Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynTanker - hva hender når man er død?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av Diablesse »

Jeg har null formening om hva jeg egentlig tror. Det eneste vi kan komme med er jo gjetninger, men jeg vil gjerne, helt konkret, høre andres tanker om dette, det kan være interessant. Hva gjetter du?
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av jeditrond »

Når man dør forlater essensen av det som var oss, også kalt sjelen, kroppen, siden kroppen ikke fungerer lenger. De fleste ser da "portalen"/døra/tunnellen over til den andre dimensjonen som bla. kalles "den andre siden", himmelen m.m. Utfra egen erfaring er det ikke noe religiøst inne i bildet, når man krysser over møtes man alltid av noen som har gått bort før en, gode venner eller savnede familiemedlemmer. Kun ett tilfelle ifm. husrens hvor dette ikke skjedde, men da var sjelene så skadet/unge at de så ut til å bli tatt med i mot av noe som liknet en sykepleier. Som vanlig mye symbolikk ute og går, disse sjelene trengte å bli fikset/healet pga. det de hadde vært igjennom i dødsøyeblikket.

Og så i noen tilfeller skjønner ikke personen at den er død og henger da igjen som det man kaller spøkelse :)
Antall ord: 160
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av Jeppski »

Din bevissthet er avhengig av en fungerende hjerne. Når hjernen ikke er slått på, er ikke bevisstheten din slått på heller. Jeg vet at vi alle liker å tro at det skjer noe etter vi dør, slik at vi kan alle være spesielle. Men det virker som et heller kjedelig alternativ, er det ikke mye bedre å vite at den tiden vi har her på jorda, er faktisk den eneste tiden vi har?
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av Asbjørn »

Din bevissthet er avhengig av en fungerende hjerne.
http://www.altnett.no/no/artikler/filos ... FRnS1K.ips
Klinisk døde har hatt NDO

Den nederlandske hjertespesialisten Pim van Lommel gjorde stor oppsikt da han fikk publisert en undersøkelse av NDO hos pasienter med hjertestans. Det skjedde i det anerkjente medisinske tidsskriftet ”The Lancet” i 2001. Over fire år samlet han inn data på 10 sykehus i Nederland fra pasienter som var gjenopplivet etter hjertestans. Av 344 slike pasienter hadde 62 hatt en NDO (snaut hver femte). Opplevelsene fulgte mønsteret fra andre undersøkelser.

Det sensasjonelle var imidlertid at noen av dem kunne berette om operasjonen mens de var målt å være klinisk døde. Slike pasienter blir nemlig overvåket med EEG (hjernebølger) mens man forsøker å redde livet, og etter en relativt kort stund får de flat EEG, som viser en inaktiv hjerne og er et av kriteriene for klinisk død. Oksygenmangelen etter hjertestansen er årsaken. De verifiserte UKO-observasjonene mens de var klinisk døde, tilbakeviser spekulasjoner om at opplevelsene var i en bevisstløs tilstand rett før eller rett etter det hjernedøde intervallet. Fra dette ble klart kunne man ikke lenger overse nær-død-opplevelser. Innbilning, psykose eller oksygenmangel kan ikke være årsaken. Menneskers bevissthet var aktiv mens hjernen var død!
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av Diablesse »

I hear you, Asbjørn og jeditrond, men kan ikke hjelpe for at jeg har vanskelig for å se for meg det dere sier. For meg, som aldri har opplevd noen paranormale fenomener e.l., er det jo mest nærliggende å tro at når hjernen slukner, så slukner alle våre særskilte egenskaper og evnen til å reflektere over ting, også. Det er så rart å skulle godta at vi også består av noe som ikke er påtagelig?

På samme tid forvirrer det meg at mennesker har så vidt forskjellige personligheter når hjernene våre klinisk sett nesten er like. Det har flere ganger fått meg til å tenke at personligheten må komme fra flere faktorer enn bare hjernen, men hva for slags flere faktorer aner jeg ikke.


Det er kanskje ikke det at en liten bit av oss "lever videre" jeg har mest problemer med å akseptere - men muligvis det med at man "kommer til et sted" etter døden. Det står for meg som ekstremt absurd.
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av jeditrond »

Diablesse skrev:I hear you, Asbjørn og jeditrond, men kan ikke hjelpe for at jeg har vanskelig for å se for meg det dere sier. For meg, som aldri har opplevd noen paranormale fenomener e.l., er det jo mest nærliggende å tro at når hjernen slukner, så slukner alle våre særskilte egenskaper og evnen til å reflektere over ting, også. Det er så rart å skulle godta at vi også består av noe som ikke er påtagelig?

På samme tid forvirrer det meg at mennesker har så vidt forskjellige personligheter når hjernene våre klinisk sett nesten er like. Det har flere ganger fått meg til å tenke at personligheten må komme fra flere faktorer enn bare hjernen, men hva for slags flere faktorer aner jeg ikke.


Det er kanskje ikke det at en liten bit av oss "lever videre" jeg har mest problemer med å akseptere - men muligvis det med at man "kommer til et sted" etter døden. Det står for meg som ekstremt absurd.
Tja vi er jo på et sted nå? :) Så om vi bare bytter sted/dimensjon en stund finner jeg mening i. Nå bør det sies at jeg anser reinkarnasjon som sannsynlig utfra egne opplevelser :)
Antall ord: 207
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 488
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av storms »

Når sikringen går blir det mørk.
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- - Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Diablesse skrev:I hear you, Asbjørn og jeditrond, men kan ikke hjelpe for at jeg har vanskelig for å se for meg det dere sier. For meg, som aldri har opplevd noen paranormale fenomener e.l., er det jo mest nærliggende å tro at når hjernen slukner, så slukner alle våre særskilte egenskaper og evnen til å reflektere over ting, også. Det er så rart å skulle godta at vi også består av noe som ikke er påtagelig?

På samme tid forvirrer det meg at mennesker har så vidt forskjellige personligheter når hjernene våre klinisk sett nesten er like. Det har flere ganger fått meg til å tenke at personligheten må komme fra flere faktorer enn bare hjernen, men hva for slags flere faktorer aner jeg ikke.


Det er kanskje ikke det at en liten bit av oss "lever videre" jeg har mest problemer med å akseptere - men muligvis det med at man "kommer til et sted" etter døden. Det står for meg som ekstremt absurd.
Vil ikke tvinge på deg min tro.
Du spurte.... Jeg svarer hva jeg jeg tror.!

Døden er en rar følelse... Jeg håper og tror det er noe mer enn dette.! Vitnesbyrder fra et par av mine nærmeste venner tyder på at det er noe som skjer, som ikke er bevitnet vitenskapelig.. Og Jeditrond beskrev dette ganske så godt, av hva jeg er blitt gjenfortalt av mine nære slektninger som hat opplevd underlige hendelser under pressede situasjoner.. Deriblandt min mor som opplevde en UAK under et inngrep i maveregion.. og en venn av meg opplevde en UAK i forbindelse ved et fall fra stor høyde og ned i en stabel av murstein.. Jeg selv har opplevd av å stå i ansikt-til-ansikt med et menneskeskikkelse som fadet ut i intet på en høylys dag.! Jeg opplever det til stadighet kommunikasjon med avdøde personer.. Så hva jeg tror..?

Jah... jeg TROR det er noe som skjer at døden intreffer kroppen. Hva som skjer videre, må vi vente å se.. (Eller kanskje Hollywood allerede har lagd en film om dette temaet også).. :lol3
Antall ord: 359
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- - Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

storms skrev:Når sikringen går blir det mørk.
Bare å skru inn en ny sikring... Virker like bra i ettertid.!
Antall ord: 22
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av Jeppski »

Hvis disse døde personene som opplever slike ting var døde i lengre enn noen minutter, ville jeg ha fattet større interesse. Men det er de ikke. Det er tydeligvis mye vi enda ikke vet om hjernen.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av ludoburgero »

Hva skjer a?

Jeg regner med at kroppen min råtner og kjøttet blir uspiselig.
Humøret kommer til å være likegyldig, jeg får plutselig god tid.
Tidsklemma opphører, og enten blir jeg oppsagt eller så slipper jeg pensjonisttilværelsen.

Evig liv er en selvfølge, men etter som min bevissthet rundt min fysiske og psykiske tilstedeværelse opphører, så er det bare fantasien som setter grenser for hva som ellers vil skje. Kanskje jeg blir reinkarnert som en kenguru, eller kanskje en tulipan? Hvem vet... Spennende, spennende, osv.

Jeg tror det holder med ett liv, når jeg tenker meg om.
Antall ord: 106
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Tanker - hva hender når man er død?

Innlegg av Anonymius »

Min teori som tidligere nevnt her inne på para er at den generelle energien kroppen din innholder, den som holder deg levende til enhver tid å som holder kroppen din varm, vil når du dør forsvinne ut avkroppen din å ta form av det nærmeste gjenstand som kan fange opp energi. begrunnelsen ligger i at energi forsvinner ikke men tar bare en annen form som man lærer i naturfag på skolen. Denne energien forlytter seg til neste gjenstan og neste intill det har nådd et menneske igjen. resten av den biologiske kroppen blir til jord som gir liv til planter og annet liv her på jorden. vi lever videre rent biologisk sett med overføring av gener. og skulle det være noe utover det av noe overnaturlig har jeg ingen god gjettning på. Men som jeg er klar over er det mer mellom himmel og jord enn vi kan se med det botte øyet. man kan undres over hvor uante ferdigheter kommer fra som ikke ligger i familien eller har noen andre bilogiske forklaringer f.eks.

men dette er hva jeg tror og ikke hvet.
Antall ord: 189
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links