Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerLitt om boka Jesusmysteriene

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Ankh

Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Ankh »

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=1648467

Har brukt endel av sommeren på å lese boken "Jesusmysteriene" av Timothy Freke og Peter Gandy.
Selv om man bombarderes med navn og info, så syntes jeg den var svært spennende og fikk ihvertfall meg til å forandre mening om mye. Jeg vil derfor gjerne diskutere innholdet med andre som har lest den, eller har kommentarer til det som påpekes.

Boka er en slags reise i kristendommens start og utvikling. Det starter med at forfatterne legger merke til svært mange likheter i kristendommen, med mye eldre mysteriereligioner og spesielt osiris, dionysis, og gnostisismen. Mye er direkte avskrifter, og selv om det er kjent materiale så overrasket omfanget av det.

Forfatterne tar da et dypdykk i dette, sammenligner mange mysteriereligioner, drar frem fakta man vet og finner frem mange bløffer som har dannet kristendommen. Både kristendommen (og religioner som baserer seg på det samme) og bibelen blir filleristet til det ikke er mer igjen, og man sitter igjen med sannheten om hva kristendommen faktisk er, dens herjinger opp gjennom historien, forfalskninger og undertrykkelser.

Historien man sitter igjen med er omtrent som følger:
Gnostikerne skapte en åndelig utviklingsvei med fire innvielsesnivåer:
1 -Fysisk identitet (Hylisk)
2 -Psykologisk identitet (Psykisk)
3 -Åndelig identitet (Pneumatisk)
4 -Mystisk identitet (Gnostisk)
Dette er en utvikling hvor mennesker kunne velge å BLI en kristus, dvs en opplyst.

I dette bildet ble det skapt en beretning som skulle være et bilde på den utviklingen man tok. Man ble "korsfestet" og "døde so menneske" og ble en "gjennoppstått kristus". Det var altså en allegorisk myte ment for å hjelpe nye med å forstå de åndelige mysterier.

Kristendommen oppstod som en lettvindt feiltolkning i dette miljøet. Folk som hadde mottatt den allegoriske myten trodde det var hele sannheten, og baserte en ny religion på en oppdiktet myte. Dette til hoderystende latter av samtidens mysteriereligioner.

I kristendommen var det elementer som passet romerne perfekt i deres behov for å holde kontroll på befolkningen. Bl.a var det slik at lederne var guds representanter på jord, og ved å gå imot lederne gikk mn mot gud selv. Dette passet jo meget bra, og kristendommen ble etterhvert den offentlige statsreligionen. Man fikk store fordeler ved å følge den religionen, noe som gav høy oppslutning, og kristne ble samtidig tillatt å massakrere tilhengere av andre religioner.

Her var det også viktig å skille seg fra bl.a gnostikere, så dermed ble kvinner utestengt...stikk i strid med gnostisk lære.

Kristendommen ble videre etablert av biskop Eusebios, omtalt som "den første gjennomført uhederlige og urettferdige historiker i antikken", "overlagt forfalskning av årstall", og " skrevet i en særdeles samvittighetsløs og vilkårlig ånd".
Selv skrev Eusebios at han "bare hadde tatt med det som kan tjene til kirkens ære, og latt alt som kunne tilsmusse den ligge".
Han grove forfalskninger er den eneste kirkehistorien som stammer fra de første 300 årene evt.

Fra 381 ble kjetteriet en statsforbrytelse. Roma som hadde blomstret i tusen år med mithra og andre mysteriereligioner, ble på få tiår rasert av kristne.

Jesus ble aldri korsfestet, dvs han var ingen guds sønn som ble korsfestet. Bibelen er ikke skrevet av de som oppgis å ha skrevet den. Innholdet er forfalsket, omskrevet og kopiert fra eldre mysteriereligioner.

Grusomheter begått av hensynsløse kristne, som massakrerte ned sine konkurrenter, kombinert med en rasering av antikkens kultur og vitenskap, templer og byggverk, ble sammen med romerske kyniske politiske veivalg for å få kontroll over befolkningen til en terrorkombinasjon som ble dagens kristendom.

Det er også intressant å lese at årsaken til at de kristne med sin jesus ikke ble tatt seriøst, var at så mange andre gjorde akkurat det samme. Asklemios helbredet og gjennoppvekekt folk til live, Pythagoras, Empedokles, Epimenides, Abaris osv utførte også tilsvarende mirakler som jesus. Hvorfor skulle myesteriereligionene bry seg om en nykommer som ikke gjorde mer enn mange andre på samme tid?

Om du er intr. i å lese mer om dette så anbefaler jeg å lese den. Man får endel aha opplevelser både om andre mysteriereligioner og kristendommens herjinger.
Antall ord: 689

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av jeditrond »

Takk for tipset! Får forsøke å finne den på biblioteket en dag :)
Antall ord: 13
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Moonstone »

Jepp, denne kan jeg absolutt anbefale selv.
Det er til nå den eneste boken med slik seriøs forskning som er oversatt til Norsk, værtfall som jeg vet om i nåværende tidspunkt.

Det finnes en hel haug andre, helt fra 1800-tallet og frem til idag, men har mest kun vært tilgjengelige på Engelsk.
Jeg begynner å få en del om dette tema i samlingen min, og kan anbefale en del på Engelsk om det er av interesse..
Antall ord: 81
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:Jepp, denne kan jeg absolutt anbefale selv.
Det er til nå den eneste boken med slik seriøs forskning som er oversatt til Norsk, værtfall som jeg vet om i nåværende tidspunkt.

Det finnes en hel haug andre, helt fra 1800-tallet og frem til idag, men har mest kun vært tilgjengelige på Engelsk.
Jeg begynner å få en del om dette tema i samlingen min, og kan anbefale en del på Engelsk om det er av interesse..
Gjerne! Kan ikke garantere at jeg vil få lest alle nå i 2012, men greit å notere seg dem for senere bruk :D
Antall ord: 104
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:
Moonstone skrev:Jepp, denne kan jeg absolutt anbefale selv.
Det er til nå den eneste boken med slik seriøs forskning som er oversatt til Norsk, værtfall som jeg vet om i nåværende tidspunkt.

Det finnes en hel haug andre, helt fra 1800-tallet og frem til idag, men har mest kun vært tilgjengelige på Engelsk.
Jeg begynner å få en del om dette tema i samlingen min, og kan anbefale en del på Engelsk om det er av interesse..
Gjerne! Kan ikke garantere at jeg vil få lest alle nå i 2012, men greit å notere seg dem for senere bruk :D
Her har du noen:

"Cæsars Messiah"
"The Suns of God"
"The pagan Christ"
"The Gospel & the Zodiac"
"Christ in Egypt"
"The Devils pulpit"
"The worlds 16 crucified saviours"
"The Laughing Jesus"
"Bible myths & their parallels in other religions"
Antall ord: 145
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Isan »

Hvis jeg skulle ha lest noen av disse bøkene, tror jeg nok jeg ville ha begynt med den sistnevnte. Det høres umiddelbart ut som den mest interessante.
Antall ord: 29
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Moonstone »

Isan skrev:Hvis jeg skulle ha lest noen av disse bøkene, tror jeg nok jeg ville ha begynt med den sistnevnte. Det høres umiddelbart ut som den mest interessante.
Den er en av de mest intressante ja, men går glipp av en del nyere forskning siden den kom ut på 1890-tallet.
Jeg hadde faktisk begynt med "Jesusmysteriene", som er basert på nyere forskning og også er på Norsk. Det er ikke alle som finner det komfortabelt å studere på Engelsk.
Selv liker jeg det :coffe2
Antall ord: 87
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Astarte »

En facinerende teori er også at kristuskulten ble bygget på Mithras-kulten. Hvis man vil ha en utrolig opplevelse kan man besøke San Clemente-kirken om man er i Roma. Jeg var selv der i vår og kan absolutt anbefale den!

Link: http://www.sacred-destinations.com/ital ... n-clemente

Det som slo meg er at tre av Romas lag er avdekket. Man går bokstavelig nedover i århundrene, årtusen faktisk.

Øverst er San Clementekirken. Rett under er den orginale kirken, identisk med den man går inn i på gateplan i dag. Flere meter nedenfor dette kan man gå inn i et smug hvorfra man kan se rett inn i en gammel Mithras-skole, og på andre siden av denne gaten kan man gå gjennom et gammelt palass.

Dette kan muligens leses som en avsporing, men det trenger ikke være det. ;)
Overføringsverdien av denne gåturen er ubetalelig for den som tar det poenget. :pray
Antall ord: 159
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Litt om boka Jesusmysteriene

Innlegg av Moonstone »

Astarte skrev:En facinerende teori er også at kristuskulten ble bygget på Mithras-kulten. Hvis man vil ha en utrolig opplevelse kan man besøke San Clemente-kirken om man er i Roma. Jeg var selv der i vår og kan absolutt anbefale den!
Link: http://www.sacred-destinations.com/ital ... n-clemente
Det som slo meg er at tre av Romas lag er avdekket. Man går bokstavelig nedover i århundrene, årtusen faktisk.
Øverst er San Clementekirken. Rett under er den orginale kirken, identisk med den man går inn i på gateplan i dag. Flere meter nedenfor dette kan man gå inn i et smug hvorfra man kan se rett inn i en gammel Mithras-skole, og på andre siden av denne gaten kan man gå gjennom et gammelt palass.
Dette kan muligens leses som en avsporing, men det trenger ikke være det. ;)
Overføringsverdien av denne gåturen er ubetalelig for den som tar det poenget. :pray
Så absolutt relatert, og det er riktig observert Astarte :coffe2
Mithras Mysteriene er akuratt det samme, bare basert på en annen Mytologisk "frelser" fra Persia.
De som ble innviet i Mithras mysteriene gikk gjennom dåp/renselse i de 4 elementene, og fikk Sol-korset tegnet på pannen i disse initieringene. I initieringsritualene ble neofytten kledd ut som Mithras i midten, med 12 disipler rundt seg, som igjen var utkledd som de 12 stjernetegn i Zodiac'en. Cautes og Cautopates ble også stjålet av Kristendommen, som da Jeshua blir symbolsk korsfestet mellom "2 tyver", hvor den ene går til Helvete og den andre Himmelen.

Om man er intressert i kontakten mellom Kristendom og Mithas mysteriene kan jeg anbefale boka
"The origins of the Mithraic Mysteries"
Står også en del om det i "Bible myths and their parallels in other religions"
Antall ord: 303
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links