Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSjamanisme

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

Heksepusen skrev:Metatron1985 da må du jo virkelig ha noe i mot deg selv også siden du begynner å gå lei dem, du påstår jo litt lenger opp at du er en av dem :)
Jeg sa ikke at de ikke var koselige, jeg sa at det var mange av de, resten har du tolket selv ;)
Antall ord: 56
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Heksepusen »

Var ikke det jeg sa var det vel?
Du sier jo at du har funnet din vei i en gruppe og du sier jo selv at du til og med er lei de som tilhører den gamle skolen, det vil si at du er lei din egen urkilde og dermed vil jeg på stå at du også er lei deg selv. De gamle innen for sitt felt er dem som har mest kunnskap og dette burde vel din læremester ha lært deg fra første stund eller?
Antall ord: 90
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

Heksepusen skrev: Du sier jo at du har funnet din vei i en gruppe og du sier jo selv at du til og med er lei de som tilhører den gamle skolen
Jeg har allerede svart på dette og kan kun holdes ansvarlig for hva jeg skriver, ikke hvordan du tolker det.

Jeg skrev at det var så mange av de av jeg "snart finner de til og med i kornflakesen min", dette er bare en formulering jeg finner morsom og av og til bruker når jeg skal forklare at det er mye av noe. Hvis du mener det betyr noe annet, greit, men det gjør det ikke for meg.

Jeg har mye dypere respekt for mange av de av den gamle skolen enn de fleste av de av den moderniserte. Til syvende og sist er jeg dog mest interessert i hva personen kan, praktisk eller teoretisk, uavhengig av alder og tradisjon. Som for øvrig er et tema jeg og min læremester diskuterer titt og ofte.

Uavhengig av hvordan misforståelsen har oppstått er dette nå rettet opp i, så med med mindre det er viktig for deg å fortelle meg hva jeg selv mener, tror og tenker så foreslår jeg at vi beveger oss videre med diskusjonen ;)
Antall ord: 213
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Heksepusen »

Det er helt greit for meg :)
Antall ord: 6
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av jeditrond »

Ser det fokuseres veldig mye på samisk og evt. sibirsk sjamanisme her. Regnes ikke indianske tradisjoner til sjamanisme? De bruker et annet navn på sjaman, avhengig av språk/kultur, men har mange fellestrekk hvis jeg har forstått det riktig?
Antall ord: 41
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Heksepusen »

Du har forstått det helt riktig eller kanskje vi begge har forstått det feil :)
Antall ord: 16
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

Det interessante, for oss som tror på slikt, er hvordan de forskjellige typene sjamaner ligner veldig på hverandre, men tilba forskjellige guder og/eller naturånder alt ettersom hvor de holdt til. Dette mener jeg kommer av bergsortene i området og hvilke energier/ånder som kunne komme inn i vår verden eller de nærliggende dimensjonene gjennom disse. F.eks. er det fryktelig mye natur-ånder som ble sagt å bokstavelig talt bo "inni fjellet", men bokstavelig var det nok ikke siden det er tvilsomt at de har noen fysisk form. I hvertfall ser det ut til å kreve mye av de å manifestere seg. Derimot mener jeg denne i overkant bokstavelige forklaringsmodellen kom til ved at man prøvde å rasjonalisere hva det var man hadde sett i synene sine eller med det indre øyet, ved å forklare det utifra fysiske konsepter. Disse natur-åndene kom fra fjellet og dro tilbake til fjellet, ergo var det der de "bodde". Ellers har vi jo dette med troll og stallu som "ble til sten" når lyset kom frem. Andre elementer fungerte visst også som portaler, ref. Nøkken som "bodde" i vannet, draugen som "bodde" i havet.
Antall ord: 194
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- - - - - Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

Metatron1985 skrev:
QueenOfSwords skrev:
Selv om alle kunne litt var det fortsatt sjamanen som kunne mest og var den som ble oppsøkt når husrådene ikke strakk til. Den felles betydningen av sjamanisme er nok ikke så forskjellig uansett hvor i verden den kommer fra.
Det er også sant. Selv om det finnes likhetstrekk blandt all verdens sjamaner, så er det forskjell likevel. Sjamanismen var "nesten utryddet" blandt samene, pga kristniningen. I dag har de fleste gått under jorden, av de som driver med dette innenfor samefolket.

Gått under jorden? Det er så mange av de at jeg snart finner de i kornflakes'n min om morgenen. Og da tenker jeg ikke engang på de som har kurset seg til å bli sjaman, men de som er old school. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si eller hvor du får det fra.
Jeg snakket om samiske sjamaner! Så mange sjamaner som flakene i din cornflakes pakke finnes det nok ikke. Reis opp til sameland, still deg på gaten, og spør hvor du kan finne en sjaman. Ingen vil stoppe opp, og fortelle at du har møtt på en! Du vil heller ikke se en samisk sjaman springe rundt med trommen. Den samiske sjamanen kan være like godt være en reineiner. Det vet ikke du. Old School? Da kristningen kom til, ble alle runebommene brendte, så og si. Alle ritualene samene hadde, ble forbudt. Sjamanismen ble forbudt og syndig. De som praktiserte ble som regel straffet hårdt. Hvor jeg vet dette? Jo, man finner det i historien om samefolket og sjamanismen! Les bøkene til Ailo Gaup og Eirik Myrhaug. De forteller deres historie, som hvitekrist påførte deres forfedre. Og, hvor jeg vet dette om dagens samiske sjamaner? Jeg har fått hjelp av de! Og de var ikke lette å finne!!
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- - Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

jeditrond skrev:Ser det fokuseres veldig mye på samisk og evt. sibirsk sjamanisme her. Regnes ikke indianske tradisjoner til sjamanisme? De bruker et annet navn på sjaman, avhengig av språk/kultur, men har mange fellestrekk hvis jeg har forstått det riktig?
Det er riktig. Den verdens omspennende sjamanismen har felles- og likhetstrekk. Men har lokale kulturelle innslag og væremåte. Både indianerene, samene, urfolket i Afrika, Amerika og Australia, tilber naturånden. De har respekt for moder jord, og far himmel. Alle de bruker naturen som sitt verktøy. Samene har trommen. Urfolket i Australia har diggilo. Mens urfolket i Afrika har bongotrommer de trommer med hendene på. Sjaman har ulike navn i ulike kulturer. Noaiden, "heksedokteren", trollmannen/-kvinnen, veiviseren, osv.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Bearchild »

Nå diskuterer vi ikke samiske sjamaner ene og alene, men sjamanisme generelt. :)
( Med fare for å gjenta meg selv ifht opprinnelig tema :oops: )

Hva man kaller dem og hvor i verden de kommer fra er vel ikke så viktig. Men at de som kan betegnes som "ekte" sjamaner ikke vokser på trær kan man vel være enige i! ;)
Aboriginerne har sine digeridoos men de bruker også bla trommer. Jeg er ikke sikker på om det finnes urbefolkninger som ikke bruker trommer av noe slag?

Forskjellene fra de forskjellige kontinentene er i det hele tatt svært små og sjamanisme verden over har betydelige fellestrekk. Med tanke på at dette har eksistert i minst 30 000 år er det rett så fascinerende hvor mange likhetstrekk man finner mellom kontinenter som var totalt uvitende(?) om hverandre.
Antall ord: 134
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - - - - - Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

QueenOfSwords skrev: Jeg snakket om samiske sjamaner! Så mange sjamaner som flakene i din cornflakes pakke finnes det nok ikke. Reis opp til sameland, still deg på gaten, og spør hvor du kan finne en sjaman. Ingen vil stoppe opp, og fortelle at du har møtt på en! Du vil heller ikke se en samisk sjaman springe rundt med trommen. Den samiske sjamanen kan være like godt være en reineiner. Det vet ikke du. Old School? Da kristningen kom til, ble alle runebommene brendte, så og si. Alle ritualene samene hadde, ble forbudt. Sjamanismen ble forbudt og syndig. De som praktiserte ble som regel straffet hårdt. Hvor jeg vet dette? Jo, man finner det i historien om samefolket og sjamanismen! Les bøkene til Ailo Gaup og Eirik Myrhaug. De forteller deres historie, som hvitekrist påførte deres forfedre. Og, hvor jeg vet dette om dagens samiske sjamaner? Jeg har fått hjelp av de! Og de var ikke lette å finne!!
Velkommen etter, jeg kommer nemlig fra Finnmark :D Det at du ikke finner disse sjamenene på Gule Sider er ikke det samme som at de ikke eksisterer i stort nok antall. Disse er kjente gjennom sitt rykte, ikke sine nettsider. Så at de er vanskelige å finne til tider tror jeg gjerne på, men i min erfaring så er det de færreste av de som aktivt gjemmer seg. I min oppvekst har jeg hørt flere historier fra kjentfolk om at de har vært til sjamaner både her og der enn jeg helt har telling på. I fjor møtte jeg for øvrig en Sjaman som var reineier. Det blir litt komisk at du forteller meg at jeg ikke vet, når det viser seg at jeg faktisk vet, og det er du som ikke vet at jeg vet :D


Jeg har da lest noe historikk også, og vet om dette med runebombrenningen, som bl.a. ble nevnt i Noaidier av Brita Pollan. Men tema jeg tok opp var fortsatt gammeldagse Sjamaner som praktiserer per dags dato og ikke hva de gjorde for 200 år siden. For øvrig er det mange som har fått hjelp av sjamaner, så dette stiller deg ikke i noen særstilling ift. denne diskusjonen. Ikke i seg selv uansett.

For øvrig tar du en fryktelig påståelig og lite ydmyk tone akkurat nå. Alle disse utropstegnene blir bare slitsomt da det gir meg inntrykk av at du roper på meg. Jeg finner mye du skriver interessant, men jeg kan bare ikke si meg enig i alt, og det må være åpning for å diskutere.
Sist redigert av Metatron1985 på 25 Jun 2013 02:02, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 438
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Sjamanisme

Innlegg av Asbjørn »

Det er bare et lite mindretall av sjamaner som faktisk opplyser offentlig at de er sjamaner.
De fleste har mer enn nok å gjøre uten å opplyse noe som helst, da dette er info som går fra munn til munn.
At kristendommen forsøkte å brenne alt "djevelens redskap" - runebommer og trommer, og mye annet, - er ikke ensbetydende med at de som var sjamaner og Noaider lot seg undertrykke.
Mange sjamaner hadde/har flere trommer, og om disse ble "meldt til øvrigheta" - gav de fra seg den tromma de satt minst pris på, - den det ikke var så farlig med.
De trommene som var energisterke - var det bare et lite mindretall av som kom i prestenes hender...

Jordgammer er nemlig lett å kamuflere på vidda, - og mange jordgammer var hemmelige plasser for mer enn en sjaman/Noaide.

Når det gjelder sjamanisme i utlandet, - vil man se veldig mange fellestrekk når det gjelder utførelse av "ritualer" - eller fremgangsmåter.
Trommer , runebommer, - og andre sorter av rytmeinstrumenter finner man i alle.
Også digeridoo fra Australia er et slikt rytmeinstrument / blåseinstrument, som holder en monoton rytme. ( men som alle trommer kan man spille på flere enn en måte ).

Monoton rytme brukes for å gå i "trance" - eller "ta en reise" - nemlig å få fokuset vekk fra hverdagen, og finne veien over til oververdenen, eller underverdenen...
Man har mange slike "verdener" hvor en sjaman kan "ta turen".
Det er på en måte som å beskrive en drøm, men i motsetning til en vanlig drøm kan du selv gjøre ting på egne initiativ, du styrer på en måte det som skjer.
Man kan "få tak i " en ravn ( eller annen fugl ) og bruke dens øyne, slik at man kan se hva som skjer andre steder. Tilsvarende kan man ta ibruk andre dyrs egenskaper for å oppnå å få tak i den kunnskapen man ser etter.
Dette er bare etpar metoder som brukes, det er mye mer.

Jeg bruker selv enkelte slike metoder, men vil ikke kalle meg sjaman, - rett og slett fordi jeg kan for lite. Men har tromme, og andre "remedier" ;) ( Også hvit salvie som ble nevnt tidligere i tråden )

Man kan si mye om sjamanismen, - men jeg anbefaler å lese de bøker man kommer over.
Det er og en webside jeg vil anbefale for de som vil vite mer :
http://sjaman.com/
og for å få svar på vettige spørsmål : http://sjaman.com/forums.html

A
Antall ord: 408

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

DING *Liker* :like

Dette er noen av nyanseringene jeg selv mener å huske å ha lest om og det var veldig bra at du tok opp disse tingene.
Antall ord: 26
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Metatron1985 »

Jeg gikk gjennom følgende Wikipedia artikkel http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene når jeg kom over et interessant sitat:

"Eldre forskere fremhever hvordan teologer hadde avledet av den bibelske skildring av syndefallet at kvinnen var lettere mottagelig for djevelens list enn mannen (se Heksehammeren). Den Danske sosialantropologen Kirsten Hastrup (se Ankarloo & Henningsen 2001) hevder at overvekt av menn blant de trolldomstiltalte er typisk for områder med sjamanistiske tradisjoner."

Om det finnes noe statistisk grunnlag for dette vet jeg ikke, og jeg hadde ikke bevisst tenkt gjennom problemstillingen selv, men ved nøyere ettertanke så kan det virke som at det var flere menn som var Noaider enn kvinner. Utifra teorien om at det finnes et gen eller en genetisk faktor som disponerer for sjamanisme så virker det altså som at dette i størst grad gjorde seg kjent blant de mannlige etterkommerne. Når dette er sagt er det omvendt i min slekt og det har vært / er i overkant mye "hekser".
Antall ord: 166
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Paradox Uncreated

- Sjamanisme

Innlegg av Paradox Uncreated »

"Shamanisme", eller det som opprinnelig var bruk av hallusinogene sopper, har mye negative ting assosiert med seg i historien. De kombinerte etterhvert de mest potente hallusinogene plantene til brygget "ayawaska". Dette er potent nok til å gjøre folk 10xfyllik på en to tre. Røde kinn og et glis som ikke hører hjemme i et anstendig samfunn.

De laget også de første idolene. F.eks totem, er inspirert av ting de så på denne LSD-lignende rusen. Totemet er et territorisk idol, en blanding av brukeren, og rushallusinasjoner, som gir en dyrisk-lignende tilstand. Derfor snakker de også ofte om kraft-dyr, og forsvarer sitt territorie, som en stolt nasjonalist. Faktisk så er dette bakgrunnen for nasjonalisme. Trommen er mindre viktig i dag, da det opprinnelig var et kraft-objekt også. I dag har man selvfølgelig gevær, som nok egnetlig fyller samme rolle. Og nasjonale parader, med kostymer, nasjonal-symboler med løve, og tilogmed i norsk politi har vi denne. En afrikansk løve tilogmed, som sier jo mye om at noe som er "norsk" egnetlig ikke finnes. Monarkiet var det dette utviklet seg til på sitt høydepunkt.

Hever man seg over territorielle tanke, og rus/promiskuøsiet så innser man Gud, fred og universielle verdier. Så påstander om at shamanisme har noe med Gud å gjøre er altså feil. Det er faktisk hva Gud inkluderer i utrykket "avgudsdyrkning". som jo han har forbudt. Og de som synes de siste dagers fokus på en "prins" som nesten ikke kan spille gitar en gang, som men som skal være litt søt fordi han er prins, så skjønner de jo at avgudsdyrkning har lite med fornuft å gjøre. Han er et nasjonal idol, uten relevanse til fornuft, og guddommelige ordninger. Som jo fikk sin makt gjennom illusjoner og krig. Kostymene en vesentlig del av det.

Og mange kongelige bærer vel fremdeles de skamfulle røde kinn, til avgudsdyrkeren og soppfylliken, i form av "shaman" som startet det hele.

Den dyriske tilstanden er også representert i mye gammel egyptisk kunst. Og mye av det ville være helt uakseptabelt i dag. F.eks Tuthmose med et anus på hodet.

Dette er hva idoldyrkning er. Sexidoler, eller fruktbarhetsguder, som de kalte det den gang.

Så for min del, kan jeg bare anbefale å glemme alle tanker om at dette skulle være religiøst. Dette er Satan, faktisk, og mye styggedom er forbindet med dette i historien.

Det er kanskje litt støtende, men når shamaner, eller gamle egyptiske idoler er forbundet med "spytting" f.eks, så betyr det faktisk sed. "Guden Mytologo skapte f.eks guden Hallis med å spytte". De assosierer faktisk hodet og kjønnsorgan, derfor høres ting slik ut. Og mange av disse historiene er like i shamanisme.

Narmers idol sier mye om hva shamanisme er:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Narmer_Palette.jpg (åpn i nytt vindu)

Narmer laget altså et idol av seg selv, og han er en av de tidligste kjente faraoene.

Til venstre har han slått ihjel en mann. Og fordi Satan (symbolisert som fugl) holder han i sin makt, fordi han har spist sopp (under fugl).
En mann ser også på, og mener det ikke er bra det han gjør, og det vet han selv også, men har mener han har ikke noe valg, fordi Satan har han.

Til høyre: En av de første nasjonale paradene vi ser i historien. Som da begynte bare med noen få, men de få kjempet vel da for han, og hans idolfremtreden, slik at hans makt økte.

I dag er vi jo et mye mere lærd folk, men i de dager trodde de kanskje på falske guder, og slik sett hadde han de ignorante. Faraoer senere poserte som en falsk gud, som talte fra pyramidene, og pyramidene er laget akkurat for en slik illusjon.

Og kongen i dag, er vel mest populær blant folk som er litt naive.

Bibelen dog er ikke opprinnelig falsk, men kan spores tilbake til før skriftlig tid, og har nok fått endel forvrenginger. Og gamle Egypt var også faktisk i stor grad inspirert av samme religion. Men forvrengt og lagt til idoler, akkurat som kristne ofte tilber et idol av Jesus idag. Korrekt religion er i Koranen, hvor Jesus er en budbringer av Gud, og idoler forbudt.

I Bibelen er Baal et problematisk idol, og senere virker det som etterhvert som idol-dyrkning vokste, så dreide idolet seg mere og mere om bare sex, og de prostituerte Baal og Ishtar var vel egentlig de mest ekstreme idolene. Også kjent med mange navn, Venus, Afrodite, Astarte. Baal er kanskje mest kjent som Baal, men også Hubal, etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Baal ... O17330.jpg

Baal her i en seksuell positur, som er designet for å overta Narmer-idolet. Og derfor ble Baal et mere populært idol, og nok grunn til at det er omtalt i Bibelen.

Desverre henger soppfyllik-kunst fremdeles mange steder i Norge også, og sees på som "kultur" e.l. av også naive mennesker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Sthalvard.jpg (Fra Oslo Rådhus)

Disse burde selvfølgelig fjernes, og monarkiet avsluttes.
Antall ord: 874

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links