Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerÅ gi slipp

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Å gi slipp

Innlegg av Isan »

Jeg ser dette uttrykket blir brukt av mange når de snakker om sjølutvikling, spesielt i forbindelse med å gå en åndelig vei. Det er derfor jeg legger temaet her i den paranormale delen av forumet. For jeg vil gjerne finne ut litt mer hva folk mener med begrepet.

Jeg sliter med å få ordentlig tak i innholdet i frasen "å gi slipp". Jeg _tror_ folk mener omtrent det samme som når jeg bruker uttrykket "å gjøre seg ferdig med noe og legge det bak seg". Det er et uttrykk, der jeg syns det er nokså enkelt å forestille seg hva det betyr. Forholdsvis lett å se det konkret for seg. Og som sagt, jeg tror folk mener det samme når de sier "å gi slipp", men jeg kan ta feil.

Og derfor vil jeg gjerne høre hva andre oppfatter med uttrykket "å gi slipp".
Antall ord: 142
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Lilja »

Godt spørsmål, Isan!

Jeg tror uttrykket kan ha ulik mening ettersom hvilken sammenheng det brukes i. Din forklaring er god, men jeg tror også uttrykket kan handle om å slippe litt kontroll, og kanskje å overlate roret til noe større enn seg selv for en stund. Jeg merker ihvertfall for egen del at den største utfordringen ligger i nettopp det. ;)
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Isan »

Lilja skrev:... men jeg tror også uttrykket kan handle om å slippe litt kontroll, og kanskje å overlate roret til noe større enn seg selv for en stund. Jeg merker ihvertfall for egen del at den største utfordringen ligger i nettopp det. ;)
Det tror jeg så gjerne.

Ja, det kan godt være at mange også tenker på det med kontroll når de bruker uttrykket.
Antall ord: 66
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Å gi slipp

Innlegg av galaxy - sluttet »

Enig i hva dere begge skriver, må innrømme jeg er bittelitt skeptisk til det med og gi kontrollen over til noe større enn seg selv, .... men det sier kanskje mer om den lille kontrollfreakeren i meg ..

Lett å gi slipp er det vel neppe alltid .. man bør vel da isåfall vite litt om hva man skal gi slipp på og evt ha en høvelig formening om hva man skal slippe til, kanskje nettopp for å tørre å gi slipp.
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av jeditrond »

Ja, tenker som Isan at det å gi slipp menes å gjøre seg ferdig med noe, slippe taket rett og slett når man ikke behøver å knuge på det lenger. Men Lilja har også et veldig godt poeng, det å gi slipp på sin indre kontrollfreak og la "energiene" styre med sitt litt uten å informere deg hvert femte minutt :mrgreen: Den sliter jeg med, liker å ha oversikten hele tiden, men har forsøkt å se hva tarotkortene mine evt. kunne fortelle meg utenom de vanlige kanalene og beskjedene. Gjorde det 3 ganger over to dager, samme beskjeden kom i grunnen hele tiden med litt forskjellig ordlyd/kort. Gi slipp på ting, ting jobbes med ubevisst, ting er i ferd med å snu, du er på rett vei osv. Greier jeg å slå meg til tåls med det? Mnææeh, ikke helt ennå, må nok meditere grundig på den der :D
Antall ord: 145
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Isan »

Det med kontrollen kommer jeg antakelig tilbake til, siden det er flere som har tatt den opp, men jeg lar flere få sjansen til å komme med sine oppfatninger om begrepet "å gi slipp" først :)
Antall ord: 34
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av zind »

Mhm. Fine ting som har blitt sagt, for meg handler det nok også mye om å ikke gjøre seg avhengig eller låse seg fast ved noe. Å gi slipp på tanken eller følelsen lenge nok til å kunne se den for hva den er utenfor oss selv. Gi rom for å stille seg tilbake og se ting utenifra, for å unngå å identifisere seg med så himla mye. En tid for å bare være, ikke jeg er ditt og datt. En øvelse i bevisstgjøring, ikke nødvendigvis for å gi slipp for alltid, men for å se hva det å holde fast ved noe gjør med oss. Vi har så stor tro på tankene våre, også de identifiserer vi oss med, ved å kunne gi slipp på tanken om at man er noe (fyll inn hva som måtte passe) så kanskje man vil innse at man også innehar det motsatte?

Det med kontroll er interessant! :)
For jeg innser nå at det å gi slipp og stille seg selv tilbake som en observatør for meg gir mye mer kontroll - men behovet for kontrollen er derimot borte, for når jeg stopper opp vet jeg at det eneste jeg kan styre er meg selv. Det å gi slipp på noe (spesielt en overbevisning) vil ofte føre til at vi innser hvor mye det/den styrer oss ubevisst. Med andre ord lar vi oss ofte styre uten å ofre det så mye som en tanke en gang, vi handler veldig mye på bakgrunn av erfaring og opparbeidet kunnskap. Ved å bryte litt ut av mine egne programmeringer opplever jeg altså å føle mye større kontroll, ved å basere min oppfattning av livet og det som skjer så mye på nuet som jeg klarer. Prøve å se ting for det de er uten å legge til eller trekke ifra
Antall ord: 299
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Lilja »

Du, Zind, har en helt unik evne til å sette ord på de tingene som ligger bak i hodet på meg et sted, men som liksom ikke kommer helt fram!!

Takk :sunny
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Isan »

zind skrev:Fine ting som har blitt sagt, for meg handler det nok også mye om å ikke gjøre seg avhengig eller låse seg fast ved noe. Å gi slipp på tanken eller følelsen lenge nok til å kunne se den for hva den er utenfor oss selv. Gi rom for å stille seg tilbake og se ting utenifra, for å unngå å identifisere seg med så himla mye. En tid for å bare være, ikke jeg er ditt og datt. En øvelse i bevisstgjøring, ikke nødvendigvis for å gi slipp for alltid, men for å se hva det å holde fast ved noe gjør med oss.
Takk for veldig fine innspill, zind! :-)

Innholdet er ikke spesielt nytt for meg, men iallfall jeg har ikke tenkt på det som "å gi slipp" før.
For jeg innser nå at det å gi slipp og stille seg selv tilbake som en observatør for meg gir mye mer kontroll - men behovet for kontrollen er derimot borte, for når jeg stopper opp vet jeg at det eneste jeg kan styre er meg selv.
Dette var godt formulert!

For mitt eget vedkommende er det nettopp kontrollen over å styre meg sjøl, jeg ikke vil gi fra meg. Behovet for annen kontroll kan variere sterkt og er ofte ikke så stort. Til tider kan jeg også gjerne la meg påvirke av noe(n) utenfra, evt. noe større, såsant det er jeg som aksepterer det og fortsatt kan ha kontrollen over å styre meg sjøl.
Antall ord: 249
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av lighteren »

Isan skrev: Og derfor vil jeg gjerne høre hva andre oppfatter med uttrykket "å gi slipp".
å ikke holde igjen.
Antall ord: 19
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Isan »

Å ikke holde igjen hva da?
Antall ord: 5
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- - Å gi slipp

Innlegg av lighteren »

Isan skrev:Å ikke holde igjen hva da?
det du gir slipp på.
Antall ord: 12
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Arven »

Det første jeg tenker på er å gi slipp på negative ting som hindrer meg i å være til stede i nuet. Gamle konflikter, traumer, sorg og opplevelser som på ulike måter holder meg igjen, som prøver å definere meg og hindre meg i personlig og åndelig utvikling.
Å gi slipp går for meg hånd i hånd med aksept.
Akseptere det jeg ikke kan forandre. Akseptere maktesløsheten jeg som menneske ofte kan kjenne på.
Akseptere å tidvis gi fra meg kontrollen og se at jeg er en del av noe uendelig mye større
Antall ord: 97
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av jeditrond »

Kom på en ting til jeg :) Å gi slipp på noe jeg har skrevet, ikke sitte og flikke på det i timesvis/ dagevis etter at det strengt tatt er bra nok. Litt kontrollfreak/perfeksjonist der også :D
Antall ord: 35
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Å gi slipp

Innlegg av galaxy - sluttet »

jeditrond skrev:Kom på en ting til jeg :) Å gi slipp på noe jeg har skrevet, ikke sitte og flikke på det i timesvis/ dagevis etter at det strengt tatt er bra nok. Litt kontrollfreak/perfeksjonist der også :D
ja, kanskje beslutte at nok er nok .. :)
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links