Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva er endret bevissthetstilstand?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av zind »

Hmmm... interessant å få tenkt seg om litt ekstra når det gjelder ordbruk :)
Tror ikke jeg personlig snakker så mye om bevissthetsendring, men innser at jeg har vel hatt en ganske klar oppfatning av hva jeg tenker at det innebærer. Og jeg tenker vel enkelt og greit at det innebærer en form for endring i hvordan man tenker og oppfatter ting (for min del er det lettere å tenke i retning av økt bevissthet rundt noe, enn begrensning).

Jeg tenker i retning av en innseelse (staving!? :dontknow ) eller integrering av noe som en sannhet som er så radikalt at det forandrer (eller utvider?) hele vår oppfatning av altet, eller endrer verdensbildet vårt, om du vil.
Et eksempel; man innser at det alltid er en grunn til at mennesker gjør som de gjør. etter mye klabb og babb så integrerer man denne sannheten så godt at man ikke lenger dømmer mennesker for en enkeltgjerning og man opplever at man lettere kan akseptere ting andre gjør både mot deg selv og mot andre, fordi selv om man ikke vet hvorfor så vet man uansett med sikkerhet at det alltid ER en forklaring og en grunn til at mennesker gjør som de gjør. I mitt hode kan dette godt omtales som en slags bevissthetsendring, fordi når noe integreres på et slikt nivå forandrer det ens syn på alt.

Skulle skrive mer, men gubben skravler, babyen babler og jeg, jeg må rett og slett ha en kaffe. Dette tema blir en mildt sagt litt surrete i huet av :iiik
Antall ord: 264
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av zind »

Et par kaffekopper senere...

Ser ut til at sambo (aka gubben :badgrin: ) har vært innom samme tema i dag. Kom innpå dette med hjernens tilstander; beta, alpha, theta, deltha, gamma. Når vi mediterer snakkes det om at hjernen opererer på alpha eller theta nivå, og jeg mener at jeg har hørt snakk om endret bevissthetstilstand ifb med meditasjon. Når hjernen opererer på forskjellige frekvenser, eller det som er utenfor det normale for våken tilstand, så syntes jeg det høres ganske logisk ut å omtale som en endring av bevisstheten?

Når det gjelder søvn så vil jeg si at jeg også fortsatt er meg selv når jeg drømmer, jeg er jo også meg selv når jeg mediterer eller etter at jeg har integrert en sannhet. Hvis jeg skal dra den skikkelig langt så vil jeg jo aldri være den samme som jeg var for et år siden, eller i forigårs, jeg er jo i evig forandring og utvikling, men jeg vil jo selvsagt alltid være meg selv! Poenget mitt (bær med meg her!) er at jeg ikke nødvendigvis ser på en bevissthetsendring som noe som revolusjonerende forandrer kjernen av hvem vi er, men at det i de fleste tilfeller har mer å gjøre med en forandring av hvordan vi oppfatter ting? Når jeg har lucide/våkne drømmer opplever jeg kanskje det vi kan kalle en bevissthetsendring nettopp fordi "virkeligheten" plutselig er slik at jeg også kan styre ting utenfor meg selv?

Nå tror jeg at jeg har rota meg helt bort i mitt eget hode. Og jeg trenger en (koffeinfri) kaffe til :coffe2
Antall ord: 278
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Bearchild »

Haha, se bare hva et par kopper kaffe kan gjøre med bevisstheten! :lol: Det var godt du svingte innom og satte så gode ord på dette. Nei, jeg er ikke ironisk, det du sier er det jeg tenkte men ikke klarte å få sagt. :)
Antall ord: 43
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av zind »

Hæh, ga noen ting mening gjennom denne kafferusen altså? Woohoo! :hikk (<- det der er meg som drikker kaffe fra flaske)

Lenge siden sist nå, men det var jammen hyggelig å svinge innom igjen :D
Antall ord: 32
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er endret bevissthetstilstand?

Innlegg av Isan »

Zind, takk for nok et bra innspill til tråden! :) :)
Antall ord: 10
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links