Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenLiv på andre planeter?

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

Liv på andre planeter?

Innlegg av moltepia »

Verdensrommet er noe som interesserer meg. Og jeg blir sprø når jeg tenker på det. For det sies at det har ingen enda. Hvordan kan noe være uenderlig? Og hadde det vært en ende, så måtte det være noe bak den "veggen" I min hjerne så er det helt umulig og forstå dette uenderlige.
Og er vi den eneste planeten der ute som har inteligent liv? Hvorfor skal vi være så spesielle at det er kun denne jorden som har inteligens liv. Jeg trur ikke det. Det er så mange planeter der ute og solsystem. Og jeg vil tru det er planeter som ligner vår jordklode og ligger i samme avstand til sin sol, så det ikke blir for varmt eller kaldt til at noe ikke kan overleve.
Men når vi tenker på vi hadde ikke kunne levd under vann, og fiskene kunne ikke levd på land. Så hvorfor kan det da ikke finnes inteligent liv som lever på noe annet og på en helt annen måte enn vi. Kanskje okysgen hadde vært gift? Ikke vet vi.
Jeg trur ikke vi er så spesielle at vi er de eneste. Jeg føler meg ganske sikker på vi ikke er alene.
Om de har besøkt oss, det vet jeg ikke. Men hvorfor skal ikke de være like nysgjerrige som oss og vil utforske andre planeter? Vår planet er ung, og bare på 200 år har vi mennesker utviklet oss mye innen teknologi. Tenkt hvilken teknologi de kunne hatt som har en mye eldre planet? Kankje de har funnet ut hvordan man skal reise fortere? Noe vi ikke kunne forestille oss gikk an?
Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men kanskje høre andres synspunkt ang liv på andre planeter. Er et tema som intereserer meg veldig.
Antall ord: 309

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Slettet_Fighteren

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

jeg er enig med deg.
er nok mye rart der ute og det er ingenting som tilsier at ting der ute må foregå slik det foregår her.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Jeppski »

Verdensrommet er så vidt vi vet i dag, ikke uendelig. Rent teknisk sett. Men det utvider seg raskere enn lysets hastighet, og i tillegg akselerer hastigheten. Så ingen som drar omtrentlig like raskt som lyset, vil kunne nå enden. Men det har likevel en ende.

Tingen med oksygen og det, har litt mer vanskeligere kjemiske grunner. Det finnes mange bakterier som ikke kan ha oksygen i nærheten av seg uten å dø. Faktisk har du flere av disse anaerobe bakteriene i deg også. Men det er alt som finnes, bakterier.

Jeg har vel egentlig ikke hatt nok biokjemi og mikrobiologi til å si noe vettugt om dette. Kanskje Moondancer har noe å si om hvorfor vi ikke har liv utover mikrober som lever av andre stoffer enn oksygen.

Personlig tror jeg det finnes liv på andre planeter på grunn av universets enorme størrelse. Men det kan jo godt hende at vi må til andre galakser før vi finner det. Jeg håper likevel at vi finner utenomjordisk liv før jeg dør. Men jeg tviler sterkt.
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

jeg tror dansk militær mistenker at det eksisterer utenomjordiske fiender.

Bilde
Bilde

Dansk_UFO_materiale.pdf

:loool
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Liv på andre planeter?

Innlegg av jeditrond »

Ja, det finnes mest sannsynlig intelligent liv på andre planeter utenom vår egen. Men i vårt solsystem så er det kun vår planet som har s.k. intelligent liv som bofast i det minste. Men det kan finnes bakterier og mikroorganismer på enkelte andre planeter i nabolaget som vi ikke har funnet ennå.

Om noen av disse andre har vært her og evt. er her nå, tja, rent hypotetisk anser jeg det som en mulighet. Bare fordi vi ikke har funnet ut av hvordan vi skal omgå de enorme avstandene i universet og det at ingenting kan reise raskere enn lyset behøver ikke bety at andre ikke har greid å gjøre praksis ut av det som i dag er løse ideer og vage teorier i fysikken hos oss.

Men det var ikke aliens som bygde pyramidene samme hva hr Tsoukalos & co mener om saken :)

Image
Antall ord: 150
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Bearchild »

Enten verdensrommet har en ende eller ikke kan man jo bli sprø av tanken.. gitt at det er en ende; hva er utenfor? Hva skjer med det på utsiden etterhvert som verdensrommet ekspanderer..? :dontknow

Jeg tror det finnes liv på andre planeter. Både uintelligent og intelligent. Og jeg håper også jeg får oppleve at det blir dokumentert i min levetid. :)
Antall ord: 62
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Liv på andre planeter?

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:Enten verdensrommet har en ende eller ikke kan man jo bli sprø av tanken.. gitt at det er en ende; hva er utenfor? Hva skjer med det på utsiden etterhvert som verdensrommet ekspanderer..? :dontknow
...
Multiverset er på utsiden iflg. enkelte teorier :)
Antall ord: 42
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Liv på andre planeter?

Innlegg av Bearchild »

jeditrond skrev:
Bearchild skrev:Enten verdensrommet har en ende eller ikke kan man jo bli sprø av tanken.. gitt at det er en ende; hva er utenfor? Hva skjer med det på utsiden etterhvert som verdensrommet ekspanderer..? :dontknow
...
Multiverset er på utsiden iflg. enkelte teorier :)
Jo.. men utenfor der da? :oops:
Antall ord: 49
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - - - Liv på andre planeter?

Innlegg av moltepia »

Bearchild skrev:
jeditrond skrev:
Bearchild skrev:Enten verdensrommet har en ende eller ikke kan man jo bli sprø av tanken.. gitt at det er en ende; hva er utenfor? Hva skjer med det på utsiden etterhvert som verdensrommet ekspanderer..? :dontknow
...
Multiverset er på utsiden iflg. enkelte teorier :)
Jo.. men utenfor der da? :oops:
Det er akkurat sånn jeg tenker også, vist det har en ende, hva som er bak? Blir småsprø å tenke på det..
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Liv på andre planeter?

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:
jeditrond skrev:
Bearchild skrev:Enten verdensrommet har en ende eller ikke kan man jo bli sprø av tanken.. gitt at det er en ende; hva er utenfor? Hva skjer med det på utsiden etterhvert som verdensrommet ekspanderer..? :dontknow
...
Multiverset er på utsiden iflg. enkelte teorier :)
Jo.. men utenfor der da? :oops:
Mere mulitivers? :) Siden ting og tang er mer eller mindre uten ende? Men skal jeg være seriøs så må svaret bli at det aner jeg ikke. Ikke vitenskapen heller, de mener vel at multiverset i grunnen inneholder vårt univers og en drøss andre og dett er dett, det er ikke noe utenfor der igjen.
Antall ord: 109
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Isan »

moltepia skrev:Kanskje okysgen hadde vært gift?
Jeppski har jo allerede vært inne på det. Jeg skal bare legge til at også for oss er oksygen en gift, samtidig som det er helt nødvendig forat vi skal leve. Eksempelvis, når cellene forbrenner næringsstoffer, som karbohydrater, trenger de jo oksygen for å få det til, men denne prosessen danner alltid det som kalles frie radikaler. De er farlige for oss, men kosten inneholder også de omtalte antioksidantene, som hjelper til å raskt bryte ned de fleste frie radikalene før de rekker å gjøre skade.
Vår planet er ung, ...
Vet ikke helt hva du mener med ung? Den er jo 4-4 1/2 milliard år gammel. Menneskene er riktignok en ganske ung art, la oss si sånn røflig 200.000 år, så kanskje det er det du tenker på?

Jeg vet at begge disse punktene ikke egentlig er det du vil snakke om i tråden, jeg ville bare utfylle litt. Men jeg tilhører også alle disse, som er kjempenysgjerrige på om det finnes liv andre steder, inkludert intelligent liv. Og jeg finner det ikke det minste usannsynlig.
Antall ord: 195
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Lilja »

Isan skrev:Vet ikke helt hva du mener med ung? Den er jo 4-4 1/2 milliard år gammel. Menneskene er riktignok en ganske ung art, la oss si sånn røflig 200.000 år, så kanskje det er det du tenker på?
I forhold til universet, som er 12-14 milliarder år gammelt, er jo vårt solsystem som ei barnerompe å regne. Og jorda i den sammenheng er ung med sine 4 milliarder år ...
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - Liv på andre planeter?

Innlegg av moltepia »

Lilja skrev:
Isan skrev:Vet ikke helt hva du mener med ung? Den er jo 4-4 1/2 milliard år gammel. Menneskene er riktignok en ganske ung art, la oss si sånn røflig 200.000 år, så kanskje det er det du tenker på?
I forhold til universet, som er 12-14 milliarder år gammelt, er jo vårt solsystem som ei barnerompe å regne. Og jorda i den sammenheng er ung med sine 4 milliarder år ...
Jepp, det var akkurat sånn jeg tenkte :) Takk :)
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Liv på andre planeter?

Innlegg av Isan »

Okay :)
Det er trolig massevis av planeter som er eldre, for det varierer veldig hvor gamle stjrnene kan bli. De mindre kan bli mye eldre enn de større, og da kan sikkert planetsystemene bli eldre også.

Men det mest avgjørende for hvilket teknologisk nivå en intelligent "sivilisasjon" er på, er nok hvor gammel den "arten" er, hvor lenge den har hatt muligheten til å ha en form for kontinuerlig utvikling. (Måtte nesten sette sivilisasjon og art i hermetegn, for vi kan jo ikke vite i hvaslags form slike framtrer, og dermed heller ikke om disse betegnelsene vil gi mening.)
Antall ord: 101
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - Liv på andre planeter?

Innlegg av moltepia »

Isan skrev:Okay :)
Det er trolig massevis av planeter som er eldre, for det varierer veldig hvor gamle stjrnene kan bli. De mindre kan bli mye eldre enn de større, og da kan sikkert planetsystemene bli eldre også.

Men det mest avgjørende for hvilket teknologisk nivå en intelligent "sivilisasjon" er på, er nok hvor gammel den "arten" er, hvor lenge den har hatt muligheten til å ha en form for kontinuerlig utvikling. (Måtte nesten sette sivilisasjon og art i hermetegn, for vi kan jo ikke vite i hvaslags form slike framtrer, og dermed heller ikke om disse betegnelsene vil gi mening.)
Nå tenkte jeg vist de var på en eldre planet, der inteligentliv har levd flere millioner av år lengre enn oss. Så kan de jo ha en helt annen tenknologi enn oss. Kan jo være de er mye mere inteligent enn oss også. Dette er jo noe vi ikke vet noe om. Sånn vi lever og overlever av her, kan være noe helt forskjellig fra andre planeter med liv/inteligent liv.
Når man tenket på universitetet og hvor mange solsystem det er der ute, så er det utrolig at vi er de eneste. Helt utrolig og fasinerende å tenke på vi er på ei lita jordklode i verdensrommet. og tenker på alt som svever i rundt oss der ute. Helt utrolig å tenke på. Og veldig spennede :D
Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links