Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserHvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Jenny77
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 25 Jul 2013 19:30
10
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut?

Innlegg av Jenny77 »

Jeg blir veldig inspirert av kjærestetråden til Jeditrond, det popper opp spørsmål i hodet mitt støtt og stadig. Jeg syns det er veldig spennende og merker at jeg utvikler meg selv ved å gå og fundere på hvordan ting kan henge sammen.
Men et spørsmål henger litt i løse lufta syns jeg. Hvis jeg treffer en sjelevenn, er det nødvendigvis forhåndsbestemt at vi har et forhold livet ut da? Eller kan det være at vi har blitt enige om å bare kjenne hverandre en kort stund i dette livet.
Jeg fikk svar på et spørsmål tidligere om hvordan man kjenner igjen en sjelevenn, ved at man bare føler at man kjenner hverandre fra første øyeblikk. Men gjør jeg nødvendigvis det hvis vi har avtalt på forhånd at vi skal ha et ujevnt forhold? For vi skal kanskje lære hverandre noe?
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av jeditrond »

Nei, det er ikke sikkert dere vil forbli venner/kjærester livet ut selv om dere er sjelevenner. Som du er inne på kan dere ha avtalt på forhånd at dere skulle være litt kortere sammen i dette livet og lære hverandre et eller annet.
Antall ord: 48
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Slettet_Fighteren »

jeg ble litt nysgjerrig på overskriften "Hvis jeg treffer en sjelevenn",
kan man altså ha flere?
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Astarte »

Mitt svar er også nei. Jeg tror man får den "sjelevennen" som er nødvendig i den fasen man er i. Og når den fasen er over må man ta den lærdommen med seg videre. En "sjelevenn" er heller ikke nødvendigvis en positiv person. Denne personen kan også utøve negativ påvirkning, men jeg tror det er viktig lærdom man skal ta med seg uansett. ;)
Antall ord: 71
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Siden trådstarter nevner at hun ble inspirert av jeditronds kjærestetråd,
så regnet jeg med at det var snakk om det tradisjonelle soulmate-konseptet
om at man hører sammen med en person gjennom alle liv selv om man lever alle liv ulikt.
Det er slik jeg har tolket jeditronds kjærestetråd mt.p at han ikke har en interesse for andre
enn den ene og den eneste.
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet

Innlegg av jeditrond »

Fighteren skrev:Siden trådstarter nevner at hun ble inspirert av jeditronds kjærestetråd,
så regnet jeg med at det var snakk om det tradisjonelle soulmate-konseptet
om at man hører sammen med en person gjennom alle liv selv om man lever alle liv ulikt.
Det er slik jeg har tolket jeditronds kjærestetråd mt.p at han ikke har en interesse for andre
enn den ene og den eneste.
Kjærestetråden handler ganske riktig om en kommende soulmate som har vært min kjære gjennom alle liv. Jeg har sikkert hatt andre soulmates også, men da mer av denne typen som har ramlet innom for en stund og så reist videre på en annen vei. Mine opplevelser i kjærestetråden er ikke nødvendigvis riktig for alt og alle. Dere har jo påpekt at hele greia er rimelig eh, sær/spesiell :D
Antall ord: 150
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jenny77
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 25 Jul 2013 19:30
10
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- - Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet

Innlegg av Jenny77 »

Fighteren skrev:Siden trådstarter nevner at hun ble inspirert av jeditronds kjærestetråd,
så regnet jeg med at det var snakk om det tradisjonelle soulmate-konseptet
om at man hører sammen med en person gjennom alle liv selv om man lever alle liv ulikt.
Det er slik jeg har tolket jeditronds kjærestetråd mt.p at han ikke har en interesse for andre
enn den ene og den eneste.
Nja, tenkte ikke bare nødvendigvis på 'den ene rette' i dette livet. Men jeg har ikke tenkt så mye på reinkarnasjon tidligere. Jeg tenker vel at ikke alle typer forhold varer livet ut, som når man jobber med en kollega en kort stund og denne eller jeg fungerer litt som en mentor, eller et barn elle ungdom man betyr noe for i en vanskelig periode. Eller en person som rett og slett gjør livet surt en stund. Kanskje man da rett og slett skal lære at man kan si nei takk til dårlige forhold?
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Fero »

Det kan kanskje være at vi treffer på flere sjelevenner i dette livet? Altså mennesker vi har vært knyttet til i tidligere liv. Dette kan være familie og nære venner, eller en partner. Eller kanskje et dyr?

Men møter man sin tvillingsjel, da tror jeg at det varer livet ut. Men om man nødvendigvis møter sin tvillingsjel som partner i alle livene, det er jo ikke sikkert?

Edit: en tvillingsjel må altså nødvendigvis ikke være en partner. Hva med en søster eller en bror? Eller den ene barndomsvennen man har kontakt med til man dør, for eksempel?

Dette blir bare spekulasjoner fra min side, selvfølgelig :bandit
Antall ord: 117
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Astarte »

Dyr er sjelevenner, det er helt sikkert. Utfordringen er alle disse menneskene som er rundt oss. :coffe2 ;)
Antall ord: 16
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jenny77
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 25 Jul 2013 19:30
10
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- - Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet

Innlegg av Jenny77 »

Fero skrev:
Men møter man sin tvillingsjel, da tror jeg at det varer livet ut. Men om man nødvendigvis møter sin tvillingsjel som partner i alle livene, det er jo ikke sikkert?

:bandit
Så du mener at også i 'himmelen' ( i mangelen av et bedre ord) har man forskjellige typer forhold. Eller nærhet til sjelevennene?
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold live

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Jenny77 skrev: Nja, tenkte ikke bare nødvendigvis på 'den ene rette' i dette livet. Men jeg har ikke tenkt så mye på reinkarnasjon tidligere. Jeg tenker vel at ikke alle typer forhold varer livet ut, som når man jobber med en kollega en kort stund og denne eller jeg fungerer litt som en mentor, eller et barn elle ungdom man betyr noe for i en vanskelig periode. Eller en person som rett og slett gjør livet surt en stund. Kanskje man da rett og slett skal lære at man kan si nei takk til dårlige forhold?
ja, man lærer mye av sine medmennesker både på 'godt og ondt' uten tvil,så hvorfor behovet for å kategorisere dem som 'sjelevenner' har oppstått forstår ikke jeg.

jeg har ikke lest mye om dette, så jeg prøver å forstå, men av det lille jeg har lest av eldre filosofiske tekster om dette emnet, så blir dette her for 'new age'-ish for meg. :(
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Asbjørn »

Jeg tror man har et litt for enkelt syn på dette, - og at en sjelevenn er en sjel som er med i en såkalt sjelegruppe.

Og denne gruppen er igjen "medlem" i en større samling sjeler, hvor man har litt spesifisert hva man skal lære / utføre.

Litt mer som følgende eksempel:
at en sjelevenn er med i en arbeidsgruppe, ( av f,ex 3-6 grupper )
i en skoleklasse, som igjen er "en klasse" av mange på en skole med mange årstrinn.

(Og det er mange skoler også... ;) )

Hver gruppe får et oppdrag ( eller ørten), og blir utplassert
mange steder, mens en eller to i gruppen blir værende igjen som Hjelpere for de som er "ute på oppdrag".
En Guide er da eksempelvis læreren i den klassen, samt andre lærere som er mer fagspesifisert ( mange fag).

Når man møter en slik sjelevenn, vil man få en kontakt som også bygger på kontakten fra tidligere oppdrag, og tidligere liv hvor man har jobbet sammen.

Derfor tror jeg at EN sjelevenn pr menneske er litt lite, - jeg tror antall sjelevenner er vesentlig større, og derfor er muligheten også større for å finne en av sine sjelevenner.
(Med så mange mennesker som er på jorda idag, skal det noe til at noen i det heletatt finner en sjelevenn om det bare er en for hver...)

Noen ganger er ens nærmeste familie også en del av en slik "sjelevenn-pakke" , men hvor det er lagt en "demper" på gjenkjennesesfaktoren, slik at man kan ha søskenkrangel, og alt annet som foregår i en familie.
Slik sett kan min datter ha vært min onkel i tidligere liv, f.ex.

Jeg har og mistanke om at noen av de vi møter på gata, møter blikket til, og begge smiler, for så å gå videre hver til sitt, kansje også er "tidligere kjente" fra tidligere liv.
Kansje ikke fra samme gruppe, men fra samme sjele-skole, kansje ?

Det er iallfall mine tanker om dette ;)
Så får dere selv vurdere om dette høres vetig ut,
eller er helt ute å sykle på feil jorde...

A
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- - - Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold live

Innlegg av Fero »

Jenny77 skrev:
Fero skrev:
Men møter man sin tvillingsjel, da tror jeg at det varer livet ut. Men om man nødvendigvis møter sin tvillingsjel som partner i alle livene, det er jo ikke sikkert?

:bandit
Så du mener at også i 'himmelen' ( i mangelen av et bedre ord) har man forskjellige typer forhold. Eller nærhet til sjelevennene?
Tja, hvis himmelen er et sted for alle sjeler som er ferdig med alle reinkarnasjonene sine, så er det i hvertfall en fin tanke. Og hvis tid og sted ikke spiller noen rolle, så kan man kanskje være både der og her samtidig? Jeg tror i hvertfall at det kan være noe i det som Asbjørn skriver. At det er mange sjelevenner i grupper, for eksempel.

Om man har samme type forhold "der oppe" aner jeg ikke. Har man behov for forhold der, eller er alt bare fryd og gammen uansett? Jeg aner ikke :p
Antall ord: 158
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jenny77
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 25 Jul 2013 19:30
10
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- - - - Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold li

Innlegg av Jenny77 »

Fero skrev:
Om man har samme type forhold "der oppe" aner jeg ikke. Har man behov for forhold der, eller er alt bare fryd og gammen uansett? Jeg aner ikke :p
Bare lurte på hva du tenkte,siden du nevnte tvillingsjel som noe eget ;)
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Hvis jeg treffer en sjelevenn, er vi i et forhold livet ut

Innlegg av Fero »

Det jeg tror er at sjelevenner er sjeler din egen sjel har hatt en tilknytning til i tidligere liv, mens en tvillingsjel er noe ekstraordinært, et slags speilbilde av din egen sjel kanskje?

Tvillingsjeler må liksom tiltrekkes hverandre uansett, og forbli sammen ut livet. Men det er jo ikke dermed sagt at man treffes i barndommen eller tidlig i livet. Kanskje treffer men ikke sin tvillingsjel før langt uti livet, eller kanskje man kan gå hele livet uten og treffes? Skulle ønske jeg visste mer. Som sagt, det er jo bare spekulasjoner fra min side. Men hvis jeg skal tro på sjelen, og sjelevenner, så må jeg liksom tro på tvillingsjeler også. På en måte. Eller noe :D
Antall ord: 120
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links