Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerKirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av jeditrond »

Har fundert litt over dette en stund nå, hvorfor anses kirkegårder o.l. som skumle? Er det pga. frykten for døden? Det kan ikke være pga. spøkelser fordi sjelene om man vil, til de døde sjelden henger rundt gravstedene sine. Det finnes langt mer interessante steder å spøke om man først skal forbli jordbundet :D

At det derimot kan henge igjen avtrykk av sorg o.l. rundt gravene er jeg helt med på, og slike følelser er ikke særlig festlig å peile inn om man har slike evner. Men det er jo "normalt" at slike følelser henger ved en ny grav i det minste, de etterlatte har en grav å gå til for å minnes avdøde og det tar tid før sorgen avtar, i noen tilfeller kan den bli sterkere når man ser graven fremfor ellers i hverdagen f.eks. Men påfølgende generasjoner av slektninger har ikke samme forholdet til avdøde, de steller bare gravstedet fordi mor/far har bedt dem om det. Dermed er det naturlig at sorgavtrykket vil avta over tid tror jeg.
Sist redigert av jeditrond på 07 Jan 2014 19:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 186
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Lilja »

Jeg satt og lurte på akkurat det samme etter å ha lest en annen post her i dag.

Jeg syns ikke gravsteder er skumle, ikke kirkegårder, ihvertfall! Jeg tror at hvis ånder kan "henge igjen" her, vil de vel befinne seg på et sted de har en tilknytning til.
Skal jeg gå igjen etter min død, er kirkegården langt nede på lista over steder jeg potensielt kunne tenke meg å tilbringe evigheten, altså :roll:
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Isan »

jeditrond skrev:Har fundert litt over dette en stund nå, hvorfor anses kirkegårder o.l. som skumle? Er det pga. frykten for døden?
Jeg antar det er en stor del av årsaken, ja.

Jeg syns ikke gravlunder er spesielt skumle - snarere fredelige og fine.
Antall ord: 46
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av g.r.y »

Som barn, måtte jeg alltid følge venninnene mine forbi kirken dersom det var mørkt når de skulle hjem. Ungene jeg lekte med, var iallefall redde for gjenferd, men om det er den samme frykten som også gjelder for voksne, aner jeg ikke. Selv var jeg kun mørkredd inne, aldri ute. For meg, representerte kirkegårder, skoger etc. noe spennende, men ikke farlig, og slik er det vel til en viss grad enda.. :mozilla_wink:
Antall ord: 79
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Bearchild »

En del av dette henger kanskje igjen fra gammelt av? Spesielt mtp de som ble gravlagt uten syndsforlatelse og sånt, utskuddene i umerkede graver. De var sikkert kjempeskumle! :666

Jeg opplever ikke å føle redsel/ frykt på kirkegårder. Sorg kanskje.. og en slags ydmykhet for alle historiene som er gravd ned der. Men det har neppe noe med "energier" å gjøre, er vel helst bare noe inni meg som gjør det.
Men hvis følelser kan manifestere seg i følbare energier og bli hengende igjen er det kanhende ikke så rart at det kan være litt trykkende stemning på kirkegårder?
Antall ord: 105
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:En del av dette henger kanskje igjen fra gammelt av? Spesielt mtp de som ble gravlagt uten syndsforlatelse og sånt, utskuddene i umerkede graver. De var sikkert kjempeskumle! :666

Jeg opplever ikke å føle redsel/ frykt på kirkegårder. Sorg kanskje.. og en slags ydmykhet for alle historiene som er gravd ned der. Men det har neppe noe med "energier" å gjøre, er vel helst bare noe inni meg som gjør det.
Men hvis følelser kan manifestere seg i følbare energier og bli hengende igjen er det kanhende ikke så rart at det kan være litt trykkende stemning på kirkegårder?
Trykkende stemning på kirkegård har jeg opplevd selv, så det er nok som du skriver følelser som henger igjen. Bla. sorg fra de etterlatte. Jeg opplever ihvertfall at den trykkende stemningen er verst rundt forholdsvis nye graver og graver hvor vedkommende har gått bort brått f.eks. Men det er klart at man kanskje forventer litt slikt også, men da for hele kirkegården under ett :)
Antall ord: 177
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
giraffe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 28 Okt 2013 15:48
10
Blitt takket: 1 gang

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av giraffe »

Folk flest oppfatter kirkegårder som skumle på grunn av måten de skildres på i tegnserier og slike programmer vi ser som barn, synes jeg. Derimot anser jeg kirkegårder som spesielle og fredelige steder som burde vernes :> Grunnen til at jeg ikke ville ruslet inn i kirkegårder (med mindre jeg vil besøke en grav) er at jeg vil respektere de som er gravd nede og familiene sine.

Imidlertid finnes det flere steder som er enda skumlere enn kirkegårder! Ubebodde bygg/fabrikker osv.
Antall ord: 87
:^)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MystiqueAkasha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Jan 2014 02:18
10
Kjønn (valgfri): Female
Lokalisering: Kristiansund
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 5 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av MystiqueAkasha »

Tror nok en av grunnene er vel det at som barn så lærer du å være stille på kirkegården, for å vise de døde respekt. I et barns hode er det det samme som at de ser og hører oss og derfor kan de komme fram. Pluss at vi ser filmer hvor vampyrer og zombier og alt slikt graver seg opp av jorden. De fleste tror ikke på det men fantasien settes allikevel i sving når de er på kirkegården. Spesielt når det er mørkt.
Klem
Antall ord: 93
Hvis jeg kan varme ditt hjerte. Hvis jeg kan få deg til å smile. Da vil jeg kalle det en god dag.
Klem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av jeditrond »

Jeg var på kirkegården kvelden lillejulaften i fjor, stappmørkt, mye vind og regn i horisontalen :) Skvatt litt av en fyr som sto i skyggen, men noe spøkelse var han ikke, han sto i le av et tre mens bikkja hans vimet rundt ham. Så jeg synes i grunnen de levende er skumlere enn evt. døde på kirkegårder :)
Antall ord: 62
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

- Kikregårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Empathica »

På dagtid synes jeg at kirkegårder er fredlige og gir meg en god energi.
Føler stor respekt, men det kommer av at jeg er oppdratt til å respektere de døde.
Men når mørket bryter frem, synes jeg at det er en ekkel og skummel plass.

Jeg har vel sett for mye på film. :bandit
Antall ord: 57

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av QueenOfSwords »

Kirkegårder har alltid, for min del, og barnelærdom, vært et sted der de døde ligger, hvor de skal ligge i fred, og ikke forstyrres av barneskrål, fulle ungdommer, og hundeglam. På kirkegården kunne man hente de dødes sjeler, til å gande noen, til å sette ondt på noen, eller å få hjelp med sykdom. Samer brukte kirkegårdsmold som de hadde i drikken, til en person de ikke likte, slik at vedkommende ble rammet av sorg og sykdom. Man kunne også få "båsta"/utslett på seg, hvis man var uforsiktig nok på kirkegården. Derfor ble man innpodet med at man skal ha respekt, og si "I Jesu navn", for de som har tilhørt den læstadianske kulturen, når man gikk ut av kirkegården, for å forhindre at ånder fulgte med en hjem. For min del, er kirkegården et sted jeg ikke går så ofte til. Den er en fredelig sted, men også hvor stemmer til de som ikke ønsket å dø, ligger. En bygd i Nord-Troms, kan man av og til se, vognmannen kjøre med hest og kjerre til og fra den gamle delen av kirkegården. Noen har også sett vedkommende inne på kirkegården. For meg er kirkegården et "negativt" sted, men likevel rolig og fint. Særlig på de stedene som er pyntet og vedlikeholdt. Et "negativt" sted, i den forstand, at man møter på "ånder" som vil hjem, som ikke har fått fred, og som har oppdaget, hvem som har nøkkelen til porten til den andre siden. Alle har sine preferanser. Ut i fra den kulturen og oppveksten som har preget en.
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av galaxy - sluttet »

jeditrond skrev:Har fundert litt over dette en stund nå, hvorfor anses kirkegårder o.l. som skumle? Er det pga. frykten for døden? Det kan ikke være pga. spøkelser fordi sjelene om man vil, til de døde sjelden henger rundt gravstedene sine. Det finnes langt mer interessante steder å spøke om man først skal forbli jordbundet :D

At det derimot kan henge igjen avtrykk av sorg o.l. rundt gravene er jeg helt med på, og slike følelser er ikke særlig festlig å peile inn om man har slike evner. Men det er jo "normalt" at slike følelser henger ved en ny grav i det minste, de etterlatte har en grav å gå til for å minnes avdøde og det tar tid før sorgen avtar, i noen tilfeller kan den bli sterkere når man ser graven fremfor ellers i hverdagen f.eks. Men påfølgende generasjoner av slektninger har ikke samme forholdet til avdøde, de steller bare gravstedet fordi mor/far har bedt dem om det. Dermed er det naturlig at sorgavtrykket vil avta over tid tror jeg.

De er skumle, iallefall når det er mørkt ute. Ligger jo beinrester og hodeskaller LIk under torva, liksm :sombie

Hun som jeg bruker til å fjærn-rense, altså å ta sjeler over til den andre siden, liker heller ikke kirkegårder pga ugne energier og ånder der.

Dessuten så var jeg tvunget til å gå forbi kirkegården hver eneste dag i 18 år, til jeg flyttet hjemmefra, det var ikke koselig når det var mørkt og det endte flere ganger med at jeg løp forbi og holdt venstre hånd til ansiktet så jeg ikke så alle de skumle gravstøttene som lyste i mørket ! :roll: sådetså, kirkegårder er skumle :iiik

Så er det to klarsynte som jeg har snakket med og begge har sagt at det var mange ånder der jeg bodde i barndommen, så hvor kom disse i fra om det ikke var fra kirkegården ..

Jeg syns det er på tide at alle blir informert om at det fins en himmel og at der kommer vi når vi dør og at vi har flere liv i vente, da tror jeg mange hadde gått inn i døden på en helt annen måte en hva som har vært tilfelle i fortid og i nåtid og sluppet å bli et spøkelse. :)
Antall ord: 410

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Bearchild »

jeditrond skrev:Det kan ikke være pga. spøkelser fordi sjelene om man vil, til de døde sjelden henger rundt gravstedene sine. Det finnes langt mer interessante steder å spøke om man først skal forbli jordbundet :D
Men hvorfor i alle dager flakser det vikinger og annet rundt på jorder og i skogholt da? Hvis spøkelsene selv kan velge hvor de vil spøke? :666
Antall ord: 67
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Lilja »

galaxy skrev: Hun som jeg bruker til å fjærn-rense, altså å ta sjeler over til den andre siden, liker heller ikke kirkegårder pga ugne energier og ånder der.
Jeg kjenner faktisk ingen som har noe å fare med innenfor det paranormale som er redde for kirkegårder! At en person sier hun ikke liker kirkegårder, betyr ikke nødvendigvis at de er farlige eller skumle på noen måte.

Så er det to klarsynte som jeg har snakket med og begge har sagt at det var mange ånder der jeg bodde i barndommen, så hvor kom disse i fra om det ikke var fra kirkegården ..
Betalte du disse klarsynte? Betaler du noen for å spå deg, sier de nesten alltid at det er mange ånder rundt deg. Kanskje var det det også, men jeg skjønner ikke hvordan du dermed kan konkludere med at de kom fra kirkegården?
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Lilja skrev:
galaxy skrev: Hun som jeg bruker til å fjærn-rense, altså å ta sjeler over til den andre siden, liker heller ikke kirkegårder pga ugne energier og ånder der.
Jeg kjenner faktisk ingen som har noe å fare med innenfor det paranormale som er redde for kirkegårder! At en person sier hun ikke liker kirkegårder, betyr ikke nødvendigvis at de er farlige eller skumle på noen måte.

Så er det to klarsynte som jeg har snakket med og begge har sagt at det var mange ånder der jeg bodde i barndommen, så hvor kom disse i fra om det ikke var fra kirkegården ..
Betalte du disse klarsynte? Betaler du noen for å spå deg, sier de nesten alltid at det er mange ånder rundt deg. Kanskje var det det også, men jeg skjønner ikke hvordan du dermed kan konkludere med at de kom fra kirkegården?

Hun som fjern renser gjør det alltid gratis for meg, så det ligger ikke noen økonomisk gevinst der, hun gjør det for å være grei og hjulpet meg en rekke ganger når jeg har hatt mistanke om noe (fx at pc gjentagende ganger slår seg på av seg selv eller at jeg hører lyder her hjemme eller fx andre steder som hos moren min som bor i et område med ugunstige hendelser fra 2 vk, fangeleire)
Hun var også en av de som mente at det var ånder der jeg vokste opp, men jeg vet jo ikke om det er tilfelle uansett hva klarsynte sier til meg av noen ting som helst ift det eller annet som jeg ikke kan huske, så dermed vet jeg jo ikke om det er sant. Hun andre var ei jeg var på en konsultajson til og hun var i finalen 6. sans ett år etterpå. Men vet jo fremdeles ikke om det er sant. Men hadde et tidspunkt i livet der jeg ble veldig redd for gjenblivende sjeler (long story) men det har gitt seg nå. Men liker fremdeles ikke kirkegårder i mørket :) eller generelt!

Da foreldrene mine bygde huset der jeg vokste opp, så var det veldig tomt for hus og annet i området, selv om det ble bygget nytt rundt veldig fort og i utkanten som av et sted som ikke har bystatus, så vet liksom ikke helt hvor ånder skulle komme i fra.

Men så fins det jo henrettelsessteder rundt omkring, og der er det nok aktivitet, har googlet men ikke funnet ut at det skulle ha vært noe spesielt der jeg vokste opp, de bygde i fjærsteinene omtrent rett og slett, kunne ikke komme nærmere havet. Men på en annen side så er det et kjent "landemerke" i fjellet, en spesiell, kan jo være at det har skjedd saker der i fortid engang i tiden. :)
Antall ord: 480

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links