Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva er farlig?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

Hva er farlig?

Innlegg av xyrea »

Siden vi ser ut til å begynne på nok en diskusjon om farene med Ouijabrett vil jeg komme med noe litt mer generelt om dette. Jeg hører stadig vekk argumenter som kan summeres opp i 'det er det andre driver med som er farlig, jeg vet hva som er trygt', uten at man har noe som helst eget grunnlag for å si dette.

For å begynne med deg jeg mener er det som ER farlig, en selv. Og ens egne reaksjoner på ting som enten skjer eller man tror skjer, forskjellen er ikke viktig fordi det blir virkelig for en selv når man tror det.

Det første problemet er at man blir redd for et eller anna, og så baller det på seg. Gjerne med paranoia i tillegg, så absolutt alt som skjer blir satt i forbindelse med den ene uforklarlige tingen man ikke greier å glemme. Man gjør akkurat det samme med en god del andre ting, hvem vet ikke om folk som lager innfløkte konspirasjonsteorier om den ene naboen de hater, så absolutt alt som skjer skal være naboen sin feil? Jeg sier ikke at det er lett å unngå dette, hvis man er redd noe ser man det gjerne over alt og tenker mye på det og lager sammenhenger enten de er der eller ikke.

Den neste er den virkelige faren.. nemlig å miste kontakten med virkeligheten. Å bli gal, på godt norsk. Feilen mange innen det alternative gjør er å tro at 'neida, jeg holder meg til engler og positive ting, så dette kan ikke skje. Jeg tror de fleste her har sett eksempler på at det ikke hjelper HVA man driver med, eller hva motivet er.. de som ikke lenger er i den samme verden som oss andre har kommet dit på alle tenkelige måter men det de har til felles er at de har mista evnen til å være kritiske til det de opplever eller egne evner, og automatisk tar alt som fakta.

Men her kommer 'det jeg driver med er trygt' inn i bildet igjen.. det som gjør det trygt er stort sett måten du håndterer opplevelser på. Problemet er det samme som smed ånne som ikke bruker verneutstyr fordi de skal ikke drive i skogen, de skal bare sage ned ett tre, liksom. Driver man med for eksempel kaosmagi i 15 år, har man enten lært seg å passe seg for vrangforestillinger eller tørna fullstendig. Hvis man bare skal kanalisere hjelperen sin nå og da, er man ofte totalt uvitende om at vrangforestillinger er en risiko.

Jeg sier ikke at dette er alt man skal passe seg for, nei.. men dette er en jævlig mye større del av det enn veldig mange tror. Hvis jeg herpa den falske tryggheten til noe er det bare bra, tenk litt mer sjøl og vær litt mer kritisk og spør hvorfor er dette farlig, hvorfor sier denne personen at dette er farlig, etc.

Inkludert meg, ja. Jeg har antagelig gjort flere 'farlige' ting enn gjennomsnittet, og dette er noe så enkelt som grunnene jeg har sett til at folk har tørna, noen av dem på alt for nært hold.

Skrekkhistorier er mye festligere enn virkeligheten, spesielt siden de er mindre realistiske og ikke gjelder deg selv. Og husk at folk lyver så det renner, og det er faktisk gale mennesker der ute. Det ser man ikke alltid, og spesielt ikke på nettet.
Antall ord: 577
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hva er farlig?

Innlegg av jeditrond »

Her er jeg eni med trådstarter :) Hvis man anskaffer seg ouijabrett og forventer å bli skremt, blir man skremt. Nei, det er ikke demoner som kommer og tar deg, men åndene oppfatter ønsket ditt og ymse spøkefugler kan da dukke opp. Slik som demonen Zozo f.eks. som ble nevnt i en annen tråd. Intensjonen bak er alfa og omega her, forventer man kontakt av noe slag får man det også, forventer man ingenting kan mye rart skje, tom. mangel på kontakt. Og sist men ikke minst må man ikke ha svindyre ouijabrett fra Amazon.com eller lignende, man kan fikse noe selv eller ennå bedre gi blaffen i hele brettet og heller åpne et tomt dokument i Word eller tilsvarende tekstbehandlingsprogram og så åpne seg selv for kontakt og se hva som kommer mens man sitter foran tastaturet :D
Antall ord: 142
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links