Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva er endret bevissthetstilstand?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Ja, dette begrepet har blitt mye brukt her på forumet, og mange bruker det visst mye ellers i de mer alternative miljøene også. Men hva mener man med det? Hva mener man med at bevissthetstilstanden er endret?

Jeg tror neppe jeg har hatt noen endret bevissthetstilstand. Bevisstheten min føles likedan både i daglig våken tilstand, når jeg drømmer, og når jeg er full. I sistnevnte tilfelle er sansningen fra verden omkring noe duset, men bevisstheten føles ikke annerledes. Andre rusgivende stoffer har jeg aldri inntatt, så hvordan bevisstheten da føles, kan jeg ikke uttale meg om.

Enda vanskeligere blir det å begripe hva man legger i det når man snakker om utvidet bevissthet. Mener man at det føles annerledes, eller betyr det bare at man syns man forstår mer.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva man mener med at bevisstheten er _endret(/evt. utvidet)_.

Nå er det kanskje ikke så mange av dem som er aktive på forumet nå, som har snakket om endrete bevissthetstilstander, så kanskje spør jeg på et helt feil tidspunkt i forumets historie ;) , men jeg prøver.
Antall ord: 195
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Mener det står noe om det i "Silva- boka"- den ligger i et eller annet skap og jeg husker ikke hva den heter i farta. Skal se om jeg finner den og om jeg husker riktig.. :)
Men har det ikke med hjernefrekvens å gjøre? Grovt sett som i "våken" og "søvn" hvor hjernefrekvensen opererer forskjellig, og at det finnes flere nivåer av dette som man til en viss grad kan kontrollere selv. Mulig jeg er på bærtur..

Skal prøve å finne boka!
Antall ord: 87
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Lilja »

Bearchild skrev:Mener det står noe om det i "Silva- boka"- den ligger i et eller annet skap og jeg husker ikke hva den heter i farta. Skal se om jeg finner den og om jeg husker riktig.. :)
Men har det ikke med hjernefrekvens å gjøre? Grovt sett som i "våken" og "søvn" hvor hjernefrekvensen opererer forskjellig, og at det finnes flere nivåer av dette som man til en viss grad kan kontrollere selv. Mulig jeg er på bærtur..

Skal prøve å finne boka!
Jupp, det har noe med at man er mer mottakelig når frekvensen ligger i et visst område å gjøre.

Litt på siden av tema, men jeg ble veldig overrasket første gang jeg tok en EEG. Jeg fikk beskjed om å slappe av, for så, etter bare ett minutt eller så, å få beskjed om ikke å slappe mye av, for det forstyrret målingene de var ute etter når hjernen gikk i meditativ modus.
(Og jeg mener fortsatt at jeg suger på meditasjon :roll: ... )

Det var morsomt å oppleve at det var så tydelig målbart, rent fysisk :mrgreen:
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Lilja, du har vel naturtalent for meditasjon, du, da, bare at du ikke er helt klar over det sjøl ;) :D

Vel, så dere begge to mener at det folk sikter til med uttrykket endret bevissthetstilstand, er skiftningene i hjernefrekvensen. Det er iallfall et forståelig svar :)

Så får vi se, da, om det evt. kommer andre innspill ----
Antall ord: 58
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Lilja »

Jeg vet ikke om folk flest legger akkurat det i begrepet, Isan, men det er nå ihvertfall en målbar del av det hele. Utover det er vel kankje "endret bevissthet" omtrent like håndgripelig som "energi"-begrepet.

Håper flere kommer med innspill her!
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Tenker du at det er noe annet som spiller inn Isan? Eller kanskje vi snakker om forskjellige "typer" bevissthetsendringer? :)
Antall ord: 19
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Men så var det fortsatt det med det noe mer vidløftige _utvidet_ bevissthetstilstand. Det skal bli spennende å se om noen har noe å komme med der.
Antall ord: 26
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Tenker du at det er noe annet som spiller inn Isan? Eller kanskje vi snakker om forskjellige "typer" bevissthetsendringer? :)
:) Her vet jeg ikke hva jeg skal svare ettersom jeg aldri har greid å se for meg hva som skulle menes med bevissthetsendringer. Men som allerede nevnt, det dere skriver om hjernefrekvensene, gir jo i det minste en forståelig mening. Det er absolutt et utgangspunkt, og så får vi se om noen andre kommer med andre ting. Vi kan kanskje håpe på en spennende utvikling :? Det er bare å bidra! :)
Antall ord: 92
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av jeditrond »

Min "tolkning" er at paranormale fenomener merkes lettere, strengt tatt burde man jo da ikke bruke begrepet bevissthetsendring, men heller sanseendring kanskje? :) Evt. sanseutvidelse eller noe slikt?
Antall ord: 27
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av kråke »

Isan skrev:Ja, dette begrepet har blitt mye brukt her på forumet, og mange bruker det visst mye ellers i de mer alternative miljøene også. Men hva mener man med det? Hva mener man med at bevissthetstilstanden er endret?
Å være bevisstløs er vel en endret tilstand i forhold til å være våken. På en annen side så kan vel en tilstand av åndelig opplysning/innsikt være en annen form. Der jeg har forstått det sånn at man får en innsikt i at man er "mer". Tilkoblet til alt annet i universet etc.
Jeg tror neppe jeg har hatt noen endret bevissthetstilstand. Bevisstheten min føles likedan både i daglig våken tilstand, når jeg drømmer, og når jeg er full. I sistnevnte tilfelle er sansningen fra verden omkring noe duset, men bevisstheten føles ikke annerledes. Andre rusgivende stoffer har jeg aldri inntatt, så hvordan bevisstheten da føles, kan jeg ikke uttale meg om.
Hvis man inntar nok stoffer så kan man kanskje bli bevisstløs eller kanskje mindre bevisst? Eller man kan kanskje få hallusinasjoner/vrangforestillinger som man blir bevisst på og dermed mister grepet på virkeligheten. Har ikke dopet meg noe selv da, (untatt alkohol, hvis det teller) så vet ikke.
Men hvis jeg tolker det du skriver rett, så sier du rett og slett at den du er innerst inne ikke forandrer seg - den observerende bevisstheten inni hodet ditt (ikke tankene eller følelsene dine) forandrer ikke natur.
Enda vanskeligere blir det å begripe hva man legger i det når man snakker om utvidet bevissthet. Mener man at det føles annerledes, eller betyr det bare at man syns man forstår mer.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva man mener med at bevisstheten er _endret(/evt. utvidet)_.

Nå er det kanskje ikke så mange av dem som er aktive på forumet nå, som har snakket om endrete bevissthetstilstander, så kanskje spør jeg på et helt feil tidspunkt i forumets historie ;) , men jeg prøver.
Hvordan kan egentlig bevissthet endre seg? Bevissthetens natur består i observasjon (av tanker, utenomverdenen osv). Følelsen av å være bevisst kan kanskje ikke akkurat endre seg..? Uansett hva du er bevisst på. Bevisstheten kan utvide seg ved at du blir bevisst på flere ting, eller ting du ikke var bevisst på før. Det er mine tanker i farta da..
Antall ord: 406

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:Hva mener man med at bevissthetstilstanden er endret?
Jeg prøver å forstå hva du egentlig mener med "endret bevissthetstilstand". For når du sier at du ikke føler forskjell på bevisstheten når du sover kontra når du er våken lurer jeg på om jeg tenker på noe annet enn deg..?
Når jeg er våken registrerer jeg alt som skjer rundt meg på en helt annen måte enn når jeg sover. Når jeg sover produserer hjernen i tillegg de merkeligste historier som jeg der og da føler veldig reelle. Jeg tenker på dette som to forskjellige bevissthetstilstander.
Antall ord: 108
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Sånn, da fant jeg den hersens boka (snakk om å gjemme seg godt :roll: ). Om den bidrar i riktig retning vet jeg ikke, men litt kort om hva den påstår kan jeg slenge inn. :) Boka heter forresten "Silva- metoden, din indre healer" og er skrevet av Jose Silva og Robert B. Stone. Viktig med kildehenvisning.

Innledningsvis påstås det at
1. Et menneske har en medfødt evne til å kontrollere sine fysiologiske prosesser i større grad enn man tidligere har trodd var mulig.
2. Helbredelse omfatter alltid både sinn og kropp, så vel som det mange kaller ånden.
3. Negative følelser kan ha uheldige psykofysiologiske virkninger.
4. Positive følelser kan ha positive psykofysiologiske virkninger.
5. Sinnet har mange kontaktveier til kroppslige prosesser, og noen av dem kan være tungen på vektskålen til helbredelse.

Forsåvidt greit nok, vil tro disse påstandene gjelder innen skolemedisin også.

Deretter er det sånn omtrent 300 sider som forklarer hvordan man går frem for å "ta kontrollen over egen tankeprosess", diverse øvelser og (selvsagt) historier om alt mulig rart dette har bidratt til å helbrede. ;)
Det hevdes også at det eksisterer vitenskapelig dokumentasjon på effekten av dette, bla laboratorieforsøk som viser at "tanken kan påvirke menneskelige kroppsceller tvers over et rom".

Uansett:
Omprogrammering av deg selv skjer gjennom mental visualisering i en bevissthetstilstand som kalles alfanivået. Alfa er et nivå hvor hjernebølgene blir redusert til omtrent halvparten av normal frekvens i våken tilstand.
Det vises videre til 4 nivåer-
Beta= Fysisk verden/ ytre bevisste nivåer
Alfa= Ikke- fysisk verden/ indre bevisste nivåer
Theta= ?
Delta= Underbevisstheten.

Uten at jeg gidder å bla så veldig mye mer i boka akkurat nå forstår jeg det som om dette alfanivået må være et slags "mirakelnivå" og at man ved å sette seg i denne tilstanden ikke bare kan helbrede kroppslige plager men også utvide bevisstheten? Altså entre den ikke- fysiske verden..? Mulig jeg blander snørr og barter og at jeg burde sette meg bedre inn i fortsettelsen av boka.. :p
Antall ord: 349
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av xyrea »

Den vanligste tolkninga av dette (som jeg hører), er hva som helst som gjør at man 'ikke er seg selv'.. sjuk, overtrøtt, jævlig stressa, feber, full, dopa, utmatta, høy, rasende, meditert seg ut på viddene, utsulta, dehydrert og så videre. Les om hva folk har drevet med oppgjennom tia for å få visjoner om fremtida/hellige greier/ånder/guder.. veldig mye går ut på å kombinere flere av disse tingene jeg lista opp på forskjellige måter.
Antall ord: 81
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

xyrea skrev:Den vanligste tolkninga av dette (som jeg hører), er hva som helst som gjør at man 'ikke er seg selv'.. sjuk, overtrøtt, jævlig stressa, feber, full, dopa, utmatta, høy, rasende, meditert seg ut på viddene, utsulta, dehydrert og så videre.
Og det at påstandene er så varierte indikerer for min del at folk bare leter etter en unnskyldning for å kunne skrike "jeg er spesiell".
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av xyrea »

Fighteren skrev:
xyrea skrev:Den vanligste tolkninga av dette (som jeg hører), er hva som helst som gjør at man 'ikke er seg selv'.. sjuk, overtrøtt, jævlig stressa, feber, full, dopa, utmatta, høy, rasende, meditert seg ut på viddene, utsulta, dehydrert og så videre.
Og det at påstandene er så varierte indikerer for min del at folk bare leter etter en unnskyldning for å kunne skrike "jeg er spesiell".
Det gjør de uansett bevissthetstilstand. Spesielt de som er helt, helt vanlige og føler at de drukner i mengden... er man spesiell er problemet å virke normal.
Antall ord: 102
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links