Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiskarma?!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Seeking
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 01 Mai 2013 11:16
11
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

karma?!

Innlegg av Seeking »

veit ikke om jeg skriver på riktig sted, men det får dere avgjøre :P

jeg lurer på om bra og dårlig karma er noe man kan gjøre noe med? i såfall, hvordan?!
føler selv at etter en veldig spesifik hendelse har liksom alt gått rett i dass. vi snakker både familie, forhold med min bedre halvdel, barnet vårt, jobb, skole, psykisk og fysisk helse.

jeg prøver å meditere hver dag, healer litt innimellom og har titt og ofte besøk av spøkelser, men hva jeg kan gjøre med karmaen min aner jeg ikke.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- karma?!

Innlegg av Arven »

Jeg tror vi lever flere liv for å høste erfaringer. I hvert av dem tar vi selvfølgelig dårlige valg og sårer andre, bevisst eller ubevisst. At jeg opplever vonde ting nå, betyr ikke at det er karma som slår tilbake og "payback time". Det betyr bare at dette er en erfaring jeg ikke har fått ennå og nå er det min tid.
I og med at vi ikke automatisk bærer med oss bevisste minner fra andre liv, inn i dette ser jeg ikke helt at karma har noe for seg. ¨
Hvis jeg dreper en fyr i dette livet, vil jo frykten for hva karma vil finne på i det neste, kun forværre dette.
Det har jo ikke noe for seg å straffe en som ikke husker hvorfor og dermed heller ikke vet at man straffes.
At våre handlinger får konsekvenser i dette livet, henger igjen sammen med erfaring og livsvisdom,- ikke karma.

Mine tanker rundt det :coffe2
Antall ord: 164
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Seeking
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 01 Mai 2013 11:16
11
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- karma?!

Innlegg av Seeking »

skjønner tankegangen din arwen, men tenker litt mere som i my name is earl. altså gjøre noe dritt i dette livet og få igjen dårlig karma i det samme livet.

det er ihvertfall sånn jeg føler det selv her jeg sitter med all elendigheten min.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- karma?!

Innlegg av galaxy - sluttet »

På den ene siden så lager man kontrakter på hva man skal gå igjennom dette livet før man blir født i dette livet. Jeg vet ikke hvorvidt de lar seg bryte.
Så er det dette indre trossystemet ditt som og som kan omhandle at du tror du fortjener at dette skjer, det kan jobbes med å endres og se på hva som ligger bak, har du tatt en kikk på dette ? . .
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- karma?!

Innlegg av ludoburgero »

Du er aldri fullverdig skyldig i det som skjer rundt deg.
Det eneste du kan gjøre er det riktige, og det gjør du i god tro.
Ikke hør på folk som mener du kan klandres for de tingene som skjer rundt deg, det eneste du kan klandres for er hvordan du tar det og hva du gjør på veien videre.

Når vonde ting skjer, så blir det rom for noe bedre. Det blir åpent. Det er derfor viktig med åpenhet.
Situasjoner som oppstår hvor ting går ordentlig galt kan tvinge deg til å ta et valg, der du må velge hva du vil ta imot og hva du vil ha avstand til, hva du vil dele og hva du ikke vil dele med de andre. Dette er tunge tider og det er veldig sjeldent at man klarer å gjøre det beste utav det. Herav uttrykket: "Lettere sagt enn gjort". Derimot ingen grunn til å gi opp.

Karma er nok et konsept som kan brukes om svært mange forskjellige ting, men bør du absolutt bruke det om ting du selv ikke har helt kontroll over? Det spørsmålet synes jeg, og tror jeg, bør være aktuelt. For selv om konseptet med karma, at man får tilbake det man gir, er en sannhet med visse modifikasjoner, så bør man være klar over at det ikke er synonymt med at man skal klandres for de tingene man ikke får gjort noe med. Man er bare et menneske.

Ta godt vare på deg selv og dine venner, og skap den lykken du selv vil ha!
Kanskje du får igjen for det, eller kanskje folk tar deg for gitt. Det er synd å si, men man vet aldri hvilken vei det fører. Du kan bare gjøre det du selv synes virker riktig, og så lenge du gjør det, vil det forhåpentligvis før eller siden gjøre deg lykkelig i en mer smertefri omgivelse.

Det synes jeg selv er den mest ærlige måten jeg kan si det på. Jeg kan ikke påstå at karma ikke finnes, for idéer finnes alltid, men du må finne en idé som passer deg. Det er nok enda viktigere.
Antall ord: 380
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- karma?!

Innlegg av galaxy - sluttet »

Slik verden er i dag så er det mange ugne energier som ligger rundt oss mennesker og lurer i smugene .., det det er ikke så lett å unngå å fanget av dette, .... til sammenligning at det er vanskelig å unngå å bli bitt av en slange på vandring i et ørkenområde som er fullt av slager, så på den måten er jeg absolutt enig at det ikke handler om bare en selv om trossystem, faktisk må man trene på å unnslippe alle farene som ligger og lurer rundt vel vitende om at de fins og uten å bli paranoid . . . og vel vitende om at man faktisk også er magnetbrikker som tiltrekker diverse og man kan velge å eliminere visse tiltrekninger ved å bli bevisst dette og slutte å gi energi til det man ikke vil trekkes og gi energi til det man vil trekkes mot..... eeh hørtes veldig enkelt ut :roll:
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Seeking
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 01 Mai 2013 11:16
11
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- - karma?!

Innlegg av Seeking »

galaxy skrev:Slik verden er i dag så er det mange ugne energier som ligger rundt oss mennesker og lurer i smugene .., det det er ikke så lett å unngå å fanget av dette, .... til sammenligning at det er vanskelig å unngå å bli bitt av en slange på vandring i et ørkenområde som er fullt av slager, så på den måten er jeg absolutt enig at det ikke handler om bare en selv om trossystem, faktisk må man trene på å unnslippe alle farene som ligger og lurer rundt vel vitende om at de fins og uten å bli paranoid . . . og vel vitende om at man faktisk også er magnetbrikker som tiltrekker diverse og man kan velge å eliminere visse tiltrekninger ved å bli bevisst dette og slutte å gi energi til det man ikke vil trekkes og gi energi til det man vil trekkes mot..... eeh hørtes veldig enkelt ut :roll:
snakker du om law of attraction nå? kan endel om den ihvertfall men sliter med p følge den når jeg føler at det er ett skritt frem og fem tilbake..
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Seeking
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 01 Mai 2013 11:16
11
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- - karma?!

Innlegg av Seeking »

ludoburgero skrev:Du er aldri fullverdig skyldig i det som skjer rundt deg.
Det eneste du kan gjøre er det riktige, og det gjør du i god tro.
Ikke hør på folk som mener du kan klandres for de tingene som skjer rundt deg, det eneste du kan klandres for er hvordan du tar det og hva du gjør på veien videre.

Når vonde ting skjer, så blir det rom for noe bedre. Det blir åpent. Det er derfor viktig med åpenhet.
Situasjoner som oppstår hvor ting går ordentlig galt kan tvinge deg til å ta et valg, der du må velge hva du vil ta imot og hva du vil ha avstand til, hva du vil dele og hva du ikke vil dele med de andre. Dette er tunge tider og det er veldig sjeldent at man klarer å gjøre det beste utav det. Herav uttrykket: "Lettere sagt enn gjort". Derimot ingen grunn til å gi opp.

Karma er nok et konsept som kan brukes om svært mange forskjellige ting, men bør du absolutt bruke det om ting du selv ikke har helt kontroll over? Det spørsmålet synes jeg, og tror jeg, bør være aktuelt. For selv om konseptet med karma, at man får tilbake det man gir, er en sannhet med visse modifikasjoner, så bør man være klar over at det ikke er synonymt med at man skal klandres for de tingene man ikke får gjort noe med. Man er bare et menneske.

Ta godt vare på deg selv og dine venner, og skap den lykken du selv vil ha!
Kanskje du får igjen for det, eller kanskje folk tar deg for gitt. Det er synd å si, men man vet aldri hvilken vei det fører. Du kan bare gjøre det du selv synes virker riktig, og så lenge du gjør det, vil det forhåpentligvis før eller siden gjøre deg lykkelig i en mer smertefri omgivelse.

Det synes jeg selv er den mest ærlige måten jeg kan si det på. Jeg kan ikke påstå at karma ikke finnes, for idéer finnes alltid, men du må finne en idé som passer deg. Det er nok enda viktigere.
du har mye fine synspunkter.
men bare sånn for å ha sagt det er det kun jeg som klandrer meg og ingen andre. har blitt veldig mange "hva hvis???"

lettere sagt enn gjort har jeg begynt å mislike litt fordi det er så mange rundt meg som sier er jo bare å gjøre ditt eller datt, mens dem selv ikke aner hvordan det er å være i mine sko! jeg hater tilværelsen men prøver å gjøre det aller beste ut av alt.
Antall ord: 465

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - karma?!

Innlegg av jeditrond »

Seeking skrev:
galaxy skrev:Slik verden er i dag så er det mange ugne energier som ligger rundt oss mennesker og lurer i smugene .., det det er ikke så lett å unngå å fanget av dette, .... til sammenligning at det er vanskelig å unngå å bli bitt av en slange på vandring i et ørkenområde som er fullt av slager, så på den måten er jeg absolutt enig at det ikke handler om bare en selv om trossystem, faktisk må man trene på å unnslippe alle farene som ligger og lurer rundt vel vitende om at de fins og uten å bli paranoid . . . og vel vitende om at man faktisk også er magnetbrikker som tiltrekker diverse og man kan velge å eliminere visse tiltrekninger ved å bli bevisst dette og slutte å gi energi til det man ikke vil trekkes og gi energi til det man vil trekkes mot..... eeh hørtes veldig enkelt ut :roll:
snakker du om law of attraction nå? kan endel om den ihvertfall men sliter med p følge den når jeg føler at det er ett skritt frem og fem tilbake..
Det er fordi din underbevissthet og bevissthet ikke jobber sammen. Finn ut av hva som rører på seg av rariteter i underbevisstheten din slik at du blir bevisst dette. Da vil law of attraction ikke bare sørge for negativitet i livet ditt.
Antall ord: 225
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - karma?!

Innlegg av galaxy - sluttet »

Seeking skrev:skjønner tankegangen din arwen, men tenker litt mere som i my name is earl. altså gjøre noe dritt i dette livet og få igjen dårlig karma i det samme livet.

det er ihvertfall sånn jeg føler det selv her jeg sitter med all elendigheten min.

Hva er det egentlig som har skjedd her som du føler at du får retur-karma på nå sånn egentlig ? :bandit
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Seeking
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 01 Mai 2013 11:16
11
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- - - karma?!

Innlegg av Seeking »

galaxy skrev:
Seeking skrev:skjønner tankegangen din arwen, men tenker litt mere som i my name is earl. altså gjøre noe dritt i dette livet og få igjen dårlig karma i det samme livet.

det er ihvertfall sånn jeg føler det selv her jeg sitter med all elendigheten min.

Hva er det egentlig som har skjedd her som du føler at du får retur-karma på nå sånn egentlig ? :bandit
Jeg har vært dum og gjort noe ulovlig som jeg skal sone straffen min for nå snart med fotlenke.
Altså, for all del jeg veit jeg har gjort noe ulovlig og må straffes etter lover for det, men føles ut som "resten" skal straffe meg også.

Føler ikke for å gå oe veldig i detaljer her egentlig.
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- karma?!

Innlegg av galaxy - sluttet »

Det er ikke en reaksjon dersom de vet du gjorde noe ulovlig at de vil fortsette å straffe deg som noen mennesker kan føle behov for liksom og ikke i tråd med de usynlig magnetisme-energiene .. om du skjønner (skriver kanskje litt uforståelig, men må ut i full fart
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- karma?!

Innlegg av Asbjørn »

Du trenger ikke komme med flere detaljer....

At ting skjer i livet, er noe vi alle utsettes for mer eller mindre.

Faktisk har de fleste mennesker en eller flere "mindre kjekke saker" å slite med, men ikke alle viser det utad.
Det gjelder å "holde fasaden" . . .

Personlig tror jeg karma er noe helt annet enn det folk flest snakker om,
nemlig at man selv legger planer for hva livet vil inneholde FØR man kommer til jorden ( blir født).

Og om man i ett liv lever som konge, skal man i et annet leve som jørgen hattemaker - slik at man får erfaring fra begge livssituasjoner...
et betyr da at karma egentlig er mer en plan for dette ene livet, enn noe straff for noe man har gjort tidligere.
Rett og slett fordi man ser så mye galt i verden, at hadde karma vårt gjeldende ( i samme liv ), ville mange "slemminger" fått store problemer...

A
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Seeking
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 01 Mai 2013 11:16
11
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- karma?!

Innlegg av Seeking »

Må si at jeg liker tankemåten din Asbjørn!

Men føler fremdeles at på ett eller annet tidspunkt bør det jo snu.

Fikk bl.a vite i går at det ligger en diagnose inne på meg fra 2003, men det er ikke en levende sjel som faktisk har fortalt meg noe om. Var 14 år så kan til en viss grad skjønne det, men sånn i ettertid kanskje.
Tenker også hva i alle verdens dager er poenget med de forskjellige systemene hvis dem faktisk ikke kan jobbe sammen?!
Og hva er poenget med en diagnose på psyken hvis den faktisk ikke blir brukt, men bare ligger inne i ett datasystem og surrer?!

Det har egentlig ikke noe med saken å gjøre, men sånt irriterer meg.
Er litt sånn, nei er ikke nok med en psykisk ustabil kropp som skal sone litt, så ja vi slenger på en ny irritasjon for å kræsje personen.
Det er sånn jeg føler at ting er ihvertfall. For selve diagnosen bryr jeg meg fint lite om som en voksen person idag, men tanken på hva div systemer kunne gjort i forhold til den og andre ting som har skjedd.
Er det rart man blir gal?!
Antall ord: 210

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- karma?!

Innlegg av Asbjørn »

Nei, av og til virker det som om systemet er til for å tråkke folk ned i søla.

Se for eksempel på NAV - Norges Arbeids og Velferds-etat . .

Ikke for å starte en ny diskusjon, men se på folk som av en eller annen grunn faller utenfor arbeidslivet . .
Jeg vet om en som mistet både hus og hjem, han ble gjeldsslave, familien ble oppløst, osv, fordi NAV hadde rotet vekk noen papirer. Alt på grunn av en skade, så han ikke kunne fortsette i jobben.

I ettertid vet han at OM NAV hadde gjort det som var intensjonen, nemlig å hjelpe ham igjennom den første krisa, da "den første katastrofen rammet" -
ville han sannsynligvis bodd der han bodde, og familien hadde sannsynligvis bestått. Men alle pengeproblemene, tap av hus, osv, ble for mye for paret,
og det gikk "til h...."

I ettertid fikk han riktig oppgjør fra nav, men hva med hus og familie ?
Han er idag 100% uføretrygdet, bor på hybel, og er "helgepappa" . . .
( historien er litt forandret m tanke på personvern)

Nav har det problemet at systemet er for stort, de har for mange lover og regler, de har 4 forskjellige datasystemer som ikke prater sammen,
de fleste i nav kan bare 2-3 av de, og alle 4 inneholder viktig info om den enkelte.
Og som om ikke det er nok, blir de nav-ansatte flyttet rundt så en stakkar får ny saksbehandler nesten hver gang de kommer inn for å snakke med noen....

Om NAV roter vekk papirer, så er brukeren pliktig til å skaffe nye.
Om BRUKEREN får noen hundrelapper for mye, er h*n PLIKTIG å tilbakebetale det overskytende innen 14 dager. hvis ikke stoppes utbetalingene...
( hvorfor ikke bare trekke formye utbetalt på neste utbetaling ? )
Sant skal sies, - det er mange dyktige folk i NAV; som gjør hva de kan for klientene, men det finnes og de som bare "skyfler papir" - og venter på kaffepause opg dagens slutt, så de kan gå hjem....
Det gamle trygdekontoret, og arbeidskontoret skulle aldri vært slått sammen.

Jeg er selv 50% uføretrygda - på grunn av allergi, er masse jobber jeg ikke kan ta av den grunn... Og har selv hatt GIGAKRISE i økonomien for endel år siden...
Men man tilpasser seg.... og forsøker å komme videre.

Så uansett hvordan man snur og vender på det, så er det alltid noen som har det værre....

Konklusjon : Helvete er her på jorden !
Bare spør krigsofre, alkohollikere, narkomane, alvorlig langtidssyke, gjeldsofre, langtids arbeidsledige, osv.
Antall ord: 424

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links