Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva er endret bevissthetstilstand?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

kråke skrev:Men hvis jeg tolker det du skriver rett, så sier du rett og slett at den du er innerst inne ikke forandrer seg - den observerende bevisstheten inni hodet ditt (ikke tankene eller følelsene dine) forandrer ikke natur.
Jeg tror du har forstått meg riktig. Og utifra hva du skriver lenger nede i samme innlegg, ser det vel ut som vi har delvis sammenfallende tanker her.
Bearchild skrev:Når jeg er våken registrerer jeg alt som skjer rundt meg på en helt annen måte enn når jeg sover. Når jeg sover produserer hjernen i tillegg de merkeligste historier som jeg der og da føler veldig reelle. Jeg tenker på dette som to forskjellige bevissthetstilstander.
Det er sannsynligvis det mange andre gjør også, og da skjønner jeg bedre hva som menes. Som du også sier, når jeg drømmer, oppleves det som reelt, og for min del føler jeg meg sjøl da som på samme måte som når jeg er våken, og det er derfor jeg ikke vil kalle det endret bevissthet. Men det er mulig det er et så subjektivt valg at det egentlig ville vært riktigere å si som du gjør, at det er å oppfatte som en annerledes bevissthetstilstand.

Takk også for at du gadd å kikke i boka di :) - uten at det egentlig klargjorde så mye rundt akkurat spørsmålet mitt. Men tankegangen i boka og frekvensnivåene i hjernen er jo ikke ukjent.
Antall ord: 255
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

xyrea skrev:Den vanligste tolkninga av dette (som jeg hører), er hva som helst som gjør at man 'ikke er seg selv'.. sjuk, overtrøtt, jævlig stressa, feber, full, dopa, utmatta, høy, rasende, meditert seg ut på viddene, utsulta, dehydrert og så videre. Les om hva folk har drevet med oppgjennom tia for å få visjoner om fremtida/hellige greier/ånder/guder.. veldig mye går ut på å kombinere flere av disse tingene jeg lista opp på forskjellige måter.
Jeg var litt i tvil før jeg klikket liker på innlegget ditt ettersom jeg da sikkert risikerer å av noen bli mistolket dithen at jeg mener at alt folk måtte finne ut i slike situasjoner og ulike tilstander da automatisk må være bare tull og tøys. Men det har jeg ikke noe grunnlag for å på stå. Det er bare det at det også har slått meg at mange opplevelser folk kan fortelle om nettopp har kommet i situasjoner, der de har vært preget av én eller flere av de tingene du listet opp. Det er ikke mange årene siden jeg begynte å tenke mer systematisk over akkurat det der.
Antall ord: 196
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Nå blir jeg bare enda mer sikker på at vi snakker om forskjellige ting. Men det er kanhende fordi jeg ikke forstod at du siktet til de "spesielle". :)
Antall ord: 28
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Det siste der var i grunnen et oppklarende innlegg, Bearchild :) (nei, jeg tøyser ikke, ironiserer ikke). Da tror jeg jeg skjønner enda litt bedre hva du mener.

Jeg tenkte ikke på det vi alle opplever helt til vanlig, nei. Jeg tenkte på de mer spesielle opplevelsene. Om de som opplever dem, kaller seg/opplever seg som spesielle eller ei, er i grunnen helt uvesentlig. :mozilla_wink:
Antall ord: 68
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Jeg kan ikke huske å ha hørt noen har brukt uttrykket "utvidet bevissthetstilstand" egentlig. :dontknow Tror det var der jeg ramlet av lasset og ikke forstod hva du siktet til, nå lurer jeg på om du egentlig snakker om psykose..? Har du et eksempel på hvordan en sånn (utvidet bevissthets)tilstand beskrives?
Antall ord: 52
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av jeditrond »

Bare så jeg får sjekka det ut av diskusjonen: Det er ikke bevissthetsskifte du mener Isan? Det var veldig mye snakk om det i tiden rundt 21/12-2012 :) Det nevnes vel her og der fortsatt, men begrepet har kanskje blitt misbrukt en smule av pengehungrige new age skribenter, så man har begynt å kalle det andre ting tror jeg :)
Antall ord: 60
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Jeg kan ikke huske å ha hørt noen har brukt uttrykket "utvidet bevissthetstilstand" egentlig. :dontknow Tror det var der jeg ramlet av lasset og ikke forstod hva du siktet til, nå lurer jeg på om du egentlig snakker om psykose..? Har du et eksempel på hvordan en sånn (utvidet bevissthets)tilstand beskrives?
Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på psykoser, nei. Jeg vet at folk som har brukt/prøvd hallusinogene stoffer, har beskrevet enkelte slike opplevelser som utvidet bevissthet. Nå kan man kanskje kalle slike tilstander for kjemisk påførte psykoser? Men jeg mener å ha lest/hørt enkelte "paranormalere" også, som har brukt uttrykket utvidet bevissthet om noe de har opplevd. Noe konkret eksempel på dette siste burde jeg selvfølegelig ha hatt og lagt fram her, men det har jeg dessverre ikke klart for meg.

Det som påstås at disse opplevelsene faktisk inneholder, kan selvfølgelig godt bare være innbilning, men uansett må jo folk legge et eller annet i det når de bruker uttrykket utvidet bevissthet. Og helt fra jeg kom borti det første gangen, har jeg bare vært nysgjerrig på hva de mener med dette.
Antall ord: 198
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

jeditrond skrev:Bare så jeg får sjekka det ut av diskusjonen: Det er ikke bevissthetsskifte du mener Isan? Det var veldig mye snakk om det i tiden rundt 21/12-2012 :)
Neida, det er ikke det jeg tenker på :)
Antall ord: 40
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev: Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på psykoser, nei. Jeg vet at folk som har brukt/prøvd hallusinogene stoffer, har beskrevet enkelte slike opplevelser som utvidet bevissthet. Nå kan man kanskje kalle slike tilstander for kjemisk påførte psykoser?
Siden du uttrykte en viss enighet med Xyreas innlegg trodde jeg kanskje det var i den retningen du ville.. men jeg skal ikke ljuge på meg kunnskap om disse forskjellige uttrykkene/ hva som definerer psykose, jeg bare så vel for meg en virkelighetspåvirkning som skyldtes enten rus eller sykdom(?).
Men jeg mener å ha lest/hørt enkelte "paranormalere" også, som har brukt uttrykket utvidet bevissthet om noe de har opplevd.
Ser ikke bort ifra at jeg har lest/ hørt det samme, jeg kommer bare ikke på noe konkret i farta. :)
Det som påstås at disse opplevelsene faktisk inneholder, kan selvfølgelig godt bare være innbilning, men uansett må jo folk legge et eller annet i det når de bruker uttrykket utvidet bevissthet. Og helt fra jeg kom borti det første gangen, har jeg bare vært nysgjerrig på hva de mener med dette.
Siden det dukker opp andre som også er litt usikre på hva du mener tar jeg sjansen på å tenke høyt litt til.. :lol:
Når jeg hører utvidet bevissthet tenker jeg i retning å søke etter svar utenfor ens egen bevissthet. Noen hevder å møte både engler, avdøde sjeler og tilogmed demoner når de søker svar på hva det enn måtte være. Er det en sånn slags "virkelighetsflukt" du mener?

Jeg maser sikkert fælt, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvor du vil. :D
Antall ord: 284
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av xyrea »

Isan skrev:
xyrea skrev:Den vanligste tolkninga av dette (som jeg hører), er hva som helst som gjør at man 'ikke er seg selv'.. sjuk, overtrøtt, jævlig stressa, feber, full, dopa, utmatta, høy, rasende, meditert seg ut på viddene, utsulta, dehydrert og så videre. Les om hva folk har drevet med oppgjennom tia for å få visjoner om fremtida/hellige greier/ånder/guder.. veldig mye går ut på å kombinere flere av disse tingene jeg lista opp på forskjellige måter.
Jeg var litt i tvil før jeg klikket liker på innlegget ditt ettersom jeg da sikkert risikerer å av noen bli mistolket dithen at jeg mener at alt folk måtte finne ut i slike situasjoner og ulike tilstander da automatisk må være bare tull og tøys. Men det har jeg ikke noe grunnlag for å på stå. Det er bare det at det også har slått meg at mange opplevelser folk kan fortelle om nettopp har kommet i situasjoner, der de har vært preget av én eller flere av de tingene du listet opp. Det er ikke mange årene siden jeg begynte å tenke mer systematisk over akkurat det der.
....Isan, gidder du å forklare hva du tror jeg mener? Det høres nemlig ut som du sier at jeg mener "at alt folk måtte finne ut i slike situasjoner og ulike tilstander da automatisk må være bare tull og tøys", spesielt siden du tydeligvis føler at du må poste et eget innlegg for å forklare hvorfor du likte innlegget mitt.
Antall ord: 261
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Hei Bearchild, nei, ikke vær redd for å mase! :)
Bearchild skrev:Når jeg hører utvidet bevissthet tenker jeg i retning å søke etter svar utenfor ens egen bevissthet. Noen hevder å møte både engler, avdøde sjeler og tilogmed demoner når de søker svar på hva det enn måtte være. Er det en sånn slags "virkelighetsflukt" du mener?
Det er - iallfall litt - vanskelig å beskrive godt hva jeg mener ettersom jeg antakelig ikke har opplevd det sjøl :) Men jeg tror jeg har innbilt meg på et vis at bevisstheten både kan ha en annen følelse enn ellers og kjennes ut som den omfatter noe mer enn til vanlig - men nå driver jeg allerede og beskriver hva det kan innebære, og det er jo nettopp det jeg ikke vet, og som jeg lurer på. Jeg har liksom innbilt meg at det er hvordan man innvendig opplever bevisstheten i de aktuelle situasjonene, det handler om. Men her kan jeg sjølsagt være fullstendig på villspor.

Om det ble noe klarere nå hva jeg er ute etter, aner jeg ikke.
Antall ord: 189
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

xyrea skrev:....Isan, gidder du å forklare hva du tror jeg mener? Det høres nemlig ut som du sier at jeg mener "at alt folk måtte finne ut i slike situasjoner og ulike tilstander da automatisk må være bare tull og tøys", spesielt siden du tydeligvis føler at du må poste et eget innlegg for å forklare hvorfor du likte innlegget mitt.
Nei, jeg tror absolutt ikke du mener at alt fra de nevnte situasjoner og tilstander må være bare tull og tøys. Men når jeg leser innlegget mitt i ettertid og i sammenhengen, skjønner jeg godt at du spør. Jeg vet derimot av erfaring fra før gjennom lesning på forumet fra tidligere tider at enkelte har så ømme tær at bare det å lese den lista du ramset opp vil få dem til å tro at du mener alt som kommer ut av slike situasjoner bare er tull og tøys. Og da jeg leste innlegget ditt, var jeg vel så sløvet av trøtthet at jeg ble mer opptatt av å unngå å sjøl bli misforstått enn av å også vise at jeg forhåpentligvis hadde forstått deg riktig. Det kan jeg bare beklage.
:coffe2
Det innlegget jeg skrev sent den kvelden kan vel kalles et utslag av overforsiktighet, men som i stedet bare klønet til det hele og gjorde det verre :p Jeg har opplevd slikt noen ganger i livet, om enn ikke altfor mange heldigvis.
Sist redigert av Isan på 27 Feb 2014 19:41, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 247
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av xyrea »

Ikke noe problem, jeg mente det bare helt annerledes og ville bare være sikker på at det ikke ble misforstått, siden poenget mitt var at sånne tilstander blir brukt bevisst for å se eller oppleve ting man ikke kan under normale omstendigheter. Teorien er vel noe sånt som at til vanlig har man et ganske solid grep om det man ser som 'virkeligheten' og alt som ikke passer inn blir nøye oversett, siden man vet hva man skal se og ikke. Hvis man for eksempel ikke har sovet på tre dager begynner man å miste taket og blande sammen drøm og 'virkelighet', eller man kan si at man ser enn annen virkelighet enn den vanlige fordi man er i en anna bevissthetstilstand enn vanlig. Eller noe sånt.. det er egentlig ikke noe mystisk med denne delen, man greier bare ikke å holde på den virkeligheten man er hellig overbevist om at er virkelig, noe som gir rom for andre ting. Hva man egentlig ser eller opplever og hvordan man tolker det er en annen sak.
Antall ord: 179
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Isan:
kan det være mitt innlegg som fikk deg til å tro at folk kan konkludere med at det er tull og tøys?


Og hvorfor skulle det ikke være tull og tøys?

Den lista der representerer hele jordas befolkning ettersom det er helt vanlige ting som helt vanlige mennesker opplever gjennom sitt liv.
Likevel er det alltid kun en liten mikroskopisk minoritet av jordas befolkning som vil påstå at de får noe mer ut av influensaen eller jointen sin.
Og det er så klart New age folk,som har lest masse masse om det, om hvordan guruen nøs mens han røyka tjall og havnet tilfeldigvis i den syvende himmel.
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Fighteren, nei, jeg tenkte overhodet ikke på ditt innlegg akkurat da jeg skrev det om å konkludere med tull og tøys ;)
Antall ord: 21
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links