Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerOm å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av xyrea »

Denne her ser jeg jevnlig her på forumet: Noen blir beskyldt for ikke å tro på noe som helst, eller blir spurt om hvorfor de er her hvis de ikke tror på ditt eller datt. Og grunnen er veldig ofte den samme, at de ikke tror på en spesiell historie, eller for eksempel 'bevis' fra youtube.

Sånn personlig skjønner jeg ikke hvorfor man må tro på alt, jeg tror for eksempel at fisk eksisterer. Til og med jævlig digre fisker, og sikkert en del uoppdaga arter. Betyr dette at jeg må tro på alle fiskehistorier i verden, inkludert når noen du vet ikke kan svømme påstår at de har svømt ut i fjorden og bitt ihjel en hai med bare tenna? Fordi dette er ganske nøyaktig den forventninga en del ser ut til å ha til dette forumet.. det spiller ingen rolle hvor latterlig eller usannsynlig historien er, tror man på f.eks. spøkelser har man tydeligvis forplikta seg til å tro på alle historier om sådanne.

Bør vi ganske enkelt begynne å bli mer spesifikke, og si sånt som "Jeg tror på spøkelser, men den der historien din høres ut som noe du har stjålet fra en dårlig tv-serier og du virker generelt useriøs, så deg tror jeg ikke på" eller "Jeg tror dessverre du hallusinerer"? Satt litt på spissen, selvsagt.
Antall ord: 237
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av Isan »

Det siste der kan fort bli en krevende balanseøvelse for ikke å vippe over til å ta person istedenfor sak.

I tillegg til det du nevner, syns jeg det er en del tilfeller, der jeg lettere kan tro på historien en person forteller enn fenomenet som omtales, bare at jeg syns det kan se ut som vedkommendet har gjort tolkninger og trukket konklusjoner på et vel tynt grunnlag.

Jeg mener begge deler er helt greit, både å trekke historien og dens forteller i tvil uten nødvendigvis å avvise fenomenet, og å være tvilende til fenomenet, men tro på at historien/opplevelsen i og for seg kan stemme, men kanskje anse ting som feil- eller overtolket. Utfordringen er - som allerede nevnt - å formulere svaret sitt, hvis man har noe man vil komme med.
Antall ord: 130
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av Svartepus »

Jeg har mange ganger prøvd å få frem at jeg tror på mye men det betyr ikke at jeg tror på alle som forteller om diverse opplevelser og fenomener. Jeg tror faktisk på at enkelte lys på himmelen kan være ett eller annet uoppdaget intelligent liv fra en annen planet men det betyr jo overhodet ikke at jeg tror på alle historier om rare lys og bortførelser. Jeg tror heller ikke at alle UFOs er aliens. På samme måte tror jeg lett på at ånder og energier etter avdøde personer kan henge igjen på steder men tror ikke på alle som forteller spennende historier om mystiske hendelser. Noen feiltolker og noen liker å overdrive/skryte. I tillegg kommer psykisk ubalanse og sykdom. Så nei jeg tar ikke alt for god fisk selv om jeg tror på fisken ;)
Antall ord: 140
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av jeditrond »

Hmm... kanskje lage et tillegg til den foreslåtte FAQ'en? "Ja vi tror på spøkelser, men ikke alle historier, fordi...." På den annen side tror jeg vel ikke en slik FAQ blir lest særlig nøye av de som har historier om spøkelser, som utfra hvordan vedkommende forteller historien, virker overdrevet og/eller rent oppspinn. Evt. at historien er rappa fra en eller annen tv-serie og bare krydret med litt lokalt krydder for å virke overbevisende :)

Min konklusjon må vel være at vi dessverre må forklare folk i hvert enkelttilfelle om at "joda, vi tror på spøkelser, men...." :mrgreen:
Antall ord: 104
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av _Chrome_ »

Eller bare rett og slett "Jo da, jeg tror på spøkelser, men du virker jo klin sprø" :p
Antall ord: 18
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om d

Innlegg av Lilja »

_Chrome_ skrev:Eller bare rett og slett "Jo da, jeg tror på spøkelser, men du virker jo klin sprø" :p
Det er dessverre ikke helt stuereint :bandit På den annen side: Hvorfor i all verden skal man være så politisk korrekt hele tiden? :eang
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- - - Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om

Innlegg av _Chrome_ »

Lilja skrev:
_Chrome_ skrev:Eller bare rett og slett "Jo da, jeg tror på spøkelser, men du virker jo klin sprø" :p
Det er dessverre ikke helt stuereint :bandit På den annen side: Hvorfor i all verden skal man være så politisk korrekt hele tiden? :eang
Jeg har aldri likt politikk ;)
Antall ord: 50
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om d

Innlegg av xyrea »

Isan skrev:Det siste der kan fort bli en krevende balanseøvelse for ikke å vippe over til å ta person istedenfor sak.
Problemet med dette er at samme hvordan man ordlegger seg, vil en del ta det å ikke bli trodd veldig personlig. Så lenge man skal si 'jeg tror på hufser men ikke på historien din om da du ble jaga av en på vei til hytta', kan man ofte balansere til man blir blå i trynet uten at det hjelper... som vi har sett, en del greier til og med å ta det personlig at man ikke tror på videoer de har funnet på youtube.

Jeg tror det kommer til å bli verre for enkelte hvis de oppdager at neida, det er ikke det at alle er så jævla skeptiske til alt, det er DEG de ikke tror på. Men hvis de sier at ingen her tror på noe, burde man jo forklare dem hvorfor de tar feil.

Å ganske enkelt ikke svare på ting man synes er tull går jo også an, men da flytter man gjerne bare problemet til spørsmål som 'hvorfor svarer ingen på postene mine?'.

Kanskje Chrome har rett i at vi er for politisk korrekte til å si den virkelige grunnen til at vi er skeptiske til det noen sier, de som bare er ute etter at folk skal være enige i det de sier er egentlig på feil sted siden dette er et diskusjonsforum, ikke en støttegruppe for folk som har sære problemer.
Antall ord: 252
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av Visenda »

Jeg har ofte truffet på historier her inne som er ren konspirasjonsteori, og andre som griper etter den mest utrolige forklaring på f.eks støv eller dugg på ei linse. Så jeg er glad dette ble tatt opp. Tror nok det er flere her inne som ikke en gang gidder å svare på emner, fordi de vet at personen ville ta tvilen som et personlig angrep, og det ville spore av i en uendelig kamp om hvem som har rett.
Antall ord: 80
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Om å tro på fenomenet vs å tro på den som forteller om det

Innlegg av Bearchild »

Politisk korrekthet kan holde hardt til tider.. :bandit
Antall ord: 7
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !