Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenTrenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

Har gjentatte ganger blitt fortalt om en bok av en eller annen munk som forteller bla. en legende om hvordan grunnleggeren(?) av inkaene landet med et sølvfarget, sigarformet luftfartøy/romskip i eller ved Lake Titicaca. Antar at munken var en av disse som halvveis skrev ned innfødtes fortellinger samtidig som han gjorde sitt beste for å overbevise dem om at kristendommen var mye bedre.

Vet ikke om det er samme fyr som brente mayaenes bøker, før denne plutselig angret og gjorde sitt beste for å nedtegne myter, legender, skapelsesberetninger og en nokså simplifisert forklaring av mayahieroglyfene.

Så er det noen i paraland som har peiling på navnet på munken eller tittel på boka eller en god idé om nettsider jeg kan grave videre på?

På forhånd takk :D
Antall ord: 131
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av lighteren »

hmm hmm,
dessverre, så tror jeg ikke at jeg kjenner til den munken du prater om.
kun den munken med muligens gjenstander fra legende byen el-dorado som han fikk i gave fra stammen han bodde med før han dro tilbake til vatikanet.

men jeg vil gjerne vite navnet på munken du prater om hvis du finner ut på egenhånd.
bookmarker tråden, så kom med en liten update hvis du finner ut er du snill!
Antall ord: 78
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

lighteren skrev:hmm hmm,
dessverre, så tror jeg ikke at jeg kjenner til den munken du prater om.
kun den munken med muligens gjenstander fra legende byen el-dorado som han fikk i gave fra stammen han bodde med før han dro tilbake til vatikanet.

men jeg vil gjerne vite navnet på munken du prater om hvis du finner ut på egenhånd.
bookmarker tråden, så kom med en liten update hvis du finner ut er du snill!
Ok, det skal jeg gjøre, forsøkte et kjapt googlesøk, det var ikke vellykket, må pønske ut en mer presis formulering på søket tror jeg. Men det dukket jo opp noe interessant om levitasjon i oldtiden, så helt bortkastet var det jo ikke :)
Antall ord: 127
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- - - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av lighteren »

jeditrond skrev:. Men det dukket jo opp noe interessant om levitasjon i oldtiden, så helt bortkastet var det jo ikke :)

hahah, digger når det skjer hehe
Antall ord: 27
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

lighteren skrev:
jeditrond skrev:. Men det dukket jo opp noe interessant om levitasjon i oldtiden, så helt bortkastet var det jo ikke :)

hahah, digger når det skjer hehe
Samme her :)

Ikke munk eller bok, men interessant om antigravitasjon http://davidpratt.info/gravity2.htm

Jakten fortsetter på denne munken, time vill sjåvv om jeg finner noe :D

EDIT:
A dweller on two planets virker lovende;
“… the electromagnetic airships of Atlantis are introduced, along with radio and television (don’t forget, this book was written in 1886). It is explained that the airships, similar to zeppelins, but more like a cigar-shaped craft, are electro-magnetic-gravitational in nature. They move through the air using a form of anti-gravity and are also capable of entering the water as submarines.”
http://www.bibliotecapleyades.net/atlan ... ntents.htm Får lese grundigere igjennom denne linken senere, er ikke noen munk som sådan som har skrevet denne, så fortsatt ikke riktig bok. Men mye annet rart har dukket opp i min søken etter denne boka :D
Antall ord: 174
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

Finner fortsatt ikke. Noen der ute i paraland som kjenner til kronikører i Peru, altså munker/ misjonærer som var med conquistadorene og skrev om de lokale legendene? Tror det var på denne tiden, det rinner meg i hu nå at han som fortalte meg om denne boken ikke sa noe om når denne munken levde. Da blir det straks ennå mer komplisert.... :?
Antall ord: 65
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av Sataci »

Du tenker kanskje på denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_of_Five
Evil Star, bok nr.2 i serien, omhandler nettopp dette med en historiker som påstår at en munk reiser med Francisco Pizarro (spanjolen som erobret inkariket) og oppdaget en annen skapelseshistorie notert av inkaene enn det man opprinnelig trodde. Sci-fi da. :P

Hvis dette ikke er rett, så kan du kanskje finne mer informasjon om du søker etter Manco Cápac (grunnleggeren av kongeriket Cuzco og inkariket slik vi kjenner det), der man trodde han var sønn av Viracocha (skapelsesguden) eller ble dratt opp fra innsjøen Titicaca av solguden Inti. Ukjent opphav på denne karen. :-P
Du kan også google "The famous thirteen" som er Pizarros tredje reise til Peru, der reisen faktisk var vellykket og de kunne begynne å dokumentere ting om inkaene.
Det er ikke nevnt noe om munker her dessverre, så jeg vet ikke om det i det hele tatt var noen munker med på denne reisen.
Antall ord: 166
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

Sataci skrev:Du tenker kanskje på denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_of_Five
Evil Star, bok nr.2 i serien, omhandler nettopp dette med en historiker som påstår at en munk reiser med Francisco Pizarro (spanjolen som erobret inkariket) og oppdaget en annen skapelseshistorie notert av inkaene enn det man opprinnelig trodde. Sci-fi da. :P

Hvis dette ikke er rett, så kan du kanskje finne mer informasjon om du søker etter Manco Cápac (grunnleggeren av kongeriket Cuzco og inkariket slik vi kjenner det), der man trodde han var sønn av Viracocha (skapelsesguden) eller ble dratt opp fra innsjøen Titicaca av solguden Inti. Ukjent opphav på denne karen. :-P
Du kan også google "The famous thirteen" som er Pizarros tredje reise til Peru, der reisen faktisk var vellykket og de kunne begynne å dokumentere ting om inkaene.
Det er ikke nevnt noe om munker her dessverre, så jeg vet ikke om det i det hele tatt var noen munker med på denne reisen.
Takk for tips, disse skal jeg undersøke nøye, detaljene jeg har fått høre er såpass vage at det godt kan være sci-fi for alt jeg vet, evt. så er det en sånn kristen-munk-skriver-nedsettende-om-innfødtes-tro bok som tilfeldigvis nevner dette med at en eller annen "lord" fra Atlantis landet i eller ved lake Titicaca i sin sølvskimrende sigarformede flygedoning :)
Antall ord: 241
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av Sataci »

Til Jeditrond:

Jeg leste noe om dette med Annunaki og greier. Gamle Mesopotamia og Babylon.
Litt vanskelig å tolke hva som er korrekt, og hva som er overdrevet.
Men det du nevner om lake Titicaca har jeg hørt om før. Husker bare ikke hvor. *facepalm*

Du burde absolutt lese mer om Tiwanaku om sånne ting interesserer deg. Jeg trodde jeg syntes pyramidene var interessante, helt til jeg leste om "lille" Tiwanaku i Bolivia.
Om ikke det er mindfuck så vet ikke jeg!!!

Paradox Uncreated:
UFO: Uidentifisert flyvende objekt.
Hvis jeg ikke klarer å identifisere en måke som flyr over hodet på meg, så er det en UFO i ordets rette forstand.
Romvesen? Aner ikke om de finnes, men er åpen for muligheten.
Er greit å kunne gjemme seg bak en skjerm med alle meningene dine, eller hva?
Poster du flere usaklige innlegg, så blir du bare kastet ut. Men da slipper du ihvertfall den grusomme byrden av å kommentere på innleggene fra alle apekattene...
Det er tydelig at det irriterer deg, siden du bruker tid på å svare.
Antall ord: 177
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

Sataci skrev:Til Jeditrond:

Jeg leste noe om dette med Annunaki og greier. Gamle Mesopotamia og Babylon.
Litt vanskelig å tolke hva som er korrekt, og hva som er overdrevet.
Men det du nevner om lake Titicaca har jeg hørt om før. Husker bare ikke hvor. *facepalm*

Du burde absolutt lese mer om Tiwanaku om sånne ting interesserer deg. Jeg trodde jeg syntes pyramidene var interessante, helt til jeg leste om "lille" Tiwanaku i Bolivia.
Om ikke det er mindfuck så vet ikke jeg!!!

Paradox Uncreated:
UFO: Uidentifisert flyvende objekt.
Hvis jeg ikke klarer å identifisere en måke som flyr over hodet på meg, så er det en UFO i ordets rette forstand.
Romvesen? Aner ikke om de finnes, men er åpen for muligheten.
Er greit å kunne gjemme seg bak en skjerm med alle meningene dine, eller hva?
Poster du flere usaklige innlegg, så blir du bare kastet ut. Men da slipper du ihvertfall den grusomme byrden av å kommentere på innleggene fra alle apekattene...
Det er tydelig at det irriterer deg, siden du bruker tid på å svare.
Jeg er godt inne i mine studier av hhv. Giza, Tiwanaku, Teotihuacán, Ollantaytambo og ikke minst Puma Punku rett ved Tiwanaku. Fascinerende greier er bare forbokstaven. Her har man da bygd med stein med en presisjon vi knapt nok greier med moderne verktøy... :mrgreen: Ollantaytambo mfl. er attpåtil bygd for å tåle jordskjelv! Og det er til en stor grad indisier på at byggherrene/damene for disse stedene har gått på samme arkitektskole :D

Hmm... ser at jeg faktisk skrev en artikkel i fjor om inkariket vs Kina og det at Viracocha skal ha "dukket opp" på Solens øy i Lake Titicaca før han vandret nedover det som var inkafolkets dalfører; http://atlantisbloggen.wordpress.com/20 ... t-og-kina/
Antall ord: 302
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av Sataci »

Ja, første gangen jeg hørte om Tiwanaku, ble jeg helt: Hæ? Come again??
Pyramidene kan man ihvertfall spekulere i. Tiwanaku er bare ulogisk. Vi klarer jo ikke å flytte en
600 tonns tung stein i dag, uten å sende ingeniører i kok for å klekke ut et helt nytt transportsystem.
Hvorfor i hule heiteste bære rundt på noe sånt??
Måtte ha vært en skikkelig rå gud de tilba. Haha!

Hva med steinene i Costa Rica? Mitt store spørsmål er alltid: Hvorfor?

Det merkelige er jo at det finnes så mange tråder man kan dra som samler de ulike nasjonene på tvers av hav. Jeg leste også noe om at det på ett tidspunkt, ble oppdaget at fugler i Amazonas hentet blomster , som hadde en type syre i seg som oppløste stein. Fuglene gnikket blomstene på fjellvegger, for å klare å hugge ut små huler å ha reir i. Ikke ulikt hakkespetten. Men mannen som så dette, fant aldri ut hvilken blomst det gjaldt.
Det er en teori om at folk visste dette før, og at de lagde en blanding som de brukte på steiner. Så lagde de kompliserte murer og skulpturer, mens steinen var myk. Når den hardnet, så så det ut som at den var hugget ut med millimeters presisjon.
Det kan jo forklare hvorfor man ikke får inn et barberblad på noen av sprekkene i murene.
Antall ord: 236
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

Sataci skrev:Ja, første gangen jeg hørte om Tiwanaku, ble jeg helt: Hæ? Come again??
Pyramidene kan man ihvertfall spekulere i. Tiwanaku er bare ulogisk. Vi klarer jo ikke å flytte en
600 tonns tung stein i dag, uten å sende ingeniører i kok for å klekke ut et helt nytt transportsystem.
Hvorfor i hule heiteste bære rundt på noe sånt??
Måtte ha vært en skikkelig rå gud de tilba. Haha!

Hva med steinene i Costa Rica? Mitt store spørsmål er alltid: Hvorfor?

Det merkelige er jo at det finnes så mange tråder man kan dra som samler de ulike nasjonene på tvers av hav. Jeg leste også noe om at det på ett tidspunkt, ble oppdaget at fugler i Amazonas hentet blomster , som hadde en type syre i seg som oppløste stein. Fuglene gnikket blomstene på fjellvegger, for å klare å hugge ut små huler å ha reir i. Ikke ulikt hakkespetten. Men mannen som så dette, fant aldri ut hvilken blomst det gjaldt.
Det er en teori om at folk visste dette før, og at de lagde en blanding som de brukte på steiner. Så lagde de kompliserte murer og skulpturer, mens steinen var myk. Når den hardnet, så så det ut som at den var hugget ut med millimeters presisjon.
Det kan jo forklare hvorfor man ikke får inn et barberblad på noen av sprekkene i murene.
Det med fugler og syre har jeg også hørt om. Det er jo en slags forklaring, men de måtte fortsatt ha løftet steinene på plass. I Egypt finner man jo faktisk spor etter hva som ser ut til å være skjæreflaten etter det vi i dag kaller diamantsag, baksiden av statuer og stein som aldri skulle sees av publikum ble ikke polert, men når disse da pga. jordskjelv eller lignende har falt ned, ser man plutselig klare spor etter roterende skjæreverktøy. Til og med en faraostatue ser man det på om man ser nøye etter, når denne statuen ble skjært har noen glemt seg og skjært for langt inn under rompeballen på farao, siden det var så høyt oppe lot man det tydeligvis fare, ingen av de vanlige dødelige i tempelet kravlet oppå statuene av gudene/farao, så da syntes det ikke :) Det bildet finner jeg selvsagt ikke, men fant et annet bilde, nærbilde av ansiktet til en av disse statuene. Hadde disse vært hugget med hammer og meisel ville det vært målbare avvik her og der i mm. skala i det minste. Men ansiktet har avvik ned på mikrometernivå omtrent....

Image

Når det gjelder guder og sånn, så er mitt inntrykk at pyramidene o.l. opprinnelig hadde en helt annen funksjon enn som rene gudshus. Christopher Dunn er en amerikansk ingeniør som har gjort seg noen interessante tanker om at pyramidene kan ha vært en form for kraftverk som knyttet kloden sammen i et nettverk av pyramider for overføring av energi trådløst.

600 tonn er forøvrig ingenting, den største ubrukte steinen i Baalbek i Libanon er på 1000 tonn.... Mens de største steinene som er brukt er på bare 5-600 tonn :D
Antall ord: 547
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Tv-kanalen "History" sender omtrent daglig en episode av "Ancient Aliens" i reprise nå i disse sommertider.
Anbefaler dere å ta en gLan på dette, da det er svært mye om det akkurat denne tråden omhandler. :p
Antall ord: 37
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av jeditrond »

HappeTittenTooYouNow skrev:Tv-kanalen "History" sender omtrent daglig en episode av "Ancient Aliens" i reprise nå i disse sommertider.
Anbefaler dere å ta en gLan på dette, da det er svært mye om det akkurat denne tråden omhandler. :p
Ancient Aliens er alltid spennende å se på, interessante ting de drar frem, og hr Dunn har vært med i flere episoder og fortalt om sin teori om Gizapyramidene bla. og vist frem egypternes svært så gode steinskjæringsteknikker :)
lighteren skrev:
jeditrond skrev: Hadde disse vært hugget med hammer og meisel ville det vært målbare avvik her og der i mm. skala i det minste. Men ansiktet har avvik ned på mikrometernivå omtrent....

pff, tilfeldighet!
egypterne hadde bare maks flaks.
jeg lærte på skolen at de brukte steiner og pinner osv. :lol3
Ja, det var det da, det er fortsatt læresetningen blant egyptologer mfl. at egypterne brukte steiner, pinner og kobbermeisler og at steinene ble dratt med tau på enten ruller eller en form for kjelke og at en sprang foran og vannet veien slik at den ble sølete og lettere å dra stein på :roll:

Å tenke seg at oldtidshistorien er ørlite grann mer komplisert og sivilisasjonen går lenger tilbake i tid enn vi har funnet ut så langt er tabu :D
Antall ord: 215
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Trenger hjelp til å finne bok om oldtidsufoer i Peru

Innlegg av Bearchild »

Har veldig dårlig greie på dette men fant en bok der det står litt forskjellig om mangt, også litt om Titicaca og omkringliggende. Kom over et navn; Thunapa eller Tonapa, vet ikke om denne har noen sammenheng med det du etterspør? Denne mannen hadde "blå øyne og skjegg (altså ikke innfødt), holdt prekener mot krig, fyll og flerkoneri". Aner ikke om det er snakk om en munk eller bare en "vanlig" misjonær, men går jo an å se nærmere om du får noe napp i den retningen. :)
Antall ord: 94
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links