Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterKanskje får vi se en komet i 2013!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Lilja »

Image
PÅ BESØK: Kometen ISON (merket med to røde streker) befinner seg for øyeblikket langt fra jorda, og kan bare skimtes som en lyssvak prikk i teleskopet. Den er imidlertid på vei mot sola i høy hastighet, og til neste år kan den bli et svært spektakulært syn for oss her i nord. Foto: E. Guido, G. Sostero & N. Howes
(Dagbladet): Astronomimiljøet koker etter oppdagelsen av kometen ISON i forrige uke. Den befinner seg for øyeblikket et sted forbi Jupiters omløpsbane, men er på vei mot sola i full fart.

Og til neste år kan den gi himmeltittere på den nordlige halvkule et svært spektakulært syn, melder Spaceweather.com.

Kometer er på mange måter skitne, frosne snøballer, og akkurat denne havner i en kategori kalt solstreifere. Med mindre den går i oppløsning på veien, viser foreløpige beregninger at passerer rundt 1,8 millioner kilometer fra sola 28. november 2013.

Den intense varmen fører til at isen på overflaten fordamper. Materien blåses ut av stråling og solvind, noe som fører til den lange, karakteristiske komethalen. Om dette skjer, kan den bli ekstremt lyssterk og synlig med det blotte øyet i lang tid.

Om vi er veldig, veldig heldige, kan kometen i beste fall tenkes å bli synlig også på dagtid.

På den annen side, er det en mulighet for at vi alle blir snytt, sier Karl Battams ved Sungrazer Comet Project. Akkurat nå kaster vi egentlig bare dartpiler mot brettet, sier Battams, og spår to mulige utfall.

I beste fall blir kometen stor, lysterk og streifer forbi sola neste november. Da blir den ekstremt lyssterk og synlig for folk på den nordlige halvkule i flere måneder, sier han.
I verste fall lider den samme skjebne som mange andre solstreiferkometer: Den går i oppløsning.

(...)
Bill Gray, en ekspert på smålegemer i solssystemet, gir ISON en 30 prosent sjanse for bli å «fantastisk».
(...)
C/2012 S1 (ISON) ble oppdaget 21. september av russerne Vitali Nevski og Artyom Novichonok ved ISON-Kislovodsk-observatoriet i Russland.
http://www.dagbladet.no/2012/09/25/nyhe ... /23583968/


Da er det bare til å krysse fingrene og begynne å glede seg :D
Og dersom den skulle bli synlig i flere måneder, burde det jaggu være håp om en kveld eller to med klarvær sånn at man får sett vidunderet også... :coffe2
Antall ord: 405

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av jeditrond »

Det hadde vært kult om den ble synlig her oppe, da får jeg begynne og spare til "årntli" teleskop for amatørastronomer, sånn med kamerafeste og gode greier :)
Antall ord: 31
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Borte.. »

Jeg kommer ikke til å holde pusten. Siden jeg bor i den delen av den siden av landet hvor man aldri ser sånne ting. Som er trist, for jeg skulle gjerne ha likt å få det med meg før livet tar slutt.
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Bearchild »

Foreløbig er det litt "enten/ eller", men om den blir så lyssterk som den kan bli burde det være gode muligheter for deg også Verm.. :D
" ISON kan lyse kraftig opp, og bli mellom hundre og noen tusen ganger sterkere enn Venus. Det blir et fantastisk syn, kometen vil lyse minst like kraftig som fullmånen!

Men, det kan også bli en flopp.

Så nært solen kan isklumpen bli revet i fillebiter lenge før 29. november. Det skjedde med kometen Kohoutek i 1973.
"
http://www.storm.no/nyheter/komet-kan-b ... 86227.html
Antall ord: 96
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Arven »

Legger ut en video som jeg syns er interessant. Her snakkes det om tiden med to soler. Han snakker om ( laget før vi fikk vite noe om denne kometen) at det vil komme et himmellegmet inn mellom oss og sola og at det vil påvirke en allerede grinete sol, som igjen vil forårsake voldsomme ødeleggelser hos oss i begynnelsen av neste år.
Denne hendelsen er også forutsagt i kornsirkler
Hva og om noe skjer, vet ikke jeg men jeg satt igjen med en Hmmmm etter å ha sett denne

[youtube]d70HG9V3yxs&feature[/youtube]
Antall ord: 95
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av ludoburgero »

Min useriøse del av dette innlegget:

Eller kanskje Knut Røed Jørgen Røed Øderøed Knutegaard kommer og lesper i all hui og hast dagen før og sier at det er veldig zynd at det kommer til å blåze zå zterkt at zkyene kommer til å forme seg som noen zlagz ztore klumper zom driver en zammenzvergelze for at vi ikke zkal få ze noen ting.

:g_w


Mitt forsøk på å """approache""" (egentlig ikke et norsk ord) dette innlegget seriøst:

Jeg har hørt om disse tvillingsolene før. Det er så mange teorier om dette.
En av dem er at jorden før HADDE nettopp to soler. En annen er dette med den Beetelguze(?) som er i ferd med å eksplodere omtrent når som helst, og når den gjør det vil den lyse opp sterkere og sterkere og bli minst like skinnende som solen og kunne bli sett med det blotte øyet i tilogmed dagslys. En annen teori er selvfølgelig "Nibiru". En annen er kometen ELENIN som visstnok skulle stå for "den niende masseutryddelsen". Det er så mange teorier om hva som kunne og ville ha blitt en slags tvillingsol. Både konspirasjonsteorier og populærvitenskap har sagt så mye rart.

Det er nesten så jeg blir skeptisk til skeptikerne og tvilende til tvilerne og slett ikke troende på de troende eller overbevist fra de som er overbevist. Alle teorier og tanker og idéer viser seg å ha noe for seg; underholdningsverdien og "shock value". Som vanlig, altså.

"Den som lever får se". Osv. osv. osv. osv. osv.
Antall ord: 266
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Bearchild »

"Elenin" gikk visstnok i oppløsning og ble søkk borte iflg Nasa.
http://www.nasa.gov/mission_pages/aster ... 11025.html
Nibiru.. tja. Det ryktes at (noen..) Australiere ser ett eller annet digert vedsiden av sola rett før solnedgang. Ligger en del filmer på Youtube, som vanlig noen helt "borti natta" og noen mer uforklarlige.

Uansett om dette er noe nytt og ukjent eller noe som har blitt holdt i skjul blir det spennende hvis den når tilsvarende optimal synlighet! :D
Husker jeg så den på 90-tallet.. Hale-Bopp eller Haley? Ihvertfall en ildkule som skilte seg godt ut på nattehimmelen i mange dager. Så ut som en veldig lyssterk stjerne med laaaang hale. :)
Antall ord: 117
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Arven »

Jeg tror ikke et øyeblikk at nasa, myndigheter og forstårsegpåere forteller oss om et forestående sammenstøt eller alvorlige påvirkninger av en forbikjøring;- før de er helt nødt
Antall ord: 35
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 252
Startet: 09 Sep 2008 22:40
15
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- - Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av NightHawk »

Arven skrev:Jeg tror ikke et øyeblikk at nasa, myndigheter og forstårsegpåere forteller oss om et forestående sammenstøt eller alvorlige påvirkninger av en forbikjøring;- før de er helt nødt

Alt annet ville være naivt å tro ;) .
Antall ord: 44
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Bearchild »

Har samme oppfatning som deg Arven. Jeg mente det i grunn ironisk når jeg skrev at "Elenin visstnok" forsvant. ;)
Bare det at det stadig dukker opp nye objekter sier jo noe om hvor lite man egentlig vet om hva som beveger seg der ute.
Antall ord: 45
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av galaxy - sluttet »

Bearchild skrev:"Elenin" gikk visstnok i oppløsning og ble søkk borte iflg Nasa.
http://www.nasa.gov/mission_pages/aster ... 11025.html
Nibiru.. tja. Det ryktes at (noen..) Australiere ser ett eller annet digert vedsiden av sola rett før solnedgang. Ligger en del filmer på Youtube, som vanlig noen helt "borti natta" og noen mer uforklarlige.

Uansett om dette er noe nytt og ukjent eller noe som har blitt holdt i skjul blir det spennende hvis den når tilsvarende optimal synlighet! :D
Husker jeg så den på 90-tallet.. Hale-Bopp eller Haley? Ihvertfall en ildkule som skilte seg godt ut på nattehimmelen i mange dager. Så ut som en veldig lyssterk stjerne med laaaang hale. :)
Husker halleys komet ja ...

https://www.google.no/search?q=halley's ... 02&bih=756
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Lilja »

Mens vi venter på kometen, kan vi kose oss med synet av en asteroide som sneier innom oss den 15. februar!
http://www.storm.no/nyheter/asteroide-s ... 78098.html
Den 15. februar bommer den 46 meter store asteroiden 2012 DA14 så vidt på jorden.

Asteroiden 2012 DA14 passerer godt innenfor banen til de geostasjonære satellittene. Den passerer bare 27 700 kilometer over hodene våre, forteller astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard. Det er eksepsjonelt nært.

Asteroiden er nærmest jorden klokken 20.26, og er synlig i omtrent 18 minutter.
Den kommer fra sør, og du kan se den komme opp over horisonten klokken 20.44 dersom du bor i Oslo.

– Den er nesten synlig med det blotte øyet, sier Ødegaard.
Bruker du en helt vanlig kikkert kan du se 2012 DA14 som en liten lysende prikk som sklir mellom stjernene.

Asteroiden beveger seg fort, og du må følge godt med.
– Hvert minutt forflytter den seg like mye som to månediametre, sier Ødegaard.
Bilde

Bare å glede seg! :mrgreen:
(sånn rent bortsett fra at det garantert er overskyet/regn/snø/tåke den kvelden, eventuelt at himmelen er dekket med aske fra et vulkanutbrudd eller noe...)
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Arven »

Da blir det spennende å se om nasa har regnet ut avstanden til jorden riktig .... :fis
Antall ord: 14
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av jeditrond »

Arven skrev:Da blir det spennende å se om nasa har regnet ut avstanden til jorden riktig .... :fis
Underlig at det ikke er så mye hysteri rundt denne asteroiden som det var rundt 21.12.2102? :D
Antall ord: 34
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kanskje får vi se en komet i 2013!

Innlegg av Arven »

Kanskje fordi den ikke er stor nok til å utgjøre en global trussel ...
Antall ord: 13
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links