Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerFritanker om reinkarnasjon og skjebne

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Fritanker om reinkarnasjon og skjebne

Innlegg av jeditrond »

Høretil skrev:
Metatron1985 skrev:Da henger jeg litt mer med, men sier du nå at sjelen selv velger hvordan hele livet utfolder seg eller bare deler av det? Det er disse finere nyansene jeg er ute etter.
Sjelen har sin frihet til å velge veien i det døden intreffer, og velger derfra hvilken rettning den vil gå! :) Altså så har sjelen fri vilje!
Joda, men noen ganger består valget bare i vil du/vil du ikke ta på deg dette oppdraget, fortsatt fri vilje, men ikke de helt store valgmulighetene man får av "mentoren(e)" :D
Antall ord: 98
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - - Fritanker om reinkarnasjon og skjebne

Innlegg av Metatron1985 »

Høretil skrev:
Metatron1985 skrev:Da henger jeg litt mer med, men sier du nå at sjelen selv velger hvordan hele livet utfolder seg eller bare deler av det? Det er disse finere nyansene jeg er ute etter.
Sjelen har sin frihet til å velge veien i det døden intreffer, og velger derfra hvilken rettning den vil gå! :) Altså så har sjelen fri vilje!
Jeg tror desverre fortsatt ikke du forstår spørsmålet mitt. Ja vi kan si oss enige om eksistensen av fri vilje. Men i hvilken grad? Og hva går denne veien som du snakker om ut på? Kan sjelen kun velge mellom forskjellige inkarnasjoner hvor alle disse har forhåndsbestemte resultat? Altså som å velge hvilken film man ønsker å se. Eller er det snakk om å velge et liv hvor visse ting er forhåndsbestemt av en selv, men enkelte deler av det samme livet ikke er det? Eller mener du et liv hvor man kan gjøre nøyaktig hva man vil og ta valg underveis? Det er mulig du allerede har svart på dette, men jeg har i så fall ikke forstått formuleringen din.
Sist redigert av Metatron1985 på 12 Jul 2013 03:12, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 191
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Timus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 19 Mai 2013 03:19
10
Kjønn (valgfri): M
Lokalisering: Akershus
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 12 ganger

- Fritanker om reinkarnasjon og skjebne

Innlegg av Timus »

Jeg er ingen robot,derfor har jeg fri vilje.
Slik ser jeg på det i alle fall.
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- - - - Fritanker om reinkarnasjon og skjebne

Innlegg av Høretil »

Metatron1985 skrev:
Høretil skrev:
Metatron1985 skrev:Da henger jeg litt mer med, men sier du nå at sjelen selv velger hvordan hele livet utfolder seg eller bare deler av det? Det er disse finere nyansene jeg er ute etter.
Sjelen har sin frihet til å velge veien i det døden intreffer, og velger derfra hvilken rettning den vil gå! :) Altså så har sjelen fri vilje!
Jeg tror desverre fortsatt ikke du forstår spørsmålet mitt. Ja vi kan si oss enige om eksistensen av fri vilje. Men i hvilken grad? Og hva går denne veien som du snakker om ut på? Kan sjelen kun velge mellom forskjellige inkarnasjoner hvor alle disse har forhåndsbestemte resultat? Altså som å velge hvilken film man ønsker å se. Eller er det snakk om å velge et liv hvor visse ting er forhåndsbestemt av en selv, men enkelte deler av det samme livet ikke er det? Eller mener du et liv hvor man kan gjøre nøyaktig hva man vil og ta valg underveis? Det er mulig du allerede har svart på dette, men jeg har i så fall ikke forstått formuleringen din.
Ok nå er jeg våken og uthvilt. Et par netter nå har de holdt på å grave utenfor huset mitt, så nattesøvnen har rett og slett uteblitt!!! Typisk meg.. Men til saken;

Jeg er litt på begge sider når det kommer til om livet etter døden er forhåndbestemt eller ei:

På den ene siden tror jeg at man blir plassert i det øyeblikket døden inntreffer, og at som du nevner at man lever livet og får "tips" underveis. Man møter altså på de hindringer eller oppgaver man er "bestemt" til å gjøre. Så hvis du skjønner, så mener jeg kanskje litt av begge deler. Man skal uansett igjennom livet for å hjelpe der det trengs, ubetinget kjærlighet og leve i harmoni sammen med de andre sjelene uten å forvente noe av noenting. Jeg tror også at man i hvert liv "får/eller møter på" de oppgaver som kan hjelpe din sjel til å komme hakket nærmere opplysthet før den neste døden inntreffer... Skjønner du? Blir noe kronglete dette her :P
Antall ord: 374
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links