Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynTanker rundt massesuggesjon

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av Fero »

Når nattens mulm og mørke har senket seg, da ligger Fero i sengen sin og grubler på litt av hvert.

Som jeg nevnte i en annen tråd, er jeg oppdratt i kristen tro. I en periode i ungdomsårene deltok jeg på en hel haug med møter, treff, festivaler og andre ting. Alt for å komme sammen med andre kristne. Føle Gud. Kjenne på kjærligheten og ånden og alt det der. Finne meg sjæl!

Spoiler: Jeg fant ikke meg sjæl.. Noen steder var det nøkternt og greit. Synge et par lovsanger. Andakt. Be litt. Synge litt mer. Hadet bra, sees neste uke.

Andre steder var.. tja, hva skal jeg si? Crazy bananas. Lovsanger som endte i grineorgier, spasmer og tungetale. Begynte én var det ikke lenge før en eller annen i raden bak fortsatte. Også hun på samme rad, fem plasser bort. Også halvparten av alle de andre i lokalet. Og da var det gjort. Karismatiske menn på scenen. Som tatt fra en dårlig vekkelsesfilm fra USA.

Jeg gikk ikke dit flere ganger. Det føltes rart. Merkelig stemning, mye energi i lufta. Forssåvidt greit nok dét, men det var til tider skremmende. Er det Gud som snakker til (og igjennom) disse menneskene? Får Gud noe ut av folk som ligger i spasmer på gulvet? Er det slik andre får sin tro styrket? Se hva Gud kan da dere! Jeg var og er fremdeles skeptisk.

Det er ofte sterke energier i lufta på endel kristne (og sikkert andre religiøse) sammenkomster. Det smitter. Enten folk blir fylt med glede eller tårer; det smitter uansett. Følelsene velter opp i en. Er du i et rom hvor majoriteten ler, da blir du ofte lattermild selv.

Så hva er dette egentlig? Selv lurer jeg litt på om det kanskje kan være en slags mental synkronisering. Det er jo bevist at hjertene til folk som synger i kor synkroniseres bare sekunder ut i sangen. Kanskje dette også kan skje på mentalt nivå? Hjernebølger og sjeler i herlig synkrondans? Er det kanskje det som er massesuggesjon?

Og hvor går grensen? Hva er massesuggesjon, og hva er ekte? Er det ikke egentlig en og samme sak? Det er ekte nok for dem som oppleve det, der og da. Men er det Gud? Har dette noe som helst med religion å gjøre? Litt av begge deler kanskje.
Antall ord: 409
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Snow
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 17 Mar 2013 17:04
11
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Oslo, Norway
Har takket: 33 ganger
Blitt takket: 22 ganger

- Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av Snow »

Jeg har aldri deltatt på noen slike sammenkomster, er vokst opp som "kristen", men har lagt fra meg det. For mange ting som ikke stemmer med egne erfaringer og research... så har tatt litt her og der å kommet fram til min egen tro. Jeg tror på en Gud (evt flere) men han/hun/de har ingenting med noen "hellig bok" å gjøre. (Håper jeg ikke tråkker noen på føttene nå, bare min mening)

Jeg mener at hjernen er mye mer enn man tror, og man kan få til det meste om man har tro på noe, spesielt om det er mange nok som tror det samme i samme rom (?) en massesuggesjon som du kaller det :)

hehhee spasmer på gulvet, virker som det er ganske så populært innen religiøse sammenkomster, hvertfall de som healer folk med "Guds kraft" eller hva de kaller det. Sikkert mange som tror og opplever ting, mens mange faker det!

Jeg kan tro at i et rom med så mange som tror, så er det sikkert en tiltrekkelse for ånder/paranormale ting. Jeg vet jo ikke det sikkert, men noe jeg velger å tro akkurat nå ^^ - til jeg får et bedre svar fra en annen kilde!
Antall ord: 204

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Synergist

- Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av Slettet_Synergist »

Det blir nesten som en form for massehypnose. Se bare hva Nazistene klarte å få til av galskap ved hjelp av massesuggesjon før og under 2. Verdenskrig.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av Asbjørn »

Er det Gud som snakker til (og igjennom) disse menneskene?
Både og, vi skal ikke glemme at mennesker kan selvsuggerere seg ganske kraftig , spesielt om det da er åndelig / gudommelig energi tilstede også, da kan det ta av, mest på grunn av menneskelig suggesjon og massehysteri - er vel det rette ordet.

Men uansett, det er den samme Gud som er god for alle religioner, selv om mennesker tolker ting forskjellig.

Men suggesjon / hypnose / osv har en betydelig faktor når det gjelder religion...
Husk at endel fotballsupportere f.ex gjerne er helreligiøse når det gjelder deres eget lag, og sportseventer kan føre til voldsomme reaksjoner fra folk.
Så slik sett er vel de fleste religiøse som tungetaler etc vedentlig mindre farlig ;)

Men det finnes også ytterliggående retninger inne det religiøse,
ektreme muslimer, - kristendommen hadde heksejatkt, osv.
Og enkelte lukkede trossamfunn som begår masseselvmord,
fordi de har suggerert seg til å tro at det er veien å gå.

Så pågrunn av suggesjon, er religion farlig, spesielt når det er maktgale folk som styrer...

A
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av Svartepus »

Jeg tror også folk er litt redd for å stikke seg ut, være annerledes eller ikke god nok. Dersom man tviler på om man er en god nok kristen eller lever nært nok Gud, vil man kanskje være veldig bevisst på denne tvilen mens man er på et møte med andre religiøse. Dersom først noen begynner å tungetale vil dette kanskje gi et inntrykk av at de er ekstra nære Gud og gode kristne, og dermed føler andre at de burde være i samme båt. For å unngå å stikke seg ut eller røpe usikkerheten/tvilen lar de seg rive med og blir med på bølgen av tungetale og lignende. Dette er jo på en måte en slags massesuggesjon det også, men kanskje enda mer bevisst. Enkelte steder brukes dette aktivt for å holde menigheten etter ørene og få dem til å følge den religiøse lederen i ett og alt. De bør jo helst ikke tenke selv.

Jeg tenker at når det blir så ekstremt og fanatisk er veien kort til at det blir en slags sær konkurranse i å være "best", den som har best kontakt med sin egen tro og Gud. Eller kanskje også en konkurranse i å gjøre godt inntrykk på den religiøse lederen.

Men ja, jeg tror det er mye massesuggesjon ute og går i sånne tilfeller. Det finnes nok noen som oppriktig ønsker å oppnå kontakt med Gud, men jeg synes selv det blir bare overfladisk fjas på sånne sammenkomster. Jeg har mer troen (bra ordvalg gitt) på å leve ut sin personlige tro ved å velge andre måter å oppnå kontakt med noe guddommelig på, f.eks. meditasjon, gjennom naturen, egne seremonier, seremonier i mindre grupper osv. Men vi er jo alle forskjellige, også når det kommer til tro og religion.
Antall ord: 311
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av xyrea »

Asbjørn skrev:
Er det Gud som snakker til (og igjennom) disse menneskene?
Både og, vi skal ikke glemme at mennesker kan selvsuggerere seg ganske kraftig , spesielt om det da er åndelig / gudommelig energi tilstede også, da kan det ta av, mest på grunn av menneskelig suggesjon og massehysteri - er vel det rette ordet.

Men uansett, det er den samme Gud som er god for alle religioner, selv om mennesker tolker ting forskjellig.

Men suggesjon / hypnose / osv har en betydelig faktor når det gjelder religion...
Husk at endel fotballsupportere f.ex gjerne er helreligiøse når det gjelder deres eget lag, og sportseventer kan føre til voldsomme reaksjoner fra folk.
Så slik sett er vel de fleste religiøse som tungetaler etc vedentlig mindre farlig ;)

Men det finnes også ytterliggående retninger inne det religiøse,
ektreme muslimer, - kristendommen hadde heksejatkt, osv.
Og enkelte lukkede trossamfunn som begår masseselvmord,
fordi de har suggerert seg til å tro at det er veien å gå.

Så pågrunn av suggesjon, er religion farlig, spesielt når det er maktgale folk som styrer...

A
Religion er farlig, politikk er farlig, fotball er farlig.. alt folk tror på og samler seg rundt er farlig, utenom når man ser det som en bra ting at folk har felles tro, felles verdier, eller kan samles rundt de sunne verdiene idretten representerer. :roll:

Folk er flinke til å samarbeide og trekke i lag, noen ganger driver de sykehus og andre ganger konsentrasjonsleirer, og ingen er spesielt slemme.. de bare er flinke borgere som gjør jobben sin, sammen med andre av samme sort.

Er det noen andre enn maktgale folk som styrer, forresten? Hvem som blir skutt etter en krig og hvem som får medalje kommer an på hvem som tilfeldigvis vinner, det er ikke akkurat noen konkurranse i etikk og moral som foregår, og begge sider har selvsagt rett.

Suggesjon er en bra ting som gir samhold og de berømte felles verdiene også videre, det er så lett og peke på alt det fæle folk gjør når folkemengder tar av, men man må regne med litt svinn noen ganger. Ingen av oss er utenfor det der, selv om mange liker å tenke på det som noe 'de andre' driver med. Religiøse møter er bare den konsentrerte og mest synlige versionen av dette.
Antall ord: 395
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Tanker rundt massesuggesjon

Innlegg av ludoburgero »

Kollektiv bevissthet, et ønske om tilhørighet.
Antall ord: 7
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links