Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSjamanisme

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

Sjamanisme

Innlegg av xyrea »

Min tur til å være nysgjerrig på noe, da. :)

Jeg snoka litt i den tråden under her og mange ser ut til å vite mye om dette, men det stod mest om hva det IKKE er.. sånn som at det ikke er en religion. Noen som har lyst til å fortelle om hva det er, utenom gærninger som renner rundt i skauen og slår på tromme? Ikke det at det er noe galt med det, folk kan tromme akkurat hvor de vil for meg (kanskje utenom rett utafor teltet når det egentlig har vært morgen i et par timer og jeg gjerne vil sove), men det er liksom den delen man ser.. sikkert det samme med alt sånt, man legger bare det man synes er sært/uvanlig/skummelt og kommer liksom ikke lengre.

Jeg har fått med meg at det er en new-age version veldig mange ser ned på, men virker som dette er sånt som man beskylder andre for mer enn en virkelig retning.
Antall ord: 174
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Heksepusen »

Sjamanisme er både religion og en livsstil, man velger å gå inn i en leve måte og leve etter dette, Sjamanisme er som sakt en leve måte hvor man lever med det åndelige og naturen trommen er redskap som gjør at man kommer nærmer natur og det åndelige akkurat som man har mange andre redskaper til samme bruk.
Nå kan sikkert noen rette meg hvis jeg er helt på jorde da for dette er jo ikke akkurat mitt felt, men jeg håper jeg ble til litt nytte
Antall ord: 92
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

Dersom du ønsker å lese historier og sagn om Samiske Sjamaner, såkalte Noaidier, så har jeg to bøker jeg kan anbefale for deg.

Noaidier, av Brita Pollan
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... tId=135879

Og

Mannen som stoppet hurtigruta, om Johan Kaaven
http://bokelskere.no/bok/mannen-som-sto ... ven/77687/

Sistnevnte er min favorittbok, da jeg mottok en beskjed om å lese om Johan Kaaven mens jeg sto midt på fjellet i Finnmark. Ånderiket var direkte masete angående saken, og etter å ha lest den var det mye jeg følte jeg plukket med meg ved å ha lest litt mellom linjene.



Min ferd har ført meg langs et spor hvor jeg har måttet konkludere med at, selv om sjamanisme er en ærestittel og kunst, så skiller det seg fra mye annet ved å ha en veldig sterkt genetisk komponent. Selv har jeg fått direkte beskjed om at jeg har "sjaman-genet", og min tremenning i USA har også opplevd det samme i tillegg til at hennes mor som har en skremmende evne til å lese folk. Dattra kan ikke presentere menn hun dater for mora lengre fordi hun finner ut hva som er galt med de i løpet av 10 minutter og i tillegg har rett i det hun sier, hvorpå tremenningen min blir i overkant klar over det. Jeg tror riktignok ikke det handler om genene i seg selv, men heller noe som er festet til genene og den genetiske hukommelsen, selv om visse gener nok disponerer deg mer for visse tenkemåter. Min læremester, homeopaten, snakker i tillegg om at medfødt sjamanisme kan behandles med homeopatiske midler, noe jeg erfaringsvis sier meg klart enig i. Det er vel og flott å ha disse evnene, men det er litt kjipt når de er påskrudd 24 timer i døgnet og man bare ser troll og ånder over alt. Behandlingen gjør at kroniskheten gir seg og man får evnen å slå de av/på. Det er mange som har sånt som går i arv uten å ha samiske gener, men samtidig mener jeg at den Samiske varianten er en helt egen coctail, uten at jeg klarer å spesifisere nøyaktig hva som definerer den. Det er selvfølgelig personer der ute som har utviklet seg til å bli sjaman uten dette genet, gjennom personlige/åndelige annlegg, og det virker som at disse påkaller/skaper evnene gjennom viljeskraft.


Sjamanisme er nettopp blitt erklært en gyldig religion (eller hva enn man skal kalle det) og registrerte sjamaner kan nå utføre dåp, vielser, m.m.. http://www.sjamanforbundet.no/ Jeg tror faktisk jeg leste det i en tråd på dette forumet, uten at jeg husker hvor. Selv har jeg i senere tid begynt å definere meg selv som Sjaman, da dette passer bedre enn alternativene, og halveis vurdere innmeldelse i dette forbundet på sikt. Jeg er jo ikke nødt til å kalle meg noe som helst, men å sette ord på det kan være greit og jeg er f.eks. ikke en Alkymistisk Magiker slik som min læremester. Ikke er jeg Wicca entusiast, trollmann, medium, klarsynt, profet, necromancer, mystikker, intuitiv, empat eller prest. Selvfølgelig passer noen av disse bedre enn andre, men definisjonene enten overstrekker kompetansen min eller blir for snever. Samtidig som Sjamanismen riktignok har et enormt spekter, men på riktige områder.


Selv har jeg møtt Sjamanen Mikkel Eira som var en kjent healer og bl.a. kunne stoppe blod. Han stoppet faktisk blod under sin egen kreft-operasjon, uten at det hjalp han så mye da han senere døde likevel. Dette var en 1.50 høy, særdeles eksentrisk same som, første gang jeg traff han, var i bakrus fordi han hadde vært i samebryllup. Han brukte samekniven til å skjære i auraen min, slik han selv beskrev det og han kunne se tråder han til tider kuttet over.



Dersom noen har religionshistoriske innspill å komme med hadde jeg satt pris på det da det desverre er et område jeg ikke har kunnet prioritere å lese meg opp på.
Sist redigert av Metatron1985 på 23 Jun 2013 16:39, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 687
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Heksepusen »

Sjamanisme er lovlig trosretning i Norge er riktig det på lik linje som volve og slike ting de ligger under samme forbund faktisk så jo det er per i dag registret tros retning og Er man registret kan man utfør div oppgaver dåp og vigsel må man søke stat om å få holde.

På min vei har jeg lært at like barn leker best og lærer best av av hverandre.
Antall ord: 74
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Sjamanisme

Innlegg av Bearchild »

Metatron1985 skrev:Min ferd har ført meg langs et spor hvor jeg har måttet konkludere med at, selv om sjamanisme er en ærestittel og kunst, så skiller det seg fra mye annet ved å ha en veldig sterkt genetisk komponent.
:like

Jeg skulle skrevet noe om hvorfor jeg er veldig enig i det du sier men får ha det til gode. Men synes setningen var så velplassert at jeg syntes den burde gjentaes. :)
Antall ord: 75
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

http://sjaman.com/om-sjamanisme/hva-bet ... nu-42.html
Hva betyr sjaman?

Ordet tilhører manchu-tungus-språket i Sibir. Stavelsen "sja" kommer fra verbet "å vite". Betegnelsen betyr altså "den som vet". Dette er blitt den internasjonale betegnelsen for mange spirituelle teknikker og metoder som finnes fra gammelt av blant forskjellige stammer og folkeslag, og på alle kontinenter.

...

- Mener du at sjamanisme en gang har vært praktisert blant folk over hele jordkloden?

- Jeg tror det. Fra gammelt av går det et "sjamanbelte" fra Sameland og gjennom hele Sibir. Innvandrerne fra Asia brakte sjamanisme med seg til Nord og Sør-Amerika. Fenomenet finnes fra gammelt av i Australia og på de store øykulturene i Stillehavet og selvfølgelig i Afrika. Så sjamanisme er egentlig en åndelig verdensarv. Vi finner spor etter sjamaner på alle kontinenter.

- Når oppsto dette?


- Det har ikke "oppstått", slik kristendommen eller buddhismen har "oppstått" eller blitt "grunnlagt" av en religionsstifter. For dette har vært der hele tiden, som en mulighet nedlagt i oss, som en erfaringsvei. Slik er det en arv fra gammelt, fra neolittisk tid som det kalles, den tiden da menneskene levde sammen i stammer, uten privat eiendomsrett, uten klasseskiller og de sosiale strukturene som karakteriserer seinere samfunnsepoker.

...

- Hva er de tidligste sporene vi kan finne etter sjamaner?

- Helleristninger, hulemalerier og hellige steder i naturen. Folkelig medisin, kunst og eventyr har også sine røtter tilbake til sjamaner. Men det viktigste for meg er mytologien og symbolene, for det er gjennom dem at kontakten til den indre verden holdes åpen. For selv om altre i naturen kunne ødelegges og trommer brennes, så overlevde forestillingene om sjamanen og sjamanmetodene. Og nå når statsreligionene ikke lenger har noe "ris bak speilet" kommer sjamanismen tilbake, som fra jordas indre eller frem fra bakom sola og stjernene.

Sjamansymbolene fra "den gamle tiden," fra jeger-og-samlerepoken er kraftdyr og himmelkrefter. På de gamle samiske sjamantrommene er ofte sola tegnet med sine stråler midt i sentrum, mens kraftdyr og andre mer dagligdagse symboler er spredd omkring andre steder på skinnet.. Jeger-og-samlersamfunnets symboler og mytologi speiler altså en ordnet verden, der både dagligdagse dimensjoner og instinktive prosesser han sin plass. Den som vandrer på denne sjamanveien kan fortsatt møte "villdyrene" fra den innvendig "befolkede" jorden, og "stjernevandrerne" i det uendelige himmelrommet.

Da jordbrukssamfunnet oppsto, vokste en ny livsform, en ny livsforståelse og med det en ny mytologi frem. Det var i denne epoken at eierskap til land og vann oppsto. Da ble de første grensene mellom mine jorder og dine trukket. Fra den tiden stammer en mytologi fra "såkorn og innhøsting", altså en sjamanarv som springer ut av erfaringene fra fastboende liv, husdyr, planting og innhøsting.

...

- Dette er ikke en religion sier du. Hvordan forklarer du det?


- Dette er en erfaringsvei og noe man kan trene seg opp i. For de fleste skjer dette på tommesirkler eller sjamansamlinger. Den første sjamantreningen består i å skape det rette fokus og den rette stemningen eller intensjonen. Dette fokus kan oppstå rundt et indre erindringsbilde, eller et symbol, som brukes som åpning inn i ny forståelse eller kunnskap. Når dette er etablert, kan trommene begynne. Det man møter på trommereisen står klarere frem og med større tydelighet og konsentrasjon enn de sanseinntrykkene man får i dagliglivet ellers. Mange sjamaner arbeider hardt og ekstatisk for å nå frem til denne klarheten, mens andre når frem gjennom stillhet. Fordi ekstasen og transformasjonen kan ha mange former, kan sjamanarbeidet se så forskjellig ut på det ytre planet.

- Hvis sjamanisme ikke er en religion, hva er det da?

- Sjamanisme er navnet på de eldste kjente metodene for kraft, innsikt og kreativitet, det man trenger for å komme videre dit den lysende stien kan føre en. Det er altså en erfaringsvei, ikke bare tro.

...

- Kan du gi en definisjon på en sjaman?

- En sjaman kalles ofte en såret healer. Man må først helbrede seg selv før man kan gå i gang med å hjelpe andre. Det er en stor sjamanoppgave å ta seg av det som ikke er i orden i livet. En sjaman er en som drar på inn mellom verdenene og finner sine hjelpere og sine oppgaver der.
Antall ord: 719

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

Johan Kaaven var en samisk sjaman som brukte de onde kreftene i sitt virke. For å hjelpe andre, slik at de bli fri i fra gand og annet ondskap de hadde fått på seg. Kaaven ble til slutt rådet til å avslutte bruken av de onde kreftene og heller gå over til de gode kreftene. Noe han gjorde langt om lenge, og etter mye strev. Johan Kaaven har et barnebarn, som er dyktig musikker, Elin Kaaven.

Ailo Gaup er en dyktig sjaman, bor i Oslo. Han er også lærer for nye sjamaner. Eirik Myrhaug er også en samisk sjaman. Kjent i fra programmet den 6. sans. Eirik har også alternative evner, og driver ogsås med undervisning. Ikke bare for sjamaner, men også for vanlige mennesker.
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Bearchild »

Alle har jo forskjellige oppgaver i livet. I de gamle stammekulturene var det enklere oppdelt enn i dagens samfunn; mens noen sørget for matforråd og alt som var nødvendig for det "daglige livet" var sjamanene gruppens leger og åndelige veiledere. Kombinasjon av lege og prest hvis man skal sammenligne med dagens yrker. Troen på sjamaner som mellommenn mellom menneske og åndeverden vil vel rettferdiggjøre å omtale det som en religion.. av noen hevdet å være verdens eldste form for organisert religion.

Sjamanen kunne være mystiker, dikter, vismann, helbreder, stammens beskytter og historiefortelleren. For å bli sjaman måtte man ha en rekke egenskaper, manglet noen av disse ble man bare medisinmann (eller -kvinne).
Det holdt altså ikke å bare ha interessen og å gå i lære.
Antall ord: 128
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

I den samiske kulturen, hadde både kvinner og menn trommer. Som regel var det en eller flere trommer pr familie. De kunne tromme for fødselen, de kunne tromme for godt vær, jakt, osv. Medisin menn og kvinner hører mer til det indianske. I det samiske, kunne de fleste om urter, helbredelse, osv. Samene hadde sine guder. Og skikker. Men noaiden hadde jo en særskilt stilling og oppgave. Ikke alle noaider var av det gode. De onde noaidene kunne sende både forbandelse (gang), og annet negativt. Viste motparten at en gand var på vei, kunne vedkommende stoppen gandet, og sende det tilbake til rette person.

Man kan ikke tittulere seg selv som sjaman. En må komme til deg og fortelle deg det, at du er sjaman, da er du det.

I filmen Veiviseren, så man at Ante? fikk ansvaret for å være "stammens" nye noaide. Noe han motvillig sa ja til.
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Sjamanisme

Innlegg av Bearchild »

QueenOfSwords skrev:I den samiske kulturen, hadde både kvinner og menn trommer. Som regel var det en eller flere trommer pr familie. De kunne tromme for fødselen, de kunne tromme for godt vær, jakt, osv.
Men det betyr jo ikke at alle i familien ble ansett som sjamaner. :)
Medisin menn og kvinner hører mer til det indianske. I det samiske, kunne de fleste om urter, helbredelse, osv.
Selv om alle kunne litt var det fortsatt sjamanen som kunne mest og var den som ble oppsøkt når husrådene ikke strakk til. Den felles betydningen av sjamanisme er nok ikke så forskjellig uansett hvor i verden den kommer fra.
Man kan ikke tittulere seg selv som sjaman. En må komme til deg og fortelle deg det, at du er sjaman, da er du det.
Nemlig. :) Men "hvemsomhelst" kan ikke utnevnes, som sagt kreves/ forventes det en del egenskaper som ikke alle innehar. Hvorpå man kommer til nedarvede interesser og egenskaper.
Antall ord: 165
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Sjamanisme

Innlegg av galaxy - sluttet »

Jeg har fx vært hos etpar tre thetahealere/healere/medium/klarsynte/kanaliserende/se inn i tidligere liv/ta over ånder og de kalte seg også sjaman (og hadde vel en tromme og salvie liggende på lur) tror de føler det er et mer dekkende begrep med hva de gjør enn lysarbeider eller medium eller healer eller vet ikke om det er noen dekkende begrep jeg når man opererer under ovennevnte ..
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- - - Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

Men det betyr jo ikke at alle i familien ble ansett som sjamaner.
Det er sant. Det var kun en noide pr klan.
Selv om alle kunne litt var det fortsatt sjamanen som kunne mest og var den som ble oppsøkt når husrådene ikke strakk til. Den felles betydningen av sjamanisme er nok ikke så forskjellig uansett hvor i verden den kommer fra.
Det er også sant. Selv om det finnes likhetstrekk blandt all verdens sjamaner, så er det forskjell likevel. Sjamanismen var "nesten utryddet" blandt samene, pga kristniningen. I dag har de fleste gått under jorden, av de som driver med dette innenfor samefolket.
Men "hvemsomhelst" kan ikke utnevnes, som sagt kreves/ forventes det en del egenskaper som ikke alle innehar. Hvorpå man kommer til nedarvede interesser og egenskaper.
Det er egentlig litt feil. For i dag kan hvem som helst gå i lære hos en samisk sjaman. Ailo Gaup, bl.a., kjører slike kurser. Han kan også se på vedkommende, om vedkommende er født sjaman. I dag er det ikke krav til å være sjaman. Man kan melde seg inn i sjamnistisk forbund, og bli "automatisk" sjaman. Det var nok en slik skikk før i tiden. De som er samiske sjamaner i dag, har som regel arvet det. Det var jo på den måten, en sjaman ble til. Igjennom slekt og arv.
Antall ord: 233

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - Sjamanisme

Innlegg av Bearchild »

QueenOfSwords skrev:
Men "hvemsomhelst" kan ikke utnevnes, som sagt kreves/ forventes det en del egenskaper som ikke alle innehar. Hvorpå man kommer til nedarvede interesser og egenskaper.
Det er egentlig litt feil. For i dag kan hvem som helst gå i lære hos en samisk sjaman. Ailo Gaup, bl.a., kjører slike kurser. Han kan også se på vedkommende, om vedkommende er født sjaman. I dag er det ikke krav til å være sjaman. Man kan melde seg inn i sjamnistisk forbund, og bli "automatisk" sjaman. Det var nok en slik skikk før i tiden. De som er samiske sjamaner i dag, har som regel arvet det. Det var jo på den måten, en sjaman ble til. Igjennom slekt og arv.
I dag kan man jo gå kurs eller ta brevkurs og få et sertifikat som tillater en å tittulere seg som nesten hva som helst. :lol:
Som vel berører litt av sakens kjerne; hva sjamanisme egentlig er. Jeg kunne fint klatret opp på en prekestol og holdt en tale til en forsamling, men ville aldri i verden kalt meg en prest av den grunn. :p
Sjamanisme har nok for mange, som Galaxy nevner, blitt et lettvint fellesbegrep.
Antall ord: 201
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - - - Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

QueenOfSwords skrev:
Selv om alle kunne litt var det fortsatt sjamanen som kunne mest og var den som ble oppsøkt når husrådene ikke strakk til. Den felles betydningen av sjamanisme er nok ikke så forskjellig uansett hvor i verden den kommer fra.
Det er også sant. Selv om det finnes likhetstrekk blandt all verdens sjamaner, så er det forskjell likevel. Sjamanismen var "nesten utryddet" blandt samene, pga kristniningen. I dag har de fleste gått under jorden, av de som driver med dette innenfor samefolket.

Gått under jorden? Det er så mange av de at jeg snart finner de i kornflakes'n min om morgenen. Og da tenker jeg ikke engang på de som har kurset seg til å bli sjaman, men de som er old school. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si eller hvor du får det fra.
Antall ord: 147
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Heksepusen »

Metatron1985 da må du jo virkelig ha noe i mot deg selv også siden du begynner å gå lei dem, du påstår jo litt lenger opp at du er en av dem :)
Antall ord: 33
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links