Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisOverdreven medisinbruk og resistens

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Lager en ny tråd istedenfor å dra inn for mye at dette i Kekes tråd om genmodifisert mat. :)

Artikkelen som ? linket til i den andre tråden; http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel ... d=10055552
Artikkelen dreier seg i hovedsak om økologsik husdyrbruk, og et stykke ned i artikkelen står en uttalelse jeg reagerer på:

" Økologiske bønder kan ikke gi forebyggende medisiner. De må vente med medisinering til dyret er sykt.
- Hvis et beite har blitt parasitt-infisert, er det bare et tidsspørsmål før dyrene blir syke. Da mener vi det må være best å gi dem forebyggende parasittbehandling, sier Beck-Friis.
"

Johan Beck-Friis er en svensk veterinær og informasjonssjef for Sveriges veterinærforbund. Hvorvidt han er sitert riktig i artikkelen er jo ikke godt å vite.. jeg håper egentlig det er feil.

"Forebyggende behandling" i landbruket har pågått i årevis, og pågår forsåvidt enda. Selv om reglene for tillatte mengder medikamenter (akseptable verdier) er endret blir antibiotika servert daglig hos enkelte dyreslag. Det samme gjelder parasittmidler, dette bakes inn i dyrefòr og kastes ut i mærer (oppdrettslaks) eller porsjoneres i burhønsenes daglige doser.

Resultatet er jo at vi som spiser produktene også får i oss rester av disse preparatene. Ikke nok med det,- vi serveres også ferdig resistente bakterier.. :roll:
Nesten annenhver (norske) kylling inneholder antibiotikaresistente e.coli-bakterier!
http://www.aftenbladet.no/nytte/livssti ... 50289.html

Norsk oppdrettslaks var fram til i sommer den eneste fisken man trygt kunne spise uten forbehandling (frysing, steking mm). Garantert fri for parasitter. Parasitter ble "holdt i kontroll via fòring av fisken", til tross for at man i mange år har vært kjent med problematikken rundt resistente parasitter. På sensommeren i år ble det oppdaget parasitt også i oppdrettslaksen, ergo virker ikke medisinene lenger og parasittene kan herje fritt hos hvem som enn måtte være uheldige å få dem i seg..

Også kjæledyr lider av unødvendige antibiotikabehandlinger, multiresistente bakterier oppdages stadig oftere. Noen av disse kan også smitte mennesker.
http://www.bondebladet.no/rammebetingel ... erier.aspx

Alikavel velger denne veterinæren og gå ut og hevde at det er for lite forebyggende behandling?! :?
Antall ord: 374
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Jobber til daglig med næringsmiddel og kan betrygge deg med at dyr som får antibiotika behandling blir satt i karantene mens behandling pågår. Alle som driver med næringsmiddel i norge, må teste alt for antibiotika rester før det går ut til forbruker, så du kan være ganske trygg på at du ikke får i deg noe slikt. Det hender det kommer inn f.eks melk og kjøtt som inneholder antibiotika, men det blir enten dumpet, eller brukt i produkter som behandler maten på en måte som gjør at antibiotikaen og/eller medisinrester forsvinner. Høy varmebehandling f.eks.
Det er veldig strenge regler for sånt i norge, så tror ikke det bør være noen stor bekymring slik det er i dag :)

Men når det er sagt, så er det klart at landbruket i norge står overfor enorme utfordringer, som vi som forbrukere ikke tenker over. Det er noe som kalles etterspørsel, som landbruket må klare å dekke, hvis ikke, så finner de store matvare-kjedene ut at de heller henter inn fra utlandet. Så til syvende og sist, så er det ola nordmann som må senke kravene sine litt, hvis det skal forbedre seg.
Antall ord: 211
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Så du kan med bakgrunn i ditt yrke gå god for at kyllingfòr og fiskefòr ikke inneholder antibiotika? ;) Jeg er fullt klar over tilbakeholdelsesfrister på kjøtt/ melk/ produkter fra dyr som har gjennomgått behandling ifb med sykdom, det jeg snakker om her er de små men konstante forebyggingsdoseringene som blir gitt produksjonsdyr.

Hvis man bruker kylling som eksempel vil mengde medikament være så forsvinnende liten at det i utgangspunktet ville være helt ufarlig å spise denne ene kyllingen. Grenseverdier. Problemet oppstår når man begynner å spise mer kylling enn "gjennomsnittsmennesket" eller når kyllingproduktene begynner å ta over kjøttpåleggmarkedet som et sundt alternativ. Grenseverdiene endres ikke i takt med økt forbruk.

Hadde det vært tilfelle at antibiotika ikke fantes i fjærkre hadde heller ikke resistente bakterier i annenhver kylling eksistert.. :p

Tilbakeholdelsesfrister på behandlede dyr er forøvrig bare et minimumskrav beregnet utifra tidligere nevnte tillatte grenseverdier.

Edit for å legge til; Dyr som behandles med antibiotika blir slett ikke satt i karantene på gårdene rundt omkring. Hvis du har opplevd dette vil jeg hevde at det er unntaket heller enn regelen.
Sist redigert av Bearchild på 15 Nov 2012 02:52, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 190
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Jeg kan ikke garantere at dyrefor eller fiskefor ikke inneholder rester av antibiotika eller andre medisinske rester. Det kommer vel litt an på hvor bonden eller fiskeoppdretteren anskaffer foret ifra.

Men ifra ett oppdrettsanlegg, eller en gård, så er det en lang vei til ett ferdig produkt ett menneske er i kontakt med. :)

Det er nok regelen. Ingen dyr i norge som er under medisinsk behandling kan brukes til å melkes, eller slaktes. Hvis så gjøres, så går det utover bonden, for at han ikke får betalt for kjøttet/melka hvis antibiotika blir funnet. Bonden kan også bli stilt økonomisk ansvarlig for sanering av ett anlegg hvor kjøttet/melka er kommet inn også. Men det er såpass gode kontroll organ for slikt, at det ikke kommer igjennom og ut til forbruker.

Når du snakker om grenseverdi, så er den satt til 1/100 av daglig inntak i norge, så du skal spise rimelig mye kylling hvis du skal overskride de gitte verdiene :P
Antall ord: 169
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Horus^ skrev:Jeg kan ikke garantere at dyrefor eller fiskefor ikke inneholder rester av antibiotika eller andre medisinske rester. Det kommer vel litt an på hvor bonden eller fiskeoppdretteren anskaffer foret ifra.
Store produksjonsanlegg kan ikke akkurat velge og vrake i fòr. Dessuten er innholdet stort sett likt i de få alternativene man kan velge i. Det er heller ikke snakk om "rester av antibiotika", medisiner tilsettes fòret for å holde dyra friske= forebyggende. Annen behandling ved ev. sykdomsutbrudd kommer i tillegg.
Men ifra ett oppdrettsanlegg, eller en gård, så er det en lang vei til ett ferdig produkt ett menneske er i kontakt med. :)
Jaha? Og så..? Tror du dyra svetter ut måneder med medisinering på en liten kjøretur til slakteriet? Ferdig produkt er et kjøttstykke bestående av slaktet og "renset" dyr. Renset for innvoller. Det som finnes inni kjøtt/ fett/ muskulatur blir ikke fjernet på noe vis.. Eller tenker du at omtalte resistente bakterier blir tilsatt etter slakting? Bakteriene bor i kjøttet. På lik linje med rester av medikamenter.
Det er nok regelen. Ingen dyr i norge som er under medisinsk behandling kan brukes til å melkes, eller slaktes. Hvis så gjøres, så går det utover bonden, for at han ikke får betalt for kjøttet/melka hvis antibiotika blir funnet. Bonden kan også bli stilt økonomisk ansvarlig for sanering av ett anlegg hvor kjøttet/melka er kommet inn også. Men det er såpass gode kontroll organ for slikt, at det ikke kommer igjennom og ut til forbruker.
Det du sa var at du kunne betrygge meg med at " dyr som får antibiotika behandling blir satt i karantene mens behandling pågår. " Dette medfører ikke riktighet og er langtifra noen regel.
At kjøtt/ melk blir kassert er jeg klar over, som du sier fungerer regelverket godt på dette området og bønder er generelt nøye med å følge regelverket ifht tilbakeholdelsesfrister.
Når du snakker om grenseverdi, så er den satt til 1/100 av daglig inntak i norge, så du skal spise rimelig mye kylling hvis du skal overskride de gitte verdiene :P
1/ 100 av hva? Èn antibiotikapille à 400 mg pr kylling? :p Neida, men noen mer ryddige tall hadde vært ønskelig om du har noen? ;)
Uansett er hovedproblemet de små konstante mengdene (mange bekker små osv..) som unektelig har innvirkning på uønsket bakterieflora hos folk og dyr.
Antall ord: 410
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Som sagt, Norge er sikkert ett av de tryggeste landene i verden du kan spise mat i.
Produkter som er norske er også merket i dag, slik vi kan velge om vi vil velge norske råvarer, eller importert mat. Hvis vi senker kravene våre til hva vi vil ha, så kan nok ting gå tilbake til kun norske råvarer, men sålenge ola nordmann skal ha en pen fisk, eller ett pent kjøttstykke på tallerkenen sin hjemme på kjøkkenbordet, så blir det sånn. 1/100 vil si at 100+ KAN være skadelig for forbruker ved daglig inntak, så en hundredel er forsvinnende lite.

Det hender avogtil det skjer glipper, hvor ting slipper igjennom, men da er man ganske snare på å ta tilbake hele parti av varer som er infisert. Dette har vel gjerne vært noen tilfeller av coli bakterier i kjøttdeig og fjærkre blant annet. Vi spiser trygt i Norge. Du burde heller være mer varsom dersom du reiser til utlandet med hva du får i deg ;)
Antall ord: 179
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Så lenge vi er underlagt EUs direktiver og regelverk ifht "tillatte mengder" spiller det fint liten rolle om kua er norsk eller tysk.
Og jeg skjønner fortsatt ikke helt den 100-regninga di.. snakker du om gram eller antall dyr? Det kan kanskje være matnyttig (haha..) å lese litt om MRL (maximum residue limit/ maksimal restkonsentrasjon) og se hvilke mengder EU har bestemt er greit. Når laks-/ kyllingoppdrettere skilter med negative prøveresultater er ikke det ensbetydende med fravær av antibiotika/ annen medisin, men at de holder seg innenfor tillatte grenseverdier.
Antall ord: 94
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Jeg prøvde bare å berolige deg litt. Du må gjerne fortsette din søken i dette, men jeg tror jeg setter en stopper for min del ;)

Men her kan jo være en grei plass å starte :)

http://mattilsynet.no/
Antall ord: 39
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Jeg trenger ikke å beroliges. Jeg har jobbet i landbruket på egne og andres gårder i mange nok år til at jeg har litt oversikt over hva som er tillat og ikke, jeg har også jobbet på slakteri i mange år og vet litt om kontrollrutiner osv. Jeg er ikke "ute etter" å skremme folk fra å benytte seg av norske produkter men mener det kan være greit å være bevisst på hva man putter i seg. Dette har ikke noe med norske produsenter å gjøre sånn sett, men hva man blir pålagt å fòre dyr med.

Og jeg synes det er skremmende at veterinærer går ut og mener det bør medisineres mer.

Hvis man er nysgjerrig på hva som tillates av f.eks antibiotikaprodukter kan man lese om det her;
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 072:en:PDF
100- 200 mikrogram pr kg høres kanskje ikke ille ut, men det finnes også antibiotikatyper på lista som ikke har noen grenseverdier.
Antall ord: 168
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Verden er skremmende, uansett hvor man snur seg og retter fokuset sitt.
Spørsmålet er jo vel bare hvor man skal begynne, for å få gjort noe :)
Det er noe som skjer i tiden fremover nå, så er bare å holde seg fast ;)
Antall ord: 42
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Joda. Men mens jeg sitter her og venter på hva-som-enn skjer synes jeg det er helt greit å protestere på farlige tilsetninger i maten min. Det er i det minste et reelt og håndgripelig problem.
Antall ord: 37
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Du kan jo høre på denne mens du venter da :)

http://www.youtube.com/watch?v=_F5JfaWO ... re=related
Antall ord: 20
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Horus^ »

Antall ord: 11
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Bearchild »

Litt "bakgrunnsstøy" mens man bruker ventetiden til å lese igjennom hva maten vår tilsettes er aldri dumt. ;)

Jeg kunne sikkert linket til hundrevis av sider som nevner antibiotika, kortison, parasittmidler osv som blir tilsatt dyrefòr. Men med utgangspunkt i MRL- listen jeg linket til over her kan man raskt finne ut mye selv.. :(
Flere av de omtalte preparatene virker kun dersom de gies sammen med andre preparater. Grenseverdiene gjelder pr preparat, totalt sett blir mikrogrammene ganske mange milligram pr kg kjøtt/ egg.

Det vil jo alikavel ikke være snakk om "mye" medikamenter man får i seg hvis man sammenligner det med en antibiotikapille på 650 mg. Cluet er den konstante tilførselen av små mengder vi blir servert, og spørsmålet må være om dette kan sees i sammenheng med antibiotikaresistens som har blitt et økende problem.

Hvis man lurer på om dyrefòr faktisk tilsettes antibiotika og kortison kan man jo gjøre et googlesøk på "zootekniske tilsetningsstoffer".
FElles for alt man finner om emnet er at det er EUs lover som styrer, ikke bare tillatte grenseverdier men også anbefalte mengder som skal bakes inn i fòret. Og selv om kontrollrutinene her i landet er gode styres også dette til en viss grad av EUs direktiver,- ser man litt stort på ting kan jo dette virke som "en dråpe i havet":
Et av EUs direktiver (direktiv 96/23) sier at det for alle matvareproduserende dyr må undersøkes minst én prøve per 100 tonn produsert enhet per år for medisinrester eller andre fremmedstoffer.

- Minst én prøve per 100 tonn produsert enhet per år,- det går mange kyllinger, egg eller laks på 100 tonn altså! :p
Antall ord: 288
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

- Overdreven medisinbruk og resistens

Innlegg av Asbjørn »

Når det gjelder mat, og tilsetningsstoffer, - har vi vel pr definisjon ikke muligheter igjen til naturlig mat.
Ikke minst fordi verden idag er overfylt med allsalgs menneskeskapte kjemikalier, hormoner, - hormonsvekkere, giftstoffer ( som f.ex DDT), også videre...
Så kommer alt det rare som blir tilsatt maten, - E-stoffer, og andre "bevarende" stoffer, - ( se på mc-donald burgere, f.ex ).

Kansje jeg skal trøste meg med at siden jeg er blitt så gammel som jeg er, - trenger jeg kansje alle disse konserveringsmidlene ? :P

Uansett hvor "naturlig" man oppdretter dyr, - frittgående, i natur, osv, - så vil det likevel være masse stoffer som kommer inn via for, - drikke, og luft.

Og alt akkumuleres,- for så å gradvis bli borte.
Spørsmålet er vel, - hva går fortest, akkumuleringen, - eller "detox'en" ??

A
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links