Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenTeleportering?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Teleportering?

Innlegg av ludoburgero »

Hei!

Jeg lurte på om det var mulig eller umulig å teleportere, og hvis det er mulig: hvordan?
Kan man kalle det teleportasjon hvis det er gjennom en ut-av-kroppen-opplevelse?

Eller er et kriterie at man faktisk fysisk teleporterer, siden vi er indoktrinerte med dette konseptet gjennom underholdningsindustrien? For selvfølgelig tenker alle på at en mann står inni en maskin som innkapsler ham og stråler ham med microstråler, og så forsvinner han som om han går i oppløsning hvor fragmenter av ham forsvinner som om han er på en tv-skjerm, for at han så dukker opp et annet sted.

Stilles det for høye krav til de som teleporterer?
Antall ord: 117
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Teleportering?

Innlegg av Vilma »

Da er tråden ryddet (eller strippet kan vi heller si), også håper jeg at alle klarer å holde seg til temaet denne gangen! :vels

Mitt innlegg er ot. og skal ikke kommenteres her, det kan gjøres på PM.

Mod. Vilma
Antall ord: 41
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Teleportering?

Innlegg av zind »

Sagt på et kurs for noen helger siden:

"lukk øynene dine og tenk tilbake på når du var på kjøkkenet ditt sist. gå rundt på kjøkkenet og gjør det du gjorde der sist.." Når vi lukket opp øynene fikk vi spørsmål om hvordan vi kunne være to steder på en gang, både hjemme på kjøkkenet og der i kurslokalet. Altså, for meg blir det der helt ulogisk og merkelig i forhold til tanken om å være to steder på en gang, men joda.. ser jo poenget, selv om jeg kunne kranglet resten av dagen på hvor feil den ligningen hun la frem ble når hun begynte å snakke om dette som bevis forskningen ikke ville godtatt. Veldig forenklet og satt på spissen av meg nå altså. Uansett, jeg er ikke i tvil om at vi kan reise ikke-fysisk. Mulig det også kan kalles teleportering, men oppi hodet mitt er teleportering når man har med seg kroppen og. Dessuten tror jeg det vanskelig skal la seg gjøre, med mindre man kan dematerialisere seg eller finner en hemmelig superportal et sted :)

spørsmålstegnet har kanskje noen historier om noen gærne kineresere som driver med slikt? :coffe2
Antall ord: 208
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Teleportering?

Innlegg av ? »

første betingelse for i det hele tatt å kunne oppleve slike ting er å befri sin mentalitet fra opplevelsen av at jeg er jeg, eller skal jeg skrive "jeg er jeg", hvilket jo er det største falsumet i våres liv, eller oppfattelse av sådant.

for å forstå hva dette innebærer kreves det mere enn noen linjer på et forum, da dette er en lang prosess, med ufattelig mye øvelse og disiplin, på det mentale planet.
men i det øyeblikket hvor man begynner å gi slipp på disse oppfattelsene, så begynner det å skje ting, som bringer oss nærmere den virkelige verden vi lever i.

dette er for dedikerte vesener, som har som mål i livet å forstå sammenhengene mellom legemene, konstellasjonene av energi i de forskjellige elementer, som igjen skaper opplevelser i denne etter vår oppfattelse av verden.

utgangspunktet mitt var så enkelt at den dagen jeg tok til meg ordene, "spill deg selv slik du aldri var, slik at du kan begynne å være den du aldri kunne bli", så måtte jeg vandre i tåka i noen tiår, før jeg fikk hele gavepakken servert, og med den så skulle "ønsket om", forsvinne, og nuet blev gaven som hadde alt å gi, når jeg bare våget.

ja, jeg har sett alt dette som omhandler teleportering, men det er ingen maskin, som kan ta med en flue, som i filmen, men rett og slett ens egen evne til å ville våge å forstå at verden som vi oppfatter den er et falsum, og ikke eksisterer.

men på samme måte som man ikke bråvekker sitt barn, slik er også guds vilje til å skånsomt vekke menneskene på en rolig måte, så vi ikke pisser i buksa av skrekk.
Antall ord: 295
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

- Teleportering?

Innlegg av Diablesse »

ludoburgero skrev:For selvfølgelig tenker alle på at en mann står inni en maskin som innkapsler ham og stråler ham med microstråler, og så forsvinner han som om han går i oppløsning hvor fragmenter av ham forsvinner som om han er på en tv-skjerm, for at han så dukker opp et annet sted.

Dette her er faktisk ikke så dumt og sci-fi-aktig som det låter! En av mine beste venner er en vaskeekte nerd (studerer materialteknologi, hvis jeg ikke husker feil; han er en skikkelig physics-type, i hvert fall), og han fortalte meg noe utrolig interessant en gang; jeg kan bare ikke huske detaljene.. Bottom line: man har visstnok klart å "teletransportere" partikler, på den måten at den brytes helt ned på sted A, og bygges helt identisk opp igjen på sted B.

Jeg husker jeg spurte ham om det ville være mulig å gjøre det med større gjenstander, og om det ville være mulig å gjøre det med mennesker. Åpenbart hadde han ikke noe klart svar på det, han er jo tross alt intet mer enn en ung student, men så fremla han et litt interessant dilemma i forbindelse med spørsmålet mitt:
Om man en gang får til å teletransportere personer - vil det da være samme person som blir "bygget opp igjen" som han som ble brutt ned? La oss si at Nils skal teletransporteres. Han står på sted A, og hele han brytes ned til den minste detalj til han opphører å eksistere på sted A - og i samme øyeblikk begynner biiiittesmå biter å bygge opp Nils igjen på sted B. Men er det fortsatt Nils? Man skulle jo tro at når alt Nils er laget av, brytes helt ned, så dør han? Slutter å eksistere? Og den Nilsen som blir bygget opp på sted B - hvis man stiller ham kontrollspørsmål, selvsagt vil det da virke som om det er den vaskeekte Nils - for teletransporteringsgreiene er jo stilt inn for å skulle bygge opp gjenstanden helt identisk som den på sted A. Derfor vil jo B-Nils ha alle Nils' minner og sikkert tro at teletransporteringen har fungert - fordi han er blitt bygget opp identisk med slik A-Nils var.

Men har vi egentlig klart å flytte Nils, eller har vi tilintetgjort den opprinnelige Nils og heller kreert en identisk kopi?


(Om du forstod den mølja av en forklaring jeg nettopp har skrevet, skal du ha medalje.)
Antall ord: 418

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Teleportering?

Innlegg av jeditrond »

Utfra fungerende fysikkteorier er det slik teleportering må fungere, originalen scannes i avsenderapparatet og den prosessen ødelegger originalen, men en fullverdig kopi bygges opp av informasjonen fra scanningen i mottakers ende. Kopien er da den nye originalen og vil ikke merke noe til å ha vært "død". Det interessante er jo å spekulere i om resten blir med på lasset, den s.k. sjelen/ånden, hva skjer med den?

Star Trek seriene har jo greid å vri mange plot ut av dilemmaet om den som kommer ut i andre enden faktisk er den samme som gikk inn i avsenders ende, for ikke å si alle de gangene transporteren har vært brukt som en sånn greie for å redde dagen takket være det at mønsteret til personen som nesten døde/er dødssyk, ligger lagret i datamaskinen slik at vedkommende kan teleporteres frisk så og si :D
Antall ord: 147
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links