Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerKlarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av dem

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av dem

Innlegg av jeditrond »

Jeg har da evner av paranormal art, enkelte vil kalle meg klarsynt, andre lysarbeider. Selv kaller jeg meg egentlig ingen av delene, men kan til nød gå med på å bli kalt klarsynt. Hva er så galt med lysarbeider spør du kanskje?

Dette er min egen subjektive mening som kommer nå, diskutér den gjerne :)

Lysarbeider er en merkelapp jeg forbinder med new agere, spesielt de som har forlest seg på ymse amerikanske bøker om lys vs mørke i betydningen godt vs ondt. Utfra egne opplevelser og funderinger vil jeg si at så enkelt er det ikke. Det paranormale kan ikke deles inn i så enkle båser som hvit/sort, ond/god, lys/mørk. Noen ganger er det mer godt i mørket enn det er i det lyse f.eks.

Ta noen andre alternative som som regel ikke egentlig har noe med new age/alternativbevegelsen å gjøre; goth subkulturen. Mennesker som gjerne kler seg i sort, mye "skummel" dingeldangel og hører på musikk mange andre synes er altfor dyster. Allikevel er de fleste gothere hyggelige og inkluderende og fremfor alt lite dømmende folk :)

Så skal en skille mellom new age og det alternative? Aner ikke, men frem til de innenfor new age som ser på det paranormale med svart/hvitt briller, tar av seg brillene, evt. finner noen med farger i det minste, ønsker jeg ikke å bli assosiert med disse egentlig. Derfor liker jeg ikke lysarbeider som begrep siden det er altfor snevert. Egentlig er begrepet klarsynt også snevert, men det er ikke, etter min mening, like "belastet" :)

En liten utblåsning og/eller brannfakkel fra meg :ooom
Antall ord: 275
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av dem

Innlegg av Isan »

Lysarbeider har jeg ikke noe forhold til ettersom jeg ikke vet av at jeg har truffet noen slike. Kjenner vel egentlig ingen utpreget klarsynte, heller. Men begrepet klarsynt, med dets moderne innhold, må jeg si jeg har fått et anstrengt forhold til. Før betydde klarsynt ganske presist de som kunne se noe som foregikk et helt annet sted enn der de var, i sam tid. Slik ordet brukes nå, får jeg assosiasjoner til teletorgfolk, sånne på TV-programmer, til tross forat jeg sjøl aldri har sett et sånt program, og mer eller mindre halvkjendiser som prater heller overfladisk om de sentrale livsspørsmålene og røper gjennom det de sier altfor ofte at de har liten forstand på psykologi, og dermed kommer det fort påstander som slett ikke henger på greip. Diverse uttalelser av den typen fører jo i sin tur til at jeg blir skeptisk til hva de i det hele tatt senser.

Mange av dem vil sannsynligvis verden godt, men mange ganger føles det som om evnene til det står noe tilbake å ønske.
Antall ord: 186
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av de

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Lysarbeider har jeg ikke noe forhold til ettersom jeg ikke vet av at jeg har truffet noen slike. Kjenner vel egentlig ingen utpreget klarsynte, heller. Men begrepet klarsynt, med dets moderne innhold, må jeg si jeg har fått et anstrengt forhold til. Før betydde klarsynt ganske presist de som kunne se noe som foregikk et helt annet sted enn der de var, i sam tid. Slik ordet brukes nå, får jeg assosiasjoner til teletorgfolk, sånne på TV-programmer, til tross forat jeg sjøl aldri har sett et sånt program, og mer eller mindre halvkjendiser som prater heller overfladisk om de sentrale livsspørsmålene og røper gjennom det de sier altfor ofte at de har liten forstand på psykologi, og dermed kommer det fort påstander som slett ikke henger på greip. Diverse uttalelser av den typen fører jo i sin tur til at jeg blir skeptisk til hva de i det hele tatt senser.

Mange av dem vil sannsynligvis verden godt, men mange ganger føles det som om evnene til det står noe tilbake å ønske.
:like

Takk for dette! Da har jeg ammunisjon for ikke å kalle meg klarsynt heller, enig med deg i at begrepet er mildt sagt utvannet/misbrukt ift. opprinnelig mening av ordet :D
Antall ord: 218
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2810
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

- Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av dem

Innlegg av Terra »

Mye juks og fanteri rundt dem som kaller seg både det ene og det andre, bare se denne godbiten :loool
BBC 3 Bullsh!t detectors exposes three mediums
http://www.youtube.com/watch?v=u4qGfNViVN8
Antall ord: 35
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av de

Innlegg av jeditrond »

Terra skrev:Mye juks og fanteri rundt dem som kaller seg både det ene og det andre, bare se denne godbiten :loool
BBC 3 Bullsh!t detectors exposes three mediums
http://www.youtube.com/watch?v=u4qGfNViVN8
Ja, det er også et problem, alle de som fusker. Det gjør ikke omtalen/synet på husrensere osv. noe bedre :)
Antall ord: 58
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av de

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Terra skrev:Mye juks og fanteri rundt dem som kaller seg både det ene og det andre, bare se denne godbiten :loool
BBC 3 Bullsh!t detectors exposes three mediums
http://www.youtube.com/watch?v=u4qGfNViVN8
Okay, det var mer morsomt enn forventet.
Har man 10 min til overs bør man se på.


jeditrond skrev:Ja, det er også et problem, alle de som fusker.
Men er det noen som ikke fusker da?
Wikipedia skrev:Klarsynthet har aldri blitt påvist vitenskapelig, og i kontrollerte tester har påstått synske personer vist seg å ikke treffe bedre enn ren gjetning.
I kriminalsaker utsettes ofte politiet for tips fra klarsynte, og det har blitt spilt inn egne TV-serier som Fornemmelse for mord der uløste drapsgåter
har blitt forsøkt løst av klarsynte. I norsk sammenheng har slike tips fortsatt til gode å oppklare drapssaker.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av

Innlegg av jeditrond »

Fighteren skrev:
Terra skrev:Mye juks og fanteri rundt dem som kaller seg både det ene og det andre, bare se denne godbiten :loool
BBC 3 Bullsh!t detectors exposes three mediums
http://www.youtube.com/watch?v=u4qGfNViVN8
Okay, det var mer morsomt enn forventet.
Har man 10 min til overs bør man se på.


jeditrond skrev:Ja, det er også et problem, alle de som fusker.
Men er det noen som ikke fusker da?
Wikipedia skrev:Klarsynthet har aldri blitt påvist vitenskapelig, og i kontrollerte tester har påstått synske personer vist seg å ikke treffe bedre enn ren gjetning.
I kriminalsaker utsettes ofte politiet for tips fra klarsynte, og det har blitt spilt inn egne TV-serier som Fornemmelse for mord der uløste drapsgåter
har blitt forsøkt løst av klarsynte. I norsk sammenheng har slike tips fortsatt til gode å oppklare drapssaker.
Ja, det er de som ikke fusker, men du har helt rett i at dette ikke kan bevises vitenskapelig og at de som står frem som regel ikke treffer noe bedre enn andre ville pr ren gjetning :) Men nå driver jeg rent personlig ikke med søk etter savnede o.l., jeg "jager"/"hjelper" ånder som skaper problemer hos folk og retter opp energiene i en og annen offerplass fra vikingtid. Har ikke ordentlige bevis for at det funker utenom at fire nybygde hus i nærheten av en sånn sak fra vikingtiden hadde stått usolgt i over et år, ca fjorten dager etter rensen ble to hus solgt og nå er alle fire solgt. Kan selvsagt være ren tilfeldighet og jeg tror neppe eiendomsmegler ville godtatt en faktura fra meg på rens. Men det kan jo være den type oppdrag kommer etterhvert, rense hus for eiendomsmeglere :D
Antall ord: 302
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av dem

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Så du mener at boligene ikke ble solgt fordi det vandret vikingspøkelser i boligen som skremte de som var på visning vekk?
Eller at det lå en slags forbannelse over stedet pg.a vikingspøkelser som bare fikk folk til å snu ?

Jeg skjønner ikke helt hvordan rensen du utførte har en relevanse til boligsalgene.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av de

Innlegg av jeditrond »

Fighteren skrev:Så du mener at boligene ikke ble solgt fordi det vandret vikingspøkelser i boligen som skremte de som var på visning vekk?
Eller at det lå en slags forbannelse over stedet pg.a vikingspøkelser som bare fikk folk til å snu ?

Jeg skjønner ikke helt hvordan rensen du utførte har en relevanse til boligsalgene.
Forbannelse, nei, ikke noe sånt. Negativ energi ift. hva som var blitt foretatt i området over lang tid i vikingtid, ja. Huskjøperne som hadde vært og kikket tidligere merket et eller annet og ville ikke kjøpe. Etter rensen ble boligene solgt som fortalt tidligere. I et annet tilfelle var det et konkret vikingspøkelse som gjorde sitt beste for å jage alt og alle, han skulle passe på et eller annet som var viktig. Dette var nok borte for lengst, men han ville ikke slippe taket i "jobben" sin :) Han gikk ikke til noe angrep på folk i den grad sånt går an, mer at han hang "over" folk og generelt forsøkte å projisere en særs bestemt følelse av at folk ikke var velkomne der :)
Antall ord: 192
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av

Innlegg av Slettet_Fighteren »

jeditrond skrev:Huskjøperne som hadde vært og kikket tidligere merket et eller annet og ville ikke kjøpe. Etter rensen ble boligene solgt som fortalt tidligere.
Så huskjøperne merket paranormal aktivitet i boligen og avslo tilbudet, men så ble de oppringt av meglern og ble fortalt at boligen var renset og lurte på om de ville komme på en ny visning hvor de da følte at den paranormale aktiviteten var borte og takket ja til å kjøpe boligen?

Er du venn med meglern eller hvordan kom du i kontakt med han?
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en a

Innlegg av jeditrond »

Fighteren skrev:
jeditrond skrev:Huskjøperne som hadde vært og kikket tidligere merket et eller annet og ville ikke kjøpe. Etter rensen ble boligene solgt som fortalt tidligere.
Så huskjøperne merket paranormal aktivitet i boligen og avslo tilbudet, men så ble de oppringt av meglern og ble fortalt at boligen var renset og lurte på om de ville komme på en ny visning hvor de da følte at den paranormale aktiviteten var borte og takket ja til å kjøpe boligen?

Er du venn med meglern eller hvordan kom du i kontakt med han?
Nei, megleren visste ikke en dritt om hva jeg gjorde, jeg ble ikke kontaktet av noen andre enn en bekjent som bor et annet sted i boligfeltet og som merket noe. Det var mest ment på sikt at jeg kanskje kunne få noen oppdrag hos eiendomsmeglere evt. Inntil videre har alle former for husrens vært ubetalt arbeid, har bare fått en kaffekopp eller to og ifm. denne rensen fikk jeg ingenting utenom litt forkjølelse pga. surt og vått vårvær :)

Megler vet nok fortsatt ikke hva som har skjedd/ikke skjedd, vedkommende er vel bare glad til for å ikke "brenne inne" med husene lenger.
Antall ord: 206
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av dem

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Okay, så hverken meglern eller huskjøperne kjenner til deg og husrensinga du utførte, kun en bekjent av deg som bor i samme boligområde som hadde merket paranormal aktivitet, hvis jeg forstod deg riktig.

Da er jeg med. Beklager mange spørsmål.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Klarsynt, lysarbeider og hvorfor jeg bare liker en av de

Innlegg av jeditrond »

Fighteren skrev:Okay, så hverken meglern eller huskjøperne kjenner til deg og husrensinga du utførte, kun en bekjent av deg som bor i samme boligområde som hadde merket paranormal aktivitet, hvis jeg forstod deg riktig.

Da er jeg med. Beklager mange spørsmål.
Det er helt korrekt :) Jeg kjenner ikke megler og jeg aner heller ikke hvem som har kjøpt de fire husene. Kjenner kun miss_sunset som bor noen hus bortenfor og som ganske riktig hadde merket paranormal aktivitet i hele boligfeltet. Det er fortsatt noe greier igjen der, men da på den delen som vender ut mot hovedveien, hendelsene som henger igjen der har antageligvis sammenheng med det miss_sunset og jeg fant på spontanturen til tåkeheimen i fjor: https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... =t%C3%A5ke Ser forøvrig at jeg omtaler meg selv som "klarsynt" i den tråden, det må jeg slutte med :D

Spørsmål er bra, da får jeg evt. rettet opp misforståelser og spørsmålsstiller får mer informasjon. Vinn-vinn mao. :D
Antall ord: 181
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links