Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerÅ gi slipp

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Å gi slipp

Innlegg av jeditrond »

galaxy skrev:
jeditrond skrev:Kom på en ting til jeg :) Å gi slipp på noe jeg har skrevet, ikke sitte og flikke på det i timesvis/ dagevis etter at det strengt tatt er bra nok. Litt kontrollfreak/perfeksjonist der også :D
ja, kanskje beslutte at nok er nok .. :)
Ja, nettopp, det er vanskelig, så nok en greie jeg må lære meg å trappe ned på :D
Antall ord: 63
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av ludoburgero »

Det er i bunn og grunn bare et løst utsagn som er veldig åpent for tolkning, og det er selve poenget.
Vi har også andre utsagn som "energier" og "empati". Disse uttrykkene er sterkt misbrukt.

"Gi slipp" kan være å konkret legge noe bak seg, som du sier. Det kan også være å gå ifra en kjæreste, det kan også være å slippe hånda til en du har tatt som gissel, det kan være å droppe pistolen når politiet ber deg om det, og det kan også være noe så åndelig som at hunden slipper pinnen for at du skal kaste den på ny.

Alt dette - og mere til - kan kobles til noe man ønsker selv. Det er bare å verne om sine favoritter og misbruke/gjenta begrep til de danner mening. For slik er det også med løgner. Gjentar man det ofte nok vil man akseptere det som sannhet. Dette er bare ren og skjær psykologi, og det er en veldig enkel form for psykologi. Selv de som bruker begrepene vil tro på det selv; at det å gi slipp høres ut som noe stort noe. Det er bare fordi de er vant med dette tilvente tankemønsteret der shock-and-ave-faktoren er høy og man nærmest blir kåt av å tenke på at "noe MÅ ha større mening".

Noen kaller det også "power of suggestion". Det skorter vel litt på norske begrep som kan forklare akkurat dette. Men for enkelhets skyld, for å illustrere det noe mer, så handler det om å skape assosiasjoner man tar for gitt. Dette kan gjøres (som sagt) med repetisjoner av et begrep i en viss sammenheng, eller det kan gjøres med effekter, akkurat slik de gjør i såkalte dokumentarer og filmer hvor de bruker mye musikk eller andre emosjonstriggende tilsnitt.

Det er i bunn og grunn bare å innrømme for seg selv, hvis ikke er man hårsår og/eller hovmodig.
Altså med andre ord; det er bare å gi slipp.
Antall ord: 341
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å gi slipp

Innlegg av Isan »

ludoburgero skrev:Det er i bunn og grunn bare et løst utsagn som er veldig åpent for tolkning, og det er selve poenget.
Vi har også andre utsagn som "energier" og "empati".
Empati er nå egentlig et ganske entydig begrep, da. Det betyr medfølelse. Men at det også blir misbrukt og feilbrukt, er helt klart.
Antall ord: 57
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- - Å gi slipp

Innlegg av zind »

Isan skrev: For mitt eget vedkommende er det nettopp kontrollen over å styre meg sjøl, jeg ikke vil gi fra meg. Behovet for annen kontroll kan variere sterkt og er ofte ikke så stort. Til tider kan jeg også gjerne la meg påvirke av noe(n) utenfra, evt. noe større, såsant det er jeg som aksepterer det og fortsatt kan ha kontrollen over å styre meg sjøl.
Samme her. Tenker på de tingene jeg opplever mest frykt i forhold til, det med å fly eller frykten min for å skulle trenge narkose (operasjon). Ingen tvil om at det er det totale fraværet av kontroll som freaker meg ut *grøss*
Tar meg selv ofte i å tenke på hvor mye vi påvirkes utenifra, konstant. Min bedre halvdel nevner innimellom dette med at ingenting hadde vært som det er om man bare fjernet eller forandret èn ting. Kan bli tullerusk av mindre om man skal fundere for mye på det, samtidig som det egentlig er veldig selvfølgelig hele greia, hehe. Spennende tema (selv om jeg sikkert beveger meg langt utafor det opprinnelige tema nå... ::= )

Arven;
Enig med du og godt sagt! For meg handler det også mye om nettopp aksept

Lilja;
Bare hyggelig og takk selv snille deg! Hyggelig tilbakemelding å få :sunny *kosemose*
Antall ord: 215
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Å gi slipp

Innlegg av ludoburgero »

Isan skrev:
ludoburgero skrev:Det er i bunn og grunn bare et løst utsagn som er veldig åpent for tolkning, og det er selve poenget.
Vi har også andre utsagn som "energier" og "empati".
Empati er nå egentlig et ganske entydig begrep, da. Det betyr medfølelse. Men at det også blir misbrukt og feilbrukt, er helt klart.
Det er jeg enig i, men overdreven misbruk fører til generell misoppfatning.
Antall ord: 72
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links