Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMore Planets than Stars!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

More Planets than Stars!

Innlegg av g.r.y »

Det er neppe levnet noen som helst tvil vedrørende min oppfatning om at det må sies å være hevet over enhver tvil at universet rommer milliarder av bebodde himmellegemer.
Til tross for at om man ser på universet som helhet, er oppblomstring av liv en sjeldenhet, hersker det ingen tvil om at vi likevel har å gjøre med et ukjent antall milliarder bebodde planeter/måner..
For bare 15-20 år tilbake, var det en vanlig oppfatning av vårt solsystem med måner, planeter, asteroider & kometer var noe helt unikt.. Med utgangspunkt i bekreftede eksoplaneter 14. Januar 2012, tilsa mengdeforholdet stjerner/planeter et gjennomsnitt på 1.6 planeter pr stjerne, og nært 2 år senere, kan man adde en god "chunk" til antallet planetfunn.. -Og når en da legger til det faktum at det bare i Melkeveien er bortimot 300 000 000 000 stjerner (300 milliarder), at en gjennomsnitts galakse inneholder et snitt på et sted mellom 150-200 milliarder stjerner, og at det er rundt 125 milliarder galakser i det synlige univers.. -Vel.. Jeg regnet fort på det for å kunne gi en indikasjon:.. Det totale antall planeter utregnet med utgangspunkt i bekreftede funn per 14.01.2012, kommer da opp i den nette sum av 8400 000 000 000, -og da har jeg jo ikke innkludert en eneste måne!..
Så om jeg synes å innta en "cocky" tone i spm vedrørende utenomjordisk liv, er årsaken til dette godt forankret i disse tallene (lol)..
Har funnet frem et bilde som jeg synes er meget illustrativt i hht. hvor utbredt et planetsysten har vist seg å være.
Det er også verdt å merke seg at denne oversikten ble laget på bakgrunn av de funn som var gjort per 14.01.2012, hvilket innebærer at det kan addes en god "chunk" til når det gjelder dagens situasjon..
(Bildet er såpass stort, -og gjør seg best slik med hensyn til detaljene, så jeg fant det mest hensiktsmessig å vise det via link enn å adde det til selve siden)
:stars

http://img854.imageshack.us/img854/285/c2l0.jpg
Antall ord: 350
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- More Planets than Stars!

Innlegg av Isan »

Ja, det vil jo absolutt ikke forbause om det er diverse former for liv andre steder :)
Antall ord: 16
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- - More Planets than Stars!

Innlegg av g.r.y »

Isan skrev:Ja, det vil jo absolutt ikke forbause om det er diverse former for liv andre steder :)


I mine øyne er ikke engang et tiny-winy mikroskopisk fnugg av tvil om de finnes..
Derimot er jeg hinsides nysjerrig på ting som hvor utbredt livet er, hvor stor del av de aktuelle himmellegemer huser relativt avanserte*/svært avanserte former for liv, i hvilken grad finnes alternativer til livet slik vi kjenner det, -også selve rosinen i pølsen, selvfølgelig; Når vil det første møtet med en utenomjordisk livsform finne sted?.. (-Og siden det er all grunn til å gå ut i fra at våre nærmeste naboer befinner seg under islaget på Jupiter-månen Europa, -koker dette ned til hvor lang tid det tar å få sendt opp et brukbart bor..)
:stars

*ala jorden

:stars
Antall ord: 138
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links