Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisKunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Ankh

Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Ankh »

En tanke jeg har lekt meg litt med er om man hadde hatt mer detaljerte slektsrtegistre hvor man kunne søke på innhold isteden for navn. Det hadde f.eks vært intr. å se hvem som døde akkurat idet man ble født, om de kom fra steder man føler en tilhørighet til osv og dermed fått opp en indikasjon på et reinkarnasjonsslektstre. Det burde f.eks vært mulig å sette opp en liste med mest mulig nøyaktig fødselstidspunkt, interresser, hvilke land man føler en tilhørighet til, fobier man har osv og så latt dette være et søk og ren kobling mot slektsregistre slik at man f.eks fant ut at noen døde idet man ble født i et land man føler tilhørighet til og de hadde også en sønn som døde av noe man har fobi mot.

I starten ville det vært et "artig leketøy" å søke etter slike koblinger, men over tid vil man få erfaringer og tilpasninger som kan gjøre det mer og mer presist

http://www.version2.dk/artikel/chatbesk ... lelse-8051

Samme system burde også kunne brukes for å linke mellom "6 ledds bekjentskap" teorien som sier at man kan ta to hvilke som helst personer på jorden og via jeg kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen osv i seks ledd så har man en link. Det hadde vært artig å hatt en slik funksjon hvor man kunne taste inn hvem man var og en annen person og så fått opp de seks leddene. Microsoft har forsøkt noe lignende, og kommet til 6,6 ledd.
Antall ord: 282

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Arven »

For å lage et slikt tre må man gå ut ifra at man reinkarnerer øyeblikkelig. Man må også gå ut ifra at reinkarnasjonene skjer i samme tidslinje som vi selv lever under.
Det er to problemer slik jeg ser det. For tid er noe som bare eksisterer her. Derfor vil tanken om å skulle bli gjenfødt øyeblikkelig og i neste slektsledd henge i en tynn tråd.
Det er ingen grunn,- slik jeg har forstått det, til at jeg ikke kan bli gjenfødt på 1800 tallet eller at den tiden jeg bruker på den andre siden på å gå igjennom mitt siste liv, i denne virkeligheten oppfattes som år
Antall ord: 109
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Ankh »

Skjønner det, men har samtidig sett noen dokumentarer på folk som husker steder og folk fra tidligere liv og har funnet grava fra sitt forrige jeg. Da har de vært født når noen andre døde. Aner ikke om det er normalt, men det hadde vært intr. å vite hvem som døde samtidig som en selv ble født og om de hadde et liv man relaterer til osv. Som sagt, bare som en test i starten for å se om man kan spore noe.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av livingdeaddoll »

Du hadde fått litt av en jobb, hvis du skulle kartlegge alle menneskene på denne planeten som døde i det sekundet du ble født. Hvor mye tid av ditt nålevende liv er du villig til å ofre i ditt søken om eventuelle tidligere liv?

Støtter Arvens utsagn, og legger til: Hvis vi reinkarnerer, hvordan vet vi da at det er kun liv her på jorden vi returnerer til? Hva med andre livsformer og/eller andre planeter?
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av ludoburgero »

Vi hadde jo en plante som skrev her for noen år siden. Men jeg ser enda flere utfordringer med å kommunisere ut på et nettforum om tidligere liv, uansett hvor god en katt kan være til å reflektere over de og mimre for seg selv. Eller med andre katter.

Dessuten hadde jo reinkarnasjonsslekttreet vel blitt verdens største som evig ekspanderte hurtigere enn noe som helst annet slektstre, fordi folk dør og blir født hele tiden, for ikke å snakke om at de kanskje gjør det på andre planeter og reinkarnerer HER igjen - for å snu litt på den flisa... så det vi hadde endt opp med, i bunn og grunn, hadde vært verdens mest mangelfulle slektstre - eller på den annen side så overflødig med oppdateringer at ALLE hadde til syvende og sist funnet ut at de var den samme og at vi alle er ett. Og det hadde jo f.eks. ikke anti-muslimer likt. Osv.
Antall ord: 159
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Nephandi »

Det kunne sikkert vert et interessant redskap men problemet er at ikke alle blir gjenfødt øyeblikkelig, og man har ofte ikke de samme interesser som det livet man levde før, ofte kan noe henge igjen men man blir ofte gjenfødt til veldig forskjellige liv. Jeg fikk beskjed av en synk en gang om at jeg hadde drevet med magi i alle mine liv, men alt annet det er nok forskjellig fra gang til gang.
Antall ord: 77
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Arven »

kanskje er det sånn for oss alle,- at vi har hatt en lideskap, en oppgave som går som en rød tråd gjennom alle livene
Antall ord: 28
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Nephandi »

Det tror jeg er godt mulig at det finnes en rød tråd, en oppgave som vår sjel alltid har som på en måte blir den basiske funksjonen til den sjelen som vil gå igjen i alle liv den sjelen inkarnerer i.
Antall ord: 45
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Ankh »

Jeg skjønner utfordringene, men synes samtidig det kunne vært intr. å se om det i det hele tatt hadde vært mulig å søke spor i tidligere liv på en så enkel metode. Jeg har ingen statistikk på det, men om man f.eks hadde holdt oss til norge og begrenset det til å få opp alle som døde samme dag som en selv ble født så burde det jo vært en overkommelig liste.

Jeg har også lest om saker hvor f.eks søsken ser ut til å ha vært søsken gjennom flere liv, så er ikke nødvendigvis helt enig at man må ende opp som noe helt annet på en fjern planet i en fjern galaxe (skulle vel hatt noe star wars effekter her...) men jeg tror faktisk at man innimellom reinkarnerer innen samme familie/slekt.

Vi har også en slik sak i familien, hvor en person ble født når en annen døde og vi har alltid spøkt litt med at den som ble født reinkarnerte fra den som døde. Det handler ikke BARE om tidspunktet, men personlighet og andre likhetstrekk.

http://tidsskriftet.no/article/838326
Såvidt jeg ser så er det snakk om ca. 150 som dør hver dag, gjennomsnittlig.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av xyrea »

Øh, så dette skal baseres på at folk ikke bare blir gjenfødt på samme dag som de dør (mange mener det går årevis i mellom, noen flere hundre) men også i samme land? Hvorfor ikke gjøre det enda enklere og holde seg innenfor samme kommune? ,)
Antall ord: 49
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Arven »

Det er jo ikke noe i veien for å prøve. Men hvis du skal se på de døde for å se hvem som passer best som ditt forrige jeg, så må du jo vite endel om dem slik at du kan gjøre begrunnede valg. Hvordan tenker du å fknne denne informasjonen ?
Antall ord: 51
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tror det blir enklest hvis folk deler facebookstatuser i sitt neste liv:
Hei, jeg har levd før og da var jeg en franskmann i 2009, her er en statuslinje fra mitt tidligere liv:

"Bon jour!"

Facebook er jo nettopp så flinke til å lagre informasjon, så kanskje de kunne hjulpet med dette prosjektet? Jeg synes også det blir vanskelig å forholde seg til - og ikke minst hilse på - alle disse menneskene etter hvert når vi har kartlagt de mange millionene liv de kanskje har bak seg... og så synes jeg det kanskje blir vanskeligst å finne de som har hatt et tidligere liv i framtiden? :bandit
Antall ord: 105
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Nephandi »

Jeg tror at folk absolutt kan bli gjenfødt i samme familie og slekt, mitt problem med prosjektet ditt som andre også har påpekt er dette med datoene, jeg tror ikke det er noe automatikk i at man blir gjenfødt samme dag som man dør, kan det skje, ja absolutt, men jeg tror også at mange ender opp med å gå lenge mellom liv, hvem vet en gang om begrepet tid har noen som helst betydning i Åndeverden?
Antall ord: 80
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- - Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av livingdeaddoll »

Ankh skrev:Jeg skjønner utfordringene, men synes samtidig det kunne vært intr. å se om det i det hele tatt hadde vært mulig å søke spor i tidligere liv på en så enkel metode. Jeg har ingen statistikk på det, men om man f.eks hadde holdt oss til norge og begrenset det til å få opp alle som døde samme dag som en selv ble født så burde det jo vært en overkommelig liste.

Jeg har også lest om saker hvor f.eks søsken ser ut til å ha vært søsken gjennom flere liv, så er ikke nødvendigvis helt enig at man må ende opp som noe helt annet på en fjern planet i en fjern galaxe (skulle vel hatt noe star wars effekter her...) men jeg tror faktisk at man innimellom reinkarnerer innen samme familie/slekt.

Vi har også en slik sak i familien, hvor en person ble født når en annen døde og vi har alltid spøkt litt med at den som ble født reinkarnerte fra den som døde. Det handler ikke BARE om tidspunktet, men personlighet og andre likhetstrekk.

http://tidsskriftet.no/article/838326
Såvidt jeg ser så er det snakk om ca. 150 som dør hver dag, gjennomsnittlig.
Du ser utfordringene, men kaller det en enkel metode..?
Hva med mennesker man ikke vet presist når døde, de som f.eks er blitt borte på en eller annen måte..?

Man må ikke nødvendigvis ende opp som noe helt annet på en annen planet, men muligheten er vell der, hvis man først skal spekulere og komme med antakelser om et slikt et emne. Har lest en bok skrevet av en som hold på med regresjonsterapi. Han mente å ha kjennskap til mennesker som hadde kjent igjen andre mennesker fra et liv som var på et annet sted, hvor de da hadde en ikke-menneskelig kropp.

Hva med fostre, har ikke disse sjel før de blir født?
Har selv en i familien, som kom med uttalelser om å ha vært en annen i familien i tidligere liv. Men det skiller vell 7,5 måneder mellom den enes død og den andres fødsel.

Hvis vi skal lære av dette livet, hvor får da sjelen tid og ro til å tenke over det livet det nettopp har erfart, hvis en skal rett inn i en ny kropp etter å ha dødd? Hvis du da sier at åndeverden ikke har samme tidsbegrep som det vi har nå, vil da ikke logikken om at man blir født rett etter dødsfallet bli feil..?
Antall ord: 447

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Kunne man skapt et reinkarnasjonsslektstre?

Innlegg av Ankh »

Det er masse utfordringer, for all del, men synes bare ideen var litt fasinerende. Har lest endel saker hvor søsken ser ut til å ha vært søsken i flere liv, og om man tar tak i teorien om at man velger sine foreldre så er det vel ikke så usannsynlig at noen velger noen de kjenner.

Med "enkelt" så mente jeg bare at med gjennomsnittlig ca. 150 døde pr dag så kreves det ingen superdatamaskin for å matche folk. Med facebook blir det straks enklere. Folk legger jo ut utrolig mye om seg selv, så kanskje facebook kommer med en "reincarnated user" funksjon som matcher folk etterhvert :-D

Sånn rent matematisk, om man holder seg i norge så er det ikke mer enn ca. 55000 stk. å sjekke om man skrumper inn utvalget til ett år før man selv ble født. Det burde ikke vært umulig for moro skyld å hatt en tjeneste som man la inn interresser, favorittfarge, personlighet osv og matchet dem mot de 55000,- som døde siste året før man ble født, og så listet opp de f.eks 10 beste matchene av de 55000.

Jeg aner ikke hva som hadde blitt resultatet av dette, om noe i det hele tatt, men det kunne ihvertfall vært intr. å se om man f.eks har drømt om steder hvor en av de med best match bodde osv. Igjen, det ville bare vært et forsøk som både kunne kollapset totalt og avdekket intr. ting.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links