Fritanker må jeg kalle det ikke minst fordi det nødvendigvis er spekulasjoner både objektivt (av naturlige grunner) og subjektivt fordi jeg ikke har tatt stilling til om reinkarnasjon finnes eller ei.
Reinkarnasjon kan jo tenkes/foregå på mange måter, noe av det har jeg såvidt vært inne på annetsteds. Men her (begynner jeg i hvert fall med) å ta utgangspunkt i en form som kan være omtrent den mange her visstnok tror på: En slags gjennomgående sjel som inkarnerer i kropp etter kropp.
Flere har skrevet diverse ganger at de ser for seg at sjelen bestemmer på forhånd at den skal møte på/gå gjennom visse skjebnepunkter i løpet av livet. Men sjøl bare disse skjebnepunktene binder jo tross alt opp den fri viljen hos dette mennesket, og evt. også andre mennesker. Det anser jeg som både filosofisk og følelsesmessig problematisk. Men en variant som faktisk ikke innebærer noen begrensning av den fri vilje, er denne: Sjelen bestemmer på forhånd kun hvilke betingelser den skal bli født inn i, altså slikt som kroppslig utrustning eller mangel på sådan, funksjonshemming, potensial for sykdom m.m., og omgivelsenes betingelser, slikt som foreldrenes forutsetninger, geografi, materielt utgangspunkt, livssynsmessig utgangspunkt etc. Enten alt dette eller bare noe av det. Muligheten til å inkarnere seg inn i egnete erfaringspotensialer er dermed likevel til stede - uten at det går utover den fri vilje.