Som er egentlig ikke det TS mente.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av xyrea »

ludoburgero skrev:PS! Hva skjer med de som feller trær? Dårlig karma? Helvete neste?
Fikk faktisk høre dette en gang, og at jeg 'myrda trær bare for moro skyld'. (Kjent som 'skogtynning' for resten av verden)
Antall ord: 40
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av Arven »

Det er forskjell på bærekraftig høsting og å rasere og ødelegge trær og vekster uten grunn
Antall ord: 18
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Jording - viktig for helsen :))

Innlegg av xyrea »

En del som ikke har den fjerneste ide om forskjellen, spesielt sånne som tror skauen er en slags større utgave av en park.. virker som de tror 'rasering' = 'det synes at noe er hugga ned'
Antall ord: 37
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links