Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenKan kvantefysikken forklare NDO og sjelen?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

Kan kvantefysikken forklare NDO og sjelen?

Innlegg av lighteren »

Ground-breaking theory holds that quantum substances form the soul.
They are part of the fundamental structure of the universe.

Near-death experiences occur when the soul leaves the nervous system and enters the universe, claim two quantum physics experts.


Bilde

LINK til artikkern på engelsk:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... l#comments

OVERSATT MED GOOGLE-TRANSLATE TIL NORSK:
Banebrytende teori er at Quantum stoffer danner sjelen.
De er en del av den grunnleggende strukturen i universet.

Nær døden-opplevelser oppstår når sjelen forlater nervesystemet og kommer inn i universet, hevder to kvantefysikken eksperter.

En nær døden opplevelse skjer når quantum stoffer som danner sjelen forlater nervesystemet og skriv universet som helhet, ifølge en bemerkelsesverdig teori foreslått av to fremragende forskere.

Ifølge denne ideen, er bevisstheten et program for en kvantedatamaskin i hjernen som kan vedvare i universet selv etter døden, forklarer oppfatninger av de som har nær-døden opplevelser.

Dr Stuart Hameroff, professor emeritus ved Institutt for anestesiologi og psykologi og direktør for Senter for Consciousness Studies ved University of Arizona, har avansert kvasi-religiøse teori.

Den er basert på en kvanteteori bevissthet han og britiske fysikeren Sir Roger Penrose har utviklet som mener at essensen av sjelen vår er inneholdt inne strukturer som kalles mikrotubuli i hjernecellene.

De har hevdet at vår opplevelse av bevissthet er et resultat av kvantegravitasjon effekter i disse mikrotubuli, orkestrert en teori som de kalte objektiv reduksjon (Orch-OR).

Dermed er det holdt at vår sjel er mer enn samspillet mellom nevroner i hjernen. De er faktisk konstruert fra selve stoffet i universet - og kanskje har eksistert siden tidenes morgen.

Konseptet ligner på den buddhistiske og hinduistiske tro at bevissthet er en integrert del av universet - og faktisk at det er egentlig alt det kan være, en posisjon som ligner på vestlig filosofisk idealisme.

Med disse overbevisningene, har Dr Hameroff at i en nær-døden opplevelse mikrotubuli mister sin kvantetilstanden, men informasjonen i dem er ikke ødelagt. I stedet forlater bare kroppen og returnerer til kosmos.

Dr Hameroff fortalte Science Channel tallet gjennom ormehull dokumentar: «La oss si at hjertet slutter å slå, stopper blodet flyter, mikrotubuli mister sin kvantetilstand.

'The Quantum informasjon innenfor mikrotubuli er ikke ødelagt, kan det ikke bli ødelagt, distribuerer det bare og leder bort til universet som helhet.

'Hvis pasienten er gjenopplivet, gjenopplivet, kan dette quantum informasjon gå tilbake til mikrotubuli og pasienten sier "Jeg hadde en nær døden opplevelse".'

Han legger til: "Hvis de ikke gjenopplivet, og pasienten dør, er det mulig at dette Quantum informasjon kan eksistere utenfor kroppen, kanskje på ubestemt tid, som en sjel.

Den Orch-OR teori har kommet i for sterk kritikk av flere empirisk tenkende tenkere og er fortsatt kontroversielt blant det vitenskapelige samfunnet.

MIT fysikeren Max Tegmark er bare en av mange forskere som har utfordret det, i en 2000 papir som er mye sitert av motstandere, The Huffington Post rapporter.

Likevel mener Dr Hameroff at forskning på kvantefysikken er i ferd med å validere Orch-Eller, med kvanteeffekter nylig ble vist for å støtte mange viktige biologiske prosesser, for eksempel lukt, fugl navigasjon og fotosyntesen.

-----------

innspill anyone?
særlig fra noen som har hatt NDO-opplevelser eller bare ut kroppen opplevelser i form av astralreiser osv, men alle tanker er seff velkomne(gjerne skeptikere også).
Antall ord: 568
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Kan kvantefysikken forklare NDO og sjelen?

Innlegg av Asbjørn »

Det her er i samme baner som det jeg tenker , selv om jeg ikke kan kalle meg hverken professor, eller kvanteforsker ;)

Jeg har selv snakket med flere som har hatt slike OBE - erfaringer, en av de er et nært familiemedlem.

Jeg mener a det som nevnes her også kan ha sammenheng med de paranormale opplevelser noen har, at det er elementer utenfor vår kontroll som på en måte overfører informasjon utenfra.
Mange har en "magefølelse" av ting, som viser seg å stemme, uten at man kan forklare hvorfor man vet.

Spennende sak dette, men bevis må vi nok vente på,
og samtidig kan dette være forklaringen på hvorfor man ikke får bevis, da vi idag ikke har teknikker til å faktisk bevise slike kvanterelaterte saker.

Men tenk på det, dersom synskhet, klarfølenhet, spøkelser ( energier / frekvenser), healing, osv virkelig er en sammenheng med kvanteteoriene, da er det og en forklaring på hvorfor de fleste idag ikke kan gjøre ting på kommando....

Og om dette stemmer, vil vi på et tidspunkt lenger frem komme til at James Randi må ut med den millionen sin...

Uansett, veldig interessant!

A
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sleepyastral
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 12 Mar 2012 19:16
12
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- Kan kvantefysikken forklare NDO og sjelen?

Innlegg av Sleepyastral »

Jeg er utredet for narkolepsi, et av kjennetegnene er livaktige drømmer som starter allerede ved innsovning. Jeg har naturlig lett for ut-av-kroppen og lucide drømmer. Likevel viste søvntestene alltid normal søvn og normalt søvnmønster. Jeg var gamske skuffet over dette (i utgangspunktet trodde jeg jo de skulle finne noe helt spesielt og nesten sende meg på kongresser over hele verden pga mine nattlige opplevelser) men så var alt altså helt normalt. Kjedelig...

MEN... En dag kom jeg til å tenke på at dette kan jo faktisk bety at mine opplevelser er uavhengigi av kroppen og nervesystemet! Kroppen ligger bare igjen i senga og lever som best den kan, den. Imens sjelen er ute på vift... :mozilla_wink:
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links