Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerSmykke, symbol, mening

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

elviramonra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 15 Okt 2012 01:09
11
Kjønn (valgfri): trollkjærring
Lokalisering: Bergen
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

Smykke, symbol, mening

Innlegg av elviramonra »

Jeg fant ett smykke for noen år siden ganske tilfeldig ikke langt under jorden.

Det jeg lurer på er om dette er ett gammelt smykke? Og om noen der ute har peiling på hva symbolet betyr? Bildet øverst er baksiden. Det var uten lenke når jeg fant det.

Link til bildet:

http://0o2471.net/54112


takker om noen svarer! :)
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Smykke, symbol, mening

Innlegg av jeditrond »

Min første innskytelse er at dette er et solsymbol av noe slag :)
Antall ord: 13
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Smykke, symbol, mening

Innlegg av xyrea »

Nå gjetter jeg vilt her, men jeg har sett noe lignende før.. hvis jeg har rett er det fra 60-70 tallet og en slags moderne version av gamle brosjer/smykker (1800-talls? tidligere?). En spesiell type av disse var runde og hadde både nål på baksia og hempe til lenke, så de kunne brukes til begge deler. Ofte i sølv, siden det var moderne på den tia, hvis de var i messing eller bronse (sånn som jeg tror din er) var de ofte forsølva. Evt billigversion i tinn som var sølvbronsert så de skulle se mer blingete ut. :D

De 'moderne' er ofte mindre (de gamle er diigre) og andre materialer enn sølv. Hva mønsteret betyr aner jeg ikke men er enig med Jeditrond, det ligner på et solsymbol. :)
Antall ord: 138
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Smykke, symbol, mening

Innlegg av Arven »

Jeg har gamle sølvskjeer med nesten samme hjul på toppen. Lurer på om det kan være noe vikinginspirert. Hekse ??
Antall ord: 21
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Smykke, symbol, mening

Innlegg av QueenOfSwords »

Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- - Smykke, symbol, mening

Innlegg av Heksepusen »

Arven skrev:Jeg har gamle sølvskjeer med nesten samme hjul på toppen. Lurer på om det kan være noe vikinginspirert. Hekse ??
Jeg Har tatt meg friheten og sende bilde litt rundt i kretsen min og nei det er ikke vikingsmykke, Det er nok ikke noe Heksesmykke heller Beklagelig vis ut fra mine kunnskaper.

Det som jeg tror er mest innlysende er at motivet stammer fra nasjonalromantikkperioden. Det vil si at det laget nye mønster ut fra gamle mønster gjerne vikinginspirert eller fra andre ting som kunne knytte det til Norge som land. Dette har ikke elementene fra dette noe annet.
Ei heller er det et heksesmykke Heksene graver nemlig ikke ned sine talismaner uansett.

Jeg tror heller at det er:
xyrea skrev:Nå gjetter jeg vilt her, men jeg har sett noe lignende før.. hvis jeg har rett er det fra 60-70 tallet og en slags moderne version av gamle brosjer/smykker (1800-talls? tidligere?). En spesiell type av disse var runde og hadde både nål på baksia og hempe til lenke, så de kunne brukes til begge deler. Ofte i sølv, siden det var moderne på den tia, hvis de var i messing eller bronse (sånn som jeg tror din er) var de ofte forsølva. Evt billigversion i tinn som var sølvbronsert så de skulle se mer blingete ut. :D

De 'moderne' er ofte mindre (de gamle er diigre) og andre materialer enn sølv. Hva mønsteret betyr aner jeg ikke men er enig med Jeditrond, det ligner på et solsymbol. :)

Som dette.
Antall ord: 266
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Smykke, symbol, mening

Innlegg av Nephandi »

Jeg har et ligende smykke men mitt har en bergrystall i midten. Dette er et smykke som jeg har fått av min mor som hun har hatt en god stund så 70 tallet kan stemme, og når jeg ser på smukket ditt så ser det jo ut som om det skulle ha sittet noe i midten der.
Antall ord: 59
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links