Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSymbolikk

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Symbolikk

Innlegg av Anonymius »

Noe jeg lurer litt på. La oss si religion handler om symbolikk i tillegg til andre ting. Å jeg tenker da f.eks kristendom. Når jeg mener symbolikk så tenker ikke den direkte tolkningen som er vanlig å få høre i den store allmennheten men den symbolikk som blant annet inneholder kabbalah og andre ting. Men så tenkte jeg også på de gamle religionene som f.eks norrøn mytologi. Jeg tenker at det sikkert at det var to tolkninger der også. En slags bokstavelig tolkning hvor man trodde at en man med en hammer lagde lyn, på lik linje med den bokstavelige tro i kristendommen i dag. Så vil jeg tro at det er en annen tolkning som sikkert ikke var vanlig i allmennheten i norrøn tid men hvor gudene kanskje betydde noe annet, altså var et symbol på noe. Men jeg vet ikke hva de forskjellige gudene skulle representere bare noen av dem, som jeg kan trekke noen linjer fra å se likheten mellom kristendom og norrøn mytologi. Odin og frøya er de to jeg kan ane noe om. Men Tor, Loke, osv.
Antall ord: 187
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Symbolikk

Innlegg av jeditrond »

Mye symbolikk i de gamle religionene og for den sakens skyld på astralplanet. Loke kan f.eks. minne om den egyptiske guden Set, kaos. Noen ganger godt kaos, andre ganger ondt kaos. Odin har jo flere kolleger rundt Middelhavet; Zevs og Jupiter. Strengt tatt er disse to en og samme gud, det var bare romerne som ga nye navn på gudene siden de likte de greske så godt :) Odin er dog noe forskjellig fra disse middelhavsfarerne; han driver med magi, Frøya lærte ham om runenes makt og magi generelt. Mens den ene sønnen, Tor, er herren over lynet. Zevs/Jupiter derimot beholdt lynet selv :)

Er for trøtt til å legge ut i det vide og det brede om Egypt selv om det er et av mine favorittemner. Men kort fortalt kan vi jo ta karen på profilbildet mitt, Anubis. Han er en sort sjakal fordi sort var fargen på mumier og sjakal fordi sjakalen ble sett rundt gravplasser. Slik ble han de dødes guide og vokter, gud for mummifisering m.m. Dog er det en god del mer rundt ham som har gått tapt i tidens gang nærmest. F.eks. var han opprinnelig herre over dødsriket til Osiris tok over jobben sånn helt plutselig :) Og dødsriket er et kapittel i seg selv, uttryket med tungt hjerte skriver seg fra egyptisk tro om at hjerte ble veid mot en fjær fra gudinnen Ma'at. Var hjertet for tungt eller lett, fikk man ikke komme videre. I verste fall ble sjelen gitt til sjeleslukeren Ammrit.
Antall ord: 263
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Symbolikk

Innlegg av lighteren »

loke er min favoritt uten tvil.
se signaturen min.
Antall ord: 9
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Symbolikk

Innlegg av jeditrond »

lighteren skrev:loke er min favoritt uten tvil.
se signaturen min.
Ser og ser, men skjønner den dessverre ikke :)
Antall ord: 20
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links