Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenPrøve å våkne fra en drøm

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

Prøve å våkne fra en drøm

Innlegg av moltepia »

Jeg bodde i et gammelt hus, det gikk rykter om at det spøkte der.
og jeg hadde merkelige marerit der. Har verken vert plagget før eller etter med sånne mareritt.

Jeg hadde samboer den gangen, og jeg opplevde 3 ganger (bodde der i 8 mnd) at jeg fikk mareritt, og jeg var klar over at det var mareritt og ville våkne. Jeg vridde meg fra side til side for å få kroppen til å våkne. Hadde mange flere mareritt, men var bare 3 sånne mareritt.
Men jeg kjnte jeg vugget frem og tilbake inni meg, men kjente kroppen låg stille. Da prøvde jeg å hyle sånn at samboeren min skulle våkne og vekke meg. Så jeg hylte, men jeg hørte jeg hylte, men hylet kom ikke ut. Kroppen våknet tilslutt.

Noen som har opplevd noe sånt? Og hva skjer når man har mareritt og er besvist på at man drømmer og vil våkne, men kroppen vil ikke.

Kan kort fortelle en episode jeg hadde i det huset. Jeg hadde variert arbeidstid, så jeg var ikke på jobb, men samboeren min dro på jobb. Han skulle da bussen.
Jeg lå i halvsøvne, og våknet og fikk en fornemmelse av noen gikk inn til stua, inn på kjøkkene skrudde på krana (den ble ikke fysisk skrudd må, men jeg fikk en fornemmelse av at den ble skrudd på) Så fikk jeg en fornemmelse av at vedkommende gikk mot soveromsdøra mi, og da var jeg pinn stiv, og ventet på noen kom inn, og var klar for å hyle. Men så forsvant fornemmelsen.
Etter det jeg fikk høre at det spøkte i huset. For jeg trudde først det var samboeren som ikke hadde rukket bussen og kom hjem igjenn.. Men det var det så klart ikke. Og jeg var
Antall ord: 315

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Prøve å våkne fra en drøm

Innlegg av Asbjørn »

Det første du beskriver er søvnparalyse (hypnagogia - se http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse
Søvnparalyse, også kalt hypnagogia, er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen (paralyse) rett etter at en person våkner eller er i ferd med å falle i søvn.
Fysiologisk er tilstanden nært beslektet til paralysen som oppstår som en naturlig del av REM-søvn. Søvnparalyse oppstår når hjernen våkner fra en REM-tilstand, men kroppen fortsetter å være paralysert. Dette fører til at personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Personen kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks. om at noe ukjent er tilstede i rommet.
Et fåtall kjenner begrepet søvnparalyse, noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse all den tid man ikke vet hva det er.
Som oftest tolker pasienten søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen.
Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe.
Mange mennesker som opplever søvnparalyse jevnlig lider også av narkolepsi, men forskning viser også at de fleste vil oppleve søvnparalyse en eller to ganger i løpet av livet.
Søvnparalysen kan vare fra noen sekunder til noen minutter, men man vil sjelden ha noe realistisk tidsaspekt i denne tilstanden.
Det andre du nevner kan også forekomme under søvnparalyse, eller i halvvåken tilstand - altså hallusinasjoner.

Men det kan jo være en liten sjanse for at det er noe mer bak dette, som vitenskapen ikke kan forklare ( eller tro på ).

A
Antall ord: 321

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - Prøve å våkne fra en drøm

Innlegg av moltepia »

Asbjørn skrev:Det første du beskriver er søvnparalyse (hypnagogia - se http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse
Søvnparalyse, også kalt hypnagogia, er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen (paralyse) rett etter at en person våkner eller er i ferd med å falle i søvn.
Fysiologisk er tilstanden nært beslektet til paralysen som oppstår som en naturlig del av REM-søvn. Søvnparalyse oppstår når hjernen våkner fra en REM-tilstand, men kroppen fortsetter å være paralysert. Dette fører til at personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Personen kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks. om at noe ukjent er tilstede i rommet.
Et fåtall kjenner begrepet søvnparalyse, noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse all den tid man ikke vet hva det er.
Som oftest tolker pasienten søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen.
Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe.


Mange mennesker som opplever søvnparalyse jevnlig lider også av narkolepsi, men forskning viser også at de fleste vil oppleve søvnparalyse en eller to ganger i løpet av livet.
Søvnparalysen kan vare fra noen sekunder til noen minutter, men man vil sjelden ha noe realistisk tidsaspekt i denne tilstanden.
Det andre du nevner kan også forekomme under søvnparalyse, eller i halvvåken tilstand - altså hallusinasjoner.



Men det kan jo være en liten sjanse for at det er noe mer bak dette, som vitenskapen ikke kan forklare ( eller tro på ).

A
Ok , søvnparalyse har jeg aldri hørt om før, men leste et innlegg her inne om det etter jeg postet dette. Så tenkte kanskje det var noe sånt.
Men jeg har kun hatt det da jeg bodde der de 8 mnd, og ikke før eller etter. og aldri hatt så mye mareritt som den perioden jeg bodde der. Da mareritt uten søvnparalyse. Det opplevde jeg 3 ganger, pluss denne fornemmelsen av noen gikk på kjøkkenet og skrudde på vannet for så å gå mot døra mi.. Godt mulig det var halusinasjoner. Men ekkelt var det.
Antall ord: 425

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links