Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSolen blir svakere

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Solen blir svakere

Innlegg av Bearchild »

Med jevne mellomrom snakkes det om at sola ikke oppfører seg helt som forventet. Som (selvsagt) heller bensin på "katastrofe-bålet". Kanskje vi har en ny istid i vente? :p
http://www.storm.no/nyheter/solen-blir- ... 17599.html
Antall ord: 40
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av zind »

Neeeeeeeeeeeei, ikke istid! :(

hilsen strek-kvinne og frysepinne zind som trodde en ny istid liksom skulle komme som følge av lite futt i golfstrømmen og polskifte
Antall ord: 28
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av Bearchild »

Jeg kjøper ikke helt den "mini-istiden" jeg altså.. i artikkelen står det " Solmaksimum har vært svak tidligere, sist gang mellom 1645 og 1715. Da var det uvanlig kaldt, temperaturen sank omkring en grad i gjennomsnitt i Europa og Nord-Amerika. "

En grad liksom. :roll:
Joda, den ene gjennomsnittsgraden utgjør en forskjell, men siden snitt-temperaturen har økt pga den globale oppvarmingen betyr det i verste fall en utjevning? ;)
" En rapport fra FNs meteorologiske organisasjon WMO var tiåret 2001-10 det varmeste som noensinne er målt. Verdens gjennomsnittlige temperatur var 14 oC som er 0,46 grader over gjennomsnittet. "
http://snl.no/klima/klimaendringer

I overkant av en halv grad høres ihvertfall ikke så voldsomt ut..
PRØVER Å VÆRE OPTIMISTISK
Antall ord: 127
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av ludoburgero »

Efter den søde kløe, kommer den sure svie?
Jeg tror kanskje det blir noe kaldere fremover, personlig.
Antall ord: 19
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av zind »

Jeg kan meddele at det her i Drammen allerede har blitt kaldere. For nå snør det! De siste ukene har det vært regn, regn og atter regn. Skal innrømme at jeg har stussa litt på været og hatt en noe merkelig følelse på det hele, men så er jeg også født en smule paranoid..

En grad skulle en tro at vi med vikingblod skulle overleve! Uansett så er dette en interessant artikkel Bearchild, takk som deler!
Antall ord: 82
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av helgemann »

Deler Luddes innlegg. Det BLIR kaldere. Det ble bekreftet i sommer, da sommeren var kald og elendig. I vår fikk vi snø langt ut i mai mnd.
De lange godværsperiodenes tid er forbi. Vi kan ikke forvente oss mer enn ei uke godvær om ganga i somrene framover, mener værstatistiker Bernt Lie.
Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8247252
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8303714
http://www.yr.no/nyheter/1.8224834
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av Bearchild »

Jeg forsøker å finne noen tall, sikker på at jeg har lest noe (mer konkret) om temperaturene som har steget i snitt her hjemme. Vet jeg har ristet oppgitt på hodet flere ganger når Storm og Yr hevder det er varmere enn før.. kan ikke si jeg kjenner noe til det ihvertfall!

Men disse meteorologene, værstatistikerne og forskerne er jo så uenige at man nesten kunne tro vær var noe paranormalt. :666
Professor Asgeir Sorteberg mener det ikke blir kaldere.
"Han seier det har danna seg eit inntrykk av at vêret her i landet kjem til å bli varmare, våtare og villare.
– Dei to første gjeld framleis, men altså ikkje villare, ifølgje professoren.
Sorteberg er usikker på kvifor dette inntrykket har festa seg så sterkt.
– Eg har jobba med dette fagområdet dei siste ti åra, og kan ikkje sjå noko i forskinga som slår fast at vêret skal bli villare, seier han.
"
http://www.yr.no/nyheter/1.8379930

Edit for å legge til bevis for høyere temperatur her ihvertfall..
http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Ne ... klima.html
Antall ord: 189
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Solen blir svakere

Innlegg av Borte.. »

Hallo? Hva skjedde med global oppvarming da? :(
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av helgemann »

Global oppvarming? Ikke her i hvertfall! At været er våtere og villere, ja, det kan stemme! Tror ikke det har regnet så mye i år, som det har gjort. Flom midt på sommeren, her i Troms, våt og fuktig vår, masse snø i begynnelsen av halvåret. Våt og fuktig jordsmonn, som ga dårlig gro bunn for årets potetavling. 14. juli regnet det vannvittig mye! Var på hytta da, og vi skulle innover Storfjord i Troms. Det var som å kjøre i gjennom en vegg! Det hjalp ikke å vindusviskerene på fult, de klarte ikke å ta unna! Storfjord som er en kommune, og fjord ut mot Lyngen, var brun! Værre vær midt på sommeren, hadde ikke jeg og min familie opplevd! I nabo kommunen Balsfjord, og Målselv, randt det skikkelig over, på de fleste stedene i de kommunene. Men også enkelte deler av Storfjor ble rammet. Bl.a. oversvømte elver og jordras.

Bildeserie, flom i indre Troms, 14. juli 2012: http://www.nordlys.no/bilder/article6149465.ece
Image
Image
Image
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av Bearchild »

Det er veldig vrient å mene noe om vær hvis man ikke benytter seg av langtidsstatistikker. Selv om man har disse enkeltepisodene som Helgemannen viser til. Sånn har det jo alltid vært,- uår og godår. :)
Jeg kan ikke huske at vi snakket om global oppvarming under oversvømmelsen i Bærum i 1987. Jeg husker den episoden veldig godt (og har en del papirbilder).. langvarig regn, mye vind og springflo førte til at vannet stod godt opp i Kirkerudbakken utenfor Sandvika. Akkurat det betyr vel lite for de som ikke er lokalkjente.. :oops:
Uansett; biler sto med vann opp til taket. Folk brukte robåt for å prøve å redde en bensinstasjon (eller innholdet..). Jeg sto ved båthavna på Høvik og så hvordan stormkastene knakk en seilbåtmast, og dominoeffekten som gjorde at 10-12 master knakk som fyrstikker. :p

Sånt skjer jo ikke ofte, men det skjer. Har alltid gjort og vil alltid gjøre.

Angående sola og mangel på aktivitet er jo heller ikke dette noe nytt,- selv om man har disse 11- års syklusene har det alikavel vært noen istider.. for mitt vedkommende er det bare enda et bevis på at de som vet helt sikkert slettes ikke vet noe helt sikkert alikavel. ;)
Antall ord: 213
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av ludoburgero »

Vi bekymrer oss som vanlig veldig for STORE og BRÅ endringer, men glemmer blott at alt skjer over tid og at det er de små tingene som betyr noe... slik vi også glemmer familien fremfor karrieren, eventuelt gode venner fremfor nye bekjentskap som kanskje er noe overfladiske men gøyale, og som vi alle vet så glemmer vi å være ydmyke og respektfulle, så vi tar heller det vi har for gitt og lever videre som om det ikke finnes noen fare for å miste det, og så innser vi ikke hva vi hadde før vi faktisk nettopp mister det, og slik går nu dagan... ikke sant?

Sånn er det også med forurensning, kildesortering, global oppvarming og co.
Det er nok lett å havne i fallgropen der man tenker at man selv bare er en dråpe i havet.
Fakta er jo at alt henger sammen til den minste detalje, og at vi alltid må handle i god tro, men at det ikke er ensbetydende med å unnvike det massive ansvaret det er å faktisk leve i et sivilisert samfunn der man skal ta hensyn til - ikke bare andre mennesker - men også fremtiden.

Hvis det nå blir "kaldere" eller "varmere" eller hva enn pokker det blir, så blir det ikke det over natten. Dramatiske forandringer, om de enn skulle komme, vil vi aldri kunne forberede oss ordentlig nok på likevel. Det som er sikkert og visst er at vi kan gjøre oss bevisste på hva vi kan gjøre for å sikre oss selv og hva man kan gjøre for å IKKE bidra (så mye...) til katastrofer i fremtiden. Først da har man vel ikke grunn til å heller bekymre seg, for det er unødvendig å frykte fremtiden når vi vet at vi kan forme den til det bedre, og enda bedre er det å leve når man aksepterer at det finnes flusst med ting vi faktisk ikke har noen som helst mulighet til å gjøre noe med. Enkelte ting er uunngåelige.

La oss kose oss inne i høstværet som alltid før, og så kommer vinteren.
Mitt beste tips er: kle dere godt når det er kaldt, og nyt det fine været når det er der! :-({|=
Antall ord: 373
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av Bearchild »

Sitte og bla igjennom gamle papirbilder for eksempel.. det er høstkos det! :D
Prøvde å scanne noen flombilder..
Image
Image

Rart med det, kvaliteten var noe laber på de gamle kompaktkameraene. :lol:
Kirkerudbakken er slalåmbakken "i hjertet av" Bærum. På bildet nederst til venstre står jeg et stykke opp i bakken,- det var flere lastebiler som forgjeves forsøkte å ta seg fram på veien mellom klubbhuset og bensinstasjonen. En Viking-bil kom til "unsetning" men døde den også- mens vannspruten stod ut av eksosrøret over førerhuset. :mrgreen:
På bildet med drivhus var det noe gravearbeid framfor drivhuset,- ikke lett å se desverre, men det er taket på en dumper som stikker såvidt opp der.

Dette ble jo litt avsporing da. :oops: Men som sagt, uventede og overraskende værtyper er ikke noe nytt.

Edit; Jada jada Helgemannen.. :p
Sist redigert av Bearchild på 06 Nov 2012 17:26, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 138
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av helgemann »

OT: Men hadde bearchild brukt rimg tagsen så hadde det vært mulig å scrolle siden uten å bruke zoomen.... :mozilla_wink:
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Solen blir svakere

Innlegg av Arven »

Kaldere...flom....istid ? Jammen jeg trodde vi ventet på en stor stein fra oven som skulle sende varme,- veldig mye og veldig varm varme over oss alle og fri oss fra desemberkulda,- sånn for godt liksom.
Jeg gir opp ! Kan ikke stole på noen ting lenger [-(
Antall ord: 47
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Solen blir svakere

Innlegg av Bearchild »

Arven skrev:Kaldere...flom....istid ? Jammen jeg trodde vi ventet på en stor stein fra oven som skulle sende varme,- veldig mye og veldig varm varme over oss alle og fri oss fra desemberkulda,- sånn for godt liksom.
Jeg gir opp ! Kan ikke stole på noen ting lenger [-(
Den store stenen har visst motsatt virkning. Den forstyrrer sola og dens syklus sånn at det sakte men sikkert blir for kaldt til at vi orker å protestere når De grå kommer for å ta oss. Termostatisk krigføring. :ooom
(Nibiru er en av de som får skylda for manglende solaktivitet på Storms kommentarfelt :p )
Antall ord: 103
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links