Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMystiske lys på månen

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Mystiske lys på månen

Innlegg av Bearchild »

http://www.forskning.no/artikler/2013/november/374070

Hvorfor gløder månekrateret Aristarchus i rødt og blått? Og vil vi egentlig vite hvorfor?

:)
Antall ord: 26
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Mystiske lys på månen

Innlegg av jeditrond »

Hmm.... ancient alien base som starter opp igjen? Julenissen har flytta verksted til Månen pga. minkende pol-is? Eller kanskje noe mer øh, jordnært som måneversjonen av earth lights :) Spennende uansett.
Antall ord: 34
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Mystiske lys på månen

Innlegg av Isan »

Så det er flere som har lest den kommentaren, ja? :)
Antall ord: 10
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Mystiske lys på månen

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Så det er flere som har lest den kommentaren, ja? :)
Kommentar? :)
Antall ord: 13
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- Mystiske lys på månen

Innlegg av g.r.y »

Når du sier det, ble jeg også slått av en svært så spesiell fullmåne under en kveldstur med hunden min for ca halvannen mnd siden..
Aner jo ikke om dette har noen sammenheng med det overnevnte fenomen, men likevel..
Denne fullmånen fremsto for det blotte øyet nesten som den gjør gjennom stjernekikkerten min. Den var lyssterk, men lyset var imidlertid behagelig, og fremsto som om det var tilpasset øyet for at vi skulle kunne se den bedre.
Imotsetning til den normale, gulfargede "flate" måneskiven vi er vant til, synes den nå tredimensjonal, -hvilket jeg bare har sett den i kikkert tidligere. I tillegg, synes til og med variasjoner i overflaten, slik som kraternedslag, etc.. Den var rett og slett helt unik og så til de grader fasinerende.
Jeg har imidlertid avfeiet årsaken med at det må ha vært et sammenfall av faktorer som spesielt gunstig vær + gunstig tid på året etc. Men nå må jeg innrømme at nysjerrigheten på årsaken til dette virkelig er vekket til live!..
Antall ord: 177
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Mystiske lys på månen

Innlegg av Borte.. »

Norweglish skrev:Occams barberhøvel tilsier at den enkleste forklaringen må være den rette. Så la oss forholde oss til det før vi begynner å rote oss inn i elektrisk ladet støv, refleksjoner og annen fri fantasi.

Forklaringen er nok rett og slett noe så enkelt som nazister. Ved krigens slutt relokaliserte nazistene sine beste folk til den hemmelige basen sin i Neuschwabenland i Antarktis. Sammen med flere eksemplarer av Hanebu-fartøyene som ble drevet av teknologi utledet fra kræsjede fartøyer fra andre planeter og eldgammel teknologi fra Atlantis som nazistene gravde ut i Tibet.

Neuschwabenland er også er den EGENTLIGE grunnen til at tyskerne invaderte Norge. Neuschwabenland er nemlig det vi kjenner som Dronning Mauds land, som jo Norge hadde råderett over.

Fra denne øde basen kunne de sende ut sine fartøyer og bygge opp en tilstedeværelse på Månen. Noe de gjorde frem til den militære amerikanske antarktis ekspedisjonen ledet av admiral Byrd satte en stopper for aktiviteten.

Det vi ser på bildet i artikelen er ikke et krater, men et åpent dagbrudd på Månens overflate. Det er også en pyramidestruktur i bunnen av "krateret", noe som tyder på at nazistene kun tok over et gammelt annlegg som muligens har vært der fra Atlantis sine dager.

Den enkleste forklaringen er som regel den rette. Og hva er vel enklere enn nazister?
Øh...what? :dontknow
Antall ord: 236

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Mystiske lys på månen

Innlegg av Bearchild »

g.r.y skrev:Jeg har imidlertid avfeiet årsaken med at det må ha vært et sammenfall av faktorer som spesielt gunstig vær + gunstig tid på året etc.
Høres veldig sannsynlig ut. :)
Jeg synes fullmånen ser forskjellig ut fra gang til gang og har også opplevd å få se den slik du beskriver.
Disse lysfenomenene har jeg ikke hørt om tidligere, men jeg tenkte umiddelbart på mer jordnære fenomener omtalt tidligere her på forumet; kraftige lysglimt "på bakkenivå" som sies å være forårsaket av platetektonisk aktivitet. Husker ikke hva de kalles i farta..
En annen ting jeg kom på var en rekke youtube- filmer jeg så for noen år siden der hobbyastronomer filmet snodige lys og skygger i bevegelse over måneoverflaten gjennom relativt enkle teleskop.

Kanskje månen fortjener litt mer oppmerksomhet? :p
Antall ord: 139
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Mystiske lys på månen

Innlegg av jeditrond »

Vermilion Oriol skrev:
Norweglish skrev:Occams barberhøvel tilsier at den enkleste forklaringen må være den rette. Så la oss forholde oss til det før vi begynner å rote oss inn i elektrisk ladet støv, refleksjoner og annen fri fantasi.

Forklaringen er nok rett og slett noe så enkelt som nazister. Ved krigens slutt relokaliserte nazistene sine beste folk til den hemmelige basen sin i Neuschwabenland i Antarktis. Sammen med flere eksemplarer av Hanebu-fartøyene som ble drevet av teknologi utledet fra kræsjede fartøyer fra andre planeter og eldgammel teknologi fra Atlantis som nazistene gravde ut i Tibet.

Neuschwabenland er også er den EGENTLIGE grunnen til at tyskerne invaderte Norge. Neuschwabenland er nemlig det vi kjenner som Dronning Mauds land, som jo Norge hadde råderett over.

Fra denne øde basen kunne de sende ut sine fartøyer og bygge opp en tilstedeværelse på Månen. Noe de gjorde frem til den militære amerikanske antarktis ekspedisjonen ledet av admiral Byrd satte en stopper for aktiviteten.

Det vi ser på bildet i artikelen er ikke et krater, men et åpent dagbrudd på Månens overflate. Det er også en pyramidestruktur i bunnen av "krateret", noe som tyder på at nazistene kun tok over et gammelt annlegg som muligens har vært der fra Atlantis sine dager.

Den enkleste forklaringen er som regel den rette. Og hva er vel enklere enn nazister?
Øh...what? :dontknow
Enten er det noen som troller med henvisning til filmen Iron Sky, eller så er det noen som har lest litt vel mange konspirasjonteorier :lol3
Antall ord: 263
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - Mystiske lys på månen

Innlegg av Borte.. »

jeditrond skrev:
Vermilion Oriol skrev:
Norweglish skrev:Occams barberhøvel tilsier at den enkleste forklaringen må være den rette. Så la oss forholde oss til det før vi begynner å rote oss inn i elektrisk ladet støv, refleksjoner og annen fri fantasi.

Forklaringen er nok rett og slett noe så enkelt som nazister. Ved krigens slutt relokaliserte nazistene sine beste folk til den hemmelige basen sin i Neuschwabenland i Antarktis. Sammen med flere eksemplarer av Hanebu-fartøyene som ble drevet av teknologi utledet fra kræsjede fartøyer fra andre planeter og eldgammel teknologi fra Atlantis som nazistene gravde ut i Tibet.

Neuschwabenland er også er den EGENTLIGE grunnen til at tyskerne invaderte Norge. Neuschwabenland er nemlig det vi kjenner som Dronning Mauds land, som jo Norge hadde råderett over.

Fra denne øde basen kunne de sende ut sine fartøyer og bygge opp en tilstedeværelse på Månen. Noe de gjorde frem til den militære amerikanske antarktis ekspedisjonen ledet av admiral Byrd satte en stopper for aktiviteten.

Det vi ser på bildet i artikelen er ikke et krater, men et åpent dagbrudd på Månens overflate. Det er også en pyramidestruktur i bunnen av "krateret", noe som tyder på at nazistene kun tok over et gammelt annlegg som muligens har vært der fra Atlantis sine dager.

Den enkleste forklaringen er som regel den rette. Og hva er vel enklere enn nazister?
Øh...what? :dontknow
Enten er det noen som troller med henvisning til filmen Iron Sky, eller så er det noen som har lest litt vel mange konspirasjonteorier :lol3

Jeg har ikke sett den filmen, men jeg tror du er inne på noe. En av de to er i alle fall sannsynlig. Hvilken av de to forklaringene er enklest? Skal vi følge occams barberhøvel liksom? :lol:
Antall ord: 303

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Mystiske lys på månen

Innlegg av jeditrond »

Vermilion Oriol skrev:
jeditrond skrev:
Vermilion Oriol skrev:
Øh...what? :dontknow
Enten er det noen som troller med henvisning til filmen Iron Sky, eller så er det noen som har lest litt vel mange konspirasjonteorier :lol3

Jeg har ikke sett den filmen, men jeg tror du er inne på noe. En av de to er i alle fall sannsynlig. Hvilken av de to forklaringene er enklest? Skal vi følge occams barberhøvel liksom? :lol:
Filmen er i mine øyne mest sannsynlig, men den er jo i seg selv inspirert av nettopp disse konspirasjonsteoriene om Antarktisbaser som utpost for en månekoloni osv. laget av Nazi-Tyskland :D Har ikke sett hele filmen ennå, falt litt av lasset ca. halvveis, men litt morsom er den.

Py_IndUbcxc
Antall ord: 123
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Mystiske lys på månen

Innlegg av Borte.. »

Jeg tenkte mer på hvorvidt han troller eller har lest for mye konspirasjonsterori, men ja...det du sa :lol:
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - - Mystiske lys på månen

Innlegg av Isan »

jeditrond skrev:
Isan skrev:Så det er flere som har lest den kommentaren, ja? :)
Kommentar? :)
Kommentarartikkel. Arnfinn Christensen skriver en sånn - det jeg vil kalle - kommentarartikkel vanligvis hver uke. Ofte interessante å lese. Jeg kunne nok vært litt mindre knapp i det første innlegget, ja.
Antall ord: 47
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - Mystiske lys på månen

Innlegg av Isan »

Vermilion Oriol skrev:Jeg tenkte mer på hvorvidt han troller eller har lest for mye konspirasjonsterori, men ja...det du sa :lol:
Det kommer mye an på hvor du har hentet det sitatet fra, som du limte inn.

Ahaa, nå ser jeg at det er fra kommentarfeltet under artikkelen. Da tror jeg det er minst 95% sannsynlighet for at det dreier seg om meget saftig ironi :D Og han er jo litt underholdende, da :)
Antall ord: 72
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Mystiske lys på månen

Innlegg av Isan »

Angående månens forskjellige framtoning til ulike tider, så opererer jo mange paganister med forskjellige navn på de ulike fullmånene gjennom året. Disse navnene er nok knyttet til de relevante aktivitetene i den aktuelle måneden, men kanskje også til månens varierende utseende.
Antall ord: 46
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links