Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynYin/Yang og symbolikken inne i symbolet

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Yin/Yang og symbolikken inne i symbolet

Innlegg av jeditrond »

Antall ord: 6
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MystiqueAkasha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Jan 2014 02:18
10
Kjønn (valgfri): Female
Lokalisering: Kristiansund
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 5 ganger

- Yin/Yang og symbolikken inne i symbolet

Innlegg av MystiqueAkasha »

Å si at yang og yin er det gode og det vonde blir det samme som å si at kvinnen er stortsett god med litt ondskap i seg og at mannen er ond med litt godt i seg. Det synes jeg blir veldig feil. Slik som jeg vet om yang og yin er at yang er det maskuline og representerer det himmelske det lyse varme. Sørlige og sommerlige. Derfor liker men ofte mørke farge og tunge farger. For det er det motsatte av de selv og når det er balanse så har man det bedre. Yin er det feminine det jordiske, mørke, kalde nordlige og det kalde nordlige og vinterlige. Derfor liker kvinner ofte mye lyse farger rundt seg for å føle seg bra. En arbeids plass er som oftest yin så jo mer en kvinne jobber jo lysere farger bruker de i hjemmet sitt. Og derfor er de mer syke en menn.
Klem
Antall ord: 156
Hvis jeg kan varme ditt hjerte. Hvis jeg kan få deg til å smile. Da vil jeg kalle det en god dag.
Klem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Yin/Yang og symbolikken inne i symbolet

Innlegg av jeditrond »

MystiqueAkasha skrev:Å si at yang og yin er det gode og det vonde blir det samme som å si at kvinnen er stortsett god med litt ondskap i seg og at mannen er ond med litt godt i seg. Det synes jeg blir veldig feil. Slik som jeg vet om yang og yin er at yang er det maskuline og representerer det himmelske det lyse varme. Sørlige og sommerlige. Derfor liker men ofte mørke farge og tunge farger. For det er det motsatte av de selv og når det er balanse så har man det bedre. Yin er det feminine det jordiske, mørke, kalde nordlige og det kalde nordlige og vinterlige. Derfor liker kvinner ofte mye lyse farger rundt seg for å føle seg bra. En arbeids plass er som oftest yin så jo mer en kvinne jobber jo lysere farger bruker de i hjemmet sitt. Og derfor er de mer syke en menn.
Klem
Beklager, her er jeg ikke enig med deg. Yin/yang-symbolet er langt mer komplekst enn bare maskuline/feminine energier :)

Iht. taoismen symboliserer det både liv/død, lys/mørke/ ondskap/godhet osv. Og ikke minst hva som oppstår av at disse to sidene innenfor det hele jobber med og mot hverandre. Herfra kommer de skapende energiene for å bruke et noe slitt uttrykk :)

http://feng-shui.lovetoknow.com/Ying_Yang_Meaning
The yin yang meaning and symbol date back to ancient China and represent the belief that everything in the universe consists of two forces that are opposing but complementary.
.....
According to yin yang philosophy the universe, and everything in it, is both constant and cyclical. One force dominates and then it is replaced by the opposing force. This activity continues constantly and repeats itself over time. Examples illustrating the philosophy of yin yang include:

Life and death
Heaven and earth
Night and day
Dark and light
Health and sickness
Poverty and wealth
Cycle of the seasons - Cold to hot
Antall ord: 331
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MystiqueAkasha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Jan 2014 02:18
10
Kjønn (valgfri): Female
Lokalisering: Kristiansund
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 5 ganger

- Yin/Yang og symbolikken inne i symbolet

Innlegg av MystiqueAkasha »

Jeg fant ikke noe om ondskap i det du skrev,, jeg beskrev utifra hva som står på Wikipedia da jeg ikke fant notatene mine fra da jeg var på fengshui foredrag med Elisabeth stensø. Men kanskje har symbolene flere betydninger ut ifra hva du skal bruke fengshui yang & yin. Det hun brukte dem for var utenom og inne i huset
Klem
Antall ord: 62
Hvis jeg kan varme ditt hjerte. Hvis jeg kan få deg til å smile. Da vil jeg kalle det en god dag.
Klem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Yin/Yang og symbolikken inne i symbolet

Innlegg av jeditrond »

Wikipedia er ikke nødvendigvis en god nok kilde. Symbolet som sådan tror man kommer fra taoismen hvis skrifter er fra ca 500 fkr, men sannsynligvis er tradisjonene bak mye eldre, akkurat som dette med feng-shui. Jeg kjenner ikke til hva foredraget til Strømsø inneholdt, så det kan jeg ikke hverken kritisere eller berømme som sådan.

Men tradisjonelt innenfor taoisme brukes yin/yang om det du nevnte i ditt første svar + alt det andre inkl. ondskap/godhet. Men du har rett i at ondskap vs godhet ikke nevnes i den siden jeg linket til, muligens fordi de mente det lå i lys/mørke analogien. Symbolet som helhet skal jo romme absolutt alt, det er symbolsk for energiene i universet, ondskap/godhet er i og for seg menneskelige konsepter som ikke finnes utenfor vår "fantasi" hvis man skal se objektivt på det :)

"The Identity Of Relative And Absolute" by Shih-tou:
Within light there is darkness,
but do not try to understand that darkness.
Within darkness there is light,
but do not look for that light.
Light and darkness are a pair,
like the foot before and the foot behind in walking.
Each thing has its own intrinsic value
and is related to everything else in function and position.
Ordinary life fits the absolute as a box and its lid.
The absolute works together with the relative,
like two arrows meeting in mid-air.
http://taoism.about.com/od/visualsymbols/p/YinYang.htm
Antall ord: 250
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links