Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSjamanisme

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av Visenda »

HVis man skal ta den Seid, så var det kvinner (og noen menn) som utførte den. Kun et fåtall av kvinnene fikk rollen Vølve. Dette er en rolle de enten arvet eller vokste inn i med tiden.
Antall ord: 40
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

Filmen "Veiviseren" kan gi en pekepinn på hvordan en sjaman velges ut... ;) Og hva han/hun må igjennom for å komme til det nivået. Ante fikk i oppdrag av stammens sjaman om å ta vare på sjamantrommen, mens sjamanen prøvde å avlede bort fienden. Sjaman dukket så opp i lavvoen, hvor Ante satt, som en "ånd", og fortalte hva han skulle gjøre, og ble borte like fort. På slutten av filmen, står Ante inne i felles lavvoen, hvor stammens kvinner og barn var samlet, og han holder runebommen frem, og spør hvem som skal ta ansvaret for den, og det da sier en av stammens eldste, at han, Ante, er stammens nye sjaman. Og slik er det med den samiske kulturen. Den som sier at du er sjaman, da har du fått det vervet tillagt deg.

http://sjaman.com/forums.html er desverre nedlagt pga spam og hackere, som misbrukte forumet totalt.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- - Sjamanisme

Innlegg av QueenOfSwords »

Visenda skrev:Michael Harner har generelt dårlig rykte. Bla. fordi han generaliserer. Alle kan reise på rytme, det handler bare om å finne det stedet av avslapping og konsentrasjon.
Michael Harner er vel den som er mest refferert til, når det gjelder tromme cd'er. Men det beste er jo å sitte ved siden av en som trommer for deg, for det er jo da man virkelig kjenner på vibrasjonene og kraften! Alle kan reise på rytmer, ja. Men det er ikke alle som kan reise til det hinsidige, for å ordne opp i det som måtte ligge der. Ikke alle har kraft til å kjempe mot de krefter som råder der. Men å reise over hav og land, kan alle! Når de gamle noaidene dro ut på utesitting, brukte de sjelden trommer eller runebomme. De kunne sitte i ro, alene i lavvoen, eller ute, i enkel meditativ tilstand, lyttende, og i takt med pusten i fra moder jord. Man trenger egentlig ikke tromme eller andre ting, for å reise. Det kan være forstyrrende i mange tilfeller. :)
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Sjamanisme

Innlegg av xyrea »

QueenOfSwords skrev: Når de gamle noaidene dro ut på utesitting, brukte de sjelden trommer eller runebomme. De kunne sitte i ro, alene i lavvoen, eller ute, i enkel meditativ tilstand, lyttende, og i takt med pusten i fra moder jord. Man trenger egentlig ikke tromme eller andre ting, for å reise. Det kan være forstyrrende i mange tilfeller. :)
Akkurat det der vet jeg en bra forklaring på hvordan kjennes.. som om du prøver å gå, men så går det en eller anna tulling bak deg og 'hjelper' deg ved å dytte deg i ryggen for hvert skritt.
Antall ord: 98
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Sjamanisme

Innlegg av Asbjørn »

Heksepusen skrev:Sjamanisme er lovlig trosretning i Norge er riktig det på lik linje som volve og slike ting de ligger under samme forbund faktisk så jo det er per i dag registret tros retning og Er man registret kan man utfør div oppgaver dåp og vigsel må man søke stat om å få holde.<klippet ned bittelitt... >
Det har skjedd litt siden du skrev dett, Heksepusen :

Sjamanistisk Forbund med rett til å vie
– 6. FEBRUAR 2013
Fra og med i dag har Sjamanistisk Forbund rett til å foreta vielser. Seremonien finner du på seremonibanken. Dersom du ønsker mer informasjon om vielser i Sjamanistisk Forbund ta kontakt med oss.

Under finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene vi får:

- SF utfører vielser mellom personer av samme kjønn

- SF vier over hele landet, men ved lange reiser kan ekstra utgifter tilkomme. (Dersom vi ikke har en forstander i det aktuelle fylket)

- En av dere må være medlem av SF
http://sjamanforbundet.no/blog/archives/236
Mer :
http://sjamanforbundet.no/blog/archives/404


Jeg ser det også er endel tanker om hva sjamanismen tror på ;
Her er hva Sjamanistisk forbund sier :
Hva tror vi på:
– 29. MAI 2012
Det som knytter alle sjamanismens ansikter sammen er troen på at alt er besjelet og at alle Moder Jords skapninger er i slekt. Vi føler derfor ett sterkt ansvar for våre medskapninger og jorden.

Sjamanisme er en 30000 år gammel åndelig praksis hvor man bruker transeteknikker for å kommunisere med naturkreftene og åndeverdenen.
Mer:
http://sjamanforbundet.no/

Personlig tror jeg at alt er beslektet, og her er en sak som også påstår at planter og mennesker deler 50% av "gammelt dna"....:

http://genecuisine.blogspot.no/2011/03/ ... s-and.html
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av keke »

Mye av magien ligger i overtro/gimmick ..

Sjamanismen lever i beste vegående... Nå som da har du "ekte" og "falske" Lys/mørke.

Over hele verden blir sjamaner initiert... På forskjellige måter.. Nye og gamle...

Noaide : h*n som ser/ den med raskt blod.

Levebrød : Butikk ----->>> Penger / makt / status / intriger

En del ovenifra og ned holdning : "de utvalgte få" de 2% ...

Livets vev ... Mye newage oppgulp mix ... Til "tradisjonelle" ...

Min oppdagelsesferd i "sjamanistiske" verden har vært litt av en karusell ...

Best å ikke si så mye .... Verden vil "bedras" -- Det er hårtynne grenser.. Mye jeg har sett har jeg ikke likt... Når skal du blande deg inn? vet du konsekvensene av det du "ser" , blander deg inn .... Livets Vev ...

For meg er en ekte sjaman - Den ydmyke: han som kjenner naturen.. Som lytter.. Hvordan h*n "blir en sjaman" - Blir/er sånn på så mange tenkelige måter / på så mange plan at det er vanskelig om ikke umulig å forklare... Hvor dypt er det dypeste.. hvor høyt er det høyeste...

Fra stamme til stamme... kultur til kultur... Ukultur .. uvitenhet.... Kontroll... makt... osv osv..

Det er et gigantisk teaterstykke.. hvem som spiller rollen nå... hvem spillte den da.... Så er det en mening.. De som kommer din vei... Ditt liv... Dine valg.. Din erfaring av deg i Nuet.

Tro kan flytte fjell og ingen er like... De med "rask blod" er på en måte litt forran.. Dette kan brukes godt.. og det kan brukes negativt.... Mystikk.. visjoner... Fantasi...

Det er intrikate greier... Til felles vil jeg si at det ligger en kraft i "transen" ekstasen ... "RUS"

Noen reiser lett... andre ikke i det hele tatt... Alt i sin tid?!

Hvilken verktøy ... Hvordan er "kirka" ... Intrumenter..... planter..... "KRAftgjenstander"

Observasjon over tid... menneskets Natur.. Vi er natur... Noen mennesker evner å se sammenhenger..... Noen behersker ikke denne men gjør det tilsynelatende... Fanden i detaljer.. paranoia.. angst ... frykt...

Hvem vet .............................................................................................................


Mange sier de gjør det iallefall ...


Folk er folk uansett - på slutten av spillet skal alle brikker i samme boks
Antall ord: 347
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Sjamanisme

Innlegg av Asbjørn »

Enig i mye her, Keke.

Men selv om man bruker en og annen sjamaistisk metode, er man ikke en ekte sjaman av den grunn.
Det skal mer til enn som så.

Jeg har selv ett og annet "triks" i ermet når det gjelder sjamanistiske metoder, men har på langt nær den kunnskap som skal til enda.

Her er et bilde av tromma mi, laget på bestilling fra meg.
Det artige med den, er at det dukket opp en A i prosessen, og den A'en er fremdels her slik den vises på bildet.
Det er også endel andre "tegninger" på tromma, som man ser når man ser etter i detalj.
Hvis man snur på tromma, ser man på en måte en sjamanlignende skikkelse der, og omtrent midt på tromma vises trommas hjerte... ;)

Image

Men somsagt, det skal mer til enn ei tromme og litt salvie før man er en sjaman, da... :P

Denne kommentaren må jeg si meg 100% enig i.... :
For meg er en ekte sjaman - Den ydmyke: han som kjenner naturen.. Som lytter..
A
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av xyrea »

Men hvem er det egentlig som bryr seg om om sjamanen er ydmyk? Naturen? Andre mennesker?
Jeg synes ikke det er så spesielt ydmykt å tro at naturen bryr seg, og andre mennesker vil alltid mene jævlig mye rart om hva man bør og ikke bør være, og dømme en etter sine egne standarder.

Og i tillegg til det har jeg aldri sett mer arrogante mennesker enn de som selv mener de er ydmyke, de som faktisk er det, er bare sånn.
Antall ord: 87
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Sjamanisme

Innlegg av keke »

Mange mener de vet hva en ekte sjaman er.. mange mener alle sjamaner er sjarlataner.

At en har lest en bok eller 2 om sjamanisme og har en tromme er man ikke en sjaman.

Noen astrologer mener de kan se om en har dette i stjernetegnet sitt osv..

Jaja.. alt i alt komplisert...

Verden er nå slik at folk,, mener det ene og det andre om alt mellom himmel og jord...

Fin tromme forresten Asbjørn :like


Jeg bryr meg om mennesker og natur - Det er mange "av oss".. Setter ekstra stor pris på ydmyke mennesker.. Naturen bryr jo seg på sett å vis - da vi er Natur.. en del av Naturen.. stjerner på himmelen er natur ;)
Arrogante mennesker er vel sjeldent ydmyke med det første... hos noen kommer det med alderen.

Viktig å ta vare på seg selv - Ikke bry seg om hva andre mener du bør og ikke bør.. Til syvende og sist har du jo kun deg selv og ditt liv, her og nå :)
Å forsvare sin tro er jo ingen tvang,, Å mene noe flertallet ikke mener kan jo by på litt drama- skal man ta kampen? kan man bli enige om å være uenige osv.. Det er jo noen ting som vanskelig kan forklares.. det må nesten bare erfares.. Anyway min erfaring er at en bør skille det viktige for seg selv og det uviktige : å bruke mest tid på nettopp det ;) som kjennes godt ;) livet er kort
Antall ord: 242
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - Sjamanisme

Innlegg av Slettet_Fighteren »

keke skrev: mange mener alle sjamaner er sjarlataner.
Yup. :)
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links