Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNoen funderinger om livet, universet og religion og sånn

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Noen funderinger om livet, universet og religion og sånn

Innlegg av jeditrond »

Jeg funderer og filosoforerer, i en diskusjon om døden og livet tidligere i dag kom vi frem til at alt liv kommer fra samme kilden, som da noen har opphøyd til noe man må tilbe osv. Det man da gjør er egentlig å tilbe seg selv på en måte, men det er det svært få religioner som har skjønt :) Dvs. livsgnisten/sjelen kommer fra samme sted enten man er en katt, menneske eller en mygg. Hvorfor man da føler et behov for å tilbe noe er litt underlig, men ser jo at mange religioner kommer fra "behovet" for å forstå universet og allting og da er en stor kar med digert skjegg eller tre karer med skjegg som kverker en kjempe og skaper jorda fra bla. hodeskallen, en like god forklaring som "en dag eksploderte ingenting og ble til allting" for noen ihvertfall. Har ikke noe problem med dette så lenge man ikke forsøker å påtvinge andre sin tro.

Uansett, kjør debatt, sikkert mange jeg har prestert å fornærme med mine grublerier nå.
Antall ord: 179
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Noen funderinger om livet, universet og religion og sånn

Innlegg av Jeppski »

jeditrond skrev:Hvorfor man da føler et behov for å tilbe noe er litt underlig, men ser jo at mange religioner kommer fra "behovet" for å forstå universet og allting og da er en stor kar med digert skjegg eller tre karer med skjegg som kverker en kjempe og skaper jorda fra bla. hodeskallen, en like god forklaring som "en dag eksploderte ingenting og ble til allting" for noen ihvertfall. Har ikke noe problem med dette så lenge man ikke forsøker å påtvinge andre sin tro.
Disse to ideene er ikke sammenlignbare, den ene er dratt ut av rævva, mens den andre er beviselig sann.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Noen funderinger om livet, universet og religion og sånn

Innlegg av jeditrond »

Jeppski skrev:
jeditrond skrev:Hvorfor man da føler et behov for å tilbe noe er litt underlig, men ser jo at mange religioner kommer fra "behovet" for å forstå universet og allting og da er en stor kar med digert skjegg eller tre karer med skjegg som kverker en kjempe og skaper jorda fra bla. hodeskallen, en like god forklaring som "en dag eksploderte ingenting og ble til allting" for noen ihvertfall. Har ikke noe problem med dette så lenge man ikke forsøker å påtvinge andre sin tro.
Disse to ideene er ikke sammenlignbare, den ene er dratt ut av rævva, mens den andre er beviselig sann.
Innen filosofi er alt sammenlignbart :mrgreen: Jeg undres jo hvor dette ingenting kom fra jeg da, men så er jeg en sånn som lurer på mye rart. Liker bedre den at ingenting eksploderte og ble til allting enn den versjonen om ymse skjeggete karer som kverker noen for å skape kosmos. Liksom litt mindre voldelig på en måte. Ok, kollegaen til de tre skjeggete karene gjorde alt alene omtrent og var ikke særlig voldelig før senere, men da tar han igjen det tapte også. Det er jo interessant å se hva slags forestillinger folk har hatt om ting og tang opp gjennom årtusnene, så fort det er en far eller fler som står bak, er det voldsomt til drap og ting som foregår, bare fordi denne pappa'n sliter litt med selvfølelsen sin og ikke vil at vi liker noen andre pappaer enn han f.eks.
Antall ord: 258
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links