Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerKirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

galaxy - sluttet

- - - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av galaxy - sluttet »

xyrea skrev:
galaxy skrev: Åndenes makt er veldig jordnært og med jordnære flinke og ærlig klarsynt medium som sier akkurat det de får opp, og der det blir bevist i etterkant at de har veldig rett, så jeg ser ingen grunn til å bare se på det som underholdning for underholdningens sin skyld. Slike programmer lager de nok i USA, men i Norge er det veldig seriøst det som kommer opp om måten programmene blir laget på etter min mening så det er da erfaringer å høste ved å se på. :)

Det jeg ikke liker ved kirkegårder er tanken på det som ligger under torva og i det hele tatt og det er vel kanskje ikke helt nøytrale energier siden det handler om levd liv som har festet seg på kroppene, for alt jeg vet.. ikke vet jeg om jorden nøytraliserer dette, på sikt.

s
...jordnært? Men det neste avsnittet ditt forklarer vel mye, jeg tror ikke din versjon av jordnær er den samme som de fleste andres. Daue folk, dyr og planter råtner og blir til jord, eventuelt blir de spist og så bæsja ut før de blir til jord.. dvs de går tilbake til naturen, det er sånn ting foregår. Herregud. 'Nøytrale energier'? Har du hørt om økosystemer og kretsløp i naturen og sånne ting? Du snakker om noe normalt som om det er skummelt og farlig, dette er ting du selv er redd for, men som du prøver å gjøre om til noe fælt så du kan ha en grunn til å fortsette å være redd det isteden for å gjøre noe med deg selv.

For all del, bygg ditt hus på en kirkegård siden du syns det er helt greit, jeg kommer aldri til å gjøre det uansett ;) kjenner til sensitive folk som bare vet om noe er bygget oppå en kirkegård pga energiene de merker

Det er ikke så lenge siden jeg var på besøk besøk hos noen som har gravlunden i gamle oslo som nærmeste nabo få meter unna og da jeg var der kom "noen" å ristet og laget rabalder i den låste døren til naborommet. Tolker det kan ha noen med gravlunden gjøre selv om det kan være knyttet til andre hendelser i fortid. :)
Antall ord: 399

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av xyrea »

Halve Trondheim sentrum er bygga oppå gamle kirkegårder, men siden ikke så mange vet dette, er det heller ikke så mye klaging på 'skumle' ting som skjer. Og ja, jeg har bodd der selv.

Bare sånn generelt, jeg skjønner ikke hva greia er med at det i noen miljøer nærmest virker som det er status å ikke tåle ting.. som kirkegårder eller folkemengder eller kjøpesentre eller hva faen en ikke liker. Hvis noen har sett en Monty Python-sketsj der de prøver å overgå hverandre i 'verst barndom', har jeg sett tråder på blant anna facebook som har gått på nøyaktig samme måte.. folk som kaller seg sånt som healere og sjamaner skryter av å ikke takle helt vanlige ting og ha verst mulig symptomer. Hallo, liksom. De skal hjelpe andre med til dels alvorlige tilstander, og takler ikke et jævla kjøpesenter? Når ble det et tegn på at man er "åndelig" at man skal tåle minst mulig? Å være sensitiv og merke ting er IKKE det samme som å ikke tåle det.. men det virker som veldig mange tror det. Ikke bare det, veldig få er kritiske til dette tullet og at de som kommer med det liksom skal ha så mye evner.. og ingen stiller spørsmål ved at folk som skal hjelpe andre ikke greier å passe på seg sjøl en gang. Ville du gått til en lege som gikk rundt med store åpne sår han ikke gjorde noe med?

Jeg tror en del av disse "yyyhy tåler ikke... " har psykiske problemer de kaller evner, og det er derfor de ikke greier eller vil gjøre noe med det.. fordi da må man først innrømme at det er en sjøl som sliter. Det meste av den såkalte "åndeligheten" deres høres ut som angst som de pleier og forklarer med at ting faktisk ER farlige, og så er det andre som ikke har peiling som bare dilter etter og er enige.
Antall ord: 347
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Isan »

Jeg skjønner heller ikke - i likhet med xyrea - at det skal være så fælt å tenke på at det ligger skjelettrester og foregår nedbrytingsprosesser i en gravlund. Det er en del av det naturlige kretsløpet, som er helt nødvendig for at det levende skal fungere. Det hadde vært umulig med liv hvis alt skulle ha hopet seg opp. Alt avfall ett sted er næring et annet sted. Altfor mange har fått et altfor kunstig forhold til det naturlige i dag.

Selvfølgelig vil det være knyttet mye sorg og smerte til mange dødsfall, og for alt jeg vet, kan det godt hende at noen senser det på en gravlund, som jeditrond har vært inne på. Men at det skal være så fælt å tenke på nedbrytingsprosessene, er meg nokså fremmed.
Antall ord: 142
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Høretil »

Jeg er enig! I barnehagen eksprimenterer vi med nedgraving av foreksempel et eple, for å kunne lære noe om nedbrytingsprosessen! Er jo det samme som skjer med våre skrotter når den tid kommer! Kropp eller eple; er vel samme greia :)
Antall ord: 42
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av jeditrond »

galaxy skrev:Ellers så håper jeg den veldignelsen en prest gjør i gradferd er med å å senke fred :vels
Denne gesten har overhodet ingen betydning annet enn for de etterlatte, den avdødes energier er for det meste borte allerede når kisten senkes ned i jorda. Det kan sitte litt i klærna selvsagt, men det vil forsvinne når klærna råtner :)

Jeg har dog merket noe forskjell fra gravsteder med kremasjon ift. vanlige begravelser. Tror det kan ha noe med at det kun er aller nærmeste familie som er tilstede ved nedsettingen av urnen og at sorgen dermed ikke er like sterk som når dusinvis med familie og venner står rundt graven mens kisten senkes ned.

Sist men ikke minst hadde jeg en snodig opplevelse i min onkels begravelse i fjor, han var tilstede i kapellet og likte minnetalen. Men når presten begynte med religionsbiten, var det en sterk følelse av at "det der stemmer ikke" :D
Antall ord: 165
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
QueenOfSwords
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 20 Jun 2013 22:49
10
Har takket: 62 ganger
Blitt takket: 27 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av QueenOfSwords »

Men hvordan kan det da forklares, at det er "full rulle" i hus, hvor f.eks. lik har ligget ned gravd på ei hustomt? Som f.eks. det eldre ekteparet, som den gang var ung og nygift, bygde seg et hus, på ei tomt de ikke viste fantes et lik på. Dette liket ble oppdaget under utgraving av tomta. Og bare halve liket ble tatt opp. Hvordan kan det så forklares, at i etter kant, så begynte det å spøke i dette huset, kjelleren var verst. Både barn og besøkende som ikke viste om denne hendelsen, opplevde stadig å se et halv menneske gående rundt i kjelleren, og skremte vannet av de.

Så hvordan skal dette være forskjell i fra kirkegårder? Hva med alle de barnegravene som finnes rundt omkring, hvor på mange kan høre såre barnegråt, som ikke er forårsaket av dårlig hørsel, vårkåt elg, eller vindpust? Eller de menneskene som ligger rundt omkring i skog og kratt, og i myrer, som går rundt og lager spetakkel? Eller hva med menneskene som ikke vil dø, men som dør, og lever sine liv, både på kirkegårder, og andre steder? Og hvordan, som nevnt tidligere, kan det ha seg, at når samene, m.fl., ville sette ondt på noen, så var det bare å dra til kirkegården, ta litt jord med seg, og legge det i drikken til den man ønsket ondt på? Eller de gangene noen tok med seg ting og tang i fra kirkegården, og huset ble fylt opp av spetakkel? Er alt dette bare fake, og hjernen som tuller? Eller har man sett for mye på Amerikansk grøsserfilmer?
Antall ord: 289

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av xyrea »

Hva om dette er unntakene? Se for deg en moderne by.. folk har gjerne bodd på samme sted i tusenvis av år, de har dødd og blitt gravd ned overalt i hele området oppgjennom tia. Barnegraver er det overalt i hele landet, også. Kirkegårder er relativt moderne, før ble vel folk begravd på spesielle steder i nærheten av gården.

Og jeg tror en del har sett for mye på amerikanske grøssere og Åndenes makt og så videre, ja.. eller hørt for mye på spøkelseshistorier laga for å skremme av en eller anna grunn. Vi labber rundt og bor oppå alt og alle som har bodd her før, og det har vi alltid gjort.
Antall ord: 122
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Borte.. »

Det er frykten for zombiene vet dere!
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Kiara »

QueenOfSwords skrev:Men hvordan kan det da forklares, at det er "full rulle" i hus, hvor f.eks. lik har ligget ned gravd på ei hustomt? Som f.eks. det eldre ekteparet, som den gang var ung og nygift, bygde seg et hus, på ei tomt de ikke viste fantes et lik på. Dette liket ble oppdaget under utgraving av tomta. Og bare halve liket ble tatt opp. Hvordan kan det så forklares, at i etter kant, så begynte det å spøke i dette huset, kjelleren var verst. Både barn og besøkende som ikke viste om denne hendelsen, opplevde stadig å se et halv menneske gående rundt i kjelleren, og skremte vannet av de.

Så hvordan skal dette være forskjell i fra kirkegårder? Hva med alle de barnegravene som finnes rundt omkring, hvor på mange kan høre såre barnegråt, som ikke er forårsaket av dårlig hørsel, vårkåt elg, eller vindpust? Eller de menneskene som ligger rundt omkring i skog og kratt, og i myrer, som går rundt og lager spetakkel? Eller hva med menneskene som ikke vil dø, men som dør, og lever sine liv, både på kirkegårder, og andre steder? Og hvordan, som nevnt tidligere, kan det ha seg, at når samene, m.fl., ville sette ondt på noen, så var det bare å dra til kirkegården, ta litt jord med seg, og legge det i drikken til den man ønsket ondt på? Eller de gangene noen tok med seg ting og tang i fra kirkegården, og huset ble fylt opp av spetakkel? Er alt dette bare fake, og hjernen som tuller? Eller har man sett for mye på Amerikansk grøsserfilmer?
Hvem vet hvorfor? Men hvis en tenker seg at de som går igjen her eller der.. gjør det fordi de ikke har fått fred, ikke var klar for å dø, ikke er klar over at de er død, eller vil ett eller annet før de vil gå over, eller ikke tør å gå over. Så er det nok grunner til at de henger igjen. Og noen forsvinner antagelig etter hvert over til dit de skal dra! Det er nok uansett en god del i byer, f.eks. som vi fleste ikke ser. Mulig at langt flere høres, men at man ikke forstår hva som høres, og legger det på konto for naturlige lyder. Det ser jo ut til at veldig mange faktisk opplever å se og føle at det er noe der de bor, uten at de går ut å forteller det til all verden!
På ferie i Barcelona, så jeg en skygge som for gjennom rommet, og rett ut vinduet som sto åpent hele tida, når vi var i leiligheten. Hadde nok tvilt på hva jeg så, om ikke dragsuget etter den hadde dratt gardina med seg ut med det samme.. Og ute var det helt vindstille! Så jeg så, og fikk en fysisk bekreftelse samtidig! Jeg føler ofte ånder, men vil nok ikke legge serlig merke til de ved bybesøk, pga. all støy og uro. Ellers kan de dukke opp et glimt av plutselig, ved besøk hos andre. Men jeg kommenterer det aldri, da jeg vil ikke skremme noen. Jeg er jo ikke sikker på hva eller hvem jeg ser..
Antall ord: 565

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Asbjørn »

Dersom man er gravlagt utenfor en kirkegård ( moderne tid ), ligger det nok noe annet bak enn et naturlig dødsfall.
Mord, forgiftning, osv, og skjult kropp, for å skjule en forbrytelse.

I slike saker ser jeg ikke vekk fra at ånden ønsker å sette fokus på at her har det skjedd en forbrytelse, og da er jo kroppen (skjelettet) et bevis ånden gjerne vil sette fokus på...

Om kroppen er vekke, og det kun er beinrester igjen, vil ånden på grunn av tidsforskyvningene / å være utenfor tiden ikke se at kroppen er borte, men tror den ligger der som om forbrytelsen skjedde for 5 minutter siden....

Og da vil jo ånden forsøke å påkalle oppmerksomhet
- "den h... idioten som drap meg, skal ha igjen - nå skal vi se om vi får ordnet opp her" . . .
Og dermed opplever levende at det spøker....

De fleste som er gravlagt via kirka/prest, vli nok somregel allerede ha reist videre - om ikke før, så når gravferd er over.
Men det er unntak der og, men da somregel fordi den døde "har noe som må videreformidles", eller ligende

A
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Bearchild »

Et av argumentene for at det kanskje er en del aktivitet på kirkegårder er jo opprinnelsen til kirkegården,- hva som var der før kirken ble bygd/ gravlunden anlagt. Har prøvd å søke litt på nettet for å finne ut hvorvidt det er hold i at kirkens hus har blitt plassert på tidligere hedenske samlingssteder uten å egentlig finne noe konkret.. kanskje det ikke er noe hold i disse påstandene?

Men generelt, hvorfor er kirker der de er? Noen som har noen lenker? :)
Antall ord: 85
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:Et av argumentene for at det kanskje er en del aktivitet på kirkegårder er jo opprinnelsen til kirkegården,- hva som var der før kirken ble bygd/ gravlunden anlagt. Har prøvd å søke litt på nettet for å finne ut hvorvidt det er hold i at kirkens hus har blitt plassert på tidligere hedenske samlingssteder uten å egentlig finne noe konkret.. kanskje det ikke er noe hold i disse påstandene?

Men generelt, hvorfor er kirker der de er? Noen som har noen lenker? :)
Jeg har også hørt/lest mye rundt dette at kirker skal være bygd oppå gamle hov o.l. som symbol for den nye religionens seier over den gamle. Fant en link: http://www.love.is/roald/catholic.htm
Spørsmålet om de første kirkene ble bygd i forbindelse med de hedenske hovene som allerede fantes, kan en ikke si noe sikkert om, selv om det var ganske vanlig både på kontinentet og i England.[9] Arkeologiske utgravinger kan type på at det har vært vanlig også i Hålogaland, men det er ikke tilfelle alle steder, for eksempel på Alstahaug.
http://no.wikipedia.org/wiki/Avaldsnes_kongsg%C3%A5rd
Olavskirken skal være bygget på et hedensk kultsted med fem kjempesteiner. I dag står bare den 7,2m høye bautaen Jomfru Marias synål på sin opprinnelige plass. Navnet kommer av runeinnskriften: «Mikjall Mariu Næstr», erkeengelen Mikael nest etter Maria i rang.
Sagnet forteller at dommedag kommer når denne bautasteinen rører kirkeveggen, derfor har avaldsnesprestene i løpet av flere hundre år gått ut i ly av nattemørket og hogget biter av toppen og slik har de reddet verden fra undergang. Dette dommedagssagnet kan ha røtter tilbake til den eldste kristne tida, før kirkene ble bygget, da det var vanlig å vie slike hedenske kultsteder til erkeengelen Mikael. Og Mikael – det er erkeengelen som skal blåse sjelene inn for dommedag og veie hvem som skal til himmelen og hvem som går fortapt. Også Håkon Håkonson hadde respekt for denne steinen: Kirkeveggen ble nemlig skrådd for å hindre kontakt med bautaen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Varhaug_ga ... eg%C3%A5rd
Varhaug gamle kirkegård er en kirkegård som ligger i havgapet på gården Varhaug i Hå kommune. Kirkeplassen er fra mellomalderen. Rundt 1200 ble trolig den første kirken reist her, og det er mye som tyder på at denne ble lagt på et gammel hedensk kultsted.
http://www.aaks.no/hove/maskene%20pa%20 ... kirke.html
Hedensk bakgrunn
Det er derfor mer naturlig å tenke seg at maskene henviser til motiver med generell utbredelse. En teori som har vært luftet både for denne og andre byggverk, er at det kan være snakk om norrøne gudeskikkelser i demonisert form. Den geipende masken symboliserer med sin dinglende tunge de hengtes gud, Odin, mens den skjeggtrekkende masken, symboliserer Frøy, slik han avbildes på en berømt bronsestatuett fra vikingtiden. En slik tilnærming rommer et besnærende spenningsforhold til det nærliggende hedenske kultstedet på Hove, men har også klare svakheter.
Først og fremst gjør middelalderkirkens intolerante holdning til andre religioner det problematisk å tolke hedensk symbolikk inn i utsmykninger av kristen karakter. For tungerekkerens vedkommende mangler dessuten det vesentlige kjennetegnet ved den enøyde Odin: figuren har rett og slett for mange øyne. At det skulle dreie seg om de hengtes gud, kan dessuten utelates ettersom ansiktsuttrykkene i så fall på en helt anne måte burde ha gjengitt dødskrampene som utspiller seg ved den typen henrettelse. Og når det gjelder Frøy, er det fallosen, ikke skjegget, som er det vesentlige kjennetegnet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B8lling_kirke
Man regner med at det er en sammenheng mellom denne gården og markedsplassen Kaupang. Stedet var trolig en hedensk sentralhelligdom i førkristen tid.
Kan føye til at dette stemmer med lokalhistoriske verk som forteller om steinsetninger utenfor kirken som eksisterte opp til senmiddelalder.

Så utfra det lille jeg har funnet så langt kan det se ut til at det var tradisjoner her til lands også med å bygge kirker på gamle hov o.l. Men noen steder bygde de heller kirken like ved. Kirker ble jo ellers ofte bygd steder i nærheten av vei/elv osv. slik at folk ikke skulle ha noen unnskyldning til ikke å gå i kirken pga. "kronglete vei" o.l. Det var nemlig pålagt å gå i kirken før i tiden, hvis man ikke møtte i kirken et visst antall ganger til gudstjeneste, vanket det bot og i verste fall at kirken tok pant i gården din om du hadde gård. Samme hvis man ikke betalte kirkeskatten....
Antall ord: 803
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MystiqueAkasha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Jan 2014 02:18
10
Kjønn (valgfri): Female
Lokalisering: Kristiansund
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 5 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av MystiqueAkasha »

Det er vel ikke så rart om kirkene er plassert på gamle ritual plasser, for de er plassert med mening i forhold til omgivelsene og det gjorde de også med andre ritualer. Pluss at de kanskje tenkte på resirkulering av plasser
Antall ord: 41
Hvis jeg kan varme ditt hjerte. Hvis jeg kan få deg til å smile. Da vil jeg kalle det en god dag.
Klem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av jeditrond »

MystiqueAkasha skrev:Det er vel ikke så rart om kirkene er plassert på gamle ritual plasser, for de er plassert med mening i forhold til omgivelsene og det gjorde de også med andre ritualer. Pluss at de kanskje tenkte på resirkulering av plasser
Det var nok mindre resirkulering og mer "seierherrens" markering over den falne. Her skulle det påpekes at det var kristendommen som regjerte, ikke de gamle gudene. Kirken hadde overvunnet dem, de ble istedenfor skjøvet ut i grenselandet hvor folketroen regjerer og fikk merkelappen "demoner" osv. Husk det med at troll kan lukte "kristenmanns blod" neppe eksisterte i vikingtiden, trollene brydde seg nok mindre om religion før i tiden :D
Antall ord: 114
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kirkegårder/gravsteder - er de egentlig så skumle?

Innlegg av Bearchild »

Vet at Tanum kirke i Bærum er omkranset av gamle gravhauger fra vikingtiden. Egentlig spennende med historien rundt slike steder.. takk for info! :) Ikke at det nødvendigvis har noe med graden av skummelhet å gjøre, jeg ble bare plutselig nysgjerrig.
Antall ord: 42
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links