Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerJeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av jeditrond »

Lilja skrev:Ja, jeg forstår det, men jeg ville hatt problemer med å ta informasjonen jeg fikk, på alvor, om den ble servert på den måten.

Hvis jeg under en meditasjon møtte Backstreet Boys, og de plutselig forvandlet seg til Ole Brumm og vennene hans, ville jeg ganske kjapt ha avskrevet det som fantasi, liksom, og satt det på kontoen for kritisk sans. :dontknow


Det kan se ut som jeg gjør narr av deg, men jeg gjør ikke det, altså! Jeg er bare fryktelig nysgjerrig, som sagt, på hvordan du klarer å ta sånn informasjon på alvor.
He, he, hadde de gamle "gudene" forvandlet seg til Ole Brumm hadde jeg i det minste forstått at det var noe jeg ikke skulle ta særlig høytidelig :)

Men altså første gangen jeg møtte på Ra under meditasjon satt han vis-á-vis meg i en halvsirkel av andre personer. Alle de andre unntatt Ra og en til var i skyggen, så aner ikke helt hvem disse er ennå, selv om et har ramlet ned noen hint. Til å begynne med så Ra ut som en klassisk egyptisk gud, i dette tilfellet en mann med falkehode og solskiven over hodet. Men allerede under denne meditasjonen kunne jeg ane antydninger til et menneskeansikt under/bak falkehodet. En mann med skjegg. Til venstre for Ra satt Bast slik jeg vanligvis ser henne, jenta med katteører. Hun satt ikke stille særlig lenge. Hun spratt opp og hadde veldig lyst til å springe bort til meg og nærmest hive seg rundt halsen min virket det som. Men slik oppførsel sømmer seg kanskje ikke en gudinne, så hun gikk med lange steg bort til meg og satte seg ned ved min venstre side og ga meg en klem. Ra så ut til å synes dette var morsomt og lo godt av å bli kalt svigerfar.

Bast og jeg fikk hver vår gave av solguden, hun fikk et sverd som minner om det hun bærer som tegneseriefigur, men skjeden var prydet med hieroglyfer som lyste opp som solen. Klingen til sverdet lyste også som solen forøvrig, symbolikk for solens kraft på noe vis. Ra ba så om å få se på mitt våpen, lyssabelen, en jedis våpen fra en mer sivilsert tid. Ra skrudde av batterilokket på enden av lyssabelen og puttet en miniatyrsol inn i den. Bast fikk også tre miniatyrsoler hun kan bruke som både våpen og til healingøyemed. Det virker forøvrig som om disse ikke tar slutt egentlig, så kanskje tallet tre var viktig her. Det finner vi nok ut av etterhvert :)

Men altså symbolikken her er vel at vi begge kan benytte oss av solens "kraft" under paranormal jobbing. Selv om jeg har flere replika lyssabler her hjemme tror jeg vel ikke noen av dem på magisk vis er blitt ekte. Det er nok en gang symbolikk på noe jeg kan bruke under paranormal jobbing, til å kutte bånd som folk har satt på seg selv f.eks., men også lage vei der det ikke er noen vei muligens.

Uansett virket det som om det besøket på astralplanet med Ra og Bast på en måte var et bryllup :D Og jeg tror ikke den skjeggete mannen er min kommende svigerfar i det fysiske, det er for enkelt :)

Men altså neste gang så Ra ut som rollefiguren til Liam Neeson fra Star Wars - The Phantom Menace, en menneskelig jedimester med langt hår og skjegg :D Og ta det med ro, jeg skjønner at du ikke gjør narr av mine opplevelser. Jeg synes også de er en smule spesielle, tom. for paranormale opplevelser å være :ooom

Image
Antall ord: 616
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av Lilja »

Jeg blir litt beroliget av at du ser selv av dette er relativt spesielt, altså :lol:

Men jeg må gnåle litt til likevel :oops: Hvorfor er det gitt at Star Wars er mer seriøst enn Ole Brumm? Da er det jo dine preferanser som legger føringene, og det er nettopp da (når dette skjer meg, altså) jeg sliter med å ikke avfeie det som egen fantasi.

Mer konkret: Hvordan skiller du mellom reelle budskap og egen fantasi og ønsketenking?
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av Slettet_Fighteren »

jeditrond skrev:Hun satt ikke stille særlig lenge. Hun spratt opp og hadde veldig lyst til å springe bort til meg og nærmest hive seg rundt halsen min virket det som.
Ja sånn er det for meg også når jeg dagdrømmer om damer.
De bare slenger seg etter meg liksom!

Jeg tror det er en mannegreie, vi liker å fantasere slik..
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av jeditrond »

Lilja skrev:Jeg blir litt beroliget av at du ser selv av dette er relativt spesielt, altså :lol:

Men jeg må gnåle litt til likevel :oops: Hvorfor er det gitt at Star Wars er mer seriøst enn Ole Brumm? Da er det jo dine preferanser som legger føringene, og det er nettopp da (når dette skjer meg, altså) jeg sliter med å ikke avfeie det som egen fantasi.

Mer konkret: Hvordan skiller du mellom reelle budskap og egen fantasi og ønsketenking?
Ren ønsketenkning kommer ikke under meditasjon, men den kommer i drømmer/dagdrømmer :D Det kommer også en egen følelse av at det jeg blir vist ikke kommer innenfra, det kommer "utenfra". Tro meg, første gangen jeg ble vist et bilde av meg selv ikledd min lange, sorte frakk med en lyssabel i beltet utenpå frakken, lurte jeg på om jeg hadde sett for mye på SW eller lest for mye SW-romaner om jediene.

Altså ønsketenkning rett og slett. Dette synet utvidet seg over tid til å bli meg som renset et hus langt pokker i vold oppover i Lågendalen. Et hus jeg ikke har vært i før og personene som bor der er fullstendig ukjente for meg. Dette er et hus jeg ikke har fått i oppdrag å rense ennå, men det ligger som en sånn milepæl i "karrieren" min en gang i fremtiden. Eneste jeg vet om stedet er at det som "vanlig" er noen vikinger som lager baluba for beboerne, antageligvis et offersted ute i skogen rett ved huset :)

Hvorfor Star Wars? Fordi jeg er over gjennomsnittet fascinert av jediridderne tenker jeg, jeg har lenge lurt på hvorfor hjelperne ikke bruker symbolikk fra Star Trek også siden jeg er like fan av denne sci-fi franchisen. Så langt har det ikke dukket opp stort derfra, kanskje fordi jediene minner noe mer om "klarsynte", de har jo helt klart evner som minner om husrens o.l. + evner som telekinese osv. som jeg ikke har :) I Star Trek derimot er det ikke så mye mysterier av denne typen, det meste er vitenskapelig og logisk selv om de mest logiske av dem alle i Star Trek også er omgitt med en viss mystisisme :D Eller for den saken skyld hvorfor ikke bruke en blanding av alt av science fiction serier og filmer jeg liker, altså Star Trek, Star Wars, Babylon 5, Space: 1999, Stargate mfl. Men neida, Star Wars er visst den perfekte blandingen av sci-fi og fantasy til at det passer inn i symbolikken man er ute etter å vise meg :mrgreen:
Antall ord: 430
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av Moonstone »

Georg Lucas har selv innrømmet at Star Wars var inspirert av Joseph Campbell's bok "The Hero With a Thousand Faces"
Joseph var en av de fremste på feltet mytologi, så det er kanskje ikke så rart Star Wars kryr av mytologiske korrespondanser og arketypiske figurer og situasjoner..
Antall ord: 49
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:Georg Lucas har selv innrømmet at Star Wars var inspirert av Joseph Campbell's bok "The Hero With a Thousand Faces"
Joseph var en av de fremste på feltet mytologi, så det er kanskje ikke så rart Star Wars kryr av mytologiske korrespondanser og arketypiske figurer og situasjoner..
Det er helt korrekt, Campbell var en stor inspirasjon til Lucas' sitt mytologiske space opera univers :) Både Anakin Skywalkers fall og Luke Skywalkers reise opp er nærmest tatt ut av boka. Sønnen må redde faren fra en ond skjebne osv.
Antall ord: 94
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:
Moonstone skrev:Georg Lucas har selv innrømmet at Star Wars var inspirert av Joseph Campbell's bok "The Hero With a Thousand Faces"
Joseph var en av de fremste på feltet mytologi, så det er kanskje ikke så rart Star Wars kryr av mytologiske korrespondanser og arketypiske figurer og situasjoner..
Det er helt korrekt, Campbell var en stor inspirasjon til Lucas' sitt mytologiske space opera univers :) Både Anakin Skywalkers fall og Luke Skywalkers reise opp er nærmest tatt ut av boka. Sønnen må redde faren fra en ond skjebne osv.
Jepp, derfor er det ikke rat at man gjenkjenner arketypene i filmer som Star Wars.
Arketyper blir hyppig brukt i filmbransjen, fordi de gjør veldig inntrykk på publikum, og de er lette å kjenne seg igjen i, både som personer og arketypiske hendelser/situasjoner.
Personlig syns jeg det blir veldig forutsigbart når jeg merker mønstret, men noen liker det kjente og vante i livet. Et eksempel er jo alle Disney filmer, med ei prinsesse, prins, ond søster, mor eller heks osv. De følger de arketypiske formlene som bare det.
Star Wars er såklart mer nyansert enn det, takk og pris. I Star Wars finner man Prinsessen Leia, helten i Luke, Anti-helt/skurk, men likevel helt: Han Solo. Den vise gamle mann/mester som underviser neofytter: Obi Wan. Darth Vader er selvfølgelig Mørkets lakei som har blitt lurt på vie veier av Erkeskurken/Ondskapen Emperor Palpentine.
Mye snacks her for en mytolog ;)
Antall ord: 256
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av xyrea »

jeditrond skrev: Ren ønsketenkning kommer ikke under meditasjon, men den kommer i drømmer/dagdrømmer :D
Hvorfor ikke? Hvis dette er et slags fakta er dette den første gangen jeg hører det. Og vi snakker om noe som har veldig flytende overganger på alle måter, og der lite bare ER sånn og slik. Jeg synes dette er en farlig tankegang, hvis en godkjenner alt fordi en av en eller anna grunn er tror det ikke kan være ønsketenkning. Selv om det ikke er ren ønsketenkning er det ille nok hvis det er halvparten det og en ikke er klar over det.

Når det gjelder hvorfor ting viser seg som det det gjør, er det stort sett våre bilder på ting.. så hvis det virker uforståelig må man bare se grundigere etter.

Har du forresten sett på de negative sidene av Jediordenen, siden du tydeligvis bruker det bildet mye? For eksempel ting som ensporethet, religiøs fanatisme, "vi har den eneste rette vei" etc. Bare en tanke.
Antall ord: 175
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av jeditrond »

xyrea skrev:
jeditrond skrev: Ren ønsketenkning kommer ikke under meditasjon, men den kommer i drømmer/dagdrømmer :D
Hvorfor ikke? Hvis dette er et slags fakta er dette den første gangen jeg hører det. Og vi snakker om noe som har veldig flytende overganger på alle måter, og der lite bare ER sånn og slik. Jeg synes dette er en farlig tankegang, hvis en godkjenner alt fordi en av en eller anna grunn er tror det ikke kan være ønsketenkning. Selv om det ikke er ren ønsketenkning er det ille nok hvis det er halvparten det og en ikke er klar over det.

Når det gjelder hvorfor ting viser seg som det det gjør, er det stort sett våre bilder på ting.. så hvis det virker uforståelig må man bare se grundigere etter.

Har du forresten sett på de negative sidene av Jediordenen, siden du tydeligvis bruker det bildet mye? For eksempel ting som ensporethet, religiøs fanatisme, "vi har den eneste rette vei" etc. Bare en tanke.
Ikke fakta, bare en påstand :) Som burde vært begrunnet og ikke bare vært "det bare er sånn, mmkaay?" ser jeg nå :D

Så, kort fortalt ville ønskedrømmene mine sett litt annerledes ut, joda tegneseriefiguren som Bast bruker funker ift. hva jeg tiltrekkes av. Men om ønskedrømmedama mi ser sånn ut? Mnja, ikke helt, men jeg har sendt ønskedrømmedama tilbake til drømmene egentlig. Kanskje det var Basts skumle plan, "du skal ikke drømme om andre jenter enn meg!" :D Det med å møte gudene under meditasjon er ingen ønskedrøm som sådan, men ser jo at deler av det som skjedde mellom Ra, Bast og meg helt klart kan minne om/se ut som "jeditrond ønsker innerst inne å være den o' store utvalgte helten".

Jeg har ingen ønsker om å starte/ bli med i noen orden, jediorden eller noe annet. Det er filosofien bak som fascinerer meg. Faktisk så er jedimesteren Qui Gon en som går i mot ledelsen, han mener det er mer ved kraften enn det de andre mesterne mer eller mindre har opplest og vedtatt. En rebell innenfor jedienes rekker rett og slett :)

Men interessant at du drar frem de negative sidene ved jediordenen, du har helt rett i at de er der, fanatisme, ensporethet osv. Dette blir faktisk berørt i et par av filmene også. Yoda, sammen med Obi Wan og Mace Windu lufter en sterk bekymring over at mange yngre jedier er i ferd med å bli for høye på pæra og føler seg høyt hevet over resten av den galaktiske befolkningen. Man ser det også i hvordan jedirådet reagerer på Qui-Gons påstand om at sithene har vendt tilbake. Det går jo ikke an, jediene banket dem sønder og sammen for tusenvis av år siden. Så Lucas har hatt en baktanke her, å vise at selv de "snille" kan ha for store skylapper om det er i aldri så beste mening. Og dette fører til jediordenens fall for sin eldgamle fiende, arrogansen var blitt så sterk blant jediene, at de ødela seg selv innenfra. De trengte bare en liten dytt i form av Anakin Skywalker under overtalelse av Palpatine.

Ok, denne posten skled ut i en diskusjon av SW-universet som "historie", artig :D
Antall ord: 563
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av jeditrond »

Someone will call
Something will fall
And smash on the floor
Without reading the text
Know what comes next
Seen it before
And it's painful

Things must change
We must rearrange them
Or we'll have to estrange them
All that I'm saying
The game's not worth playing
Over and over again

You're the one I like best
You retain my interest
You're the only one
If it wasn't for you
Don't know what I'd do
Unpredictable like the sun
And the rainfall

Things must change
We must rearrange them
Or we'll have to estrange them
All that I'm saying
The game's not worth playing
Over and over again
Depeche Mode - The Sun and the Rainfall

Tolk den som dere vil, til "budskap" å være er den veldig vag, men når det ikke sluttes å mase om at jeg må dele denne på para'n, ligger det muligens noe bak. Låta er jo fin også, dog tidlig DM :)
Antall ord: 170
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Jeditrond snakker med gudinner/guder-tråden

Innlegg av jeditrond »

Har rent glemt en ting: Denne halvsirkelen med "personer" jeg møtte på astralplanet er symbolikk for folk jeg skal møte og jobbe mye med. Jobbe som i paranormal type jobb. Jeg vet ikke hvem de er ennå, har jo kun sett "gudinnen/guden" til noen av dem. Kanskje det er en mann som har Ra siden denne endret seg fra å være typisk egyptisk gud til å bli en karakter fra Star Wars. Har en vag anelse om hvem det kan være, men det skriver jeg ikke her fordi det er for vagt rett og slett. Det er dog en mann med helskjegg slik som SW-karakteren. Om han er "sola" vet jeg ikke, men han er god på motivere folk såvidt jeg husker. De fleste andre i den halvsirkelen er fortsatt i skyggen, så aner ikke noe mer om disse ennå.

Time vill sjåvv antar jeg, det er ingen vits i å forsøke å tvinge frem et svar, jeg har forsøkt noen ganger og får bare latter til svar samt "vent og se" :)
Antall ord: 179
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links