Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerFrihet

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Frihet

Innlegg av Anonymius »

Dette er bare litt filosofi om mennesket og dets utfordringer i dag.

Frihet

Jeg åpner med hva er frihet? Lever vi i dag i en mer og mer uvitende verden. Slutter vi å tenke? Eller har det vært sånn i alle år som har eksistert? Hvorfor er det sånn at når noe blir sagt så er det sånn? Sånn som jeg ser det fra en personlig vinkel ser jeg at tiden går raskere for hvert år som går. Tålmodighet verdsettes ikke lenger i like stor grad. For å konkretisere hva jeg snakker om nå er det snakk om menneskets evne til å ta valg. Teknologien, informasjonen vi får i en tidsalder med informasjon ser ut til å svekke den unike egenskapen vi menneske har blitt tildelt. Egenskapen i å ta egne valg. Det ser ut som om teknologien styrer oss mer og mer. Ikke robotteknologi men en mekanisme som gjør at vi slipper å ta valg, slipper å tenke, slipper å gjøre noe. En teknologi som skal frigjøre menneske fra alle de ting man måtte jobbe for før. Men hva skjer med alt for mye frihet. Hva skjer når man ikke trenger å gjøre noe å man kan fokusere på det som er viktig for menneske? Hva står vi ovenfor? Ansvarsfraskrivelse fra den verden man har vært med å evolusjonært? Og den fremtiden vi skaper, med mer perfeksjonisme, høyere krav til levesett, for hva som er normalt. Denne underliggende mentaliteten hos menneske som vi ubevist gjør for å passe inn, eller på andre enden av skalaen å ikke passe inn men være egen og original. Vi tar helt åpenbart egne valg. Men er de våre som enkeltmennesker. Er det frihet i å ikke tenke lenger eller har det vært sånn i alle år. Er det frihet å gi oss selv for mye frihet? Og hva skjer når det stilles høyere krav til enkeltmenneske. Vil vi oppleve en revolusjon for levesett når det ikke er mulig å oppnå mer. Eller vil flere mennesker falle fra sånn utviklingen er i dag. Alt i alt når er det frihet, og når er det fangenskap?
Antall ord: 367
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Frihet

Innlegg av Isan »

Jeg kommenterer litt spredt og strødd her.

Opplevelsen med at tida går stadig fortere, er etter alle solemerker personlig, for såvidt jeg vet gir alle mennesker uttrykk for dette - og har gjort det gjennom alle tider, så det handler mest om at jo eldre hver og en av oss blir, utgjør ett år en stadig mindre del av all den tida vi har erfart, hjernen fylles av flere og flere minner så de billedlig talt pakkes tettere og tettere sammen, ikke nødvendigvis bokstavelig talt.

Friheten:
Rent ytre sett - vi kan kanskje si objektivt sett - (hvis vi skal ta utgangspunkt i vårt eget land) har vi nok aldri hatt større frihet. Med den skolen vi har og de økonomiske ordningene, kan vi i prinsippet velge mellom nesten alle yrker. Så har vi selvfølgelig personlige begrensninger, vanetenkning og forventinger bl.a. Og vi har i meget stor grad frihet fra sult, nød og antastelse. Vi har også stor frihet til å ytre oss i ulike former, verbalt, kunstnerisk, med kroppen, klær, valg av hobbyer/livsstil m.m.

Men så til den friheten du kanskje helst tenkte på?
Det er klart at i dag får vi så mye ytre stimuli, input, at vi kan få for lite tankerom til å gjøre gjennomtenkte, bevisste valg. I butikken har vi nesten valgtvang, med f.eks. 10 ulike merker av det som kan virke som nøyaktig samme produkt. Skal vi fylle alle dagene i uka med ørten slike valg, blir det sjølsagt lite tid igjen til å gjøre langsiktige valg, som krever lengre gjennomtenking før valget tas. Men vi har for det meste, vil jeg påstå, her i landet muligheten til å velge bort en del av de ytre stimuliene og ubetydelige småvalgene, som stjeler for mye av hodekapasiteten vår. Så vi kan nok et godt stykke på vei velge hvor stor indre frihet vi skal ha eller ikke.

Jeg kunne nok gått enda mer inn på valg og frihet i forholdet mellom samfunn og individ, men det blir altfor lite paranormalt for denne kategorien, føler jeg.
Antall ord: 358
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links