Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynEr Lucifer/Satan misforstått?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av jeditrond »

Har kirkens menn opp gjennom århundrene vridd på hva som i dag anses som ondskapen selv fra noe som opprinnelig var noe bra? At det har blitt vridd slik av frykt for å dyrke kunnskap? At Lucifer/Satan gjorde som Prometevs og ga oss kunnskapens ild slik at vi skulle tenke selv? :)

Se videoen og tenk litt sjæl og diskutér :)

vcnnJ8Odz2Q
Antall ord: 62
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av Moonstone »

Trenger ikke å se filmen for å forstå at Satan/Lucifer skikkelsen er misforstått og misbrukt.
Myten er en meget sammensatt en, har mange aspekter, og er egentlig en god blanding tatt fra mange mytologiske historier.

-Først har vi synet på at kunnskap leder til villfarelse og synd, slik at vi ikke lenger trenger Gudene, og forsøker å "bli Guder selv", og det var det en del presteskap som fryktet og advarte mot.
Gudene straffet om vi fikk for mye kunnskap selv, og det ble lettere å vende vekk fra de lovene Gudene hadde gitt oss, ble det hevdet.
Så dette er det ene aspektet av myten.

-Så har vi ideen om Lyset mot Mørket, som står for Dagen mot Natten, Godhet mot Ondskap, Orden mot Kaos osv, og at disse er i en evig kamp. Dette finner vi i ALLE religioner og deres mytologiske historier, som Ahura Mazda mot Ahriman, Yahweh mot Shaytan/satan, Osiris mot Seth osv. Og nesten alltid finner vi at Mørket er sjalu på Lyset, og prøver å ødelegge.

-Til slutt kommer vi til sakens kjerne, nemlig det de antikke sivilisasjonene observerte på nattehimmelen, og den som ALLTID ble pekt på som falne engler som Lucifer, Shaytan/Satan, Attar osv er planeten Venus. Den er "lysbæreren" og "Morgenstjernen/Aftenstjernen", som ble lagt spesielt merke til. En menge mytologiske historier ble gitt til den, hvorfor den var sterkere enn de andre, hvorfor KUN den var synlig mens de andre stjernene var borte, hvorfor den kom til syne rett før Soloppgang og Solnedgang. Mytene forteller om at den er en "falsk Sol", som prøver å lure oss før Sola dukker opp, og at den forfølger Sola og prøver å skade den i Solnedgang. Noen ganger syns den ikke på himmelen lenger, men så plutselig dukker den opp igjen.
Planeten Venus er den falne Guden Attar i Kanaanisk mytologi, som prøver å bestige fjellet til El, og Gudenes rike, men den prøver forgjeves, og faller ned til Jorda igjen. Dette sa de da Venus plutselig så ut til å forsvinne igjen på himmelen. Kanaanisk mytologi er eldre enn Jødisk, og regjerte i Judea da Jødene i følge dem selv slo seg ned der. Det er lett å se at myten om Attar er grunnlaget for dems egen "falne engel"-legende.

Legg sammen alle disse, og man får Satan-legenden..
Antall ord: 400
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av g.r.y »

Personlig kan jeg desverre ikke oppfatte det som noe annet enn latterlig at majoriteten av jordens befolkning fortsatt, i 2013, lever etter den overbevisning at en antagelig middelmådig utviklet livsform på ei kule i utkanten av Melkeveien skal være selve målet og rosinen i pølsen hva skaperverket angår. -Og at den enorme og høyst udefinerbare kraft som står bak universets tilblivelse og utvikling i tillegg skal skapt ha skapt en gruppe primater i bilde, -altså blitt tildelt et snev av dennes evner og intellekt, er rett og slett helt vilt. -Og Satan er bare en del i denne galskapen, samtidig som dennes forestilling har vist seg å ha en ubetalelig nytteverdi som maktmiddel. Verdensherskerne & de generelt maktsyke`s ultimate maktmiddel hadde jo langt fra hatt samme "schwungen" om det ikke fantes en motpol til den gode, tilgivende & elskende gude-forestillingen..
Jeg har ikke den minste anelse hva angår denne kraften (ev.de) kraft(er)/fenomen(er) som står bak skapelsen av universet, men en ting tør jeg påsta:.. Denne kraften, eller hva nå man ønsker å kalle den, har en oppbygning (om man kan kalle det det), funksjon og "plan" som overgår hva vi er kapable til å fatte så mye som et fnugg av..
Jeg mener.. Her har vi denne urpartikkel, mindre enn et atom, vi ikke har den minste ide om hvordan/når oppsto og hva som igangsatte dennes ekspansjon, som førte til at naturkrefter skilte seg fra materie/antimaterie, hvilken hendelse som har fått betegnelsen the big bang.
Hva denne inneholdet i urpartikkelen angår, oppleves det utrolig nok at det "bare" skulle dreie seg om det samlede univers` masse & energi. Dette er imidlertid bare smuler av den samlede masse som overlevde den store tilintetgjørelsen som fant sted ved sammenstøt mellom materie & antimaterie partikler, da tilfeldighetene ville ha det til at det var et ørlite flertall materiepartikler..
Siden har det ene mer utrolige, uforståelige & enorme fenomen etter det andre kommet for en dag..
Det synes meg helt utrolig at folk går rundt og imbiller seg at denne enorme fantastiske, og gåtefulle kraften, på en eller annen måte skal la seg affisere av at en eller annen "noob" i denne sammenheng eksempelvis krydrer sitt språk med et og annet velplassert "faen".. Dette får meg til å undre på hvor "full av seg selv" er det mulig å bli?.. Og når det hele forenkles til godt og ondt, tyder det desverre på at en nok får lete andre steder enn blandt menneskeheten om man skal finne intelligente livsformer. Materie vs. antimaterie, tiltrekning vs. frastøtning, maskulin vs. feminin.. -To sider av samme sak, egentlig, uten at det er og regne som godt og ondt av den grunn..
Avslutningsvis, vil jeg bare få tilføye, tro det eller ei, men til tross for min oppfatning om religionenes Gud & Satan figurer, er jeg faktisk av den oppfatning at vår eksistens ikke tilintetgjøres den dagen kroppen dør. Jeg baserer det i midlertid på fysikkens lover, -hvis skaper og formål er oss fullstendig ukjent.. :mozilla_wink:
Antall ord: 527
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Er Lucifer/Satan misforstått?
jeg er kraftig misforstått ja. :666
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- - Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av g.r.y »

Fighteren skrev:
Er Lucifer/Satan misforstått?
jeg er kraftig misforstått ja. :666
ROFL!.. Kan ikke være lett det å være en misforstått djevel av et slikt format.. :haha
Antall ord: 30
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av Borte.. »

Hvorfor må sånne videoer vare sååå lenge? :(

Jeg sitter i alle fall med inntrykket av at kirkens menn var/er verre enn fanden selv.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Er Lucifer/Satan misforstått?

Innlegg av jeditrond »

Vermilion Oriol skrev:Hvorfor må sånne videoer vare sååå lenge? :(

Jeg sitter i alle fall med inntrykket av at kirkens menn var/er verre enn fanden selv.
Fordi det er en hel episode av AA :) Og ja, jeg er helt enig i at kirkens menn opp gjennom århundrene har vært verre enn fanden selv. Lite nestekjærlighet å spore fra deres kant, ikke så mye av hr fra Nasaret sin lære i det hele tatt egentlig :)
Antall ord: 78
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links